Gå til innhold

Hva gjør jeg med allergien til kjærestens hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har, etter å ha flyttet sammen, utviklet allergi mot hunden hans. Trodde først jeg var forkjølet, men etter at jeg ble bedre da den var borte noen dager og verre når den kom tilbake, har jeg en snikende følelse av at det er allergi. Leser at hvis man ignorerer slikt ender det ofte med at man blir mer allergisk mot hunder generelt. Dette er sykt upraktisk siden hele familien hans er hundeelskere. Og kjæresten elsker denne hunden. 

Ser for meg at det beste er å flytte ut igjen, men blir kvalm av tanken. Ca like kvalm som om han kvitter seg med hunden for min skyld, det har jeg ikke lyst til å leve med. Har bare lyst til å hylgrine. 

Anonymkode: 2174e...18b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg til legen. Ta allergi test, prøv allergi tabletter og funker ikke det så må dere finne en løsning. 

Moren min har levd på allergimedisiner i 10 år. Stefaren min har katt som hun ikke tåler, men med medisin er det levelig. 

Anonymkode: 8c42f...f21

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kom deg til legen. Ta allergi test, prøv allergi tabletter og funker ikke det så må dere finne en løsning. 

Moren min har levd på allergimedisiner i 10 år. Stefaren min har katt som hun ikke tåler, men med medisin er det levelig. 

Anonymkode: 8c42f...f21

Allergipiller virker. Dessverre, egentlig, for det betyr at det er allergi. Betyr det at moren din ikke er verre med årene? Man kan vel ikke leve på allergimedisiner resten av livet? Å ha det "levelig" høres ikke særlig bra ut for kroppen. Akkurat nå som jeg endelig skulle passe på helsa mi, liksom. 

Ts

Anonymkode: 2174e...18b

Skrevet

Jo, du kan kanskje gi hunden allergipiller, siden det er hunden som er allergisk. 

Anonymkode: b30c3...752

• Liker 8
Skrevet

Snakk med legen din. Spør om du kan leve med hund om du tar medisin resten av livet.

Anonymkode: b9cec...5b4

Skrevet

Svigerfar er allergisk mor svigermor sin hund. Han går fast på allergimedisin og det fungerer bra for de.

• Liker 1
Skrevet

Pappa er allergisk mot katten vår, men det er levelig med allergimedisin. Heldigvis, for vi hadde kvittet oss med pappa før katten😂

Anonymkode: 38a71...0ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jo, du kan kanskje gi hunden allergipiller, siden det er hunden som er allergisk. 

Anonymkode: b30c3...752

Slutt med flisespikkeriet. Folk skjønner hva ts mener 

Anonymkode: 554d6...f81

• Liker 3
Skrevet

Du kan fint gå på allergimedisiner over tid om det hjelper, men det må gjøres i samråd med lege :) kjenner flere som lever med dyr de er allergiske mot, men som tar medisiner for det. Man tar også sine forholdsregler, som å ikke ta unødvendig mye på dyret, ikke ta seg i ansiktet før man har vasket hendene, ikke dyr på soverommet og i sofa osv. 

• Liker 1
Skrevet

Klart man kan gå på allergimedisiner resten av livet, vi er mange som må det. 

Ta noen forholdsregler som ikke hund på soverommet, vaske hender og ansikt, støvsuge ofte ol. Sammen med allergimedisin så kan det være nok.

Anonymkode: 94177...6c1

• Liker 1
Skrevet

Det finnes en shampoo på dyrebutikken som heter Petal Cleanse -  den tar bort det folk reagerer på hos hund. vask hunden ofte i den, og sammen med allergi medisiner. Har hørt mange som slutter å reagere på familiens hund etter en stund. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har allergi, og vi har hund. Uaktuelt å ikke ha husdyr for oss. Har gått på allergimedisiner hele livet, det går helt fin. 

Skrevet

Mannen min tar allergimedisin hver dag. Er allergisk mot støvmidd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei. Jeg klikket for å se hva hunden var allergisk mot. 

Anonymkode: cdc08...22e

• Liker 2
Skrevet

Så bra at det hjelper med allergitabletter da, det gjør det ikke for meg når det kommer til det jeg reagerer på. Det demper symptomene litt, men kan ikke være hjemme hos noen med hund/katt uten å ha det ubehagelig. Jeg må ta allergitabletter hver dag året rundt uansett, er allergisk mot støv og støvmidd i tillegg til hund og katt og tre ulike pollen.. Så det går helt fint å gå på de resten av livet 😊

Anonymkode: 1050a...65c

Skrevet

Jeg slet med allergi på julaften pga. julegave fra venninne med katt. Den var i en julestrømpe som katten nok hadde gnidd seg mot, og lå under juletreet i mange timer før jeg begynte å ane hva det kunne være.

Hundeallergi er ofte noe mildere enn katteallergi, men for meg hadde det dessverre ikke vært nok å ta allergimedisin. Det demper symptomene noe, men ikke nok.

Men: begynn med et legebesøk, hjelp til å finne medisin, innføring av noen hundefrie områder i leiligheten (soverom er et absolutt must) og se det an derfra. Hvor gammel er hunden? 

Anonymkode: 9fbb9...a97

Skrevet

Det finnes også en mulighet til - å ‘vaksinere’ seg mot allergi.

En venninne prøvde det. Ideen er at en skal bygge opp tålegrensen kroppen har for allergenet, så en etterhvert ikke reagerer allergisk mer.

Var hos fastlegen.

Anonymkode: 2fa9a...d31

Skrevet

Vask hunden med jevne mellomrom, og hvis gre/børste hunden daglig. Eventuelt tørk over hunden med en mikrofiberklut hvis den er så kortpelset at den ikke kan gres. Anbefaler at dette er noe din samboer gjør da. 
Dette er tiltak som reduserer allergener hos hunden. Kombiner dette med hyppigere husvask så skal du nok få det mye bedre. 🙂 

Anonymkode: ff2d2...3ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hunder kan og bli allergisk 

Anonymkode: 9afb3...f30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...