AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Hei. Et desperat forsøk på å få hjelp til søvn. Min lille jente på 7 måneder har sovet lite fra hun ble født. Hele veien har jeg vært i dialog med helsesøster og lege på helsestasjonen. Hver gang jeg er der sier de det bedrer seg snart. Jenta mi er nå 7 måneder, men det er ikke bedre. Hun våkner fortsatt hver time minst, hver halvtime oftest, gråter mye og er urolig. Det er ikke bedre om dagen enn natten. Ettersom far nå skal ha 15 uker er jeg ferdig i permisjon, men jeg klarer ikke fungere i jobb når jenta mi ikke sover. Far får ikke til å roe henne. Hun skriker, gråter og kaster til slutt opp hvis jeg ikke er der. Innføring av fast føde går tregt. Hun sliter med mye gulp, oppkast og magevondt. Jeg trenger mer tid hjemme, og hun trenger mer søvn. Det er aldri hjelp å få på helsestasjon. Anonymkode: 2b220...053
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Kan hun være sulten? Det var det for ei i min mødregruppe. Hvis du føler helsestasjonen ikke er til hjelp ville jeg oppsøkt en annen lege. Jeg starter også på jobb snart, og ser for meg å være litt zombie i en periode. Men sånn er det jo bare. Far er flink å trøste, men amme kan han ikke (vi har ikke begynt med fast føde ennå). Du kan jo vurdere å ta ut ferie/ulønnet permisjon, vil tro de fleste bedrifter legger til rette for det hvis du forklarer situasjonen. Anonymkode: 00367...d8b
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #3 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan hun være sulten? Det var det for ei i min mødregruppe. Hvis du føler helsestasjonen ikke er til hjelp ville jeg oppsøkt en annen lege. Jeg starter også på jobb snart, og ser for meg å være litt zombie i en periode. Men sånn er det jo bare. Far er flink å trøste, men amme kan han ikke (vi har ikke begynt med fast føde ennå). Du kan jo vurdere å ta ut ferie/ulønnet permisjon, vil tro de fleste bedrifter legger til rette for det hvis du forklarer situasjonen. Anonymkode: 00367...d8b Det tviler jeg på. Ferie og ulønnet er ikke en mulighet dessverre. Anonymkode: 2b220...053
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #4 Skrevet 30. desember 2020 Høres jo ut som om det kan være magetrøbbel eller kanskje tenner? Mye som skjer i den perioden, men standard tips er vel eget rom, slutte med nattamming evt prøve Paracet før leggetid hvis det er tenner. Men det høres jo ut som om det er noe som plager henne når hun våkner så ofte, har refluks vært et tema? Anonymkode: bae44...60c
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #5 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Høres jo ut som om det kan være magetrøbbel eller kanskje tenner? Mye som skjer i den perioden, men standard tips er vel eget rom, slutte med nattamming evt prøve Paracet før leggetid hvis det er tenner. Men det høres jo ut som om det er noe som plager henne når hun våkner så ofte, har refluks vært et tema? Anonymkode: bae44...60c Hun har vært slik siden hun ble født. Alltid sovet lite og dårlig. Jeg har prøvd å ta opp refluks med helsestasjonen, men får samme beskjed hver gang: det vokser de av seg. Anonymkode: 2b220...053
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #6 Skrevet 30. desember 2020 Kjøp melkefri mme og prøv! Anonymkode: 5f206...557 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #7 Skrevet 30. desember 2020 Oppsøk fastlegen din og be/forlang henvisning til barnelege! Sånn skal det ikke være, baby er garantert plaget med noe. Om det er refluks så kan de få medisiner som nøytraliserer magesyren. (Trenger forresten ikke å gå lite opp i vekt av refluks.) Anonymkode: 4106b...cd9 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #8 Skrevet 30. desember 2020 Eldst vår var slik, ingen hjelp å få på helsestasjon, samme frase hver gang"de vokser det av seg". Hr snakket med andre i ettertid og forstått at ungen hadde kiss kid, altså låsninger i nakke og rygg, dette var det i mitt tilfelle ingen informasjon om på helsestasjonen, tror kunnskapen rundt dette er liten. Manuellterapeuter eg gode på dette. Ikke sikkert din lider av dette, men verdt å sjekke ut kanskje. Anonymkode: 62046...8d5
Kala Skrevet 30. desember 2020 #9 Skrevet 30. desember 2020 Det høres ut som refluks! Det nytter ofte ikke å få hjelp til slikt på helsestasjonen desverre. Har du vært hos kiropraktor, eller osteopat med lille? Vi slet med det samme, og fikk ikke hjelp på helsestasjonen. Mye bedret seg etter et par turer hos kiropraktor. Fikk en helt ny baby! Også fikk vi hjelp til påvisning av reflux hos dr.Barnegod. Hun henviste oss også til barnelege på sykehuset hvor reflux ble påvist etter en test. I tillegg ble vi tatt av melkeprotein. Han drikker i dag kun havremelk, men kan ha melk i mat. Et tips, påse at baby ikke ligger flatt. Bygg opp hodeenden litt ved å legge noen bøker under sengebeina. Og kontakt en kiropraktor, eller osteopat som behandler barn. Masse lykke til, det blir bedre! 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #10 Skrevet 30. desember 2020 Helsestasjon er lite hjelp.. Dra til fastlegen. Anonymkode: 99266...a7d
kaleidoskop Skrevet 30. desember 2020 #11 Skrevet 30. desember 2020 Kan det være allergi, noe hun reagerer på? Melkefri mme ville jeg også testet ut. Men også kutte ut all melk i din egen kost (ost, smør, yoghurt osv) det kan være litt tungt, og det er melk i flere produkter en man tror. Må lese bsk på pakken. Men hvis baby sover er det så værdt det. Som andre foreslår ville jeg også prøvd "alternativ" behandling. Som kiropraktor, manuellterapeut eller lignende.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #12 Skrevet 30. desember 2020 TS her. Vi har vært hos fysioterapeut og kiropraktor, det ble ikke bedre etter det. Hun spiser melkefri kost, men jeg gjør ikke ettersom vi prøvde dette i minst et par måneder uten bedring. Anonymkode: 2b220...053
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #13 Skrevet 30. desember 2020 Har allergi vært et tema? Her har mini allergi, mest sannsynlig en blanding av melk og gluten. Sov lite og korte dupper, spisevegring i perioder når det er magevondt. Bare jeg spiser noe med spor av melk så blir hun dårlig når jeg ammer. Eneste utvei ble delamming for å bli kvitt magesmertene. Ville prøvd å kutte melk, har du prøvd det så kutt gluten i tillegg. Informer lege slik at du kan få hjelp og kostholdsråd. Vi har ikke startet med fast føde men gir Pepticate mme og skal begynne med sinlac grøt ved 4mnd alder. Anonymkode: a0c15...d16
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #14 Skrevet 30. desember 2020 Et annet råd. Krev henvisning til gastrolege på sykehuset! Jeg kan fortsatt banne meg over at jeg ikke gjorde det før og ventet nesten 2 mnd før vi fikk det. Hadde aldri greid oss uten den legen! Anonymkode: a0c15...d16 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #15 Skrevet 30. desember 2020 Vet ikke helt hvilke råd jeg kan gi annet enn å ta en dag av ganga når det gjelder søvn. Det er grusomt å gå sånn lenge, jeg gjorde det selv i kombinasjon med full jobb uten ammefri. Men, de symptomene hun har er jo åpenbart noe i retning av allergi/kraftig refluks eller liknende. Jeg hadde krevd full utredning på sykehus. Anonymkode: dbc38...bfe
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #16 Skrevet 30. desember 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Hun har vært slik siden hun ble født. Alltid sovet lite og dårlig. Jeg har prøvd å ta opp refluks med helsestasjonen, men får samme beskjed hver gang: det vokser de av seg. Anonymkode: 2b220...053 Dette har nok ikke helsestasjon peiling på, fikk samme beskjed og følelse av at alt er normalt egentlig. Gikk til fastlege og fikk ikke hjelp der heller, men i vårt tilfelle så vokste hun det faktisk av seg mellom 6-7 måneder og sov bedre fra dagen hun fikk eget rom. Men når det er sagt så høres det ut som du bør oppsøke lege, men vær obs på at du egentlig bør til noen som har peiling på dette, følte ikke at fastlegen strakk helt til for vår del så finn en god barnelege. Anonymkode: bae44...60c
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #17 Skrevet 30. desember 2020 Har du prøvd Semper dråper? https://www.farmasiet.no/catalog/mage-og-tarm/friskere-mage/semper-draper-melkesyrebakt-0-10,5006478/ Høres ut som om jenta di ikke er helt frisk i magen, så det er synd at helsestasjonen ikke tar dette seriøst. Har du prøvd fastlegen? Ikke gi deg, vær bestemt og krev utredning. Dette er uutholdelig for både barn og foreldre. Anonymkode: cc26e...48e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå