AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Har tenkt å innføre ukentlig vask hos oss, der vi tar oss én dag og vasker ned hele leiligheten. Vi har stue, kjøkken, soverom og bad. Jeg ser for eksempel for meg at det kan være greit å tørke over utsiden av kjøkkenskapene som en del av denne rengjøringen, men dette må jeg isåfall skive ned på en liste, siden samboeren min ikke kommer til å komme på det av seg selv.. Hva tenker dere at er naturlig å ta med på en sånn liste? Anonymkode: 92c77...6fe
Pikeliten Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Sånn har vi det Daglig Vaske kjøkkenbenk, kjøkkenvasken og spisebord Vaske flekker på gulv Vaske flekker alle andre steder så fort de oppdages, feks på kjøkkenskap Ukentlig Tørke støv på alle overflater, jeg bruker en moppedings eller tørr mikrofiberklut Støvsuge alle gulv/moppe Vaske dusj, vask og toalett
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #3 Skrevet 30. desember 2020 Daglig - vasker over servanter på badene - rydde alle overflater - vaske og rydde kjøkkenet, inkludert synlige flekker på skapdører, og inn/ut av oppvaskmaskin - vaske alle flekker - sette på klesvask, og brette klær - søppel ut av huset (vi bruker begge 10-30 minutter hver kveld før sengetid, da er dette gjort) Ukentlig - støvsuge alle overflater (vi er to voksne, så er minimalt med søl) - bytte ut alle handklær (skjer egentlig to ganger i uka) - støvtørk alle overflater - skifte på senger - vaske badene - rengjøring kaffemaskin - vaske alt av speil - rense kjøleskap - middagsplan og handleliste, og ukeshandel - regninger, bestilling ferie, og annet praktisk - vanne blomster - vask og annet vedlikehold bil (ikke hver uke) Skjeldnere hyppighet, inkluderer det på ukeslista ved behov - vaske alle gulv - støvsuge sofaer og under møbler - rense ventilator kjøkken - vaske vinduer - nedvask kjøleskap, avtining fryser mm - rens av stekeovner, kaffemaskin, vaskemaskin - vaske dører, brytere og listverk - rydde ned garasje/boder, med mer Anonymkode: e37dc...5ec
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #4 Skrevet 30. desember 2020 Trenger ikke vaske frontene på skap hvis de ikke er tilgriset, kanskje en gang i mnd. sammen med å gå over kjøleskapet. Når jeg hadde småbarn: Støvsuget og tørket støv en gang i uka. Støvsuget og vask av gulv neste uke. Ville ikke vasket gulv så ofte i dag. Vask av gangen: ved behov Vask av wc og bad: 1-2 ganger i uka. Bytte sengetøy: hver 10. - 14. dag Klesvask etter behov. Cirka daglig; holde kjøkkenbenk og stuebord noenlunde ryddig og tørke over. Anonymkode: a2e97...e54 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #5 Skrevet 30. desember 2020 Jeg ville ikke gjort ukesvasken for omfattende, da er det lett at terskelen blir for høy. Hver 14. dag eller en gang i måneden holder på en del ting. Jeg prøver å vaske vinduskarmer litt nøye hver 14. dag, og tørke litt ekstra støv. Vinduene bør vaskes mye oftere enn jeg gjør, kanskje 4 ganger i året? Anonymkode: ee4cc...46c 2
Gjest MadameDeRosa Skrevet 30. desember 2020 #6 Skrevet 30. desember 2020 Det de fleste ikke vasker og ikke tenker så mye på, er undersiden av dørene. Håndtak. Oppå dørkarmene. Og ta alltid under sofaen og bak kjøleskap og skjenker/bokhyller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå