AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #21 Skrevet 30. desember 2020 6 hours ago, Nicathv said: Med tanke på at kiropraktikk er basert på pseudovitenskapelige teorier og har liten til ingen påvist effekt, ville jeg gått for fysioterapi. (Kiropraktikk har etter hvert utvidet seg til å inkludere evidensbaserte metoder og behandlinger også, men grunnkjernen i kiropraktisk teori - det som gjør kiropraktikk til kiropraktikk - er pseudovitenskap og tullball.) Bedriver manuell behandling, og er i likhet med kiropraktikk en alternativ/pseudovitenskapelig behandlingsform som det ikke finnes noe solid vitenskapelig dokumentasjon for at faktisk fungerer. 5 hours ago, AnonymBruker said: For noe tull! Jeg har hatt muskel og skjelett plager i årevis, jeg var så dårlig at jeg ble innlagt på sykehus, de kunne ikke gjøre noenting. Fysioterapi hjalp ikke. Det eneste som hjalp meg er kiropraktoren, merker effekt med en gang etter behandling. Du må ikke uttale deg om ting du ikke vet noe om. Norge henger etter alle andre land mtp kiropraktikk, gudene må vite hvorfor. Anonymkode: d7f47...167 leste du i det heletatt hva h*n skrev? din anekdote har dessverre ingen ting med vitenskapen/bevis/fakta bak kiropraktikk å gjøre. Du må ikke uttale deg om ting du ikke vet noe om. Det er liten tvil om at endel personer opplever at alternativ behandling hjelper dem, det betyr ikke at det faktisk virker eller at det er snev av vitenskapelig grunnlag for å hevde det har effekt. jeg håper (og tror) at det strammes inn overfor alternative behandlere som utnytter desperate personer for egen økonomiske vinning eller religiøse overbevisning. i det perspektivet er fysio det beste valget for utdanning. Anonymkode: 97f44...6eb 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #22 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kiropraktor! Da har du lov å skrive ut resepter i tillegg 😉 Anonymkode: e4e62...8b2 Har du røyka sokkene dine? Kiropraktorer har ikke rekvisisjonsrett. Anonymkode: b8e8f...999 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #23 Skrevet 30. desember 2020 Ville anbefalt ingen av de. Som skrevet i tråden allerede er det en veldig vanskelig arbeidsmarked, hvor for mange fysioterapeuter blir utdannet. Lønnen er stusselig, om man ikke får driftstilskudd eller har flaks. Manuellterapeut er fysioterapeut med master, og det blir stadig flere av de da videre utdanning er ett alternativ når det er vanskelig å få jobb. Og kiroprakti er alternativ behandling, og en røff sådan, som jeg personlig ville holdt meg langt unna både som pasient og utøver. Om jeg i desperasjon ville vært ute etter placeboeffekt tror jeg healing er mye tryggere☺️ Anonymkode: 9a856...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #24 Skrevet 30. desember 2020 Kiropraktikk har ingen dokumentert effekt. Er ikke et «ekte» yrke. Hadde tatt fysioterapi. Kiropraktikk har et dårlig rykte blant mange, og vil stille deg i et lys som gjør at folk tror du er veldig alternativ og spesiell. Anonymkode: 40ee2...272 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #25 Skrevet 30. desember 2020 Er helt sjokkert over holdningene til folk her i tråden og mangel på respekt overfor pasienter som faktisk har god effekt av behandlingen til kiropraktorer. Jeg har gått til naprapat, manuell terapeut og fysioterapeut. Manuell ter og fysioterapi er garantert de med dårligst effekt. Norge er er molboland mtp behandling og sverger til kun fysioterapi. Men fysioterapi kan bare gjøre så mangt, kiropraktorer manipulerer ledd på en måte som fysioterapeuter ikke klarer, og sånn er det bare! Mange mange mange pasienter her tillands som er helt enige med meg! Anonymkode: d7f47...167
Gjest Kastanjefrø Skrevet 30. desember 2020 #26 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er helt sjokkert over holdningene til folk her i tråden og mangel på respekt overfor pasienter som faktisk har god effekt av behandlingen til kiropraktorer. Jeg har gått til naprapat, manuell terapeut og fysioterapeut. Manuell ter og fysioterapi er garantert de med dårligst effekt. Norge er er molboland mtp behandling og sverger til kun fysioterapi. Men fysioterapi kan bare gjøre så mangt, kiropraktorer manipulerer ledd på en måte som fysioterapeuter ikke klarer, og sånn er det bare! Mange mange mange pasienter her tillands som er helt enige med meg! Anonymkode: d7f47...167 Hva folk opplever fungerer er helt irrelevant. Om jeg «opplever» at saltkrystaller Kjersti fra indre billefjord har nyst på kurerer leddsmertene mine, betyr ikke det at nyste saltkrystaller kurerer leddsmerter. Når kiropraktikk i tillegg er beviselig helseskadelig da disse «manipulasjonene» kan forårsake brudd og blødninger, burde faktisk kiropraktikk forbys.