Gå til innhold

Hvordan går det rundt på aap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster har vært syk lenge og nå er hun på aap fra nyttår. Vi har ikke møtt hverandre på en stund pga korona, min jobb og smittespredning. Men vi har hatt noen fine dager i jula. Jeg ble lettere sjokkert når jeg fikk høre hva hun må leve av de neste årene på aap. Men ble sjokkert over hvor lite det faktisk er, hun sa hun vil ha utbetalt 140 000kr i året. Men hvordan i alle dager skal hun leve av det, i Oslo?! Hun eier ikke egen bolig og må leie, bare husleien hennes er 8600kr i måneden. Så kommer utgifter til mat, klær, medisiner (tar litt tid før frikortgrensa er nådd) i tillegg. 

Ikke har vi foreldre som kan hjelpe heller. Hvordan skal dette gå? Er det supplerende tilleggsstønader? 

Er det noen her som lever på aap, hvordan går det rundt? 

Anonymkode: 408be...4b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må hun søke sosialhjelp i tillegg. Er hun under 25? 

Anonymkode: 303a7...239

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må hun søke sosialhjelp i tillegg. Er hun under 25? 

Anonymkode: 303a7...239

Ja

Skrevet

Bostøtte fra Husbanken, og eventuelt supplerende sosialhjelp.

Anonymkode: d6ed3...edf

• Liker 2
Skrevet

Jeg har nettopp gått over på AAP.

Grunnen til at det går her er at jeg har maks utbetaling fordi jeg jobbet fullt med høyere lønn enn høyeste AAPgrunnlag.

Så har jeg OPF gjennom ansettelse i kommunen, og i tillegg tegnet jeg for mange år siden privat uføreforsikring som gjelder fordi sykdommen er nyoppstått og ikke ekskluderes av forsikringen. 

Jeg er heller ikke enslig/eneforsørger - mannen min er i jobb som vanlig. 

Må ut med 5000 kr hver mnd i behandlingsutgifter, hadde ikke kunne klart det uten de to tilleggene jeg har. 

Anonymkode: 7f468...7da

Skrevet

Jeg levde på minstesats i en del år. Fikk noe bostøtte, og det ble vel totalt 15000 utbetalt. Det går jo an, men du må kutte kraftig ned på all luksus. Hvis du ønsker å kjøpe ny TV, PS5, iPhone eller en tur til Spania, må du leve på müsli og nudler et par måneder. Et tannlegebudsjett kan preget budsjettet i et halvt år fremover. Byturer og restaurantbesøk bør bli en sjeldenhet, kanskje en gang i måneden. Personlig droppet jeg månedskortet og tok beina fatt.

Netflix er billig og bibliotek er gratis. Parker og marka går jo an når været er greit. De fleste ferier får bli med ryggsekk og telt.

Nå er jeg ufør, og får ca. 16000 utbetalt. Med nåværene regler er det ingen bostøtte å få, så det er vel dette jeg må leve på. Det er hardt, men det går. Det verste er egentlig å være uaktuell som partner, og ikke ha råd til å bli med venner på ting.

Anonymkode: 47e62...647

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bostøtte fra Husbanken, og eventuelt supplerende sosialhjelp.

Hva er supplerende sosial hjelp? Må man ikke eie bolig for å få bostøtte fra husbanken? 

Skrevet

Man må kutte alt unødvendig. Min søster går også på aap. Men hun får penger av pappa hver måned. Han har ikke mye, men synes synd på henne. Men hun kunne ha klart seg selv. Hun har bil og det koster i forsikring og reparasjoner. Og det værste er at hun betaler for å leie en garasje til bilen. Tror den koster ca 500 kr pr måned. Så hun kunne ha klart seg uten penger fra pappa. 

Anonymkode: 5cbb8...ebb

Skrevet

Du kan få bostøtte uavhengig av om du eier eller leier. Du kan også få sosialstønad (fåes fra kommunen) selv om du mottar ytelse fra nav (statlig). 

Anonymkode: b37fa...f96

Skrevet

Jeg har 385 000,- brutto på AAP. Vet det ikke er lite-lite, men med huslån, forsikringer, felleskostnader og medisinske utgifter så går det så vidt rundt. Uforutsette utgifter som tannlege, rørlegger eller at hvitevarer ryker velter alt.

Høres helt vanvittig ut at hun skal klare seg på så lite. Gå inn på husbanken.no og sjekk om hun ikke kan få bostøtte etc

Anonymkode: 169ca...e16

Skrevet

Søke om bostøtte, alle som har lav inntekt og høye boutgifter kan få dette så lenge de er innenfor kriteriene. Å eie er ikke et kriterie. 

Søke om supplerende sosialstønad. De vil da rett og slett gjøre et regnestykke og se lm hun sitter igjen med mindre enn livsoppholdssatsen etter faste utgifter (strøm, forsikring, leie, renovasjon) er trekt fra. Dersom hun ikke har søkt om bostøtte før hun søker supplerende sosialstønad vil hun få beskjed om å gjøre det. Tror det heter supplerende sosialstønad fordi mottaker har annen inntekt i utgangspunktet. Stønaden fra kommunal sosialtjeneste blir dermed et suplement. 

Dersom hun er i et arbeidsrettet tiltak vil hun kunne søke om å få dekket reiseutgifter til og fra tiltaket. Da må reiseveien være lang nok. 

Anonymkode: 8629d...15e

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er supplerende sosial hjelp? Må man ikke eie bolig for å få bostøtte fra husbanken? 

Se svaret til Anonymkode: 8629d...15e, det var veldig bra og utfyllende. :)

Anbefaler henne å søke om bostøtte så snart som mulig. Hun må legge ved en kopi av husleiekontrakten når hun søker, og hun må være folkeregistrert på boligen hun søker om bostøtte for.

Kjenner jeg som veileder for ungdom i NAV er mektig provosert over at AAP-satsene for de unge har blitt redusert, slik at det blir større utgiftene for kommunene ved at de må betale ut ekstra sosialhjelp...Men det er vel en annen debatt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...