Gå til innhold

Jeg er i uke 20 og har gått opp 9 kg allerede..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk på vekten i dag morges og ser at jeg har gått opp 9 kg fra start.. litt av det kan være julemat og snop selvfølgelig, men allikevel. 

Er det i denne perioden man går opp mest i vekt eller vil det bare bli mer og mer? Hadde egentlig som mål og ikke gå opp noe særlig mer enn 15 da jeg er overvektig fra før, men har sklidd litt ut siden jeg har vært en del syk. 

Flere som gikk opp så mye den første halvdelen? 

Anonymkode: 09665...16c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i uke 24 og har gått opp 10kilo... men har ikke lagt på meg andre steder enn magen og litt rundere i kinnene. Har ikke spist særlig ekstra med mat, snop eller annet enn hva jeg pleide før. 

Har hørt (og lest) fra flere at det er forskjellig fra alle graviditeter når og hvor mye man går opp. Det viktigste er at du ikke stresser, men holder deg aktiv. Gå turer, gjør øvelser for bekkenet og kos deg! Det er min mening i hvert fall😄

Skrevet

Gikk opp 10 kg til uke 25 forrige svangerskap. Fødte den uken, så vet ikke hva sluttvekten hadde blitt om svangerskapet hadde vært fullgått. Første svangerskap gikk jeg opp 12 kg (gikk til uke 40), men gikk opp mest i andre trimester da også. Tror det var ca 8 kg til uke 25 den gangen. Så trenger ikke bli så ille, selv med høy vektoppgang i starten. 

Anonymkode: f513d...3b9

Skrevet

Husker ikke når jeg passerte 9 kg, men siste mnd. går man vel mest opp, da la jeg på meg 1 kg i uka. Gikk opp ca. 13 kg totalt begge gangene.

Skrevet

Det er veldig individuelt når man går mest, jeg gikk opp mest fra 6 til 8 måneder inn i graviditeten. Du bør nok stramme inn på kostholdet, for du har ikke mange kiloene igjen til du er over anbefalt vektoppgang som overvektig.

Anonymkode: 3d83f...4f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er veldig individuelt når man går mest, jeg gikk opp mest fra 6 til 8 måneder inn i graviditeten. Du bør nok stramme inn på kostholdet, for du har ikke mange kiloene igjen til du er over anbefalt vektoppgang som overvektig.

Kan jo legge til at jeg gikk opp 15 kilo totalt og var normalvektig fra før. La kun på meg 1 kilo i første trimester. 

Skrevet

Jeg føder snart og har gått fra 65 kilo til 84 kilo!! (Vel, rundt 6-7 av de er baby, fostervann, morkake, livmor og det jeg har drukket/spist når jeg veier meg). Har også mye vann i kroppen. Men det får bare være... Jordmor sa at jeg er sunn og frisk og ligger innenfor normalen. Har fulgt min egen kurve, baby virker å vokse normalt, osv. 

Har vært flink å overtenke og mislike kroppen min, men nå har jeg innsett hvor forskjellige alle kropper er og at alle er like FANTASTISKE - vi produserer menneskeliv! Det er dritkult. Babyen min er frisk og kommer snart ut i verden... Jeg skal være takknemlig for det. Fødselsvekten går av til slutt. 😄👏🏼 

Anonymkode: 3e4f8...354

• Liker 3
Skrevet

Forresten, husk at du ikke alltid kan styre hvor mye vann kroppen din samler heller. Mye vekt kan komme av det, og ikke nødvendigvis fett. Så den kommentaren over her om å passe på å ikke bli overvektig, den kan du se bort i fra... Regner med du ikke propper i deg alt du kan av usunn mat hele tiden! 🙈 

Anonymkode: 3e4f8...354

• Liker 1
Skrevet

Jeg la på meg 20kg totalt 🤢 10av de forsvant av seg selv et par uker etter ungen var ute da, men de 10 resterende er nokk sjokoladepudding. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gikk på vekten i dag morges og ser at jeg har gått opp 9 kg fra start.. litt av det kan være julemat og snop selvfølgelig, men allikevel. 

Er det i denne perioden man går opp mest i vekt eller vil det bare bli mer og mer? Hadde egentlig som mål og ikke gå opp noe særlig mer enn 15 da jeg er overvektig fra før, men har sklidd litt ut siden jeg har vært en del syk. 

Flere som gikk opp så mye den første halvdelen? 

Anonymkode: 09665...16c

Det aller meste styrer du med kostholdet. Vekten vil jo bare øke hvis du lar kostholdet skli ut, og flate ut hvis du tar tak.

Anonymkode: 4facb...d7d

Skrevet

La på meg 27 kg.. Men jeg jobbet ikke hele graviditeten (er maler, fikk svangerskapspenger) så beveget meg fint lite gjennom hele svangerskapet og spiste altfor mye godt 🙈 10 kg forsvant på sykehuset, resten sakte men sikkert med sunt kosthold og byssing dagen lang på baby (ikke trening).

Neste gang blir det bevegelse og sunt kosthold fra dag 1 😂 Blir vel annerledes uansett med en unge fra før og nå tenker jeg

Anonymkode: e2ccf...3c9

Skrevet

Det er en unge i livmoren og mye væske. Kroppen din jobber på spreng for å lage et nytt individ. Gi dere selv litt "slækk". Mener ikke at du skal gi F i alt, men ikke fokuser på tallet vekten viser.

• Liker 4
Skrevet

Har gått opp ni kilo og er i uke 21. Aner ikke hvor disse kiloene kommer av. Spiser som vanlig + en ekstra brødskive/eple/banan og trener enten en time styrke eller går tur mellom 30-60 min hver dag. Godteri spiser jeg en gang i uka og da fråtser jeg heller ikke. Eneste stedet jeg ser jeg har lagt på meg er magen og puppene. Gamle buksene får jeg opp, men får ikke igjen rundt magen. Så disse ni kiloene vet jeg ikke hvor kommer fra 😩

Anonymkode: f93bd...536

Skrevet

Hva var din BMI før graviditeten din? Hvis du hadde BMI på under 18.5, bør du gå opp 12.5-20 kg.

Skrevet

Det er ekstremt mye. Hva er det med gravide kvinner som tror de kan spise hva de vil og så mye de vil under graviditeten? 10 kg er det du bør gå opp i vekt totalt i løpet av graviditeten. 🙄

Anonymkode: f2afe...d30

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig individuelt når i svangerskapet man legger på seg. Jeg gikk opp et par kilo de første månedene også este jeg ut de siste tre månedene. Stod riktignok stille på vekta den siste måneden, men gikk opp 18 kg totalt. 11 kg forsvant på sykehuset og resten da jeg kom hjem. 

Skrevet
benonino skrev (33 minutter siden):

Hva var din BMI før graviditeten din? Hvis du hadde BMI på under 18.5, bør du gå opp 12.5-20 kg.

Det står i HI at Ts er overvektig.

De som ikke ser problemet i at en overvektig person bare er halvveis i svangerskapet og har gått opp 9 kg, må faktisk skjerpe seg litt. Det kan være veldig farlig å være overvektig som gravid. Vi må ikke la anti-body shamingen gå så langt at vi ikke tør å legge fram fakta. For fakta er at 9 kg opp i vekt allerede i uke 20 ikke lover godt når utgangspunktet allerede er overvekt. Det er vanlig å legge på seg mest i andre halvdel av svangerskapet, for det er først da babyen begynner å veie noe, i uke 20 veier den jo "ingenting". En gjennomsnittlig baby legger på seg mer enn 3 kg etter uke 20.

Den gode nyheten er jo at det fortsatt er mulig å ta tak, så vekta ikke går noe særlig mer opp, men da må Ts ta tak NÅ. Jeg har en håndfull venninner som har lagt på seg for mye i graviditeten og/eller vært overvektige fra før, og alle disse har fått komplikasjoner knyttet til høy vekt. 

Skrevet

La mest på meg frem til uke 24, mindre de siste ukene. 8 kg ved uke 24, 11.5 til slutt. Alt borte 2 uker etter fødselen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er ekstremt mye. Hva er det med gravide kvinner som tror de kan spise hva de vil og så mye de vil under graviditeten? 10 kg er det du bør gå opp i vekt totalt i løpet av graviditeten. 🙄

Anonymkode: f2afe...d30

Det betyr at en kvinne med bmi 24 har en vekt tilsvarende høygravid?

Anonymkode: 486a7...07e

Skrevet

På første la jeg på meg 5kg første 2 månedene! Tilslutt hadde jeg 10kg i pluss. Så ting er individuelt i graviditet, som i så mye annet. Men, kan være greit å passe litt på hva slags ting du spiser da. Er jo greit det ikke blir alt for mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...