Kala Skrevet 1. januar 2021 #21 Skrevet 1. januar 2021 Himolde tilbyr også nettstudier, flere av forelesningene i de andre emnene legges også ut på www.himoldex.no De har årsstudie i IT som er nettbasert. Tror også bachelorstudiet i IT er nettbasert. Alle studier kan bli deltidsstudier, så lenge du holder deg innenfor minst 25% studieprogresjon beholder du plassen.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #22 Skrevet 1. januar 2021 SPOCA skrev (6 timer siden): Det finnes mange nettbaserte studier, jeg har selv tatt nettbaserte studier ved UiT, Høgskulen i Volda og Høgskolen i Østfold. Forøvrig anbefaler jeg igjen, som jeg ofte gjør i slike tråder, om nettstudier i Sverige. De ligger milevis foran Norge i både omfang og tilbud. De har alt fra enkeltemner til bachelor- og mastergrader via nett. Og helt gratis for oss som bor i Norge. Jeg ser ærlig talt ikke vitsen med å bruke massevis av penger på nettstudier via privatskoler når man enkelt kan studere mye av det samme i Norge eller Sverige. Det er heller ikke studieavgift/semesteravgift i Sverige, så man betaler i bunn og grunn kun for bøker. Så det er helt gratis også for nordmenn? Anonymkode: 8f7d1...957
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #23 Skrevet 1. januar 2021 Må du ha kontakt med andre studenter når du tar nettbasert? Anonymkode: 8f7d1...957
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #24 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis man velger nettstudier, betyr det at man gjennomfører hele studiet hjemmefra? Eller må man møte opp for eksamen eller sånne seminarer? Anonymkode: 397ba...b6a Alt er nettbasert, også eksamen:) Anonymkode: ad7e8...47a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #25 Skrevet 1. januar 2021 SPOCA skrev (8 timer siden): Det finnes mange nettbaserte studier, jeg har selv tatt nettbaserte studier ved UiT, Høgskulen i Volda og Høgskolen i Østfold. Forøvrig anbefaler jeg igjen, som jeg ofte gjør i slike tråder, om nettstudier i Sverige. De ligger milevis foran Norge i både omfang og tilbud. De har alt fra enkeltemner til bachelor- og mastergrader via nett. Og helt gratis for oss som bor i Norge. Jeg ser ærlig talt ikke vitsen med å bruke massevis av penger på nettstudier via privatskoler når man enkelt kan studere mye av det samme i Norge eller Sverige. Det er heller ikke studieavgift/semesteravgift i Sverige, så man betaler i bunn og grunn kun for bøker. Hei, har du noen link til nettstudier i Sverige,? Anonymkode: 0bc97...146
SPOCA Skrevet 2. januar 2021 #26 Skrevet 2. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): vil du si noe om hvilke studier du har tatt?☺️forøvrig godt å høre om andre som har gått ulike skoler. selv har jeg tatt både høyskole og universitetsstudie(men ingen BA)😌 Anonymkode: 01534...8f3 Jeg har studert historie, matematikk, risikoanalyse, IKT og økonomi via nettstudier. Jeg skal også studere religion denne våren. Som regel er det delt opp i ulike moduler, men det kan være svært ulike opplegg. IKT var kun moduler, men hvor man gjorde svært mange ulike oppgaver med mange ulike prøver (tipper vi snakker om 100 ulike innleveringer av ymse slag), historie har vært som å studere fysisk, altså at man ser på forelesninger som er tatt opp, man må gjennomføre både multiple choice-prøver, oppgaveskriving og hjemmeeksamen (alt fra eksamen som går over 1 uke til 4-timerseksamen). Det er ganske ulike opplegg. I matematikken var det f.eks mest gruppeoppgaver hvor jeg leverte sammen med tre andre svenske studenter. Oppgavene varierte veldig med f.eks dokumentasjon via bilder og ulike oppgaver. Man må ikke la seg lure og tro det er nødvendigvis enklere rent nivåmessig, det krever struktur og en god del jobbing, men det er mye enklere å kombinere med en jobb. Forøvrig er det lurt å lese beskrivelsene til studiene, altså opplegget, for jeg hater f.eks gruppeoppgaver og har prøvd å unngå det i det lengste. Matematikken måtte jeg ta, og jeg var heldig å komme på en fin gruppe, men stort sett har jeg klart å unngå gruppearbeid, takk og lov. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Så det er helt gratis også for nordmenn? Anonymkode: 8f7d1...957 Ja, det er det. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei, har du noen link til nettstudier i Sverige,? Anonymkode: 0bc97...146 Antagning.se Endret 2. januar 2021 av SPOCA 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #27 Skrevet 2. januar 2021 Herregud jeg trengte å lese den tråden her så sinnsykt mye! Jeg selv vurderer nettstudier i og med at jeg er ung med to barn, men jeg lurer på om man får studielån/stipend når man tar nettstudier? Anonymkode: 42c1d...b80 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #28 Skrevet 2. januar 2021 SPOCA skrev (6 timer siden): Jeg har studert historie, matematikk, risikoanalyse, IKT og økonomi via nettstudier. Jeg skal også studere religion denne våren. Som regel er det delt opp i ulike moduler, men det kan være svært ulike opplegg. IKT var kun moduler, men hvor man gjorde svært mange ulike oppgaver med mange ulike prøver (tipper vi snakker om 100 ulike innleveringer av ymse slag), historie har vært som å studere fysisk, altså at man ser på forelesninger som er tatt opp, man må gjennomføre både multiple choice-prøver, oppgaveskriving og hjemmeeksamen (alt fra eksamen som går over 1 uke til 4-timerseksamen). Det er ganske ulike opplegg. I matematikken var det f.eks mest gruppeoppgaver hvor jeg leverte sammen med tre andre svenske studenter. Oppgavene varierte veldig med f.eks dokumentasjon via bilder og ulike oppgaver. Man må ikke la seg lure og tro det er nødvendigvis enklere rent nivåmessig, det krever struktur og en god del jobbing, men det er mye enklere å kombinere med en jobb. Forøvrig er det lurt å lese beskrivelsene til studiene, altså opplegget, for jeg hater f.eks gruppeoppgaver og har prøvd å unngå det i det lengste. Matematikken måtte jeg ta, og jeg var heldig å komme på en fin gruppe, men stort sett har jeg klart å unngå gruppearbeid, takk og lov. Ja, det er det. Antagning.se Hva er forskjell mellom nettstudier og privatist? Anonymkode: 8f7d1...957
Nalini Skrevet 2. januar 2021 #29 Skrevet 2. januar 2021 SPOCA skrev (6 timer siden): Jeg har studert historie, matematikk, risikoanalyse, IKT og økonomi via nettstudier. Jeg skal også studere religion denne våren. Som regel er det delt opp i ulike moduler, men det kan være svært ulike opplegg. IKT var kun moduler, men hvor man gjorde svært mange ulike oppgaver med mange ulike prøver (tipper vi snakker om 100 ulike innleveringer av ymse slag), historie har vært som å studere fysisk, altså at man ser på forelesninger som er tatt opp, man må gjennomføre både multiple choice-prøver, oppgaveskriving og hjemmeeksamen (alt fra eksamen som går over 1 uke til 4-timerseksamen). Det er ganske ulike opplegg. I matematikken var det f.eks mest gruppeoppgaver hvor jeg leverte sammen med tre andre svenske studenter. Oppgavene varierte veldig med f.eks dokumentasjon via bilder og ulike oppgaver. Man må ikke la seg lure og tro det er nødvendigvis enklere rent nivåmessig, det krever struktur og en god del jobbing, men det er mye enklere å kombinere med en jobb. Forøvrig er det lurt å lese beskrivelsene til studiene, altså opplegget, for jeg hater f.eks gruppeoppgaver og har prøvd å unngå det i det lengste. Matematikken måtte jeg ta, og jeg var heldig å komme på en fin gruppe, men stort sett har jeg klart å unngå gruppearbeid, takk og lov. Ja, det er det. Antagning.se Takker
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #30 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg selv vurderer nettstudier i og med at jeg er ung med to barn, men jeg lurer på om man får studielån/stipend når man tar nettstudier? Anonymkode: 42c1d...b80 Det kommer an på hvilken skole/utdanning, men i de fleste tilfellene er svaret ja. Sjekk alltid med skolen om du er i tvil. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er forskjell mellom nettstudier og privatist? Anonymkode: 8f7d1...957 Privatist handler om deg og hva slags studentstatus du har. Nettstudier er studier som foregår over nett. Anonymkode: adcee...5d8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #31 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer an på hvilken skole/utdanning, men i de fleste tilfellene er svaret ja. Sjekk alltid med skolen om du er i tvil. Privatist handler om deg og hva slags studentstatus du har. Nettstudier er studier som foregår over nett. Anonymkode: adcee...5d8 Da har jeg spurt litt feil. Det jeg mener er: når jeg driver med nettstudier, må jeg ha kontakt med andre studenter eller kan jeg gjøre alt alene, lese alene og gå til eksamen etterpå? Anonymkode: 8f7d1...957 1
SPOCA Skrevet 2. januar 2021 #32 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da har jeg spurt litt feil. Det jeg mener er: når jeg driver med nettstudier, må jeg ha kontakt med andre studenter eller kan jeg gjøre alt alene, lese alene og gå til eksamen etterpå? Anonymkode: 8f7d1...957 Ja, stort sett, men det er derfor det er lurt å lese om gjennomføring av emnene/studiene. F.eks har jeg studert historie denne høsten, og da har alt foregått alene, alt fra lesing til eksamen.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #33 Skrevet 2. januar 2021 SPOCA skrev (30 minutter siden): Ja, stort sett, men det er derfor det er lurt å lese om gjennomføring av emnene/studiene. F.eks har jeg studert historie denne høsten, og da har alt foregått alene, alt fra lesing til eksamen. Hvilket studiested var det? Anonymkode: 8f7d1...957
SPOCA Skrevet 2. januar 2021 #34 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvilket studiested var det? Anonymkode: 8f7d1...957 Høgskulen i Volda
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #35 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Da har jeg spurt litt feil. Det jeg mener er: når jeg driver med nettstudier, må jeg ha kontakt med andre studenter eller kan jeg gjøre alt alene, lese alene og gå til eksamen etterpå? Anonymkode: 8f7d1...957 Jeg vet at ved UiT, bed.øk må man ha noen gruppeoppgaver. Det er endel tidsfrister å forholde seg til ved oppgaveinnlevering, og det er krav til å være flere sammen. Eksamen tas normalt ved studiestedene som faller inn under UiT, evt i Oslo. I år (høst 2020) har alt vært på nett pga covid. Du kan dele opp studiet hvis du ikke klarer alt på en gang. Kontakt studiestedet så får du gode svar. Anonymkode: 6a88d...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #36 Skrevet 3. januar 2021 Meg som tok årsstudium bed.øk ved UiT tidligere i tråden. Litt mer utfyllende: Jeg studerte 2018-19 så tar forbehold om endringer All undervisning kan følges per video, når det passer 3 fag i semesteret, 10 sp hver Du får dekket alle de typiske "regnskap"-fagene fra en bachelor. Da jeg gikk videre med bachelor så fikk jeg fritak for alle disse. Hadde kun mikro, makro, finans, valgfag etc igjen å ta. 1-3 arbeidskrav per fag, med frist ca midt i semesteret Jeg tok det fulltid ved siden av full jobb, synes det gikk greit Reiste til Oslo for å ta eksamener, det koster 1200,- pr fag og foregikk i kjempefine lokaler på Ullevål stadion. Alternativet var vel Alta, Tromsø etc (gratis). Tok noen fag digital eksamen og noen på papir. Gikk fint å få innpass for alle fagene inn i en bachelor som jeg nå har tatt ved lokalt universitet I det ene faget (strategi) måtte vi samarbeide 2 stk sammen om hjemmeeksamen (eneste fag med hjemmeeksamen den gang). Det var det eneste negative med studiet, fordi jeg liker ikke samarbeidseksamen. Vi kunne velge partner. Siden mange sitter hjemme på hver sin kant og jobber med det samme, så blir det ganske lett å få god aktivitet i f.eks. en facebook-gruppe for et fag hvor man hjelper hverandre. Foreleserne snakker Alta/Tromsø-dialekt som gjør seg godt over video da den er veldig tydelig Var veldig fornøyd med UiT og det passet meg utrolig godt å studere over nett. Derfor ble det en stor nedtur da jeg tok år 2 og 3 ved campus på et annet universitet, fordi alt ble plutselig så lite fleksibelt ifht hva jeg var blitt vant med (eks kun direkte streaming under corona)🤪 Anonymkode: daf46...d78 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #37 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Meg som tok årsstudium bed.øk ved UiT tidligere i tråden. Litt mer utfyllende: Jeg studerte 2018-19 så tar forbehold om endringer All undervisning kan følges per video, når det passer 3 fag i semesteret, 10 sp hver Du får dekket alle de typiske "regnskap"-fagene fra en bachelor. Da jeg gikk videre med bachelor så fikk jeg fritak for alle disse. Hadde kun mikro, makro, finans, valgfag etc igjen å ta. 1-3 arbeidskrav per fag, med frist ca midt i semesteret Jeg tok det fulltid ved siden av full jobb, synes det gikk greit Reiste til Oslo for å ta eksamener, det koster 1200,- pr fag og foregikk i kjempefine lokaler på Ullevål stadion. Alternativet var vel Alta, Tromsø etc (gratis). Tok noen fag digital eksamen og noen på papir. Gikk fint å få innpass for alle fagene inn i en bachelor som jeg nå har tatt ved lokalt universitet I det ene faget (strategi) måtte vi samarbeide 2 stk sammen om hjemmeeksamen (eneste fag med hjemmeeksamen den gang). Det var det eneste negative med studiet, fordi jeg liker ikke samarbeidseksamen. Vi kunne velge partner. Siden mange sitter hjemme på hver sin kant og jobber med det samme, så blir det ganske lett å få god aktivitet i f.eks. en facebook-gruppe for et fag hvor man hjelper hverandre. Foreleserne snakker Alta/Tromsø-dialekt som gjør seg godt over video da den er veldig tydelig Var veldig fornøyd med UiT og det passet meg utrolig godt å studere over nett. Derfor ble det en stor nedtur da jeg tok år 2 og 3 ved campus på et annet universitet, fordi alt ble plutselig så lite fleksibelt ifht hva jeg var blitt vant med (eks kun direkte streaming under corona)🤪 Anonymkode: daf46...d78 Hvor tok du de to neste årene? Spør fordi at jeg ser at enkelte skoler har 7,5 poengsfag, mens Tromsø har 10 poengsfag. Lurer på om det kan bli problematisk. Anonymkode: e9f2f...137
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #38 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor tok du de to neste årene? Spør fordi at jeg ser at enkelte skoler har 7,5 poengsfag, mens Tromsø har 10 poengsfag. Lurer på om det kan bli problematisk. Anonymkode: e9f2f...137 Jeg tok de ved et annet norsk universitet som også bruker 10-poengsfag. Vil tro det kan bli litt problematisk hvis det er forskjellig system, kanskje? jeg spurte dette universitetet på forhånd (før jeg begynte på UiT) hvordan mulighetene for senere innpass var. Anonymkode: daf46...d78
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #39 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Meg som tok årsstudium bed.øk ved UiT tidligere i tråden. Litt mer utfyllende: Jeg studerte 2018-19 så tar forbehold om endringer All undervisning kan følges per video, når det passer 3 fag i semesteret, 10 sp hver Du får dekket alle de typiske "regnskap"-fagene fra en bachelor. Da jeg gikk videre med bachelor så fikk jeg fritak for alle disse. Hadde kun mikro, makro, finans, valgfag etc igjen å ta. 1-3 arbeidskrav per fag, med frist ca midt i semesteret Jeg tok det fulltid ved siden av full jobb, synes det gikk greit Reiste til Oslo for å ta eksamener, det koster 1200,- pr fag og foregikk i kjempefine lokaler på Ullevål stadion. Alternativet var vel Alta, Tromsø etc (gratis). Tok noen fag digital eksamen og noen på papir. Gikk fint å få innpass for alle fagene inn i en bachelor som jeg nå har tatt ved lokalt universitet I det ene faget (strategi) måtte vi samarbeide 2 stk sammen om hjemmeeksamen (eneste fag med hjemmeeksamen den gang). Det var det eneste negative med studiet, fordi jeg liker ikke samarbeidseksamen. Vi kunne velge partner. Siden mange sitter hjemme på hver sin kant og jobber med det samme, så blir det ganske lett å få god aktivitet i f.eks. en facebook-gruppe for et fag hvor man hjelper hverandre. Foreleserne snakker Alta/Tromsø-dialekt som gjør seg godt over video da den er veldig tydelig Var veldig fornøyd med UiT og det passet meg utrolig godt å studere over nett. Derfor ble det en stor nedtur da jeg tok år 2 og 3 ved campus på et annet universitet, fordi alt ble plutselig så lite fleksibelt ifht hva jeg var blitt vant med (eks kun direkte streaming under corona)🤪 Anonymkode: daf46...d78 Kan man ta det som privatist? Jeg liker å jobbe alene, ikke i gruppa Anonymkode: 8f7d1...957
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #40 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg tok de ved et annet norsk universitet som også bruker 10-poengsfag. Vil tro det kan bli litt problematisk hvis det er forskjellig system, kanskje? jeg spurte dette universitetet på forhånd (før jeg begynte på UiT) hvordan mulighetene for senere innpass var. Anonymkode: daf46...d78 Ja, jeg også tror det kan bli et problem Takk Anonymkode: e9f2f...137
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå