AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Hvordan få eksen til å forstå at jeg må jobbe i romjula når barna er her? Jeg jobber i helsevesenet, og akkurat fått ny turnus i en relativt ny jobb. Eksen og jeg deler på å ha barna halve jula hver, annet hvert år fra lille julaften til 3.juledag, og fra 3.juledag til 1.nyttårsdag. I år har jeg dessverre to vakter i romjula, samtidig som jeg har barna. Jeg synes selvsagt dette er leit, men slik er det å jobbe turnus. Barna har det fint, de er sammen med bestemor eller stemor og stesøsken når jeg er på jobb, det er null stress. Men nå får jeg regelrett kjeft av barnemor fordi jeg ikke har lagt til rette for å ha fri mens barna er her, tar ut ferie osv. jeg har foreslått å gjøre om på samværet slik at det passer min turnus, men det var hun ikke interessert i. Hvordan kan jeg få henne til å forstå at alle som jobber turnus, og som har barn, gjerne vil ha fri i jula og andre høytider, og at det ikke bare er å ta ut ferie eller ordne seg med fri? Hun mener og at jeg må ta ut ferie når barna har høst-og vinterferie, påskeferie, og halve sommeren, da vi deler sommeren i to. Hvor mye ferie tror hun jeg har, egentlig.. Anonymkode: 4d2ab...edf
Guppy88 Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Det viktigste er at barna forstår. Eksen kan bli så sur hun vil, men har det egentlig så mye å si? Hun kan godt være sur på deg så lenge hun ikke saboterer samvær eller ødelegger på andre måter. Men jobbet du ikke turnus da dere var sammen? I såfall vet hun jo hva det innebærer. 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #3 Skrevet 30. desember 2020 Punkt 1: Du har vel ikke rapporteringsplikt til eksen din på når du jobber og om du er hjemme med barnet 24/7. Barna har det også fint med farmor og resten av familien! At barnet er med søsken og stemor kan vel ikke kalles barnepass engang. Foreslår at du forteller henne at jobben ikke er fleksibel, men at dere kan avtale fra år til år når barna skal være hvor om hun ønsker det. Vil hun ikke det får hun leve med at det blir «barnepass» siden du ikke kan få fri akkurat når du vil. Vil hun ikke høre lar du være å fortelle når du er hjemme fremover - det er så klart helt innafor, hun har ikke noe med det. Og hvor går grensa? Må du også rapportere to timer på butikken? Hvis det er viktig for henne at barna er med pappa når det er din uke får hun være fleksibel på dager. Punktum. PS. Du skal ikke gå med på at barna er mer hos henne om hun er veldig rigid - da får du antakelig en regning i posten og innkalling til revidering av samværsavtale. Har ikke erfaring med dette men ser hvordan folk ter seg her på KG. Anonymkode: 226f2...238 19
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #4 Skrevet 30. desember 2020 Guppy88 skrev (1 minutt siden): Det viktigste er at barna forstår. Eksen kan bli så sur hun vil, men har det egentlig så mye å si? Hun kan godt være sur på deg så lenge hun ikke saboterer samvær eller ødelegger på andre måter. Men jobbet du ikke turnus da dere var sammen? I såfall vet hun jo hva det innebærer. Det er mange år siden vi var sammen. Da var jeg student, og jobbet som tilkallingsvikar i helsetjenesten. Kunne dermed styre mye av turnusen selv, takke nei til vakter osv. Har prøvd utallige ganger å forklare hvordan det henger sammen med fast turnusjobb, men ser ikke ut til at hun ønsker å forstå. Tror nok barna forstår, de har det fint selv om jeg er på jobb et par dager i jula. Er bare så lei av å få meldinger med beskyldninger om dårlig prioritering, dårlig planlegging og om hvordan hun ikke kan forstå at jeg «tar på meg jobb» (som om jeg har valgt å jobbe akkurat disse dagene frivillig) når jeg har barna.. Foreslo som sagt å endre litt på juleturnusen vi har rundt barna, slik at de kan være her de dagene jeg har fri. Men det kunne ikke hun, fordi da skulle hun jobbe. TS Anonymkode: 4d2ab...edf 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #5 Skrevet 30. desember 2020 Jobber i helsevesenet selv og har hørt mye av det samme av familie og venner, det er jo bare å ta ut ferie. Nei det får man ikke ta ut i jul,påske etc, tydeligvis utrolig vanskelig for folk å skjønne. Å få byttet bort vakter er heller ikke enkelt, de aller fleste vil ha den frien de har på turnus i julen. Har full sympati med deg TS, forøvrig har din eks ingenting med det. Anonymkode: 66383...11b 12
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #6 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Punkt 1: Du har vel ikke rapporteringsplikt til eksen din på når du jobber og om du er hjemme med barnet 24/7. Barna har det også fint med farmor og resten av familien! At barnet er med søsken og stemor kan vel ikke kalles barnepass engang. Foreslår at du forteller henne at jobben ikke er fleksibel, men at dere kan avtale fra år til år når barna skal være hvor om hun ønsker det. Vil hun ikke det får hun leve med at det blir «barnepass» siden du ikke kan få fri akkurat når du vil. Vil hun ikke høre lar du være å fortelle når du er hjemme fremover - det er så klart helt innafor, hun har ikke noe med det. Og hvor går grensa? Må du også rapportere to timer på butikken? Hvis det er viktig for henne at barna er med pappa når det er din uke får hun være fleksibel på dager. Punktum. PS. Du skal ikke gå med på at barna er mer hos henne om hun er veldig rigid - da får du antakelig en regning i posten og innkalling til revidering av samværsavtale. Har ikke erfaring med dette men ser hvordan folk ter seg her på KG. Anonymkode: 226f2...238 Jeg har selvsagt ikke rapporteringsplikt ☺️ Men hun ringer barna ofte når de er her, og får fort tak i når jeg er hjemme og ikke, hvor jeg er osv. Prøver hun å få tak i dem når jeg er på jobb, må jeg fortelle at jeg jobber, men at hun kan ringe dirkete til barna eller til min kone, dersom hun ønsker å snakke med dem. TS Anonymkode: 4d2ab...edf 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #7 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jobber i helsevesenet selv og har hørt mye av det samme av familie og venner, det er jo bare å ta ut ferie. Nei det får man ikke ta ut i jul,påske etc, tydeligvis utrolig vanskelig for folk å skjønne. Å få byttet bort vakter er heller ikke enkelt, de aller fleste vil ha den frien de har på turnus i julen. Har full sympati med deg TS, forøvrig har din eks ingenting med det. Anonymkode: 66383...11b Ja, virker som det jevnt over er veldig vanskelig for folk å skjønne dette med turnus og å jobbe i høytider når det fleste andre har fri. Om jeg skulle hatt ferie hver gang jeg har barna i ferier, måtte jeg ha hatt 7-8 uker ferie i året, men barnemor mener jeg som har «små barn» (de er 8 og 11) har krav på å få tilrettelegging på jobben i og med at jeg har barna kun annenhver helg og i ferier (de bor ca 3 timers kjøretur unna meg). Skulle gjerne sett kilder til den påstanden. TS Anonymkode: 4d2ab...edf 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #8 Skrevet 30. desember 2020 Urimelig kjefting må du bare blokkere syn og hørsel for. Si ja og ha, og glem det i neste øyeblikk. Med litt trening får du det til. Anonymkode: 1ce56...e57 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #9 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jobber i helsevesenet selv og har hørt mye av det samme av familie og venner, det er jo bare å ta ut ferie. Nei det får man ikke ta ut i jul,påske etc, tydeligvis utrolig vanskelig for folk å skjønne. Å få byttet bort vakter er heller ikke enkelt, de aller fleste vil ha den frien de har på turnus i julen. Har full sympati med deg TS, forøvrig har din eks ingenting med det. Anonymkode: 66383...11b Huff ja, samme her. «du har da krav på ferie» - ja. Men ikke når jeg selv ønsker nødvendigvis. «du kan vel bare bytte?» - med hvem da? «Alle» vil jo ha fri i jula. Fysj jeg er så lei de kommentarene der. Forøvrig ts: bare overse henne. Enkelte folk bare nekter å forstå. Anonymkode: 64df1...398 8
little fairy Skrevet 30. desember 2020 #10 Skrevet 30. desember 2020 Kan ikke hun ha barna mens du jobber da? Hvis det er slik hun tenker det er kjedelig for barna. Må vel være vinn-vinn dersom hun egentlig vil ha de med i julen. 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #11 Skrevet 30. desember 2020 Er vel bare å bytte vakt? Nei, det er ikke det...hviletiden blir ofte feil og for kort hvis det byttes. Eksen din virker ikke å forstå at arbeidsgiver har styringsrett på ferien, alle kan ikke ta ut ferie når de måtte ønske, noen må faktisk jobbe. Anonymkode: 48a3c...5fe 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #12 Skrevet 30. desember 2020 little fairy skrev (7 timer siden): Kan ikke hun ha barna mens du jobber da? Hvis det er slik hun tenker det er kjedelig for barna. Må vel være vinn-vinn dersom hun egentlig vil ha de med i julen. Mener du seriøst at det er en akseptabel «kjedelig grunn» å måtte være med sine (halv)søsken eller noen timer med bestemor? Er det grunn nok til at mor skal få mer samvær? Barn har dessuten godt av å kjede seg litt i blant, da blomstrer kreativiteten. Anonymkode: 226f2...238 6
Maleficenta Skrevet 31. desember 2020 #13 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvordan få eksen til å forstå at jeg må jobbe i romjula når barna er her? Jeg jobber i helsevesenet, og akkurat fått ny turnus i en relativt ny jobb. Eksen og jeg deler på å ha barna halve jula hver, annet hvert år fra lille julaften til 3.juledag, og fra 3.juledag til 1.nyttårsdag. I år har jeg dessverre to vakter i romjula, samtidig som jeg har barna. Jeg synes selvsagt dette er leit, men slik er det å jobbe turnus. Barna har det fint, de er sammen med bestemor eller stemor og stesøsken når jeg er på jobb, det er null stress. Men nå får jeg regelrett kjeft av barnemor fordi jeg ikke har lagt til rette for å ha fri mens barna er her, tar ut ferie osv. jeg har foreslått å gjøre om på samværet slik at det passer min turnus, men det var hun ikke interessert i. Hvordan kan jeg få henne til å forstå at alle som jobber turnus, og som har barn, gjerne vil ha fri i jula og andre høytider, og at det ikke bare er å ta ut ferie eller ordne seg med fri? Hun mener og at jeg må ta ut ferie når barna har høst-og vinterferie, påskeferie, og halve sommeren, da vi deler sommeren i to. Hvor mye ferie tror hun jeg har, egentlig.. Anonymkode: 4d2ab...edf Nei godt spørsmål...
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #14 Skrevet 31. desember 2020 Herregud, jeg føler med deg TS! Anonymkode: 1fbfe...ad4 1
little fairy Skrevet 31. desember 2020 #15 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mener du seriøst at det er en akseptabel «kjedelig grunn» å måtte være med sine (halv)søsken eller noen timer med bestemor? Er det grunn nok til at mor skal få mer samvær? Barn har dessuten godt av å kjede seg litt i blant, da blomstrer kreativiteten. Anonymkode: 226f2...238 Jeg tenker det er to foreldre. Og hvis ene forelderen er opptatt med jobb, er det virkelig så gale at den andre kan ha barna noen timer som "pass" akkurat de dagene? Er det virkelig så viktig at alt skal fordeles nøyaktig? Eller kanskje det hadde vært mulig å bytte litt om på dagene. 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #16 Skrevet 31. desember 2020 little fairy skrev (4 timer siden): Jeg tenker det er to foreldre. Og hvis ene forelderen er opptatt med jobb, er det virkelig så gale at den andre kan ha barna noen timer som "pass" akkurat de dagene? Er det virkelig så viktig at alt skal fordeles nøyaktig? Eller kanskje det hadde vært mulig å bytte litt om på dagene. TS sier mor nekter å bytte og tilpasse seg turnusen hans. Han har foreslått dette. Anonymkode: 64df1...398 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #17 Skrevet 31. desember 2020 Det er mange som ikke forstår dette med turnus og jobb i jula. Her har lokalavisa laget en serie om folk som er på jobb i jula, og min mann ble intervjuet i den forbindelse. Vi har fått mange tilbakemeldinger fra folk som ikke visste at de jobber som normalt i hans firma, og dette er folk som benytter seg av firmaet nesten daglig nettopp i jula. Julegjestene våre kunne heller ikke forstå at jeg ikke bare kunne ta fri 1. og 2. juledag, men også i mitt yrke må noen være på jobb disse dagene. Og i år var det altså min tur (noe de fikk beskjed om da de inviterte seg selv hit i jula...). Anonymkode: 4cc16...8fb 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #18 Skrevet 31. desember 2020 Jeg synes i utgangspunktet det er greit at vi har en fast samværsordning i høytider, men dersom mor mener at jeg MÅ være hjemme med barna i stedet for å jobbe, så bør hun være fleksibel og ta barna de timene det er snakk om. Jeg tar de gjerne ekstra for å ta igjen tapt tid. Dette takket mor nei til da jeg foreslo det, for hun måtte nemlig jobbe(!) akkurat den dagen det var snakk om, selv om hun egentlig har fri hele jula. Det er ikke alle som har den luksusen at de kan styre sin egen arbeidsdag eller arbeidstid, eller få ønsker om ferie og fri oppfylt til enhver tid. Noen må holde hjula i gang, si, selv om det er jul 😉 TS Anonymkode: 4d2ab...edf
Gjest theTitanic Skrevet 31. desember 2020 #19 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvordan få eksen til å forstå at jeg må jobbe i romjula når barna er her? Jeg jobber i helsevesenet, og akkurat fått ny turnus i en relativt ny jobb. Eksen og jeg deler på å ha barna halve jula hver, annet hvert år fra lille julaften til 3.juledag, og fra 3.juledag til 1.nyttårsdag. I år har jeg dessverre to vakter i romjula, samtidig som jeg har barna. Jeg synes selvsagt dette er leit, men slik er det å jobbe turnus. Barna har det fint, de er sammen med bestemor eller stemor og stesøsken når jeg er på jobb, det er null stress. Men nå får jeg regelrett kjeft av barnemor fordi jeg ikke har lagt til rette for å ha fri mens barna er her, tar ut ferie osv. jeg har foreslått å gjøre om på samværet slik at det passer min turnus, men det var hun ikke interessert i. Hvordan kan jeg få henne til å forstå at alle som jobber turnus, og som har barn, gjerne vil ha fri i jula og andre høytider, og at det ikke bare er å ta ut ferie eller ordne seg med fri? Hun mener og at jeg må ta ut ferie når barna har høst-og vinterferie, påskeferie, og halve sommeren, da vi deler sommeren i to. Hvor mye ferie tror hun jeg har, egentlig.. Anonymkode: 4d2ab...edf Noen er vant med å få fri når de spør, sommertid, fleksitid, kontortid, avspasering, velferdspermisjon +++ og begriper null og niks om turnus, eller jobb med lite fleksibilitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå