matrobot Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Jeg aner ikke hvor jeg skal ta opp dette forslaget (ettersom jeg kjenner ingen politiker, hehe), så jeg tenker å lufte ut her. Jeg er glad for at vaksinasjonen er på plass. Disse i risikogruppen (og de i nærheten) bør ta vaksinasjon. Men jeg er mer bekymret for at disse superspredere (festgale eller sosialsyke som ikke klarer å holde seg innendørs). Det er særlig disse som bør vaksineres. Mitt forslag er: - Hvis disse blir tatt for å bryte regler (f.eks. ulovlig fest), bør disse få muligheten til å velge - enten akseptere boten eller halvparten av boten hvis de tar vaksinasjonen. Hva tenker dere om ideen? 1
Justlooking Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 matrobot skrev (33 minutter siden): Jeg aner ikke hvor jeg skal ta opp dette forslaget (ettersom jeg kjenner ingen politiker, hehe), så jeg tenker å lufte ut her. Jeg er glad for at vaksinasjonen er på plass. Disse i risikogruppen (og de i nærheten) bør ta vaksinasjon. Men jeg er mer bekymret for at disse superspredere (festgale eller sosialsyke som ikke klarer å holde seg innendørs). Det er særlig disse som bør vaksineres. Mitt forslag er: - Hvis disse blir tatt for å bryte regler (f.eks. ulovlig fest), bør disse få muligheten til å velge - enten akseptere boten eller halvparten av boten hvis de tar vaksinasjonen. Hva tenker dere om ideen? Det er som kjent halvparten av smitten som foregår i innvandrermiljøer. De er vel ikke de mest festgale men avholder mange store bryllupsfester og religiøse samlinger. Alle bør selvsagt overholde smittereglene. Storparten av de som dør er eldre mennesker og de er nok heller ikke blant de som fester mest 😊 Kanskje folk går lei tiltakene for de har vart så lenge og det er relativt få som er døde heldigvis. Store fester og ansamlinger er selvsagt ikke veldig smart og egentlig bør vel størrelsen på bøtene opprettholdes.
matrobot Skrevet 30. desember 2020 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2020 Justlooking skrev (1 time siden): Det er som kjent halvparten av smitten som foregår i innvandrermiljøer. De er vel ikke de mest festgale men avholder mange store bryllupsfester og religiøse samlinger. Alle bør selvsagt overholde smittereglene. Jeg bryr meg ikke hvem som smitter mest. Jeg vet bare at mange verger seg mot å være de første som vaksinere seg. Jeg er en av dem, men samtidig er jeg heldigvis en av dem som holder seg hjemme. Derfor mener jeg at alle som bryter smittereglene (potensielle spredere) bør få tilbud om å vaksinere mot en redusert bot. Uansett bakgrunn. Det er vinn-vinn-situasjon for samfunnet, tenker jeg.
Justlooking Skrevet 30. desember 2020 #4 Skrevet 30. desember 2020 matrobot skrev (7 minutter siden): Jeg bryr meg ikke hvem som smitter mest. Jeg vet bare at mange verger seg mot å være de første som vaksinere seg. Jeg er en av dem, men samtidig er jeg heldigvis en av dem som holder seg hjemme. Derfor mener jeg at alle som bryter smittereglene (potensielle spredere) bør få tilbud om å vaksinere mot en redusert bot. Uansett bakgrunn. Det er vinn-vinn-situasjon for samfunnet, tenker jeg. Ikke lett å vite veien videre. Ikke lett å vite hva som er best på kort eller lang sikt. Siden det stort sett er eldre og svake som tåler viruset dårligst så er det det kanskje ikke interessant nok om festfolket får billigere bot ved vaksine. Selv holder jeg meg også mye hjemme og er forsiktig ute. Ville blitt veldig forbauset om jeg fikk corona. Er overhode ikke redd for å bli smittet men vil selvsagt ikke smitte andre.
Collan Skrevet 30. desember 2020 #5 Skrevet 30. desember 2020 2 hours ago, matrobot said: Jeg aner ikke hvor jeg skal ta opp dette forslaget (ettersom jeg kjenner ingen politiker, hehe), så jeg tenker å lufte ut her. Jeg er glad for at vaksinasjonen er på plass. Disse i risikogruppen (og de i nærheten) bør ta vaksinasjon. Men jeg er mer bekymret for at disse superspredere (festgale eller sosialsyke som ikke klarer å holde seg innendørs). Det er særlig disse som bør vaksineres. Mitt forslag er: - Hvis disse blir tatt for å bryte regler (f.eks. ulovlig fest), bør disse få muligheten til å velge - enten akseptere boten eller halvparten av boten hvis de tar vaksinasjonen. Hva tenker dere om ideen? Det er mulig du ikke har tenkt dette så nøye gjennom, men det ville vært en elendig idé å skulle gjennomføre. Grunnen til at det ikke er lov å samles flere mennesker i private selskaper nå er at man skal unngå at smitten brer seg. Hvis Per Hansen går på fest, politiet kommer og han får valget mellom full bot eller halv bot pluss vaksine, vil Per fremdeles kunne ha smittet flere andre på festen, eventuelt ha blitt smittet og spre smitten videre. I verste fall kan folk dø på grunn av slike personers ubetenksomhet. Da fortjener de full bot uten noen rabatter. Vaksinen har ikke full effekt før seks uker etter andre dose (etter det jeg har fått med meg), så det er en ganske lang periode der det er mulig å bli smittet og smitte videre. 1
matrobot Skrevet 31. desember 2020 Forfatter #6 Skrevet 31. desember 2020 Collan skrev (20 timer siden): Det er mulig du ikke har tenkt dette så nøye gjennom, men det ville vært en elendig idé å skulle gjennomføre. Grunnen til at det ikke er lov å samles flere mennesker i private selskaper nå er at man skal unngå at smitten brer seg. Hvis Per Hansen går på fest, politiet kommer og han får valget mellom full bot eller halv bot pluss vaksine, vil Per fremdeles kunne ha smittet flere andre på festen, eventuelt ha blitt smittet og spre smitten videre. I verste fall kan folk dø på grunn av slike personers ubetenksomhet. Da fortjener de full bot uten noen rabatter. Vaksinen har ikke full effekt før seks uker etter andre dose (etter det jeg har fått med meg), så det er en ganske lang periode der det er mulig å bli smittet og smitte videre. Jeg tenker at det skal fortsatt forbudt å samles flere. Jeg tror dessverre at slike folk fortsetter å feste uansett om de får bot eller ikke. Derfor tenker jeg at det er lurt å vaksinere disse hjernedøde smittespredere. De vil garantert gå med på redusert bot for å bli vaksinert. Vi kan selvsagt dele ut nye bøter hvis disse fortsetter å bryte loven. Jeg sier ikke at de får frikort til å gå rundt etter vaksinasjon. De bør fortsatt holde seg hjemme. Men det reduserer iallfall smittespredningen hvis disse blir vaksinert. Iallfall mer enn disse gamlingene som uansett er inne - det er ikke dem som smitter videre.
Anbefalte innlegg