Gå til innhold

Bachelor - nettbasert og deltid på offentlig universitet/høyskole

Anbefalte innlegg

Hei!

2021 må bli året hvor jeg endelig setter i gang med en utdanning. Jeg har kun 3 år allmennefag fra vdg. skole samt yrkesskole vdg. uten fagbrev, da jeg aldri var lærling. Jeg er nå 45 år uten noen papirer på noe som helst. Annet enn de fra vdg. da. Dette plager meg nesten daglig. Jeg er i full jobb, men jeg ønsker meg bort og titter jevnlig på stillingsannonser. I nesten alle annonser leser jeg at man som regel må ha minimum bachelor grad. Jeg kan ikke si opp jobben for å studere, så jeg må finne et studie som jeg kan ta via nettet. Jeg har søkt på nettet etter bachelor nettstudier, deltid på offentlige universitet og høyskoler, men jeg kan ikke finne noen. Jeg finner kun fulltid, noe jeg tror blir for stor utfordring for meg i tillegg til jobb. Er det noen her som vet om noen offentlige utdanningsinstitusjoner som tilbyr bachelor utdanning deltid via nettstudie?

Jeg har tittet litt på private som f.eks Bjørknes. De tilbyr bachelor studier, deltid via nett. Er det noen som har erfaring fra Bjørknes og nettstudiet Bachelor i internasjonale studier?

Det beste for meg med tanke på økonomi hadde vært å finne et bachelor studie man kan ta deltid og på nett, via samordna opptak. Men det finnes kanskje ikke noe slikt tilbud?

Fortsetter under...

Jeg tar bachelor på nett via Høyskolen Kristiania. Du kan ta heltids eller deltidsstudier, eller som enkeltfag. Ørti tusen forskjellige studier. Jeg tar enkeltfag, og blir ferdig med bachelor fortere enn deltids, og saktere enn heltids. (Grunnet at jeg jobber). Du får lån/stipend via Lånekassen. Offentlig vet jeg dessverre ikke noe om:)

Anonymkode: ad7e8...47a

• Liker 1
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

UiT har gode nettstudier! Har selv tatt årsstudium i øk.adm fulltid på nett. De har flere ulike tilbud. Kjempefornøyd.

Anonymkode: daf46...d78

ah jeg slites mellom uit og nmbu😬trenger ikke grad, men ønsker å ta litt studier innen økonomi(evt jus). så bed.øk på uit er å anbefale? var det tungt; mye arbeidskrav? jeg jobber nesten fullt☺️

Anonymkode: 01534...8f3

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Internasjonale studier er et tullestudie hvis det er jobb du ønsker deg hvertfall.

Anonymkode: aff7d...f98

Jeg er litt enig her.

Men må ellers si Heia deg, Ts!! Supert å studere som voksen. Det er så mye enklere!!

• Liker 1

Ja, internasjonale studier er kanskje ikke det beste valget. Jeg syns det er vanskelig å finne noe som jeg også vil finne i alle fall litt interrisant. Har nå funnet øk.ad på Uit via samordna opptak. Det er gratis, noe som er en stor fordel. Men det er også fulltid. Jeg jobber 100%, 08-16, ingen barn. Vil det være mulig tro, å komme seg igjennom 3 år med full jobb og studie? Er det noen her som har gjort det? Hvor mange timer i uken brukte du på å lese/gjøre oppgaver? Var det et ork i 3 år eller ble det en del av hverdagen etterhvert, så det gikk sin gang?

Takk for alle svar så langt! :)

- TS

Hvor lang tid tar det å ta bachelor på deltid? 5 år? 4? 
hvor mange fag må man ta for å samle opp til en bachelorgrad i noe?

Hilsen voksen uten utdanning

Anonymkode: 3ec6b...968

Man må ha 180 poeng for å få bachelor. De fleste fag gir vel 10 poeng per semester tror jeg. Noe har studier deltid over 6 år, men jeg har også sett noen som tilbyr studier deltid som går over 4 år. Da er det kanskje deltid, 75%?

Sniffen skrev (På 29.12.2020 den 23.44):

Jeg har tittet litt på private som f.eks Bjørknes. De tilbyr bachelor studier, deltid via nett. Er det noen som har erfaring fra Bjørknes og nettstudiet Bachelor i internasjonale studier?

Det beste for meg med tanke på økonomi hadde vært å finne et bachelor studie man kan ta deltid og på nett, via samordna opptak. Men det finnes kanskje ikke noe slikt tilbud?

Folk glemmer ofte at de fleste studier, selv fulltidsstudier kan også bli deltidsstudier. Veldig mange, minst halvparten blir forsinket i sine studier og selv etter 8 år er det fortsatt 1 av 3 studenter som ikke har blitt ferdig med det studiet de begynte på. Smak på de tallene, hele 1 av 3 er fortsatt ikke ferdig etter 8 år og minst 50% er uansett forsinket utover det som er normert tid. 

Fulltid blir dermed ofte deltid i praksis. Livet skjer, som man sier. 

Den bacheloren fra Bjørknes som du har nevnt hadde vært greit å vurdert om du var omtrent garantert den internshipen som Bjørknes markedsfører at de får prioritet for. Bjørknes sier at du får "forrang" på disse internships som student på Bjørknes, men jeg hadde spurt hva som menes med "forrang". Spør spesifikt hvor stor sjansen er for å lande internship. For hvis det er snakk i stor grad med "fri konkurranse", der du skal konkurrere likevel mot mange andre, så er det ikke vits og da er sjansen liten. 

Det er greit nok å studere internasjonale studier, men det må være flere ting på plass hvis du skal kunne ha noe sjanse til å kunne benytte deg effektivt av det studiet. Bare emnene i seg selv er dessverre ikke bra nok og det gjelder alle type bachelor i Norge som enten heter utviklingsstudier, sosialantropologi, historie, internasjonale studier og lignende. For dårlig og for mange myke emner som en egentlig kan bare sitte og lese i helga som hobby, akkurat som å lese litt lengre nyhetsartikler. 

Pga korona er det nå uansett umulig for deg å prøve deg på internship i utlandet, og det er ironisk nok det eneste nyttige "emnet" i hele bacheloren. Kanskje du kunne fått internship i Norge, men som sagt, spør hva sjansene er for å få noe sånt og hva menes med "forrang". Hvis "forrang" betyr at de velger bare en fra Bjørknes hvis det står mellom to like gode kandidater, så er det ikke noe særlig å skryte av, for konkurransen er ekstrem rundt disse internships, for du har folk fra blant annet UiO med mastergrad i lignende studier som utviklingsstudier++ som kjemper desperat rundt disse internships. 

Øk.Adm har også en del studenter allerede, mer enn det er behov for, så her er det også altfor mye kamp rundt det som er ledig der ute, men klart at Øk-adm gir iallfall flere nyttige komponenter enn det internasjonale studier gjør. 

Men hvis du skal utnytte internasjonale studier, så må du kunne andre ting i tillegg. 

For eksempel: 

1. Om du kan Excel regneark, så er det mer viktig enn mange av de emnene i int.studier

2. Om du kunne tatt noen samfunnsøkonomiske emner, for å få en litt mer "tallmessig" forståelse av verdensøkonomien og ikke bare lese masse tekst rundt økonomi, så hadde det vært nyttigere. 

3. Om du kunne lært flere praktiske dataprogrammer som anvendes praktisk i hverdagen i diverse sektorer, så har du nok en "stjerne i boka", hvis du skjønner. Problemet med internasjonale studier, og andre lignende studier i Norge som filosofi, historie, sosialantropologi og utviklingsstudier er at dette ikke er en del av pensumet, men det burde vært det.

4. Ellers, det å ha en viss "forståelse" for teknologi. Dette er som sagt ikke lett, for studenter innenfor disse studiene er ikke akkurat opplært til å tenke på tall, tallforståelse, teknologi og praktisk-anvendtbare datasystemer som brukes av "vanlig ansatte" i Norge. Man lever i sin egen lille boble der man bare leser masse tekst og det er alt. Det mest "digitale" de må forholde seg til er å se på Power Point og skrive i Microsoft Word i tillegg til å logge seg på datasystemet til universitetet de tilhører og dette holder ikke i dagens verden. 

Litt som dette forslaget her er det noe man skulle hatt: 

https://www.studvest.no/hvilken-teknologikompetanse-trenger-du/

Rett og slett flere IKT-fag skulle vært en del av pensumet til både utviklingsstudier, historie, filosofi, internasjonale studier og andre lignende studier. Men som påpekt tidligere i innlegget, så er det flere grunner til å tro at en del av disse studentene hadde slitt med å forstå IKT-fag, da mange av de har slitt med alt som har med tall og data å gjøre på videregående, og nei, "sosial media kompetanse" som Instagram og TikTok tror jeg ikke man kan regne som digital kompetanse, akkurat. 

Anonymkode: 4b9bc...715

• Liker 6

HK sine nettbaserte enkeltemner-/bachelorgrader er gode (og relevant for arb.markedet), det er også godt studentmiljø på nett. Anbefales! Dette er dog en privatskole, og man må betale. Er man medlem av fagforening så dekker de ca 1/4 av studiet per år, man får også 20 % rabatt etter fullført 60 stp. Det er fri progresjon, og overkommelig med full jobb. Så kostnad opp mot redusert arbeidsbelastning blir ca lik. 

Anonymkode: 7d8ee...c24

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

UiT har gode nettstudier! Har selv tatt årsstudium i øk.adm fulltid på nett. De har flere ulike tilbud. Kjempefornøyd.

Anonymkode: daf46...d78

Fortell mer 🙂

Anonymkode: 8f7d1...957

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Høgskolen i innlandet har via studie senteret deltidstudiet i bedriftsøkonomi. 

Anonymkode: 3777f...1e4

Jeg har gode erfaringer med Høgskolen i Innlandet/Studiesenteret.

Anonymkode: ee63c...b45

Det finnes mange nettbaserte studier, jeg har selv tatt nettbaserte studier ved UiT, Høgskulen i Volda og Høgskolen i Østfold.

Forøvrig anbefaler jeg igjen, som jeg ofte gjør i slike tråder, om nettstudier i Sverige. De ligger milevis foran Norge i både omfang og tilbud. De har alt fra enkeltemner til bachelor- og mastergrader via nett. Og helt gratis for oss som bor i Norge.

Jeg ser ærlig talt ikke vitsen med å bruke massevis av penger på nettstudier via privatskoler når man enkelt kan studere mye av det samme i Norge eller Sverige. Det er heller ikke studieavgift/semesteravgift i Sverige, så man betaler i bunn og grunn kun for bøker. 

• Liker 1
AnonymBruker
SPOCA skrev (6 timer siden):

Det finnes mange nettbaserte studier, jeg har selv tatt nettbaserte studier ved UiT, Høgskulen i Volda og Høgskolen i Østfold.

Forøvrig anbefaler jeg igjen, som jeg ofte gjør i slike tråder, om nettstudier i Sverige. De ligger milevis foran Norge i både omfang og tilbud. De har alt fra enkeltemner til bachelor- og mastergrader via nett. Og helt gratis for oss som bor i Norge.

Jeg ser ærlig talt ikke vitsen med å bruke massevis av penger på nettstudier via privatskoler når man enkelt kan studere mye av det samme i Norge eller Sverige. Det er heller ikke studieavgift/semesteravgift i Sverige, så man betaler i bunn og grunn kun for bøker. 

vil du si noe om hvilke studier du har tatt?☺️forøvrig godt å høre om andre som har gått ulike skoler. selv har jeg tatt både høyskole og universitetsstudie(men ingen BA)😌

Anonymkode: 01534...8f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...