AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Jeg og eks er nettopp ferdig med skiftet. Jeg kjøpte han ut og sitter igjen med 2-300.000 kr som jeg har på en sparekonto. Disse pengene er altså satt til side etter at jeg har laget bufferkonto o.l. Hva er lurt å gjøre med disse pengene? Jeg Sitter nå med et stort hus og mye gjeld. Har hovedomsorgen for to barn. Grunnen til økonomisk overskudd er arv etter mistet fam.medlem midt i separasjon tiden. Kan det være lurt å bygge leilighet i sokkeletasjen? Denne kan leies ut for ca 10k pr mnd. Vil koste meg ca 150k å oppgradere til leilighet (har allerede egen inngang og bad. Trenger kjøkken og div flytting av vegger) Eller er det lurt å la pengene stå og bruke dem ved behov? Bør jeg nedbetale på lån? Det vil vel ikke utgjøre så mye ift månedlig betaling? Ønsker gjerne noen tanker, for jeg aner ikke... Har for mye å tenke på og klarer ikke tenke klart nå. Anonymkode: 4eab2...389
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Betal ned gjeld. Du sier den er høy, da er det tryggest. Alt annet er spekulasjon med lånte penger. Anonymkode: 71a7b...fc9 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #3 Skrevet 30. desember 2020 Jeg ville investert dem, høres jo ut som en god ide å lage til utleieleilighet som gir deg 10k i mnd. Da har du tjent tilbake det du har lagt ut på under to år og har en fin ekstra inntekt, pluss at du fortsatt har en buffer på konto. Anonymkode: cbde3...454 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #4 Skrevet 30. desember 2020 La pengene stå på bok til du tenker klart igjen. Det høres ikke dumt ut å lage utleieleilighet, men vent med det styret til du er litt mer ovenpå. Anonymkode: d6d38...d82 13
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #5 Skrevet 30. desember 2020 Hadde lagd utleieleilighet hvis det var et stabilt leiemarked i området. Anonymkode: ea386...fae 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #6 Skrevet 30. desember 2020 Men sitter du med større hus enn dere trenger hadde jeg vurdert nytt hus først. Også som en fresh start for mitt nye liv uten eks. Anonymkode: ea386...fae 1
Nymerïa Skrevet 30. desember 2020 #7 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): La pengene stå på bok til du tenker klart igjen. Det høres ikke dumt ut å lage utleieleilighet, men vent med det styret til du er litt mer ovenpå. Anonymkode: d6d38...d82 Jeg er enig i dette. Ikke bruk sekssifrede beløp så lenge du i følge deg selv ikke tenker klart. 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #8 Skrevet 30. desember 2020 Takker for innspill så langt. Og dere har rett i at jeg bør bruke tid på å lande. Heller mot leilighet pr nå da markedet her er stabilt og presset. Vi bor også veldig fint og sentralt til...bør være enkelt å leie ut. Kan ikke (ønsker ikke) bytte hus pga opprivende for barna. De har hatt nok og ser knapt sin far. Må gjøre alt jeg kan for trygghet og stabilitet for dem. Ellers er det et godt råd absolutt. Ts Anonymkode: 4eab2...389 4
Pinkee Skrevet 30. desember 2020 #9 Skrevet 30. desember 2020 Tror du gjør rett i å bli boende pga barna. Men, skulle det bli mer aktuelt senere å flytte, så vil utleie leilighet heve verdien av huset. Bare gi deg selv tid først, og tenke over om du ønsker å dele huset med fremmede. Du vet aldri med sikkerhet hvordan leieboere er. Så du må være komfortabel med å ha andre i huset før du bruker penger på et slikt prosjekt. Men, er vel det du vil tjene mest på i det lange løp. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #10 Skrevet 30. desember 2020 Pinkee skrev (1 minutt siden): Tror du gjør rett i å bli boende pga barna. Men, skulle det bli mer aktuelt senere å flytte, så vil utleie leilighet heve verdien av huset. Bare gi deg selv tid først, og tenke over om du ønsker å dele huset med fremmede. Du vet aldri med sikkerhet hvordan leieboere er. Så du må være komfortabel med å ha andre i huset før du bruker penger på et slikt prosjekt. Men, er vel det du vil tjene mest på i det lange løp. Veldig godt innspill. Er i utgangspunktet ikke fan av å ta noen som helst inn her 😅 men tenker at jeg kanskje "bør" iom at jeg har mye gjeld. Da ville lånet nedbetalt seg selv. Har stor tomt og vedkommende får egen garasjeplass også så det er sånn sett ikke noe stress ift plass. Kanskje jeg kunne følt det litt trygt at det var et menneske (som jeg hadde en viss tillit til) i huset på mørke kvelder...😬 Anonymkode: 4eab2...389
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #11 Skrevet 30. desember 2020 Du gjør rett i å beholde huset. Både på grunn av barna, og det at transaksjonskostnadene ved kjøp og salg gjerne vil spise opp de 200 000, minst. Utleieleilighet høres ut som en god plan. Det er veldig gode, skattefrie kroner. Men vent. Dette vil kreve mer enn du tror. Både det å organisere handverkere, finne en leietaker, følge opp leietaker - særlig dersom uenigheter, med mer. Så vær sikker på at du har overskuddet til dette. Ikke betal ned lånet akkurat nå. Renta er vanvittig lav, avkastningen er god andre steder, og det er aldri dumt å ha en buffer i stedet for å være avhengig av refinansiering som mulig ikke gis i ditt tilfelle når du er alene. Du kan vurdere faste trekk til globalt indeksfond på ASK. Det vil kaste mye mer av seg enn høyrentekonto, og er et fint sted å ha en buffer. Men ta en beslutning i forhold til utleiedel først da man bør ha et visst perspektiv på slik sparing. Anonymkode: ad12c...808 1
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2020 #12 Skrevet 30. desember 2020 Gi deg selv 6 måneder til å lande på. Du kan eventuelt forhøre deg med banken om du skal betale ned 2-300.000 på lånet mot at du enkelt kan ta dette ut igjen til f.eks. å gjøre i stand utleiedel. Utover det ville mitt råd være å lage utleiedel og betale resten ned på lånet. Vet at det er veldig usexy og lite spennende bruk av penger, men det betyr at økonomien din er sikret på en bedre måte enn den er ved veldig høy gjeld. Jeg er for øvrig en trygghets søkende person, sånn at du vet hvilken ende av risikoskalaen jeg råder ut fra.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #13 Skrevet 30. desember 2020 Sett pengene i fond. DNB global index pleier å være billig, og trygg. Anonymkode: fa5dc...bcf
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #14 Skrevet 30. desember 2020 Kjøp kokain og kos deg max Anonymkode: e16ec...843 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #15 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sett pengene i fond. DNB global index pleier å være billig, og trygg. Anonymkode: fa5dc...bcf Ikke gjør dette. Jeg anbefalte selv globalt indeksfond - men da å sette inn litt og litt over tid. Årsaken er; 1) man gambler mye penger på ett tidspunkt. Svigningene kan være store, så TS kan tape titusener på å gjøre det slik 2) man må han langsiktig perspektiv, da markedet kan gå ned. Det skjedde blant annet da Korona traff. Om hun bestemmer seg for å investere i utleiebolig om få måneder er det vanvittig kjedelig om pengeverdien har gått ned i det hun må ta ut midlene. Anonymkode: ad12c...808 3
enkefru Skrevet 30. desember 2020 #17 Skrevet 30. desember 2020 Lage utleieleilighet høres lurt ut, men som en over skriver.... vent litt til du har fått samlet tankene. Å ha en god buffer er heller ikke dumt når en sitter med et stort hus, det vil vel bli igjen litt etter ombygging også, og det vil gi deg en trygghet som er god å ha 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #18 Skrevet 30. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ikke gjør dette. Jeg anbefalte selv globalt indeksfond - men da å sette inn litt og litt over tid. Årsaken er; 1) man gambler mye penger på ett tidspunkt. Svigningene kan være store, så TS kan tape titusener på å gjøre det slik 2) man må han langsiktig perspektiv, da markedet kan gå ned. Det skjedde blant annet da Korona traff. Om hun bestemmer seg for å investere i utleiebolig om få måneder er det vanvittig kjedelig om pengeverdien har gått ned i det hun må ta ut midlene. Anonymkode: ad12c...808 Nei, man gambler ikke om man setter det i trygt fond et par-tre år. Som regel får man høy avkastning og man kan sette enda mer i fond = enda mer penger. Evt aksjer om man er interessert i å sette seg inn i ting i dybden slik at man forstår hvilke selskaper som har høy sjanse på å stige. Det er sånn man bygger formuen sin. Tror du de som har 7 mill+ bruker det på å betale ned huslån? Hilsen en som ser formuen vokse år for år Anonymkode: 0fed9...c4a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #19 Skrevet 30. desember 2020 Leilighet, eller betale ned gjeld. Da har du litt å gå på, å kan eventuelt refinansiere, å dra lånet ut på flere år, om du trenger å senke månedskostnaden. Ikke begynn på leilighet med mindre du er helt sikker på at du har nok kapital til å ferdigstille en leilighet. Pengene går fort under oppussing! Anonymkode: 8b356...d3d
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #20 Skrevet 30. desember 2020 Ville snakket med banken, jeg. Tipper de går for nedbetaling av gjeld enten direkte eller gjennom utleiebolig - gitt at det er marked for det. De har og erfaring med kostnader knyttet til utleie og kan gjøre vurdering sammen med deg. Men vent litt med avgjørelsen Anonymkode: 9a73d...414
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå