Gå til innhold

Forvirret ang kroppsbilde - bør jeg gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alltid hatt den innstillingen at så lenge man er fornøyd og ikke (veldig) overvektig så trenger man ikke slanke seg. Jeg er ganske fornøyd med hvordan jeg ser ut selv om jeg etter svangerskap er 12 kg tyngre. Har nå en BMI på rundt 25-26, og syns at jeg bærer vekten min godt. Hun jeg ser i speilet er ikke noen stor dame. Spiser stort sett sunt, men koser meg med digg mat innimellom som alle andre. Teller ikke kalorier, og har aldri slanket meg skikkelig. Kiloene har komt av alder og fordi kroppen endrer seg etter fødsel. 

Det som gjør at jeg skriver her nå er at et familiemedlem med skikkelig kamera tok mange bilder av oss alle i julen i mer sånne naturlige, ikke oppstilte, positurer. Sånn "når vi ikke visste at vi ble fotografert". Og jeg så stor ut, skikkelig svær. Helt ugjenkjennelig tjukk. Jeg skjønner det ikke, det er ikke den jeg ser i speilet. Mange andre av de voksne så også større ut enn det jeg opplever dem som, så det kan være et tilfelle av at kamera adder kilo?

Ble plutselig usikker på om jeg har et forvrengt kroppsbilde og ser en slankere person i speilet enn det jeg egentlig er. Nyttig ikke å spørre mann og venner, de sier at jeg er fin nok som jeg er.

Bør jeg jobbe med å gå ned litt i vekt? Andre som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 2a04f...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke legge ut bilde da? Vanskelig å vite. Et sladdet et, eller et du finner på nett i ca samme str som det på bildet. 

Anonymkode: 94354...992

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du ikke legge ut bilde da? Vanskelig å vite. Et sladdet et, eller et du finner på nett i ca samme str som det på bildet. 

Anonymkode: 94354...992

Det tørr jeg ikke, og dersom jeg tar et bilde selv og vinkler kroppen sånn jeg vil så kan jeg selvfølgelig fremstå som langt slankere enn fra julebildene. Er bare usikker på om det de bildene viser hvordan jeg faktisk ser ut, eller ser alle større ut på bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 10 kg for noen år siden. Følte meg ikke feit, bare litt dorsk og ikke vel i kroppen min. Når jeg ser tilbake på bilder nå,  ser jeg at jeg faktisk var småfeil.  Merkelig hvordan man ser seg selv i speilet og undervurderer vekt og utseende. 

Anonymkode: b0b96...57f

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gikk ned 10 kg for noen år siden. Følte meg ikke feit, bare litt dorsk og ikke vel i kroppen min. Når jeg ser tilbake på bilder nå,  ser jeg at jeg faktisk var småfeil.  Merkelig hvordan man ser seg selv i speilet og undervurderer vekt og utseende. 

*småfeit*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tørr jeg ikke, og dersom jeg tar et bilde selv og vinkler kroppen sånn jeg vil så kan jeg selvfølgelig fremstå som langt slankere enn fra julebildene. Er bare usikker på om det de bildene viser hvordan jeg faktisk ser ut, eller ser alle større ut på bilder?

Nja, du ser nok litt slankere ut i speglet men igjen ikkje nødvendigvis så stor som et uheldig bilde. 

Anonymkode: f1d2f...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Posering har veldig mye å si for om man ser stor ut, og hvordan du bærer vekten. Om kroppssammensetning din er «normal», er kanskje BMI bedre, eller klesstørrelse? 

Vanlig å bli oppblåst i julen grunnet mat og endring av spiserutiner også:)

hilsen en som ser 5 kg tyngre ut enn vekten min

Anonymkode: b75fa...2ea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan gikk du ned i vekt? Kunne godt tenkt meg å bli 60 kg igjen som er det jeg var før jeg fikk barn. Hvor lang tid tok det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen. Jeg lå i vekt på mellom BMI 24 og 25 i flere år. Følte meg ok på 24 og som at det var en vekt jeg måtte akseptere, for kostet meg mye å holde meg der. Jeg har timeglass fasong og følte jeg "bar" vekten pent, og fikk tilbakemelding på at jeg var flott. Men følte allikevel at kroppen min ikke var "meg". Etter et år hvor jeg fokuserte på studier og sa at jeg skulle slappe av litt var jeg oppe i bmi 27.5 og følte meg elendig fordi klær begynte å sitte kjipt selv i største str i vanlige butikker. Kom heldigvis over "løsningen" for meg, og gikk ned 20 kilo, og er nå på BMI 22.5. Her føler jeg at kroppen endelig funker skikkelig og er som den skal.

Jeg er litt sjokka når jeg ser bilder av meg på bmi 24-25 og ser hvor mye vekt jeg aksepterte før. Jeg ser også at jeg følte meg tynnere på bmi 24 den gang enn jeg egentlig var. Når det er sagt, ingen av de bmi'ene var galt på noen måte, de bare føltes ikke ut som "meg". Og det er jo noe du må kjenne på selv. Jeg så meg selv definitivt som tynnere enn jeg var før, og nå ser jeg nok meg selv som større enn jeg egentlig er. Vanskelig å stille inn hjernen når kroppen endres, den henger liksom ikke med. 

Anonymkode: 2a947...a21

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner meg igjen. Jeg lå i vekt på mellom BMI 24 og 25 i flere år. Følte meg ok på 24 og som at det var en vekt jeg måtte akseptere, for kostet meg mye å holde meg der. Jeg har timeglass fasong og følte jeg "bar" vekten pent, og fikk tilbakemelding på at jeg var flott. Men følte allikevel at kroppen min ikke var "meg". Etter et år hvor jeg fokuserte på studier og sa at jeg skulle slappe av litt var jeg oppe i bmi 27.5 og følte meg elendig fordi klær begynte å sitte kjipt selv i største str i vanlige butikker. Kom heldigvis over "løsningen" for meg, og gikk ned 20 kilo, og er nå på BMI 22.5. Her føler jeg at kroppen endelig funker skikkelig og er som den skal.

Jeg er litt sjokka når jeg ser bilder av meg på bmi 24-25 og ser hvor mye vekt jeg aksepterte før. Jeg ser også at jeg følte meg tynnere på bmi 24 den gang enn jeg egentlig var. Når det er sagt, ingen av de bmi'ene var galt på noen måte, de bare føltes ikke ut som "meg". Og det er jo noe du må kjenne på selv. Jeg så meg selv definitivt som tynnere enn jeg var før, og nå ser jeg nok meg selv som større enn jeg egentlig er. Vanskelig å stille inn hjernen når kroppen endres, den henger liksom ikke med. 

Hei, takk for svar. Du skildrer godt det jeg føler på, for jeg ser meg selv nøyaktig lik da jeg var 12 kg lettere. Dengang følte jeg meg ikke sylslank, bare helt gjennomsnittlig. Samme som jeg føler nå. Men ser på bilder at jeg faktisk var ganske slank dengang kontra nå når bildene viser at jeg faktisk er småtjukk. Den hjernen er rar 🙃

Hvordan gikk du ned i vekt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan gikk du ned i vekt? Kunne godt tenkt meg å bli 60 kg igjen som er det jeg var før jeg fikk barn. Hvor lang tid tok det?

Eneste som fungerer for meg er å telle kalorier. Er obs på å prøve å bevege mer på meg, men det hjelper ikke stort annet enn å ta tankene litt vekk fra mat.

Brukte nok 3-4 måndter, litt av og på. Det verste er de første 2 ukene, kroppen må bli litt vant til å ikke få alt sukkeret og fettet. Oog når man går på en smell, så er det bare å akseptere det, for det vil skje mange ganger. Alltid ha med seg en gulrot eller appelsin i veska, spise det istedenfor annen snacks.  Knekkebrød, frukt og grønnsaker til frokost og lunsj. Mye grønt på tallerken til middag . Litt kos et par ganger i uka. Føler virkelig jeg har funnet "oppskriften" på hvordan jeg skal gå ned i vekt på en sunn måte for uten at det går utover psykisk og fysisk velvære. 

Skal på en liten *diett* nå etter jul, har gått opp 2 kg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BMI på 21,5, og synes selv jeg ikke ser tynn ut. Helt normal slank. Egentlig ganske perfekt. Har enda litt rundt magen, det er ikke kun skinn og bein på meg. 

Jeg opplever det samme som deg på bilder. Ser ut som om at jeg har mage og valker. Jeg har jo ikke det, men posituren kan fort oppleves slik. Spesielt når jeg sitter. Det er jo dog normalt å ha litt krøllevalker på magen når man sitter. Ettersom man er såpass slank så går man gjerne med mer tettsittende klær enn hvis man var overvekt. Jeg har forresten vært veldig overvektig også, så jeg snakker av erfaring. Klærne henger og slenger da på kroppen for å skjule mer, noe det også gjør, mens når man er slank med mer tettsittende klær så kommer jo fasongen mer fram. Da også disse småvalkene som i feil positur kan gi feilaktig bilde av kroppen. 

Anonymkode: a30f0...a64

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man merker det vel lettest på klær egentlig! Jeg ble hvertfall veldig sjokka da jeg så hvor store enkelte plagg jeg hadde hatt i flere år plutselig var. Og "tynne meg" klærna ble etterhvert for store også. Det var hvertfall merkelig! 

Fant Bright Line Eating/Spis deg fri. Kjente meg veldig igjen i beskrivelsene, og da jeg kuttet alt mel i tillegg til sukker (hadde prøvd bare sukker før) så ga kroppen endelig slipp på kiloene. Det er nok ikke en metode for alle, men det er fantastisk for de av oss som funker på måten beskrevet der. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes for øvrig at du ikke skal anstrenge deg å gå ned i vekt når du selv mener du har en trivselsvekt. Så får du bare la det bildet være et bilde, og la det ligge med det. Det betyr jo ikke all verden uansett :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Synes for øvrig at du ikke skal anstrenge deg å gå ned i vekt når du selv mener du har en trivselsvekt. Så får du bare la det bildet være et bilde, og la det ligge med det. Det betyr jo ikke all verden uansett :) 

Enig i dette! 1 bilde bør ikke sette i gang en slankeprosess om man ellers føler seg vel i kroppen sin :)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjente også på det, at jeg syntes jeg var større på bilder enn det jeg følte meg/så i speilet. Skvatt liksom litt når jeg så meg selv i butikkvindu eller annet, følte ikke det var meg?  Litt rund, litt irriterende at en del klær hadde krympet, men ganske greit! Og ingen helseproblemer med vekten ☺️ 
Det var blant annet bildene og butikkvinduet som fikk meg til å gå ned i vekt for første (og forhåpentligvis eneste) gang i livet. Og da merket jeg jo, at jeg hadde hatt utfordringer knyttet til vekten. Jeg fyker rundt som en fjær i forhold 😅 ryggvondt helt borte, knærne helt ok igjen. Så det var nok lurt å ta tak i det hos meg. 

Du har jo mye lavere bmi enn jeg hadde (startet på 31,5). Så du trenger kanskje ikke gå ned i vekt, det kjenner du nok best på selv. Lykke til, uansett hva du går for! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har alltid hatt den innstillingen at så lenge man er fornøyd og ikke (veldig) overvektig så trenger man ikke slanke seg. Jeg er ganske fornøyd med hvordan jeg ser ut selv om jeg etter svangerskap er 12 kg tyngre. Har nå en BMI på rundt 25-26, og syns at jeg bærer vekten min godt. Hun jeg ser i speilet er ikke noen stor dame. Spiser stort sett sunt, men koser meg med digg mat innimellom som alle andre. Teller ikke kalorier, og har aldri slanket meg skikkelig. Kiloene har komt av alder og fordi kroppen endrer seg etter fødsel. 

Det som gjør at jeg skriver her nå er at et familiemedlem med skikkelig kamera tok mange bilder av oss alle i julen i mer sånne naturlige, ikke oppstilte, positurer. Sånn "når vi ikke visste at vi ble fotografert". Og jeg så stor ut, skikkelig svær. Helt ugjenkjennelig tjukk. Jeg skjønner det ikke, det er ikke den jeg ser i speilet. Mange andre av de voksne så også større ut enn det jeg opplever dem som, så det kan være et tilfelle av at kamera adder kilo?

Ble plutselig usikker på om jeg har et forvrengt kroppsbilde og ser en slankere person i speilet enn det jeg egentlig er. Nyttig ikke å spørre mann og venner, de sier at jeg er fin nok som jeg er.

Bør jeg jobbe med å gå ned litt i vekt? Andre som kjenner seg igjen?

Når veide du deg sist? Med en BMI på nærmere 26 er du allerede overvektig om enn lett, og kanskje du har gått et par kilo i jula også?

Jeg har vært i samme situasjon som deg med en BMI på 25-26 og husker hvor overrasket jeg ble da jeg så bilder av meg selv. Jeg så mye tjukkere ut enn jeg følte meg. Jeg begynte å telle kalorier og har nå en BMI på 21 (vil helst ha rundt 20) og ikke bare har jeg gått ned en klesstørrelse, det er også helt utrolig hvor mye lettere det er å bevege seg og hvor lite varm og svett jeg blir av vanlige hverdagsaktiviteter som støvsuging etc. i forhold til tidligere. Jeg har timeglassfigur, så jeg syntes også at jeg bar vekten fint, men ser nå at jeg var mye større enn jeg følte meg.

I høst gikk jeg opp ca. 1,5 kilo og jeg så det ikke i speilet, men så det på bilder. Plutselig var jeg rundere i kinnene og så større ut. Jeg har heldigvis klart å gå ned igjen (kiloene sitter godt på meg), og skal gå ned en kilo til. 1,5 kilo er ikke mye, men jeg merker forskjell. 

Jeg tror du vil føle deg bedre om du går ned noen kilo ts. Det gjorde jeg. 

Anonymkode: 17ff8...349

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra bmi 22 til 25 for noen år siden, og så det ikke selv uten på bilder. Jeg valgte å slanke meg ned igjen for helsa sin del. Det går fort oppover når man først har begynt. 

Anonymkode: 5469a...95e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fella gikk jeg også i, og trodde at ingen kunne se at jeg var i kategori fedme. 

Nå er jeg normalvektig, og har et mer realistisk syn på kroppen min. Jeg veier mindre enn jeg ser ut, og det har jeg alltid gjort, også når jeg var feit. 

Flaut å tenke på vrangsynet jeg hadde på egen kropp.

Anonymkode: 19b9d...77b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme åpenbaring denne sommeren selv. Har alltid svingt mellom en BMI på 22 og 24 "naturlig" og det har paradoksalt nok blitt en slags hvilepute for meg, siden det er "innenfor normalen". Har derfor tenkt at jeg er helt "normal, på grensen til slank", tross en livsstil med mye øl, vin, restaurantspising og lat livsstil.

Så noen lettkledde bilder av meg selv fra sommeren i år, bilder jeg ikke hadde tatt selv og der jeg ikke var klar over at jeg ble tatt bilde av. Fikk nærmest helt sjokk.

Det utløste at jeg endelig først og fremst begynte med trening igjen, og gradvis også forbedret kostholdet og generell livsstil (feks sluttet å være ølhund, drikker knapt alkohol lenger - kanskje den faktoren som har gjort størst utslag på vekta).

Nå har jeg gått ned til en BMI på rundt 20-21 (og går fremdeles sakte, men sikkert nedover). Det er rart å se at først  ser kroppen min "vanlig" ut, egentlig (ikke for tynn, ikke for lubben). Jeg har hele tiden sett på meg selv slik tidligere, selv med 5-10 kilo mer på kroppen. 

Veldig rart hvordan man ser en annen person i speilet daglig kontra sannheten levert på bilder i et uoppmerksomt øyeblikk. 

Anonymkode: ba740...591

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...