AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #1 Skrevet 29. desember 2020 Hei! Jeg lurer på om noen har erfaring med såkalt løpsk tale og vil fortelle litt om det? Enten hvordan det oppleves å ha det selv eller hvordan det oppleves å være pårørende/nært noen som har det? Jeg undres på om en jeg har et nært forhold til kan ha noe lignende men vet så lite om dette selv og synes det ville vært interessant å lære litt mer om dette om noen vil fortelle/beskrive 😊 Anonymkode: 80725...eed
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #2 Skrevet 29. desember 2020 Jeg har ikke så veldig mye erfaring med det. Min stedatter har det. Hun var voksen og flyttet langt hjemmefra da jeg ble kjent med hennes far, så kjenner henne ikke inngående siden vi omgås kun noe i sommer/- juleferier. Hun kan starte en setning med normalt tempo i uttale av ordene, men så raser ordene avgårde så det kan være svært vanskelig å oppfatte hva hun sier. Korte beskjeder/setninger går bra. Det er verre å forstå henne på telefon enn om man har henne i samme rom. Faren har i veldig mange år bedt henne roe ned når hun snakker, fordi det er vanskelig å oppfatte. Men det viste seg etterhvert at hun selv rett og slett ikke oppfattet egen uttale slik vi andre gjorde det. Først etter et filmopptak av en praktisk øvelse på studiet hun gikk, hørte hun seg selv snakke så raskt at hun forsto hva faren hadde prøvd å si i mange år. Hun var hos logoped etpar ganger, så avsluttet hun der uten at jeg merker noen bedring. Jeg har forstått at dette er en talefeil på linje med stamming. Anonymkode: eabc2...c15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå