Gå til innhold

Sengekant-drama. Svigers og mannen vil bruke sengekant, jeg vil ikke ta sjansen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gikk ganske kjapt for løsningen med å holde svigermor på need-to-know-informasjon. Straks en av ungene var litt snufsete eller kastet opp var hun på telefonen hver time og forlangte oppdatering, og hun har ingen som helst helsekompetanse, så hun var ikke til nytte for noen, og karret seg opp uten grunn. Nå får hun vite det om det om det er grunn til bekymring - noe det aldri har vært hittil.

Jeg ville forresten ikke solgt sengekanten, jeg vil ikke oppmuntre andre til å bruke noe som er til mer skade enn nytte. Hadde kastet den i søpla.

Anonymkode: 7274f...28a

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Oi dette har jeg faktisk aldri hørt om, så takk for opplysningene 😮 Jeg er gravid i sjette måned og så på seng og sengekant i går... Har enda ikke kjøpt da. Men da dropper jeg altså sengekant da?? Hva om babyen setter seg fast i sprinklene da? 

Anonymkode: 7b8bd...416

Finnes det ikke sprinkelbeskytter som er mer som en slags netting? Mener jeg har sett noe slikt. Så vil jo babyen kunne puste igjennom om den skulle være uheldig å gå ansiktet inntil.

Anonymkode: 96a34...ac3

• Liker 6
Skrevet

Ville beholdt den. Har 4 barn fra 10måneder til 10 år. 

etterhvert blir du kanskje så desperat at du velger å bruke den. Armer og ben som setter seg fast i sprinklene, hodet som får vondt av å treffe harde sprinkler og smokker som faller ut fører gjerne til lite søvn. 

ville tatt ett oppgjør med mannen, om han velger deg eller svigermor. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg brukte kantbeskytter på de to første (11 og 8år siden). Denne gangen brukes den ikke. Etter å ha lest disse studiene om krybbedød tar jeg visse forholdsregler. Og svigermor holdes ikke oppdatert, hverken av meg eller mannen 😊 anbefales!

• Liker 9
Skrevet

Vi brukte ikke sengekant. Helt unødvendig risikofaktor. Ungen dunker kanskje hodet litt, men de lærer fort 😊. Og så kan man jo ha noe som beskytter rundt (sengeslange) før de sovner, som tas bort når de er sovnet.

Anonymkode: d82fa...157

• Liker 6
Skrevet

Vent med å bruke den til barnet er stort, men fortsatt sover i sprinkelseng.

Ørebetennelse har ingen sammenheng med sengekanten, med uventet spedbarnsdød kan ha en sammenheng.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi dette har jeg faktisk aldri hørt om, så takk for opplysningene 😮 Jeg er gravid i sjette måned og så på seng og sengekant i går... Har enda ikke kjøpt da. Men da dropper jeg altså sengekant da?? Hva om babyen setter seg fast i sprinklene da? 

Tenkte faktisk på det samme, så her har vi brukt sånn bedside crib med netting vegg, vi har faktisk aldri brukt sprinkelseng, men fikk en større seng som visstnok var reiseseng, også med netting, men den ble lite brukt fordi hun ville sove sammen med meg.. 

Men jeg veit ikke om det er noe som er en bekymring, har likevel tenkt på det samme.. 

Anonymkode: 3b65d...f41

• Liker 1
Skrevet

Krybbedødfaren er der selv om baby ikke snur seg. Sengekant reduserer sirkulasjonen av oksygen nederst i senga der baby ligger, og er derfor antatt å kunne forhøye sannsynligheten for krybbedød, selv om baby ligger med ansiktet opp. Se selv for dere å ligge i en dyp seng med stoffkant rundt dere en halvmeter over hodet. Det blir ikke god luft av det! For de babyene som er mer utsatt for krybbedød (og man kan dessverre ikke vite på forhånd hvilke babyer det er) utgjør dette KANSKJE en fare. 

Problemet mellom deg og mannen din TS er at han respekterer mora si mer enn deg. Det bør dere ta en alvorsprat om. 

Anonymkode: 72083...87a

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Svigermor er besatt på at vi skal bruke sengekant i sprinkelsenga. Jeg har lest en del om bruk av sengekant og ønsker rett og slett ikke ta sjansen, når det har vist seg at babyer har dødd pga det - både pga kvelning når de har rullet over og ikke får snudd hodet, eller at de har satt seg fast under det på et vis. Leger anbefaler ikke å bruke de og jeg har sett flere artikler fra foreldre som advarer andre mot å begå samme feil pga død eller nesten-død. 

Nå har svigers kjøpt oss en sengekant og forventer at vi skal bruke det. Jeg nekter. Mannen, som vet at svigermor kan finne på å lage et skikkelig drama-kaos når hun ikke får viljen sin, har såklart sagt til henne at jeg vurderer å selge den fordi jeg ikke synes det er trygt å bruke. Nå blir vi jo så klart bombadert med meldinger og ringing, der hun sier at det ikke er farlig for babyer siden de ikke kan rulle over - noe babyer på et punkt så klart klarer. 

Argumentet hennes er at det kan komme trekk inn i sprinkelsenga og at baby kan få ørebetennelse... Mannen sier seg enig med mora. 

Jeg har virkelig ikke lyst å ta den risikoen, selv om de fleste ikke dør av sengekanter. Men hvorfor ta den risikoen? Det anbefales å ha minst mulig i senga, da det minsker faren for kvelning. Det har jo faktisk vist seg å minske krybbedød etter foreldre begynte å legge mindre ting i senga - blant annet sengekant. 

Svigermor får bare lage drama, men hvordan skal jeg få mannen med på laget mitt? VI er jo foreldrene, så vi bestemmer. Tydeligvis er ikke argumentet at det viser økt krybbedød ikke bra nok... Skal jeg bare selge den kanten uten å si ifra? 😅 Hva ville dere gjort? Bruke den, selge den, komme med noe nye argumenter? Eller har svigers og mannen rett? 🤔

Hjelp! 

Anonymkode: ce2b7...10f

Hadde heller skilt meg enn å gi sebgekant. Alle vet at det er forbundet til krybbedød. 

• Liker 7
Skrevet

Her bør mannen høre på deg, ikke svigermor. Det er deres barn, dere bør støtte hverandre. Aner flere problemer fra svigermor hvis hun lager styr på grunn av en sengekant. Vær tydelig på hvem som bestemmer over babyen.

Anonymkode: 2be26...9d9

• Liker 13
Skrevet

Be mammadalten om å slutte å oppdatere moren sin om alt mulig! Bare fortell dama at «her i huset bestemmer vi hvordan ting skal være, nå vil jeg ikke høre noe mer om det, jeg kommer ikke til å svare på mer angående våre valg» 

Anonymkode: fa152...ba9

• Liker 16
Skrevet

Bare ikke bruk den sengekanten. Og be mannen omå slutte å oppdatere mamma om alt mulig. Det er dere som bestemmer nå.

• Liker 7
Skrevet

Greit først som sist å etablere en praksis for at i deres hjem bestemmer dere, uansett hvor mye svigermor blåser opp drama. Gjør som mot barn - hvis du svarer i affekt, vil dramaet stige. Hvis du svarer rolig, bestemt, med normal/lav stemme så vil dramaet avta. Du kan også si "Vi har bestemt at vi ikke ønsker å bruke sengekant av hensyn til krybbedød. Nå snakker vi ikke mer om det, denne saken er ferdig debattert. Så, (skifte tema)".  Hvis svigermor ringer eller sender meldinger, svarer du bare "Dette er vi ferdig å snakke om." Så tenker du for deg selv at svigermor er en seig utholdende jævel, men jeg er seigere!

Anonymkode: ecdf4...56f

• Liker 15
Skrevet

Selvfølgelig hører du ikke på svigermor her... si: mitt barn, eg bestemmer! 

• Liker 4
Skrevet

Haha, litt off topic, men jeg må le av den eldre generasjonen hvor den store Trekken er det som tar livet av stort og smått her i verden😂

Anonymkode: b3fe9...71b

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Be mammadalten om å slutte å oppdatere moren sin om alt mulig! Bare fortell dama at «her i huset bestemmer vi hvordan ting skal være, nå vil jeg ikke høre noe mer om det, jeg kommer ikke til å svare på mer angående våre valg» 

Anonymkode: fa152...ba9

Enig med dette. Han må lære seg å sette grenser for moren sin først som sist! Tenk på alle ting hun kommer til å legge seg opp i mens barnet vokser opp. Grøss og gru. Nei, her må han rett og slett manne seg opp og gi moren sin klar beskjed om at dere tar deres egne valg. 

Anonymkode: b2807...c6e

• Liker 8
Skrevet

Vet ikke hvordan dette påvirker luftflyt, men vi brukte et håndkle rullet sammen på langs som vi la i en slange rundt baby de første ukene. Baby blir utrygg når verden er stor og rommelig. At hodet kjenner en ende på verden på flere sider, gir trygghet. Baby kommer fra en trang magebolig. Likedan kan det hjelpe å wrappe baby inn i et babyteppe for å finne ro og trygghet. Det er ikke over hodet heller.

Vi hadde vindu åpent på soverom da vi alle liker frisk luft om natten. Du kan ta på baby ullpysj og ull nattlue så den ikke blir kald.

Anonymkode: ecdf4...56f

Skrevet
8 hours ago, Tears in heaven said:

Hvor gammel er barnet? Mange bruker babynest i sengen istedenfor den første tiden.Mine barn er store og jeg brukte sengekant,men for 20 år siden var det ingen som snakket om at det var farlig.Men hadde ikke gjort det i dag,så lurt å la være.

Babynest anser jeg som livsfarlig. Ikke noe bedre. Barnet snudde seg til ene siden og lå med munn og nese hekt inntil kanten av denne tullete påminnelsen. Kunne ha blitt kvalt. Ga det til hunden etter den opplevelsen

Anonymkode: 13596...17f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sprinklene har god avstand, baby skal godt gjøres å sette seg fast. Og det er vel bedre det, enn at baby dør av kvelning. 

Anonymkode: c9236...e31

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...