Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var ferdig i vår med min deltids utdannelse. To-årig men jeg tok det på tre år pga at det var deltid. 120 studiepoeng.

Jeg har nå ca 400 000,- i året, ca 19-20 000,- mnd. Jeg trenger mer. Sårt mer. 
Jeg skjønner at jeg ikke kan få en million i året, men 6-7 000 ekstra i mnd utbetalt hadde virkelig gjort godt. Da hadde jeg sittet igjen med noe ekstra etter at de faste trekkene har godt, og jeg kunne spart opp en buffer og litt til pensjon og ikke følt meg så jævelig fattig hele tida. Akkurat nå går jeg i null hver mnd og jeg har ikke så veldig mange flere utgifter å kutte i. Da må jeg begynne å si opp forsikringer eller flytte.

Jeg skal forhandle lønn etter nyttår, men føler meg ganske trygg på at jeg vil bli møtt med en lønnsøkning jeg ikke kommer til å merke noe særlig til. 
Det er tariff på huset, og jeg tror det vil bli knuget hardt om det argumentet, på tross av at mange, særlig på kontoret har fått forhandlet egne avtaler. 

Jeg vet heller ikke hva de andre med nogenlunde likt utdanningsløp tjener, det har jeg ikke innsyn i, jeg vet bare at de ikke har tariff...

Jeg har sittet i lønnsforhandling èn gang. Da løy jeg på meg tre kroner ekstra i timen på min gamle jobb, men arbgiver tilbød meg 5,- mindre - fordi de hadde tariffavtale. Altså to kroner mindre i timen enn det jeg faktisk hadde.
Jeg føler ikke jeg er så veldig flink til det her.

Jeg drømmer om 100 000-120 000,- opp i året, men tviler på at jeg får særlig mer enn kanskje 20 000,- fordelt på 12 mnd og med skatt blir ikke det ett lønnstillegg jeg merker særlig til.

Dere som har forhandlet dere godt opp i lønn, hva er triksene? Hva sa dere? 

Anonymkode: 541fd...cfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste som har funket for meg er at jeg har sagt:

"Jeg trives veldig godt her både med arbeidsoppgaver og miljøet på jobben, men jeg ønsker litt bedre lønn og har derfor undersøkt litt. Jeg har fått ett jobbtilbud på kr 480.000. Lurte på om dere kunne matche det"

Anonymkode: 3c482...818

• Liker 8
Skrevet

For det første hjelper det ikke å si at "jeg trenger mer". Du må ha argumenter på hvorfor du er verd mer enn det du får i dag. Jeg fikk presset opp min lønn 138 000 i året fordi jeg hadde et annet jobb tilbud på hånden, og arb.giver ville beholde meg. 
Andre argumenter kan være: innsatsen du gjør, hvor fleksible du er, konkrete ting du bidrar med på arbeidsplassen- avhengig av hva du jobber med, f.eks; økt salg/høy kundetilfredshet/driver mange prosjekter/ iverksetter ideer osv..

Altså du må demonstrere din verdi

Anonymkode: 6ba7f...613

• Liker 7
Skrevet

En ting til. Økt kompetanse gir også mulighet for høyere lønn, så om du har oppnådd en ny grad eller tatt kurser, kan det være et argument 🙂
Høyere ansiennitet kan også heve lønnen. 
Uansett hva, så må du iallfall forsøke, for det verste du får er et nei.
Ellers er jobbskifte det som nok sparker de fleste opp i lønnsnivå. 

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har nå ca 400 000,- i året, ca 19-20 000,- mnd. Jeg trenger mer. Sårt mer. 
Jeg skjønner at jeg ikke kan få en million i året, men 6-7 000 ekstra i mnd utbetalt hadde virkelig gjort godt. Da hadde jeg sittet igjen med noe ekstra etter at de faste trekkene har godt, og jeg kunne spart opp en buffer og litt til pensjon og ikke følt meg så jævelig fattig hele tida. Akkurat nå går jeg i null hver mnd og jeg har ikke så veldig mange flere utgifter å kutte i. Da må jeg begynne å si opp forsikringer eller flytte.

Du kan i alle fall begynne med å lære deg å regne. Det vil hjelpe deg godt når du skal administrere inntekten din.

Anonymkode: 21809...39a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan i alle fall begynne med å lære deg å regne. Det vil hjelpe deg godt når du skal administrere inntekten din.

Beklager. Jeg regnet med at du skjønte at dette er utbetalingen jeg har etter skatt. 
Jeg glemte at her på KG er det mange smålige mennesker som overvurderer sitt eget intelekt og prøver å trykke ned andre for å føle seg selv smartere. 

Jeg har tjent inn ca 360 000,- hitill i år, men tapte mye feriepenger pga fødselspermisjon i fjor. Med de ca 40 000 ekstra som jeg normalt får rundet jeg det av til ca 400 000+/-

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For det første hjelper det ikke å si at "jeg trenger mer". Du må ha argumenter på hvorfor du er verd mer enn det du får i dag. Jeg fikk presset opp min lønn 138 000 i året fordi jeg hadde et annet jobb tilbud på hånden, og arb.giver ville beholde meg. 
Andre argumenter kan være: innsatsen du gjør, hvor fleksible du er, konkrete ting du bidrar med på arbeidsplassen- avhengig av hva du jobber med, f.eks; økt salg/høy kundetilfredshet/driver mange prosjekter/ iverksetter ideer osv..

Altså du må demonstrere din verdi

Ja jeg tenkte ikke sitte å si "buhu jeg vil spare til pensjon" 😅 Jeg har en del konkret kunskap som mange av de andre ikke har men jeg vet ikke om den er "verd nok". 
Jeg har fagbrev nå og 10 års ansiennitet og jeg får allerede tilleggene jeg skal ha for fagbrevet og ansienniteten, (iht tariffen) så jeg har ikke så mye å spille på der. Men jeg har vært veldig engasjert i arbeidsplassen både ift aksjekjøp, som verneombud og som tillitsvalgt. Jeg er klar over at dette er "gratis verv" men jeg har jo gjort det fordi jeg bryr meg om arbeidsplassen. 

Jeg hadde opprinnelig ett jobbtilbud i sommer, men det var bare to kroner mer enn det jeg hadde der jeg er. Og når du legger på dobbelt så lang reisevei så føler jeg vinninga gikk opp i spinninga. Når jeg tok opp dette med arbgiver ble vi enige om å forhandle lønn etter nyttår. (Usikkerhet i firmaet og Corona osv ble en faktor her som gjorde at vi ble enige om å utsette. Det har generelt vært veldig mye som har skjedd det siste halve året) 

Jeg prøver å tenke ut hvordan jeg skal "selge meg" men jeg har litt dårlig selvtillitt tror jeg.

Den nye sjefen vår er veldig grei. Men han er veldig rettferdig og regelrytter tror jeg. Han virker ganske steil på tariffen. Det er jo supert med tariff. Jeg er jo egentlig for det. Men så vil jeg jo ha høyere lønn da 🙈

• Liker 1
Skrevet

Vurderer ta en del gratis nettkurs i blA HMS da men usikker på lønnsløftet det vil gi. 

Skrevet

Ikke si at du trenger mer. Det kommer ikke til å føre fram.

Du nevner andre som har forhandlet fram egne avtaler, kan du ikke spørre dem hva som var bakgrunnen for det? Pass på å ikke virke anklagende eller misunnelig, da kan jeg ikke tenke meg at du kommer noen vei. Si at du er ferdig med deltidsutdanningen din og vurderer å ta opp temaet.

Anonymkode: fce8d...bbf

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager. Jeg regnet med at du skjønte at dette er utbetalingen jeg har etter skatt. 
Jeg glemte at her på KG er det mange smålige mennesker som overvurderer sitt eget intelekt og prøver å trykke ned andre for å føle seg selv smartere. 

Jeg har tjent inn ca 360 000,- hitill i år, men tapte mye feriepenger pga fødselspermisjon i fjor. Med de ca 40 000 ekstra som jeg normalt får rundet jeg det av til ca 400 000+/-

Da har du normalt utbetalt rundt 25.000 i måneden, om du ikke har veldig mye på bok og betaler masse i formueskatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det eneste som har funket for meg er at jeg har sagt:

"Jeg trives veldig godt her både med arbeidsoppgaver og miljøet på jobben, men jeg ønsker litt bedre lønn og har derfor undersøkt litt. Jeg har fått ett jobbtilbud på kr 480.000. Lurte på om dere kunne matche det"

Anonymkode: 3c482...818

Det du sier er sant eller tull? 

Det kan jo hende at sjefen sier: "ok, da får du gå til dem som tilbyr deg 480, lykke til". 

Anonymkode: 58342...8e2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da har du normalt utbetalt rundt 25.000 i måneden, om du ikke har veldig mye på bok og betaler masse i formueskatt.

Nei. Jeg vet hva som står på lønnsslippen min. 

Jeg har 206,- timen (gikk opp til 212,- i vinter - LOs forhandlinger) jeg har dradd inn noen lapper ekstra på overtidsarbeid og helgejobb. Betaler Skatter 34%.
Totalen på lønnsslippen når jeg får full utbetaling på feriepenger blir rett under 400 000,- det avhenger litt av hvor mye overtid jeg får muligheten til å ta på meg. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det du sier er sant eller tull? 

Det kan jo hende at sjefen sier: "ok, da får du gå til dem som tilbyr deg 480, lykke til". 

Anonymkode: 58342...8e2

Ja, aldri lyv på deg et jobbtilbud med mindre du virkelig er villig til å slutte dersom sjefen ikke gir deg det du ønsker. Du kan heller si at du har undersøkt litt, og at jobbmarkedet for en med din erfaring og kompetanse typisk ligger på dette.

Anonymkode: deb5a...930

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vurderer ta en del gratis nettkurs i blA HMS da men usikker på lønnsløftet det vil gi. 

Det er lettere å få lønn for etter- og videreutdanning hvis det er avtalt med arbeidsgiver før du starter. Du kan be om et møte hvor dere snakker om dette.

Endret av Jentadi
Skrevet

Jeg vil tro 400.000 for fagbrev er ganske bra.

Anonymkode: cefc0...e70

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg vil tro 400.000 for fagbrev er ganske bra.

Anonymkode: cefc0...e70

Det kommer veldig an på fagfeltet du har fagbrev i. For en elektriker er det dårlig. For en kokk er det bra osv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 8.21):

Du har ikke hørt om skattetrekk? Gratulerer, du er en av få. Kanskje den eneste.

Anonymkode: 8c987...192

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke hørt om skattetrekk? Gratulerer, du er en av få. Kanskje den eneste.

Anonymkode: 8c987...192

Baksmell hvert år sikkert 😅

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 10.16):

Nei. Jeg vet hva som står på lønnsslippen min. 

Jeg har 206,- timen (gikk opp til 212,- i vinter - LOs forhandlinger) jeg har dradd inn noen lapper ekstra på overtidsarbeid og helgejobb. Betaler Skatter 34%.
Totalen på lønnsslippen når jeg får full utbetaling på feriepenger blir rett under 400 000,- det avhenger litt av hvor mye overtid jeg får muligheten til å ta på meg. 

Dersom du trekker 34% skatt så bør du sjekke skattetrekket ditt, da du antageligvis ligger an til å få en del igjen på skatten. 

20 000,- i lønnsøkning er for øvrig langt mer enn hva de fleste kan skryte på seg å ha fått i år. 

Anonymkode: 2d505...941

Skrevet

Men for å svare på det du spør om så er den enkleste måten å forhandle om lønn på å søke andre jobber, forsøke å forhandle deg til et godt tilbud på det nye stedet, og ta en samtale med lederen din og fortelle at du trives veldig godt der du er nå, men at du har fått et jobbtilbud med xx i årslønn og du med mindre de har mulighet til å matche tilbudet så vil du vurdere å bytte jobb. 

Anonymkode: 2d505...941

AnonymBruker
Skrevet

Du skatter jo alt for mye. Tabelltrekk i 2021?

Anonymkode: 6f23c...21a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...