Gå til innhold

Jobbe med innen IT eller som sykepleier ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 28 år, singel og skal ikke ha barn. Jeg ønsker å bo enten i Oslo eller Bergen. Jeg er usikker hva jeg skal velge.

Sykepleien frister, for jeg liker å jobbe med mennesker, spesielt eldre. Jeg har jobbet som assistent i et sykehjem i flere år. Jeg tror jeg hadde likt det ansvaret sykepleier har i en sånn setting. Jeg var godt likt på arbeidsplassen, fikk gode tilbakemeldinger, så den sosiale biten alt fra kollegaer, beboere og pårørende er noe jeg behersker godt. Sykepleiere har også en god jobbsikkerhet og kan i perioder ta flere vakter når de har behov for mer penger. Ulempen er jeg får veldig fort dårlig samvittighet. Bare som assistent fikk jeg dårlig samvittighet for alt som ikke ble gjort. Jeg irriterer meg fort over kaos, alt fra når systemer som er på plass blir ignorert fordi ingen orker å rette opp, til dårlig ledelse som skaper kaos nedover. Ser jeg på lønnen blir jeg usikker. Siden jeg ikke skal ha barn, ønsker å bo i en storby og har et problematisk forhold til kjærlighetsforholda. Skal må jeg betjene boliglån alene. Mitt største ønske er leilighet med badekar, dusj, og se noe grønt fra vinduet. Jeg tviller det er mulig med sykepleier lønn, eller ?

Jobbe med IT, jeg skal være ærlig å si jeg ikke har så mye peiling på hva det betyr. Det er ulike bachelor knyttet til IT i begge byer. Det jeg har lest virker interessant. Jeg liker matte, fikk gode karakterer i R1 og R2 på videregående. Jeg er flink og selvdisiplinert til å lære meg nye ting. Jeg har blant annet lært meg to nye språk til b1 nivå de siste 8 årene, der jeg har jobbet i utlandet med et av språkene. Det er litt sjansespill, jeg vet ikke helt hva jeg går til. Det blir mer klart hvis jeg startet på et studie. Fordelen med dette valget er forhåpentligvis ingen dårlig samvittighet, det er ikke fysisk belastende, større økonomiskfrihet, og det ser veldig spennende. 

Det er ikke så lenge til jeg må velge en disse retningene, er noen her som har noen gode råd?

Anonymkode: d5a50...fe0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber innen IT, og det du sier stemmer. I tillegg er det innen IT veldig lett å få fast 100% jobb, noe som virker nærmest umulig for sykepleiere, og man har nesten alltid fleksitid, så man kan komme og gå litt som det passer. I tillegg har man veldig sjelden vakter, og du kan stort sett alltid få ferie når du ønsker det, og gjerne på kort tids varsel (men som sykepleier må du jo regne med å jobbe i ferier og høytider og søke om ferie i god tid).

Innen IT er det jo også mange retninger å gå. Jeg kjenner mange kvinner som startet som programmerere og etterhvert ble prosjektledere, analytikere, arkitekter etc.

Det kan være vanskelig å finne spennende IT-jobber utenom de store byene, men det gjør jo ingenting om du ønsker å jobbe i Oslo eller Bergen.

Anonymkode: 7f5e5...e59

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er det å ta en utdanning innen IT når man er «grønn» i utgangspunktet?

Anonymkode: 88034...b12

• Liker 1
Skrevet

Helt klart IT. Bedre lønn, mindre belastende, ikke kvinnedominert yrke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er det å ta en utdanning innen IT når man er «grønn» i utgangspunktet?

Anonymkode: 88034...b12

Det går helt fint, alt man trenger å kunne dekkes på studiet. Det kan egentlig være en fordel å være litt «grønn», for mange av de som har lært seg mye på forhånd på «gutterommet» har lagt til seg dårlige vaner.

Forresten har jeg også hørt fra venninner som er sykepleiere at det kan være mye bakvasking og dårlig miljø blant sykepleiere, men det har jeg aldri opplevd i IT-bransjen, og jeg har jobbet innen IT i nesten 20 år nå (Selv om det selvfølgelig har vært enkeltpersoner som ikke alltid har vært de triveligste). Når det er sagt så har jeg opplevd noen ganger at det kan være litt vanskelig som kvinne å komme ordentlig til ordet, så det kan være en fordel å ha litt bein i nesa.

Skrevet

Ville definitivt valgt IT. Bedre lønn, bedre vilkår og bedre arbeidsforhold. At du gjorde det bra i R1 og R2 viser at du absolutt har potensial. Om du ønsker å ta en nærmere titt på og lære ulike programmeringsspråk, kan du gå inn på codecademy.com, som har fullstendige kurs innen blant annet JavaScript, Python og HTML. Det koster litt, men man får en uke gratis og kan si opp abonnementet før man blir belastet.

Anonymkode: 1ef84...ee7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ville definitivt valgt IT. Bedre lønn, bedre vilkår og bedre arbeidsforhold. At du gjorde det bra i R1 og R2 viser at du absolutt har potensial. Om du ønsker å ta en nærmere titt på og lære ulike programmeringsspråk, kan du gå inn på codecademy.com, som har fullstendige kurs innen blant annet JavaScript, Python og HTML. Det koster litt, men man får en uke gratis og kan si opp abonnementet før man blir belastet.

Anonymkode: 1ef84...ee7

Jeg har vært innom codecademy.com det virker som en lærerik side. Jeg vet Pyton er noe de lærer nå i matte på videregående, dette var ikke tilfellet da jeg gikk på skolen. Det er mye jeg kan lære uten penger der og skulle det være nødvendig å betale, er jeg villig for en måned eller to. 

Hvis jeg nå dedikerer tre måneder til å lære og følge det løpet de har for Pyton og HTML, vill jeg da få et bedre bilde av hva en mulig IT utdanning går ut på? beklager for klønete spørsmål. 😀

ts 

Anonymkode: d5a50...fe0

Skrevet

Jeg er sykepleier og har aldri angret. Det er ikke noe problem å få 100% stilling i Oslo eller Bergen, men vær forbered på å gå i vikariat før du får fast stilling. 
Grunnlønnen er ikke bra nok, men med tillegg og ekstravakter kan lønnen du får utbetalt være helt ok. 
Den store fordelen med sykepleie er at det er så mange varierte retninger å gå i, og etter hvert svært mange godkjente videreutdanninger og mastergrader. Du kan bytte retning hvis du blir lei, til noe helt annet. Jordmor, anestesi, akuttmottak, ledelse, helsesykepleier, palliasjon, bistandsorganisasjoner, ungdomspsykiatri, ledelse, Forsvaret eller rusomsorg er bare noen få fagområder. Du kan også jobbe innen IT som sykepleier, jeg kjenner flere som bl.a. jobber med utvikling av journalsystemer. 
Sykepleieryrket trenger slett ikke være fysisk tungt og stressende. 

Anonymkode: 222b0...671

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis jeg nå dedikerer tre måneder til å lære og følge det løpet de har for Pyton og HTML, vill jeg da få et bedre bilde av hva en mulig IT utdanning går ut på? beklager for klønete spørsmål. 😀

Kanskje sjekk hvilke språk de underviser i på de studiene du vurderer? Jeg tror det er vanligere at de bruker Java i undervisningen. Hvis du vil prøve Java kan jeg anbefale boka Head First Java

Skrevet

Absolutt IT! Det er en enorm etterspørsel etter utviklere. Høy lønn og fantastiske goder, lett å få jobb og gode arbeidsforhold. Lønn for nyutdannet utvikler med bachelor er 500 000++, og man stiger fort med erfaring. Goder kommer jo an på hvor du får jobb, men som regel har man veldig fleksibel arbeidstid, betalt mobil, mobilabonnement og internett og gode forsikringer. Andre goder som mange har er utviklingsbudsjett (for å delta på konferanser i Norge og i utlandet) og sosiale eventer som fester, hytteturer og reiser (eks. der jeg jobber så har vi en årlig kick-off i utlandet. I år skulle vi egentlig til Gran Canaria, i fjor var vi i Frankrike. I tillegg har vi ofte andre sosiale samlinger som hytteturer, bowling osv. Dette har jeg fått i alle jobbene jeg har hatt). De fleste utviklere jeg kjenner er også veldig chille og hyggelige, så arbeidsmiljøet har alltid vært veldig bra. 

Så klart er ikke alle steder like bra, og det kan være stress når ting nærmer seg deadline, men jeg har bare hatt positive erfaringer så langt i mine 5 år og 3 arbeidsplasser. Men ja, min erfaring er fra Oslo, der det er flest jobber. 

De skiftet fra java til python ved UiO i hvertfall, vet ikke hvordan det er på de andre skolene. Men det spiller egentlig ikke så stor rolle om du lærer deg java eller python, de er såpass like at det ikker er noe problem å skifte mellom disse. Man trenger ikke å kunne noe om programmering før man starter, mange jeg kjenner hadde aldri en gang sett en kode før de startet. Men om du setter deg inn i deg tidligere så er jo det bare ett pluss!

Anonymkode: 617ff...cea

Skrevet

IT - om du mener utvikling er gøy, men de fleste som er gode har vokst opp med det. De lærte programmering som ungdommer og ble gode etterhvert. Du må konkurrere med disse + alle millioner av billige indere + øst. De fleste "store" selskapene i norge har avdelinger i lavkostland som de ønsker å bruke mest mulig.

Anonymkode: 480af...825

Skrevet

Har ikke lest alle kommentarene. Jobber selv innenfor helsevesenet. Lurer på en ting.. vet at det er mye etterspørsel når det gjelder IT. Men er det lett å få jobb hvis man er over 30 år? Uten erfaring innenfor området? 

i helsevesenet er det lett å få jobb uansett alder. Vet at sykepleiere sliter litt med å få 100% stilling. Men sånn ellers har jeg ikke hatt problemer med å skaffe meg jobb. Jeg er ikke sykepleier selv. Er miljøterapeut og studerer til noe annet nå (også innenfor helse). 

Skrevet
shash90 skrev (1 minutt siden):

Har ikke lest alle kommentarene. Jobber selv innenfor helsevesenet. Lurer på en ting.. vet at det er mye etterspørsel når det gjelder IT. Men er det lett å få jobb hvis man er over 30 år? Uten erfaring innenfor området? 

i helsevesenet er det lett å få jobb uansett alder. Vet at sykepleiere sliter litt med å få 100% stilling. Men sånn ellers har jeg ikke hatt problemer med å skaffe meg jobb. Jeg er ikke sykepleier selv. Er miljøterapeut og studerer til noe annet nå (også innenfor helse). 

Drit vanskelig for både sykepleiere og helsefagarbeider å få fast stilling over 50%. ... De blir utnyttet.

Anonymkode: 30325...bdb

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg jobber innen IT, og det du sier stemmer. I tillegg er det innen IT veldig lett å få fast 100% jobb, noe som virker nærmest umulig for sykepleiere, og man har nesten alltid fleksitid, så man kan komme og gå litt som det passer. I tillegg har man veldig sjelden vakter, og du kan stort sett alltid få ferie når du ønsker det, og gjerne på kort tids varsel (men som sykepleier må du jo regne med å jobbe i ferier og høytider og søke om ferie i god tid).

Innen IT er det jo også mange retninger å gå. Jeg kjenner mange kvinner som startet som programmerere og etterhvert ble prosjektledere, analytikere, arkitekter etc.

Det kan være vanskelig å finne spennende IT-jobber utenom de store byene, men det gjør jo ingenting om du ønsker å jobbe i Oslo eller Bergen.

Jeg er sykepleier på sykehjem og fikk 100% fast stilling etter bare 6 måneders vikariat. I kommunene er dette mulig. 

Anonymkode: 8d3e9...04c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Drit vanskelig for både sykepleiere og helsefagarbeider å få fast stilling over 50%. ... De blir utnyttet.

Nei. Jeg har 100% fast stilling som sykepleier på sykehjem i Oslo. De fleste sykepleierne på min arbeidsplass jobber mellom 80-100% i faste stillinger. 

Anonymkode: 8d3e9...04c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har jobbet innenfor helse i 10 år. Aldri hatt problemer med det. Men leser at folk sliter med det. Jeg har bodd i Norge i ca 23 år. Begynte først å jobbe da jeg var 15 år. Aldri vært uten jobb etter det. Det er klart det man ikke får 100% med en gang. Men mange studenter jobber litt ved siden av og får tilbud om 100% etterhvert. Tror også riktig tid og sted har mye å si. 

det er jo litt å kreve å forvente 100% stilling som 22 åring når man aldri har satt foten sin i et sykehjem. Man må ha nettverk og kjenne litt til systemet. 

Oslo kommune kutter jo ned små stillinger nå. Der jeg jobber har flere fått tilbud om å øke stillingen. Men det kan være at det er annerledes andre steder i Norge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...