Kassiopeia8 Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Her kommer en frustrasjonstråd! Alle som er slitne etter juleferie med baby og besøk som ikke tar hensyn, rekk opp hånda! 🤚 VI har vært en uke hos mine foreldre. Og jeg må bare si: hva skjer med at voksne folk slutter totalt å vise hensyn det sekundet barna flytter ut og de venner seg til å bo for seg selv?! Til tross for gjentatte beskjeder, "be pent" og irriterte kommentarer har mine foreldre konsekvent ropt til hverandre rett ved siden av der baby ligger og sover, trampet/løpt i trappa, gått inn og ut den sykt bråkete inngangsdøra rett utenfor soverommet til baby, fått ørti besøk fra folk som skal innom med gaver som ringer på døra SEINT på kveld og generelt bare hatt volumknappen på maks både på stemmen, telefonsamtaler og TV-en. Dette har jo naturlig nok gått utover søvnen til både mor og barn, og han har sovet korte dupper, stått opp tidlig på morgenen og sovet lett på kvelden og natta. Nå har vi vært hjemme i et par dager, og han sover plutselig laaangt ut på morgenen, og lenge i vogna si igjen. Jammen bra ferier også tar slutt! Føler virkelig ikke at det er vi som er sære på det med lyd. Det går fint å prate vanlig til hverandre utenfor der han sover eller gå rolig opp trappa liksom. Men det er forskjell på det og å rope til hverandre på tvers av hele huset for å gi beskjed om at middagen er klar 🤷♀️ Note to self: vis hensyn den gangen mine egne barn får barn og kommer hjem til jul. 12
Prøver18 Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Dere har ikke irritert i det heletatt? Kan jo bare dra hjem da 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #3 Skrevet 30. desember 2020 Nok en egoistisk mor som ikke får viljen sin. Mødre, skjerp dere. Verden skal ikke tilpasse seg dere, hold deg hjemme i stedet for å klage på andre. Anonymkode: d3848...561 24
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #4 Skrevet 30. desember 2020 Sikkert like krevende for foreldrene dine og ha besøk i en hel uke. De kan jo ikke hjelpe for at folk kommer på døra? Dere burde holdt dere til 2 dager på besøk. Anonymkode: 7e13d...42f 21
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #5 Skrevet 30. desember 2020 Vi trives best med egne regler, og respekterer at andre har sine regler, og vil ikke være for begrensende for dem. Så vi; 1) inviterer helst selv 2) har absolutt-maks-tre-netter regel om vi er på besøk hos andre Anonymkode: 6bd67...246 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #6 Skrevet 30. desember 2020 Jeg har tre barn og har vært på mange julebesøk hos både mine og mannens foreldre de åra vi bodde langt unna. Hensyn må taes begge veier. Selv om de er dine foreldre er du og familien på besøk hos dem, i deres hus. Jeg regner med de har gjort klart til dere skulle komme; ordnet soverom, handlet mat osv.. Kanskje går dere til dekket bord og får hendene fri litt mens de koser med babyen osv? Om det er så uutholdelig så holder man seg hjemme mens barna er så små! Man kan ikke forvente at folk skal liste seg rundt i eget hjem eller ikke få besøk fordi det kommer en "prins eller prinsesse" på besøk - barnebarn aldri så mye! De tingene du nevner er vanlig hverdagsliv og ikke "lite hensyn". De kan vel heller ikke hjelpe for at andre ringer på døra deres? Her mener jeg at det er du som er ute og sykler... Anonymkode: d2d09...2cf 11
Marisana Skrevet 30. desember 2020 #7 Skrevet 30. desember 2020 Jeg har aldri sagt noe om volum på tv og telefoner, stemmebruk eller besøk av andre hjemme hos andre. Det synes jeg blir å dra det litt langt. Er ellers enig i at det er fint å bruke innestemme til hverandre, men det synes jeg forsåvidt uavhengig av om man har baby eller ikke. Å rope til hverandre innendørs er en uting uansett. Man kan ikke være så fin på det når manne borte hos folk, blir litt rart å bestemme volum, når de skal gå ut og inn av egen inngangsdør og besøkstider. Spørs nok om du må justere litt på dine regler hvis dere skal sove borte hos andre 10
Gjest Albbas Skrevet 30. desember 2020 #8 Skrevet 30. desember 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Nok en egoistisk mor som ikke får viljen sin. Mødre, skjerp dere. Verden skal ikke tilpasse seg dere, hold deg hjemme i stedet for å klage på andre. Anonymkode: d3848...561 26 minutter siden, AnonymBruker said: Sikkert like krevende for foreldrene dine og ha besøk i en hel uke. De kan jo ikke hjelpe for at folk kommer på døra? Dere burde holdt dere til 2 dager på besøk. Anonymkode: 7e13d...42f Ser for meg hvis tråden heller var slik: Mamma er sur for at vi bare kommer to dager på besøk i jula. Da hadde KG svart: Skjerp deg, selvfølgelig bør den stolte mormoren få se barnebarnet sitt mer enn to dager i jula! Ikke vær så egoistisk og tro at verden bare handler om dine behov. På KG er man en egoistisk mor uansett hva man gjør. 🤭 Kan heldigvis ikke relatere til HI TS, både mine og mannens foreldre tar masse hensyn når de er vertskap. 🙂
Gjest Saph Skrevet 30. desember 2020 #9 Skrevet 30. desember 2020 Det er en selvfølge at man tar hensyn til folk som sover. Uansett hvem og hvor gammel.
Kassiopeia8 Skrevet 30. desember 2020 Forfatter #10 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Sikkert like krevende for foreldrene dine og ha besøk i en hel uke. De kan jo ikke hjelpe for at folk kommer på døra? Dere burde holdt dere til 2 dager på besøk. Anonymkode: 7e13d...42f AnonymBruker skrev (1 time siden): Nok en egoistisk mor som ikke får viljen sin. Mødre, skjerp dere. Verden skal ikke tilpasse seg dere, hold deg hjemme i stedet for å klage på andre. Anonymkode: d3848...561 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har tre barn og har vært på mange julebesøk hos både mine og mannens foreldre de åra vi bodde langt unna. Hensyn må taes begge veier. Selv om de er dine foreldre er du og familien på besøk hos dem, i deres hus. Jeg regner med de har gjort klart til dere skulle komme; ordnet soverom, handlet mat osv.. Kanskje går dere til dekket bord og får hendene fri litt mens de koser med babyen osv? Om det er så uutholdelig så holder man seg hjemme mens barna er så små! Man kan ikke forvente at folk skal liste seg rundt i eget hjem eller ikke få besøk fordi det kommer en "prins eller prinsesse" på besøk - barnebarn aldri så mye! De tingene du nevner er vanlig hverdagsliv og ikke "lite hensyn". De kan vel heller ikke hjelpe for at andre ringer på døra deres? Her mener jeg at det er du som er ute og sykler... Anonymkode: d2d09...2cf Wow, det må da gå an å ventilere ut frustrasjon uten å skulle gjort om på hele besøket?! Vi har da langt i fra skapt noen familiefeide, men JA jeg syns man godt kan vise hensyn når man plutselig er mange på besøk og attpåtil har en liten baby som må få sove. Det er en uke, ikke en måned. Det går an å ha litt unntakstilstand. Dessuten var besøket på andre siden av landet, hvis ikke hadde vi nok ikke blitt fullt så lenge. 12
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #11 Skrevet 30. desember 2020 Ja! Forstår deg godt! Kommer aldri til p gjenta det med neste baby! Anonymkode: d4da7...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #12 Skrevet 30. desember 2020 Hvorfor dro du ikke bare hjem igjen da? Du er jo voksen og kan jo bestemme selv hvor du vil være, eller? Anonymkode: 499c3...b15 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #13 Skrevet 30. desember 2020 Forstår ikke problemet. Dere kunne vel bare dratt hjem? Hvorfor gjøre seg til martyr i eget liv? Elsker du å ha noe å klage på? Anonymkode: 0bcef...55e 2
Kassiopeia8 Skrevet 30. desember 2020 Forfatter #14 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor dro du ikke bare hjem igjen da? Du er jo voksen og kan jo bestemme selv hvor du vil være, eller? Anonymkode: 499c3...b15 Både fordi at det går an å bite det i seg og prøve å kose seg likevel - besteforeldrene har tross alt gledet seg til å se babyen, og ikke møtt han på månedsvis. Og fordi det er en litt for lang kjøretur til at vi orker å kjøre tilbake etter et par dager. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #15 Skrevet 30. desember 2020 Kassiopeia8 skrev (Akkurat nå): Både fordi at det går an å bite det i seg og prøve å kose seg likevel - besteforeldrene har tross alt gledet seg til å se babyen, og ikke møtt han på månedsvis. Og fordi det er en litt for lang kjøretur til at vi orker å kjøre tilbake etter et par dager. Men da kan du ikke klage da! Anonymkode: 499c3...b15 2
Kassiopeia8 Skrevet 30. desember 2020 Forfatter #16 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men da kan du ikke klage da! Anonymkode: 499c3...b15 Ånei. Og hvorfor ikke? Er verden svart hvitt tenker du? At enten er det bra eller så er det dårlig? 20
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #17 Skrevet 30. desember 2020 Det er veldig vanskelig å få andre til å endre atferd. Derfor er det best å bare godta at det er sånn for et par dager. Du kan gi beskjed at det plager deg. Men gamle folk har veldig vanskelig for å tilpasse seg. Anonymkode: 848f6...a48 2
Hippogriff Skrevet 30. desember 2020 #18 Skrevet 30. desember 2020 Hehe, var det ikke litt deilig å få utløp for litt frustrasjon her inne da? Har vært der selv og selv om jeg ikke ble spesielt irritert eller frustrert så er det jo slitsomt når rutinene glipper og man ikke får den normale roen, spesielt rundt soving. Det er også slitsomt at det blir sånn når man endelig har en etterlengtet ferie. Så er det sånn, har jeg merket, at det er utrolig hvor fort det går å glemme hvordan det var å ha baby selv. Man glemmer å dempe stemmen, tilpasse besøk fra andre, alle disse små tilpasningene som småbarnsforeldre gjør uten å behøve tenke så mye gjennom det. Det er som oftest ikke slemt - kanskje ikke direkte ubetenksomt heller, siden ulike babyer krever ulike tilpasninger? En hel uke uten normale rutiner og normal mengde søvn er LENGE. Dere har all min sympati for det. Håper dere får slappet av mer resten av ferien! 5
Daria Skrevet 30. desember 2020 #19 Skrevet 30. desember 2020 (endret) Så når baby sover får de pent la være å gå ut av døra, passe på å gå ekstra stille i trappa og sende ut en generelt varsel i området om at ingen må finne på å komme på besøk? Man kan godt la være å rope rett utenfor rom andre sover i, uansett alder, men det er begrenset hvor mye du kan forvente at andre skal tilpasse seg i sitt eget hjem. Sannsynligvis tenker de ikke over det, fordi det som er bråk for deg er normaltilstanden hos dem. Litt på samme måte som at jeg som barnløs mye fortere reagerer på bråk fra barn enn det foreldrene gjør, egentlig... Er man vant til å innkalle gubben til middag med å kauke gjennom huset, tenker man ikke nødvendigvis på at det akkurat i dag ligger en besøkende baby et sted og sover uten at man er generelt hensynsløs av den grunn. Endret 30. desember 2020 av Daria Satte inn et par ord som hadde falt ut. 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #20 Skrevet 30. desember 2020 Når sluttet man med sunn bearbeiding av egne følelser og begynte å takle ting med ekstreme handlinger istedet? Konflikter med venner skal løses ved å kutte dem ut. Familie skal nektes å komme på besøk. Er det tøft på jobb får man finne seg en ny, for det er jo null stress å gjøre det tre ganger i året. Er far til dine barn en rotekopp skal man skilles. Tar man ikke disse drastiske løsningene har man ikke lov til å klage. Selvfølgelig har man lov til å klage. Man står i det, og finner terapi i å snakke om det. Man raser fra seg og blir ferdig med det. Det kalles å bearbeide egne følelser, og alle burde lære seg, og sine barn, å gjøre dette. Jeg tipper at ts og barnet fint takler en sånn ferie hvert år. Hun ber ikke om tips til hvordan hun kan bli dronning av haugen. Hun lufter seg bare. Jeg har selv en svigermor som er ekstremt høylytt, som i tillegg bor i et veldig lytt hus. Hun er brå og bråkete. Man får ikke sove om man ikke har samme døgnrytme som henne. Så jeg forstår deg godt! ❤️ Likevel gleder jeg meg til å få barn og se henne som bestemor, selv om babyen kommer til å grine hver gang hun ler. Akkurat som jeg tipper at du setter pris på barnas besteforeldre på sine måter. Anonymkode: 56c51...77c 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå