AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Svigermor er besatt på at vi skal bruke sengekant i sprinkelsenga. Jeg har lest en del om bruk av sengekant og ønsker rett og slett ikke ta sjansen, når det har vist seg at babyer har dødd pga det - både pga kvelning når de har rullet over og ikke får snudd hodet, eller at de har satt seg fast under det på et vis. Leger anbefaler ikke å bruke de og jeg har sett flere artikler fra foreldre som advarer andre mot å begå samme feil pga død eller nesten-død. Nå har svigers kjøpt oss en sengekant og forventer at vi skal bruke det. Jeg nekter. Mannen, som vet at svigermor kan finne på å lage et skikkelig drama-kaos når hun ikke får viljen sin, har såklart sagt til henne at jeg vurderer å selge den fordi jeg ikke synes det er trygt å bruke. Nå blir vi jo så klart bombadert med meldinger og ringing, der hun sier at det ikke er farlig for babyer siden de ikke kan rulle over - noe babyer på et punkt så klart klarer. Argumentet hennes er at det kan komme trekk inn i sprinkelsenga og at baby kan få ørebetennelse... Mannen sier seg enig med mora. Jeg har virkelig ikke lyst å ta den risikoen, selv om de fleste ikke dør av sengekanter. Men hvorfor ta den risikoen? Det anbefales å ha minst mulig i senga, da det minsker faren for kvelning. Det har jo faktisk vist seg å minske krybbedød etter foreldre begynte å legge mindre ting i senga - blant annet sengekant. Svigermor får bare lage drama, men hvordan skal jeg få mannen med på laget mitt? VI er jo foreldrene, så vi bestemmer. Tydeligvis er ikke argumentet at det viser økt krybbedød ikke bra nok... Skal jeg bare selge den kanten uten å si ifra? 😅 Hva ville dere gjort? Bruke den, selge den, komme med noe nye argumenter? Eller har svigers og mannen rett? 🤔 Hjelp! Anonymkode: ce2b7...10f 10
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Ikke gi deg. Få mannen til å lese på https://www.lub.no/krybbedod Hvorfor tror hun det er så innmari trekkfullt på rommet babyen skal sove på? Anonymkode: 065f4...00a 39
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 30. desember 2020 Svigers har ingen verdens ting med hva dere velger å gjøre. Det er du og mannen din som må bli enig, svigermor har ingenting hun skulle sagt. Anonymkode: 08779...eb1 65
Kenelz Skrevet 30. desember 2020 #4 Skrevet 30. desember 2020 Spurt mannen om å sette babyen deres i potensiell dødsfare er verdt det 🙂 26
Tears in heaven Skrevet 30. desember 2020 #5 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Svigermor er besatt på at vi skal bruke sengekant i sprinkelsenga. Jeg har lest en del om bruk av sengekant og ønsker rett og slett ikke ta sjansen, når det har vist seg at babyer har dødd pga det - både pga kvelning når de har rullet over og ikke får snudd hodet, eller at de har satt seg fast under det på et vis. Leger anbefaler ikke å bruke de og jeg har sett flere artikler fra foreldre som advarer andre mot å begå samme feil pga død eller nesten-død. Nå har svigers kjøpt oss en sengekant og forventer at vi skal bruke det. Jeg nekter. Mannen, som vet at svigermor kan finne på å lage et skikkelig drama-kaos når hun ikke får viljen sin, har såklart sagt til henne at jeg vurderer å selge den fordi jeg ikke synes det er trygt å bruke. Nå blir vi jo så klart bombadert med meldinger og ringing, der hun sier at det ikke er farlig for babyer siden de ikke kan rulle over - noe babyer på et punkt så klart klarer. Argumentet hennes er at det kan komme trekk inn i sprinkelsenga og at baby kan få ørebetennelse... Mannen sier seg enig med mora. Jeg har virkelig ikke lyst å ta den risikoen, selv om de fleste ikke dør av sengekanter. Men hvorfor ta den risikoen? Det anbefales å ha minst mulig i senga, da det minsker faren for kvelning. Det har jo faktisk vist seg å minske krybbedød etter foreldre begynte å legge mindre ting i senga - blant annet sengekant. Svigermor får bare lage drama, men hvordan skal jeg få mannen med på laget mitt? VI er jo foreldrene, så vi bestemmer. Tydeligvis er ikke argumentet at det viser økt krybbedød ikke bra nok... Skal jeg bare selge den kanten uten å si ifra? 😅 Hva ville dere gjort? Bruke den, selge den, komme med noe nye argumenter? Eller har svigers og mannen rett? 🤔 Hjelp! Anonymkode: ce2b7...10f Hvor gammel er barnet? Mange bruker babynest i sengen istedenfor den første tiden.Mine barn er store og jeg brukte sengekant,men for 20 år siden var det ingen som snakket om at det var farlig.Men hadde ikke gjort det i dag,så lurt å la være.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #6 Skrevet 30. desember 2020 Tears in heaven skrev (1 minutt siden): Hvor gammel er barnet? Mange bruker babynest i sengen istedenfor den første tiden.Mine barn er store og jeg brukte sengekant,men for 20 år siden var det ingen som snakket om at det var farlig.Men hadde ikke gjort det i dag,så lurt å la være. Obs, babynest er heller ikke ansett som trygt! Anonymkode: 065f4...00a 20
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #7 Skrevet 30. desember 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke gi deg. Få mannen til å lese på https://www.lub.no/krybbedod Hvorfor tror hun det er så innmari trekkfullt på rommet babyen skal sove på? Anonymkode: 065f4...00a Det lurer jeg også på! Man lukker da vindu dersom det blir kjølig, tenker nå jeg. 🤔 Og er valget mellom risikoen for ørebetennelse og krybbedød sier det vel seg selv... 6 minutter siden, AnonymBruker said: Svigers har ingen verdens ting med hva dere velger å gjøre. Det er du og mannen din som må bli enig, svigermor har ingenting hun skulle sagt. Anonymkode: 08779...eb1 Tenker jeg også ja! Irriterer meg bare sånn at mannen hele tiden oppdaterer dem om alt vi snakker om hjemme. Han var jo enig med meg, før han oppdaterte det videre og så ble oppringt av moren. Hadde han bare latt det være mellom oss kunne vi solgt kanten i fred, og når svigers spør sier vi bare som det er. Enkelt! Men nå mener jo mannen vi bør bruke den han også etter en halvtimes tid med overbevisning fra svigermor. Får bare sende han linker til noe studier da... 🙈 Skulle hatt hennes overbevisnings-talent kjenner jeg nå! - TS Anonymkode: ce2b7...10f 9
Tears in heaven Skrevet 30. desember 2020 #8 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Obs, babynest er heller ikke ansett som trygt! Anonymkode: 065f4...00a Jeg har ikke små barn lenger,men ser at flere gjør dette.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #9 Skrevet 30. desember 2020 9 minutter siden, Kenelz said: Spurt mannen om å sette babyen deres i potensiell dødsfare er verdt det 🙂 Skulle tro det var overbevisende nok ja! 😳 Neida han sa seg enig med moren - små babyer kan jo ikke snu seg. 🤔 Men hvor lenge varer det da, tenker jeg... På et punkt lærer babyer seg det, eller ruller over i søvne. Hvem vet... Er så enkelt å bare ikke bruke den, når det uansett ikke er så viktig å ha en kant. 9 minutter siden, Tears in heaven said: Hvor gammel er barnet? Mange bruker babynest i sengen istedenfor den første tiden.Mine barn er store og jeg brukte sengekant,men for 20 år siden var det ingen som snakket om at det var farlig.Men hadde ikke gjort det i dag,så lurt å la være. Baby er ikke født enda - har termin ca nå! ☺️ Ja tenker det samme - går bra hos de fleste, men ikke alle. Så tenker at det like greit kan droppes da... 9 minutter siden, AnonymBruker said: Obs, babynest er heller ikke ansett som trygt! Anonymkode: 065f4...00a Har lest om det og ja! Her har jeg kjøpt babynest, men kun til bruk om dagen under oppsyn. ☺️👍🏼 - TS Anonymkode: ce2b7...10f 11
smurfebuss Skrevet 30. desember 2020 #10 Skrevet 30. desember 2020 Legg kanten i skapet. La den ligge der til ungen har vokst ut av sprinkelsenga. Selg kanten. 29
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #11 Skrevet 30. desember 2020 Hadde aldri i livet brukt den. Er det en ting jeg har vært helt strikt på er det at alle regler for å forebygge krybbedød skal overholdes, altså ingen babynest på natta, ingen bamse, sengekant eller noe. Jeg skjønner ikke poenget med å ta sjansen, selv om risikoen er minimal kan jeg ikke skjønne at det er verdt det. For hva vil man tenke om det utenkelige skulle skje? Jo man vil skylde på seg selv. Be mannen din om å lese på LUB, og så ber sier du at slike ting diskuterer dere som partnere uten å involvere hans mor. Visst hun overbeviser han om dette kan jeg bare forestille meg at hun kan ha meninger om andre ting også som du kanskje ikke ønsker. Sett ned reglene en gang for alle, det er du og mannen som skal oppdra barnet, ikke svigermor. Måtte selv ta et oppgjør med min egen mor som hadde mange meninger om når barnet vårt skulle sove på eget rom etc, at det er vi som bestemmer - punktum, og at meninger kan holdes for seg selv og at ting er annerledes nå enn når jeg var baby. Har dog spurt henne masse om råd, noe hun setter pris på - men da er det på våre premisser. Anonymkode: ee78b...089 14
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #12 Skrevet 30. desember 2020 Oi dette har jeg faktisk aldri hørt om, så takk for opplysningene 😮 Jeg er gravid i sjette måned og så på seng og sengekant i går... Har enda ikke kjøpt da. Men da dropper jeg altså sengekant da?? Hva om babyen setter seg fast i sprinklene da? Anonymkode: 7b8bd...416 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #13 Skrevet 30. desember 2020 Vi begynte å bruke sprinkelsengen og sengekanten når barna var ca 1 år. Det var først da da godtok å sove i sprinkelseng - og ikke inntil meg med puppen i munnen. 🤪 Anonymkode: e3091...209
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #14 Skrevet 30. desember 2020 Jeg brukte sengekant, vårt problem var mest at barnet satte fast ben/armer i sprinklene hele natta. Men nei, dette hadde jeg ikke latt svigers eller egne foreldre styre. Vårt barn sov også i babynest om natten 🙈 Jeg var klar over potensiell risiko, men barnet våknet så hyppig at en av oss var våkne stort sett hele natten. For oss ble det eneste mulighet til å kaaaanskje få en blund på øyet. Ellers hadde jeg ikke brukt det. Anonymkode: 39f36...c89 3
Maggi2 Skrevet 30. desember 2020 #15 Skrevet 30. desember 2020 All ære til deg som holder ut med svigermor og mann 🤣 Bare selg sengekanten uten noe mer om og men, så får de to sladre sammen så mye de ønsker... 11
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #16 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Irriterer meg bare sånn at mannen hele tiden oppdaterer dem om alt vi snakker om hjemme. Han var jo enig med meg, før han oppdaterte det videre og så ble oppringt av moren. Hadde han bare latt det være mellom oss kunne vi solgt kanten i fred, og når svigers spør sier vi bare som det er. Anbefaler at dere blir enig om at han slutter å gi all mulig informasjon videre. Dette blir irriterende etterhvert. Hver gang babyen snufser litt blir dere da nedringt med gode råd om å legge rå løk under senga. Anonymkode: e3091...209 29
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #17 Skrevet 30. desember 2020 Ikke bruk sengekant, det er ikke verdt risikoen. Hårreisende at dette er noe svigermor skal blande seg opp i.. og merkelig at mannen din skal ta hennes side. Stå på og ikke gi deg! Anonymkode: e581f...016 10
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #18 Skrevet 30. desember 2020 Man får ikke ørebetennelse av trekk! Man får ørebetennelse av virus eller bakterier. Anonymkode: 5f2c2...de9 20
Lunabelle Skrevet 30. desember 2020 #19 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Argumentet hennes er at det kan komme trekk inn i sprinkelsenga og at baby kan få ørebetennelse... Mannen sier seg enig med mora. Anonymkode: ce2b7...10f Jeg håper og tror virkelig ikke at det er så trekkfullt hos dere. Men om det så er, så får dere heller kjøpe noen tynne små bomullsluer da så svigermor får ro i sjela. 8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #20 Skrevet 30. desember 2020 Jeg ville ikke solgt eller kastet sengekanten. Vi kjøpte en da ungen ble litt større, 6-7 måneder tror jeg. For å hindre smokken i å falle ned på gulvet hele tiden. Anonymkode: 3991a...f62 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå