Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Burde man studere fysioterapi eller kiropraktikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vurderer å enten studere fysioterapi eller kiropraktikk. Hva tenker dere?

Anonymkode: 0eb68...c7f

Skrevet

Har en kusine som er kiropraktor. Jeg hadde gått for det. Virker veldig spennende!

Anonymkode: d5f32...23d

Skrevet

Ville ha gått for naprapat eller fysio

Anonymkode: d2992...b6d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville ha gått for naprapat eller fysio

Anonymkode: d2992...b6d

Hva gjør en naprapat egentlig?

Skrevet

Trodde det var kun fysioterapi man kunne studere i Norge og at man måtte til utlandet for p studere kiropraktikk. Så da blir vel ett av spørsmålene om du ønsker å studere i Norge eller utlandet. 

Anonymkode: 3aea5...a76

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Trodde det var kun fysioterapi man kunne studere i Norge og at man måtte til utlandet for p studere kiropraktikk. Så da blir vel ett av spørsmålene om du ønsker å studere i Norge eller utlandet. 

Anonymkode: 3aea5...a76

Endret av YayaToure
Skrevet

Hva tjener en kiropraktor?

Skrevet

Hadde absolutt tatt kiropraktikk, fysio er mye massasje, bøy og tøy (kjedelig). Men du må til utlandet. 

Anonymkode: 32870...e28

Skrevet

Med tanke på at kiropraktikk er basert på pseudovitenskapelige teorier og har liten til ingen påvist effekt, ville jeg gått for fysioterapi.

(Kiropraktikk har etter hvert utvidet seg til å inkludere evidensbaserte metoder og behandlinger også, men grunnkjernen i kiropraktisk teori - det som gjør kiropraktikk til kiropraktikk - er pseudovitenskap og tullball.)

YayaToure skrev (39 minutter siden):

Hva gjør en naprapat egentlig?

Bedriver manuell behandling, og er i likhet med kiropraktikk en alternativ/pseudovitenskapelig behandlingsform som det ikke finnes noe solid vitenskapelig dokumentasjon for at faktisk fungerer.

• Liker 11
Skrevet
Nicathv skrev (1 time siden):

Med tanke på at kiropraktikk er basert på pseudovitenskapelige teorier og har liten til ingen påvist effekt, ville jeg gått for fysioterapi.

(Kiropraktikk har etter hvert utvidet seg til å inkludere evidensbaserte metoder og behandlinger også, men grunnkjernen i kiropraktisk teori - det som gjør kiropraktikk til kiropraktikk - er pseudovitenskap og tullball.)

Bedriver manuell behandling, og er i likhet med kiropraktikk en alternativ/pseudovitenskapelig behandlingsform som det ikke finnes noe solid vitenskapelig dokumentasjon for at faktisk fungerer.

For noe tull! Jeg har hatt muskel og skjelett plager i årevis, jeg var så dårlig at jeg ble innlagt på sykehus, de kunne ikke gjøre noenting. Fysioterapi hjalp ikke. Det eneste som hjalp meg er kiropraktoren, merker effekt med en gang etter behandling. Du må ikke uttale deg om ting du ikke vet noe om. Norge henger etter alle andre land mtp kiropraktikk, gudene må vite hvorfor.

Anonymkode: d7f47...167

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For noe tull! Jeg har hatt muskel og skjelett plager i årevis, jeg var så dårlig at jeg ble innlagt på sykehus, de kunne ikke gjøre noenting. Fysioterapi hjalp ikke. Det eneste som hjalp meg er kiropraktoren, merker effekt med en gang etter behandling. Du må ikke uttale deg om ting du ikke vet noe om. Norge henger etter alle andre land mtp kiropraktikk, gudene må vite hvorfor.

At du ble bedre er et sterkere argument for at det var en psykosomatisk lidelse enn at kiropraktikk virker. Kiropraktikk er faktisk direkte farlig, og flere dør hvert år pga. brudd/blødninger forårsaket av de raske rykkene og vridningene.

Anonymkode: 97d4c...fc5

• Liker 9
Skrevet

Samboer er kiropraktor, fin utdanning og en jobb han trives godt i. Han driver for seg selv og leier ut behandlingsrom til øvrige behandlere.

Jeg har tre bekjente som er utdanbet fysio. Det er håpløst å livnære seg dersom man ikke bor i storby eller får driftstilskudd fra kommunen (kommunal fysio betaler pasienter egenandel, det gjør de ikke hos privat). For alldel en flott utdanning/jobb, men greit å ta alle forhold med i betraktning.

Anonymkode: 84e07...6ac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Vurderer å enten studere fysioterapi eller kiropraktikk. Hva tenker dere?

Kiropraktor! Da har du lov å skrive ut resepter i tillegg 😉

Anonymkode: e4e62...8b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor hadde du vondt? Jeg sliter som bare det med skuldre, nakke og rygg! Det er spesielt jævlig i nakken! Må gå på morfinpreparater i perioder. 

Anonymkode: e4e62...8b2

Skrevet

Hei! Jeg har gått MYE til ulik behandling de siste 10 årene etter en fallskade som gikk hardt ut over skulder, og da videre følgeplager. Jeg har hatt absolutt best opplevelse av pasientbehandling, resultater og oppfølging hos manuellterapeuter. Dette vil jo såklart være individuelt fra hvert enkelt pasientperspektiv, men hvis du tenker yrkesvalg i denne retning, så ville jeg sett litt på manuellterapi også. Lykke til! :)  

Anonymkode: 781fe...3a8

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så flott å høre at du føler deg bedre!
Nå har du kanskje krefter til å lære litt om forskjellen på personlige anekdoter og vitenskapelig data, og hvorfor anekdoter ikke er nyttig å bruke som bevis eller er tilstrekkelig dokumentasjon for å påvise at en effekt faktisk kommer fra der man påstår. ;) 

• Liker 6
Skrevet

Ifølge flere bekjente som er / var fysioterapeuter er det visstnok et tøft arbeidsmarkedet, og noen valgte av den grunn å utdanne seg på nytt til noe helt annet. Jeg vet ikke hvordan dette er for kiropraktorer. Noen er personlige trenere i tillegg. 

Anonymkode: 93154...eb6

Skrevet

Ingenting av dette virker uansett, så hadde funnet noe helt annet. 

Massasje eller kvasimedisin liksom. 

Anonymkode: 9bf1f...5f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ingenting av dette virker uansett, så hadde funnet noe helt annet. 

Massasje eller kvasimedisin liksom. 

Anonymkode: 9bf1f...5f8

Fysioterapi er ikke massasje. 

Anonymkode: 6dd58...315

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...