Gå til innhold

FHI er bekymret for importsmitte,mutasjoner og anser situasjonen som ustabil og alvorlig i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

FHI er bekymret for importsmitte og mutasjoner. De sier også at de anser situasjonen i Norge som ustabil og alvorlig.  Men hvorfor har ikke Regjeringen og FHI gjort mer mot importsmitte siden i sommer? Har de ikke lært noe av situasjonen fra februar/mars?  Vi hadde lave tall i Norge i sommer. Man trengte ikke å være rakettforsker for å skjønne at tallene i Norge ville gå opp betydelig i vinter hvis man ikke passet på. Jeg og flere andre skrev i forumet i sommer om at tallene kom til å gå opp betydelig om man ikke gjorde noe . Det burde vært obligatorisk testing for alle som kom fra utlandet med karantene selvfølgelig.  De flytter endel helsepersonell frem i vaksinekøen nå fordi det er betydelig fare for lokaleutbrudd de neste ukene. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1BqM8G/fhi-flytter-helsepersonell-frem-i-vaksinekoeen

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=52659

Norge hadde ikke trengt å være i den situasjonen vi er i nå hvis folk hadde gjort jobben sin bedre. FHI og Regjeringen har vært for slappe.

Endret av NorthernLight
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dessverre det verste er foran oss. 

Mutasjoner slik vi ser fra UK og nå Sør-Afrika var jo ventet på grunn av den omfattende spredningen i enkelte land. 

I mars var det mye mindre smitte i landet, men nå er folk leie og gir blaffen. 

Om noen dager starter skolene og barnehagene, så går det en liten uke så blir det massive karantener, og smittetallene når nye høyder. 

• Liker 11
Skrevet
stan skrev (9 minutter siden):

Mutasjoner slik vi ser fra UK og nå Sør-Afrika var jo ventet på grunn av den omfattende spredningen i enkelte land. 

Om noen dager starter skolene og barnehagene, så går det en liten uke så blir det massive karantener, og smittetallene når nye høyder. 

Men det hadde ikke trengt å være sånn om folk hadde gjort jobben sin..  og ja det er nok med nolduser som ikke tar smittevern alvorlig om dagen, og så syter de når det kommer tiltak. 

• Liker 9
Skrevet

Skyld på regjerningen, ikke FHI. FHI har stort sett rådet til strengere reiserestriksjoner, og mindre innenlands restriksjoner, regjeringen har gått motsatt vei, siden det har vært viktigere for dem å slikke rumpestumpen til næringslivet og øvre middelklasse, enn å faktisk stoppe smitten. Husk dette ved neste valg. #ikkeminregjering

• Liker 8
Skrevet
Apollonia skrev (2 minutter siden):

Skyld på regjerningen, ikke FHI. FHI har stort sett rådet til strengere reiserestriksjoner, og mindre innenlands restriksjoner, regjeringen har gått motsatt vei, siden det har vært viktigere for dem å slikke rumpestumpen til næringslivet og øvre middelklasse, enn å faktisk stoppe smitten. Husk dette ved neste valg. #ikkeminregjering

HA! For Jonas hadde liksom gjort en bedre jobb?! Lol.

• Liker 10
Skrevet
stan skrev (28 minutter siden):

Støtter denne. Smittefesten ligger så absolutt foran oss. Tipper på ny lockdown i januar.

• Liker 3
Skrevet

Vi nordmenn er dessverre så bortskjemte at regjeringen tør ikke være strenge med oss. "Vær så snill å ikke host hverandre i tryne så ofte..." osv, mens andre land stenger ned alt foruten matbutikk, apotek, har curfew osv osv. Men her blir nordmenn illsinte som lemen om vi må avlyse julebord osv. Vi kunne fått bukt med dette for lenge siden tror jeg, om vi hadde vært kjempestrenge i starten. Vi hadde jo i grunn lite smitte sammenlignet med andre land. Likevel får det fri flyt fordi vi ikke tåler streng beskjed om noe.

• Liker 7
Skrevet
miniomelett skrev (9 minutter siden):

Vi nordmenn er dessverre så bortskjemte at regjeringen tør ikke være strenge med oss. "Vær så snill å ikke host hverandre i tryne så ofte..." osv, mens andre land stenger ned alt foruten matbutikk, apotek, har curfew osv osv. Men her blir nordmenn illsinte som lemen om vi må avlyse julebord osv. Vi kunne fått bukt med dette for lenge siden tror jeg, om vi hadde vært kjempestrenge i starten. Vi hadde jo i grunn lite smitte sammenlignet med andre land. Likevel får det fri flyt fordi vi ikke tåler streng beskjed om noe.

Vi tålte nedstenging osv. i mars når alt var nytt og det ble sagt at det skulle stenges ned i 3 uker så man fikk mobilisert ressurser, funnet ut hva de skulle gjøre etc. Men nå er det gått et år, og det er grenser for hvor lenge folk skal gå i usikkerhet nå som man vet at viruset ikke er så alvorlig som man trodde. 

Det var veldig få innlagte med viruset i sommer, og nå om vinteren øker det selvfølgelig med luftveisinfeksjoner- og igjen strengere tiltak. Selv om det skulle være kun en person innlagt iløpet av perioden januar- mars, så stenges det uansett igjen om det øker. Så selv om folk holder alle regler slavisk og blir belønnet med at det åpnes opp igjen, så blir det stengt ned ved tegn til flere positive tester og noen flere innlagte. Er det rart folk blir lei 🙈

• Liker 9
Skrevet
mima skrev (1 time siden):

Vi tålte nedstenging osv. i mars når alt var nytt og det ble sagt at det skulle stenges ned i 3 uker så man fikk mobilisert ressurser, funnet ut hva de skulle gjøre etc. Men nå er det gått et år, og det er grenser for hvor lenge folk skal gå i usikkerhet nå som man vet at viruset ikke er så alvorlig som man trodde. 

Det var veldig få innlagte med viruset i sommer, og nå om vinteren øker det selvfølgelig med luftveisinfeksjoner- og igjen strengere tiltak. Selv om det skulle være kun en person innlagt iløpet av perioden januar- mars, så stenges det uansett igjen om det øker. Så selv om folk holder alle regler slavisk og blir belønnet med at det åpnes opp igjen, så blir det stengt ned ved tegn til flere positive tester og noen flere innlagte. Er det rart folk blir lei 🙈

Ja er ikke uenig i at det er kjedelig i lengden. Og jeg er klart ikke noen ekspert på dette. Men når bølge 2 kom, kunne vi nok vært mye strentere i 2-3 uker istedet for å strupe bare akkurat de som likevel sliter mest (uteliv og hobby/aktiviteter) og "seigpine" alt annet. Jeg tror også at det kunne vært en fordel om regjeringen ikke var så redd for å "skremme" litt. Jeg mener ikke å overreagere, men når de sier "okei men bare prøv å ikke heng med så mange" så tror allmennheten at det ikke er så ille med hemmelige fester, reising, store besøk, osv osv. 

Vi vet at altruisme ikke fungerer. ("Handlekurv-studien"). Allmenheten må dessverre "tvinges" med frykt om man skal flytte fjell. 

• Liker 5
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (6 timer siden):

Støtter denne. Smittefesten ligger så absolutt foran oss. Tipper på ny lockdown i januar.

Jeg tror det blir masse lokale lockdown'er. Med masse forvirring og tøying av regler, som ikke egentlig er noe annet enn anbefalinger. 

Mens fylles sykehusene opp. Så kommer det lockdown. 

• Liker 6
Skrevet

Synes vi skal åpne grensa ennda mere enn den allerede er. Helt klart for lite smitte her.

Skrevet
mima skrev (5 timer siden):

Men nå er det gått et år, og det er grenser for hvor lenge folk skal gå i usikkerhet nå som man vet at viruset ikke er så alvorlig som man trodde. 

??? 

Jeg vet ikke hva du trodde, men jeg ser bilder og nyheter fra England, Sverige, USA, Polen, der sykehusene er smekkfulle, ambulansene står i kø for å slippe av pasientene, og helsearbeiderne pushes til maks.  

Syns det er alvorlig nok, jeg. Stemmer for at vi opprettholder tiltak til en god porsjon av oss er vaksinert. Så håper vi tilstanden er bedre til 17. mai eller noe deromkring. 

Skrevet
Guile skrev (9 minutter siden):

??? 

Jeg vet ikke hva du trodde, men jeg ser bilder og nyheter fra England, Sverige, USA, Polen, der sykehusene er smekkfulle, ambulansene står i kø for å slippe av pasientene, og helsearbeiderne pushes til maks.  

Syns det er alvorlig nok, jeg. Stemmer for at vi opprettholder tiltak til en god porsjon av oss er vaksinert. Så håper vi tilstanden er bedre til 17. mai eller noe deromkring. 

Helt enig. Om denne 17 mai kan feires som normalt tror jeg det blir den største folkefesten i moderne tid. 🇳🇴 Vi får gjøre vårt beste og krysse fingrene. 

• Liker 4
Skrevet
miniomelett skrev (18 timer siden):

Og likevel gjør vi det bedre enn de fleste andre land. Snodig. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg var sarkastisk her. Jeg mener det bare er tull at vi ikke stengte grensa allerede i vår og innførte karantene tvungen sådan for hver kryssing. Da hadde vi vært omtrent koronafri nå selv om resten av verden ligger nede.

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. 

Oppdatering: Også ryddet for kommentar til moderering.

Innspill til moderering tas på Ris og ros og spørsmål om forumet, eller via PM til moderator

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Skrevet
On 12/30/2020 at 2:30 PM, mima said:

Er det rart folk blir lei 🙈

Her har jeg lyst til å si at den sterkeste venner seg til slik det er. Dette er ikke det verste vi kan komme ut for – når det en gang skjer, hva gjør vi da om man ikke takler dette?

Skrevet

Hvordan er det når en har vært smittet av dette og blitt frisk igjen? Kan man oppføre seg som normalt igjen da? Altså som før viruset kom?

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for tull + brudd på følgende regel:

Sitat

* Respekter moderatorene. Hetsing og uthenging av moderatorer eller administratorer kan føre til utestengelse uten varsel. Kommentarer og spørsmål til moderering skal legges på Ris og ros-forumet, eller på PM direkte til moderator.

Perelandra, mod. 

• Liker 2
  • Opprett ny...