Gå til innhold

Far har ikke sett barna i julen pga høyeste nivå smitte i hans kommune. Sende de i hele tatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna var hos meg fra før jul og skulle etter planen hos far fra i går. Hans kommune har høyeste nivå av smitte nå, så vi avsto. Men både far og barn savner hverandre veldig og ønsker å møtes. Jeg synes det er uansvarlig å sende de dit hvor det er uoversiktlig med smitte og ut av kontroll. Barn er også smittet der de siste dagene. Her vi bor er det nesten ingen smitte. Noen i samme situasjon? 

Anonymkode: ef40a...f36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samvær skal gå som normalt. Er det noe som tilsier at faren er så veldig utsatt for den økte smitten i kommunen? Og hva sier faren? Som utgangspunkt kan du ikke holde barna tilbake fra samvær pga korona.

Anonymkode: 0056a...6fa

• Liker 37
Skrevet

Er det mulig.

Anonymkode: d3c09...e5b

• Liker 8
Skrevet

Glemte å skrive at jeg som mor og mitt yngste barn (med nåværende ektemann) er i risikosonen av alvorlig grad og kan ikke utsette oss for noe smitte.

ts

Skrevet

Jeg forstår hva du tenker på, samboeren min og eksen hans har samme tankegang. Men samværene har de i stor grad latt gå som normalt, så lenge datteren deres og husholdningen er frisk. 

Det er vel ikke mer smitte hjemme hos far enn det er hjemme hos deg? Ser ikke helt problemet med å sende de dit hvis det er slik at far bare skal være hjemme med de uansett, eller hvis planen er å ikke reise så mye lenger enn til en bestemor, f.eks. Hadde latt dem dra, og det er også stående anbefaling fra FHI. 

Anonymkode: ac82a...053

• Liker 16
Skrevet

Enig i det som skrives over her; samvær skal gå som normalt. Og ellers går det an å ta litt vurderinger selv. Har far vært mye ute blant folk i det siste, har han jobb med hjemmekontor osv.

Men jeg synes ikke det er riktig å stoppe samvær pga smittetall i kommunen. Hadde far hatt symptomer blir saken en annen. Hva om smittetall i din kommune blir høye etterhvert, skal du skynde deg å sende ungene fra deg da? 

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner deg godt ts, samtidig så er det viktig med samvær, både for far og barn. 

Hvor gamle er barna? Tenkte at hvis de er såpass gamle at de forstår dette med smitte og hvordan unngå smittespredning så kunne det vært ei mulighet at de drar til faren sin men at de ikke oppsøker kjøpesenter/kino/lekeland osv (hvis sånne plasser fortsatt er åpne) og at de bruker munnbind når de er ute blant folk. Og såklart at far og hans familie følger kommunens anbefalinger om smittespredningtiltak som munnbind i offentligheten, og å unngå å være sammen med andre utover sine nærkontakter. 

I tillegg kan dere være forsiktige når barna kommer hjem igjen (hvis barna er store nok til å forstå) ved f.eks ikke å klemme og kose de første uka, ikke sitte tett inntil hverandre i sofaen osv til dere er sikre på at barna er friske. Oppstår det symptomer hos far eller barna under eller rett etter samvær så få barna testet for corona. 

Høres kanskje voldsomt ut, men mtp det at du og det yngste barnet er i risikogruppen så må det gjøres noen tiltak hvis barna skal til far og dermed i en kommune med mye smitte. 

Alternativt så snakk med eksen din om det er mulig at barna bare blir til deg nå så kan han heller få ha barna mere når coronaviruset er på retur. Nå som vaksinering har startet opp så er det forhåpentligvis bare et spørsmål om tid før pandemien er under kontroll. 

Det viktigste er uansett god kommunikasjon med eksen (og barna hvis de aldersmessig er i stand til å forstå hvorfor det blir endring i samvær, evt hvorfor dere må ta forsiktighetsregler når de kommer hjem igjen hvis samvær går som normalt), snakk sammen så finner dere nok ei løsning på det. 

Jeg forstår som sagt bekymringen din; eldstejenta mi studerer i en by med utrolig mye smitte, og jeg er definitivt i risikogruppen da jeg har farlig lavt immunforsvar pga cellegiftbehandlinger. Men det var uaktuelt at hun ikke skulle komme hjem til jul, så den første uka var det null kroppskontakt (selv om jeg savnet henne så innmari at jeg helst ville klemme henne ihjel), hun brukte eget bad og vi satt 2 meter unna hverandre til enhver tid. Bare for å være sikker at hun ikke var smittet og tok med seg smitte hjem (i tillegg hadde hun knapt vært utenfor hybelen de siste ukene pga eksamen, og de gangene hun var ute på butikk eller måtte ta buss så brukte hun munnbind) 

• Liker 6
Skrevet

Samvær skal gå som normalt. Noe annet er ikke bra for barna. Jeg antar faren viser like mye omsorg og forsiktighet som de hundretusener av fedre som lever med barn i risikogruppen, i områder med mye smitte, så at dette er et argument ser jeg ikke. 

Anonymkode: 838a7...908

• Liker 7
Skrevet

Hva sier far om dette? Og hvordan er han med tanke på om han er den som er med mange folk og driter i smitte eller passer seg og tenker smittevern? 

Jeg skjønner deg veldig godt. Er selv i risikogruppen (alvorlig lungesykdom) og vil få det ganske så kjipt hvis jeg blir smittet. Men jeg prøver så godt det lar seg gjøre å ikke la det gå utover barna. Det er viktig å leve så normalt vi kan men med smittevern i fokus. Mitt mål for denne perioden er at barna nesten ikke skal merke at vi må passe oss litt ekstra. Og vi må svelge noen kameler og håpe på det beste. Vi gjør så godt vi kan og mer kan vi ikke gjøre. 

Anonymkode: f51e2...a6d

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke far møte de ute? Slik at de får treffes men ikke overnatting eller inne? Når det er så mye snitte i omløp som det er nå ville jeg vært veldig forsiktig. 

Anonymkode: d460f...b08

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Glemte å skrive at jeg som mor og mitt yngste barn (med nåværende ektemann) er i risikosonen av alvorlig grad og kan ikke utsette oss for noe smitte.

ts

Det blir noe annet.

Men, korona skal vare LENGE - så dere bør jo tenke ut en plan her for samvær. 

Anonymkode: 7acec...16f

• Liker 3
Skrevet

Det er ting dere kan gjøre i forkant. Far kan isolere seg slik at han er sikker på at han ikke er smittet eller ta en test før samvær. 

Barna må få møte pappaen sin. Eneste grunnlag for uteblitt samvær er sykdom enten hos far eller hos barna. 

Far kan være forsiktig med hvem og hvor han er under samværet. Følge generelle smittevernsråd

Anonymkode: 86a4e...3f6

• Liker 2
Skrevet

Kan de ikke møtes ute? Så får de sett hverandre, men mindre sjanse for eventuell smitte.

Anonymkode: 5d067...997

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Men hvis det yngste barnet er i risiko av så alvorlig grad har dere vel et behandlingsteam og en beredskapsplan, ikke bare for korona men for andre infeksjonsbølger? Hva sier de da?

Anonymkode: 93d2d...643

• Liker 5
Skrevet

Hvordan har fart oppført seg i dette? Har han vært så å si isolert og tatt alle hensyn som kan tas, eller har han fartet rundt uten tanke på en pandemi? Synes det skal være avgjørende her! Å sette ungene i en bil og kjøre dem fra ditt hus til fars hus er jo ikke farlig med tanke på smitte... Spørsmålet er jo hvor stor smittefare far er utsatt for (jobb og privat) og hva de planlegger å gjøre hos far. Synes samvær skal bestrebes å gå normalt! 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

ts

Da har dere vel fått råd fra lege?

Anonymkode: 117e9...785

• Liker 5
Skrevet

Da kan jo barna heller være hos far på ubestemt tid, så kan du og særkullsbarnet leve i frivillig isolasjon hjemme? 

Du er totalt urimelig her!

Anonymkode: a86dd...82a

• Liker 4
Skrevet

Går barna på skolen? Treffer venner? Har dere hatt eller vært på besøk hos andre i julen? Med mindre dere lever fullstendig isolert er det fullstendig urimelig å nekte samvær. Selv da landet var på mest nedstengte ble det presisert at det ikke skulle gå ut over barns samvær med foreldre. (Forutsatt at far er et noenlunde fornuftig menneske som forholder seg til FHIs anbefalinger, selvfølgelig).

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ville personlig ha holdt dem hjemme. Sende dem frem og tilbake med en kommune som er i rødt/rødbrunt kan øke risikoen for deg og dine egne og andre.

Skulle ha vært hos Fattern & co på nyttårsaften, men avlyste det siden kommunen vår var på samme nivå som Oslo og Trondheim en stund. På det aller høyeste nivå. Rødbrunt. Grunnskolen var blitt stengt og kommunen vurderte enda strengere restriksjoner, lockdown muligens? Jeg vet ikke om jeg har covid-19 med mindre jeg tester meg (føler meg fin form, men man vet jo aldri for man kan være smittsom i flere uker uten å være klar over det selv), og dersom jeg skulle ha det og spre det videre til den familien der pluss andre i kommunen deres hadde jeg ikke klart å hatt det på samvittigheten.

Det står ikke mellom liv og død om å ha nyttårsaften som normalt for et år, men risikoen for å få covid-19 vil bli betydelig mye høyere. Mange av sykehusene begynner å bli presset på av å ha dårlig med kapasitet pga. mange som er lagt inn.

Hold dem hjemme i år!

Endret av Lasox
Gjest Lama_Drama
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Går barna på skolen? Treffer venner? Har dere hatt eller vært på besøk hos andre i julen? Med mindre dere lever fullstendig isolert er det fullstendig urimelig å nekte samvær. Selv da landet var på mest nedstengte ble det presisert at det ikke skulle gå ut over barns samvær med foreldre. (Forutsatt at far er et noenlunde fornuftig menneske som forholder seg til FHIs anbefalinger, selvfølgelig).

Men det er forskjell på å gå på skole i grønn kommune og dra på besøk i rød. Spesielt med alvorlige grunnsykdommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...