Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg har et vennepar som er på middag hos oss ca 2 ganger i året hvor vi stiller med mat og drikke av god kvalitet fordi vi syns det er hyggelig å kunne invitere. I år skal vi på nyttårsfeiring hos dette venneparet og middagen er ganske langt under en vanlig mandagsmiddag, og i samme slengen ber de om vipps. De får 4 personer på besøk tilsammen. Jeg blir så lei meg, fordi vi byr så mye på til egentlig alle vennene våre og det er aldri noen som returnerer invitasjonen på samme måte. Det får meg til å føle at de mange tusen vi bruker på middag til våre venner ikke blir satt pris på, dette er jo noe som må gå vekselvis mellom oss hvis vi skal ville fortsette....

Jeg har absolutt forståelse for andre menneskers økonomiske situasjon og at ikke alle har mulighet til å betale middag for et selskap, vi er permitterte studenter på 27 år og har ikke mye penger, dette venneparet jobber fulltid. Derfor er det litt vanskelig å se for seg at vi står bedre økonomisk stilt en dem, derav enda vanskeligere og ikke bli litt opprørt..

Er jeg helt på vidda her med følelsene mine? 

Anonymkode: b5d0d...ac1

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde sikkert følt det samme som deg. Hva med å si at dere kommer innom seinere på kvelden? Spise en god middag hjemme først, så slipper dere å betale for noe dere ikke ønsker. 
Eller bare skylde på forkjølelse og bli hjemme hele kvelden (og dagen etter).

Anonymkode: 735d3...e61

• Liker 26
Skrevet

Jeg hadde sendt melding og sagt dere ikke kommer pga sykdom...

Anonymkode: e1ad9...396

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hadde sikkert følt det samme som deg. Hva med å si at dere kommer innom seinere på kvelden? Spise en god middag hjemme først, så slipper dere å betale for noe dere ikke ønsker. 
Eller bare skylde på forkjølelse og bli hjemme hele kvelden (og dagen etter).

Anonymkode: 735d3...e61

Dum unnskyldning å bruke i disse coronatider.

Anonymkode: 54222...433

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde sendt melding og sagt dere ikke kommer pga sykdom...

Anonymkode: e1ad9...396

Bra at du brukte "sykdom" og ikke forkjølelse.

Anonymkode: 54222...433

• Liker 1
Skrevet

Ville avlyst og blitt hjemme. Hadde følt veldig på at relasjonen er viktigere for dere enn for dem. 

Anonymkode: 912e8...be0

• Liker 6
Skrevet

Spørs på summen de krever. Er det en lav dum kan dere jo tenke at det er verdt det for det sosial sin del? Men enig at dette var merkelig.  

• Liker 1
Skrevet

Det blir jo feil at dere skal diktere prisnivå, og standard på mat, for hele vennegjengen. Det virker som om de andre ønsker lavere standard, og spleis. 

Er selv glad i å bruke mye penger og tid på god mat og gode viner. Men jeg kan ikke automatisk forvente at andre i omgangskretsen ønsker det samme. Og enkelte føler til og med et press og en forventning om de blir invitert på slik. Det handler ikke alltid om penger en gang, men at man ikke har den samme interessen for matlaging. 

Anonymkode: 3a0fd...e5f

• Liker 5
Skrevet

Siden det er flere som er invitert, så tenker de kanskje at det blir feil og be om penger fra de andre og ikke dere. 

Kanskje de er vant med at man spleiser. 

Dere får vurdere om det er verdt det eller ikke. Og om dere i fremtiden ønsker å invitere dem på middager.. 

Eller dere kan skrive at det blir for dumt å kreve penger når dere har invitert dem flere ganger på middag. Men det kan jo skape dårlig stemning.

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg syns det er frekt å be om penger, man inviterer ikke til selskap om man ikke har råd. 

Skrevet

Enig til en viss grad. Samtidig, inviterer jeg noen på indrefilet og vin, og senere blir invitert, sammen med andre, på spleiselag med kjip mat, vel, da spanderer jeg ikke indrefilet på den personen flere ganger... Da føler jeg meg lite verdsatt. 

Jeg hadde takket nei til den invitasjonen om jeg var dere, ts. 

Anonymkode: f31ce...ff9

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde takket nei, MED en kortfattet versjon av hi som forklaring.

Du er absolutt ikke på viddene!

• Liker 4
Skrevet

Jeg syntes det er smålig. Helt greit at man har middager på forskjellig prisnivå, men å spørre om penger når man har invitert til middag, er helt uhørt om det ikke konkret er avtalt spleiselag og man ikke har invitert. Spesielt når de selv er på gode middager med vin hos dere, de høres ut som noen gjerrigknarker. Jeg hadde takket nei til invitasjonen og sagt vi ikke er i form. (Spørs vel om du da får svar tilbake om du fortsatt kan vipse siden de allerede har regnet med dere).

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis jeg inviterer en gang i blant så ber jeg ikke folk spleise. Og det kunne aldri ramlet meg inn å invitere inn i hopetall hvis jeg ikke hadde råd til det. Samtidig har jeg ingen problemer med å spleise når det er avtalt på forhånd.

Kan du ikke være helt ærlig og si at dette har vi ikke råd til så vi blir hjemme? Det er jo på tide å sette disse litt på plass, er det ikke?

Gjest Blondie65
Skrevet
moroklompen skrev (2 minutter siden):

(Spørs vel om du da får svar tilbake om du fortsatt kan vipse siden de allerede har regnet med dere).

Det hadde vært "friskt". Dette er ikke et arrangement med avbestillingsregler der en mister "depositumet" hvis en avlyser.

Skrevet

Hvordan er økonomien til vennene deres? Har noen mistet jobben, blitt permittert? Har de mye gjeld?

Jeg skjønner godt det er kjipt, men mulig de sliter med noe dere ikke vet, og at de er veldig takknemlige for å kunne komme til dere?

Vi har venner i ulike økonomiske situasjoner. Vi spanderer gjerne en god middag på de vi vet sliter, og takker aldri ja til vipps eller penger fra dem. Forventer ikke noe tilbake heller.

Anonymkode: d4cef...024

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 11.59):

Mannen og jeg har et vennepar som er på middag hos oss ca 2 ganger i året hvor vi stiller med mat og drikke av god kvalitet fordi vi syns det er hyggelig å kunne invitere. I år skal vi på nyttårsfeiring hos dette venneparet og middagen er ganske langt under en vanlig mandagsmiddag, og i samme slengen ber de om vipps. De får 4 personer på besøk tilsammen. Jeg blir så lei meg, fordi vi byr så mye på til egentlig alle vennene våre og det er aldri noen som returnerer invitasjonen på samme måte. Det får meg til å føle at de mange tusen vi bruker på middag til våre venner ikke blir satt pris på, dette er jo noe som må gå vekselvis mellom oss hvis vi skal ville fortsette....

Jeg har absolutt forståelse for andre menneskers økonomiske situasjon og at ikke alle har mulighet til å betale middag for et selskap, vi er permitterte studenter på 27 år og har ikke mye penger, dette venneparet jobber fulltid. Derfor er det litt vanskelig å se for seg at vi står bedre økonomisk stilt en dem, derav enda vanskeligere og ikke bli litt opprørt..

Er jeg helt på vidda her med følelsene mine? 

Anonymkode: b5d0d...ac1

Du er litt vidda med tankegangen din ja.

Første du må slutte med er å sammenligne den økonomiske verdien på middagen, den velger du selv. Når du inviterer noen så er det jo du som byr på maten, om man ikke har avtalt spleising. 

Du går litt for mye inn i offerrollen her med at du ikke betyr noe, slutt med det!

Ang invitasjon der man blir bedt om å sende penger: nei takk. Er det ikke avtalt noe spleising på forhånd så er det uaktuellt.

Så jeg hadde takket pent nei med det som grunnlag.

Anonymkode: 9a572...c2d

• Liker 3
Skrevet

Så leksa er: om du inviterer til mat. Så kan du ikke forvente at noen gjør det samme tilbake, men mat til samme kostnad. Eller i heletatt inviterer deg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så leksa er: om du inviterer til mat. Så kan du ikke forvente at noen gjør det samme tilbake, men mat til samme kostnad. Eller i heletatt inviterer deg.

"med mat til samme kostnad"...

Skrevet

At dere velger å invitere på usedvanlig bra mat/vin - det ligger jo på dere selv?

Om en da forventer å bli invitert til samme nivå, så legger dere opp til å bli skuffa. Ikke alle har interesse av eller ønske om å spise/drikke fint. Eller ønsker å bruke mye penger på slikt.

Veldig spesielt å forvente at middagene dere inviterer på skal sette standarden på vennemiddager.

Også litt spesielt å be folk vipse penger når en ber folk på middag da, enig i det. Men kanskje det er slik dette andre paret ønsker å ordne treffene deres, som spleiselag? Ikke noe galt i det heller egentlig. Spesielt om disse vennemiddagene er en stor utgift.

Anonymkode: cf5db...092

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...