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #27 Skrevet 30. desember 2020 I England studerer kiropraktorstudentene side om side med legestudentene, de går første år felles. Men det er klart, her i Norge vet vi best! Jeg mistenker det er mange unge fysioterapi-studenter her i tråden som tror de har peiling på livet og hvordan alle behandlinger fungerer, skrekk o gru. Ikke uten grunn at de fleste folk føler at behandling til fysioterapeuter ikke fungerer.! Anonymkode: d7f47...167
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #28 Skrevet 30. desember 2020 Kastanjefrø skrev (3 minutter siden): Hva folk opplever fungerer er helt irrelevant. Om jeg «opplever» at saltkrystaller Kjersti fra indre billefjord har nyst på kurerer leddsmertene mine, betyr ikke det at nyste saltkrystaller kurerer leddsmerter. Når kiropraktikk i tillegg er beviselig helseskadelig da disse «manipulasjonene» kan forårsake brudd og blødninger, burde faktisk kiropraktikk forbys. Nei vet du hva, du er helt på bærtur og aner ikke hva du snakker om. Frekk er du og. På tide å gå ut av denne latterlige tråden. Anonymkode: d7f47...167
Gjest Kastanjefrø Skrevet 30. desember 2020 #29 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I England studerer kiropraktorstudentene side om side med legestudentene, de går første år felles. Men det er klart, her i Norge vet vi best! Jeg mistenker det er mange unge fysioterapi-studenter her i tråden som tror de har peiling på livet og hvordan alle behandlinger fungerer, skrekk o gru. Ikke uten grunn at de fleste folk føler at behandling til fysioterapeuter ikke fungerer.! Anonymkode: d7f47...167 De går ikke første år felles, at man er kritisk til helseskadelig pseudovitenskap betyr bare at man evner å tenke rasjonelt.
Ruthven Skrevet 30. desember 2020 #30 Skrevet 30. desember 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: I England studerer kiropraktorstudentene side om side med legestudentene, de går første år felles. Men det er klart, her i Norge vet vi best! Anonymkode: d7f47...167 Denne påstanden måtte jeg sjekke opp. Det stemmer ikke. Ingen av de stedene som tilbyr legeutdanning i UK (http://www.getmeintomedicalschool.com/The-Guide/UK-Medical-Schools.php) tilbyr kiropraktikk (https://chiropractic-uk.co.uk/become-a-chiropractor/).
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #31 Skrevet 30. desember 2020 Kiro! Knekking er konge! Anonymkode: 27f59...d11 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #32 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men fysioterapi kan bare gjøre så mangt, kiropraktorer manipulerer ledd på en måte som fysioterapeuter ikke klarer Anonymkode: d7f47...167 Klarer? De har ikke lov. Anonymkode: 27f59...d11 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #33 Skrevet 30. desember 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Nei vet du hva, du er helt på bærtur og aner ikke hva du snakker om. Frekk er du og. På tide å gå ut av denne latterlige tråden. Anonymkode: d7f47...167 Frekt? Men det er jo riktig jo 👀 Anonymkode: 9a856...1e2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #34 Skrevet 30. desember 2020 Veldig mange pasienter foretrekker å få benkbehandling, selv om det bedre evidenser for behandling som krever mer innsats og forståelse fra pasienten. Derfor blir knekking hos kiropraktor opplevd som en easy fix. Og gjerne særlig pasienter som er ute etter en easy fix, også ikke oppdaterer seg på risiko eller studier. Anonymkode: 9a856...1e2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #35 Skrevet 1. januar 2021 On 12/30/2020 at 10:32 PM, AnonymBruker said: Frekt? Men det er jo riktig jo 👀 Anonymkode: 9a856...1e2 Alternaiv-folket er ikke så opptatt av fakta og vitenskap, det å servere det blir avfeid som "frekt" etc. Om de virkelig hadde tro på kiropraktikk etc så ville de være langt mer åpne for forskning og fakta tror jeg. i stedet for oppfattes det som et personlig angrep. Anonymkode: 97f44...6eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå