AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #1 Skrevet 29. desember 2020 Hei! Vi er et par som skal kjøpe leilighet, men hun tjener mye mer enn meg. Hun tjener cirka 1,6 mill i året, og jeg "bare" 600.000. Vi ser for oss å kjøpe bolig til mellom 6-8 millioner. Hvordan tenker dere vi bør gjøre det i forhold til eierprosent? Hvor mye kan jeg ta på meg tror dere? Jeg vil ikke låne meg.i hjel heller. Hvordan blir det med innkjøp av møbler osv? Anonymkode: ea2c0...eb7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #2 Skrevet 29. desember 2020 Vi lånte 6,4 mill og delte 50/50 selv om samboeren min kun har 450 000 i inntekt. Vi la inn like mye hver i EK da. Jeg kjøper alltid alt av møbler etc, mens alt av utgifter til vedlikehold, oppussing og annet relatert til huset deles 50/50. Anonymkode: 9d16d...372 1
altflyter Skrevet 30. desember 2020 #3 Skrevet 30. desember 2020 Så lenge dere legger inn lik egenkapital og betaler like mye på lånet, deler dere 50/50 2
Ny Bruker Skrevet 30. desember 2020 #4 Skrevet 30. desember 2020 Klarer du å betjene et lån på 4 millioner med denne lønna? Vi har 2,3 millioner i restgjeld (bolig) fordelt på 17 år og det utgjør 17 000 kr i mnd. Strøm o.l. kommer i tillegg. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kjøpt 33% av boligen og lot samboeren eie resten. To separate lån hvor hver har ansvar for eget.
catman Skrevet 30. desember 2020 #5 Skrevet 30. desember 2020 Vi delte etter inntekt. Jeg tjener 220000 kr i året, hun tjener litt over en halv million. Vi ender opp med at jeg tar 40% av fellesutgiftene (hus, biler, forsikring, mat, barn), hun tar 60%. Kjøpte hus for 1,8 mill for 10 år siden, vi lever altså i et litt annet univers enn dere. Her på landet er lønningene og eiendomsprisene tilsvarende det å bo i et annet land. 🤣 Uansett; prinsippet bør være det samme i et forhold: Du gir etter evne. Å dele 50/50 ved ulik inntekt er direkte urettferdig. Verre blir det jo mindre lik inntekten er. Et eksempel fra i år er at hun ville ha en nesten ny bil. Der sa jeg at med min inntekt, så vil jeg ikke en gang vurdere å bruke kr X på en bil. Men siden vi skal bruke den begge to, skal jeg være med. Så da endte vi opp med et særbrøk på 30/70 som vi begge syntes var greit. Hun fikk den nesten nye bilen sin, jeg slapp å punge ut med mye mer enn to månedslønner.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #6 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! Vi er et par som skal kjøpe leilighet, men hun tjener mye mer enn meg. Hun tjener cirka 1,6 mill i året, og jeg "bare" 600.000. Vi ser for oss å kjøpe bolig til mellom 6-8 millioner. Hvordan tenker dere vi bør gjøre det i forhold til eierprosent? Hvor mye kan jeg ta på meg tror dere? Jeg vil ikke låne meg.i hjel heller. Hvordan blir det med innkjøp av møbler osv? Anonymkode: ea2c0...eb7 Møbler er forbruksvare og deles 50/50. Evt kan hun kjøpe de, men da er de hennes i tilfelle brudd. Anonymkode: 7cdd2...88e
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #7 Skrevet 1. januar 2021 Har dere like mye i egenkapital? Her kan du plotte inn tallene og se hvilken eieprosent som kan passe: lån.no/lånekalkulator/boliglån-for-par Kanskje en 40/60-fordeling hadde vært passende? Anonymkode: 0f4f7...cb0
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #8 Skrevet 1. januar 2021 Det kommer helt an på hvor mye egenkapital du har. Hvor mye har du i egenkapital? Når det kommer til lån, gitt at du har nok egenkapital, så tenker jeg at du med inntekt på 600 000 kr burde kunne kjøpe opp til 3,5 mill selv. Da kan dere kjøpe bolig for 7 mill dersom dere ønsker lik eierandel. Anonymkode: 67ef4...4dc
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #9 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 29.12.2020 den 20.40): Hei! Vi er et par som skal kjøpe leilighet, men hun tjener mye mer enn meg. Hun tjener cirka 1,6 mill i året, og jeg "bare" 600.000. Vi ser for oss å kjøpe bolig til mellom 6-8 millioner. Hvordan tenker dere vi bør gjøre det i forhold til eierprosent? Hvor mye kan jeg ta på meg tror dere? Jeg vil ikke låne meg.i hjel heller. Hvordan blir det med innkjøp av møbler osv? Anonymkode: ea2c0...eb7 40/60 eller 35/65 bør kunne passe? Ikke noe poeng å eie 50/50 alltid om dere skal kjøpe et dyrt hus. Men det er viktig å eie en vesentlig andelen av boligen slik at man ikke står på bar bakke ved en eventuell skillsmisse. Anonymkode: 3eaf1...cea
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #10 Skrevet 1. januar 2021 Jeg mener at man i utgangspunktet skal eie 50/50. Men man må begrense boliglånet slik at den med lavest lønn ikke bor seg i hjel. Om begge parter uansett ønsker hus av større verdi, må eieandelen endre i favør til den med størst inntekt. Eierandelen sier også noe om hvor mye man betaler ved oppgradering av boligen. Inventaret har man nok en del fra før og tar med seg videre til ny bolig. Resterende inventar kjøper man etter ønske og er da den rettmessige eier ved evt brudd. Anonymkode: 91a80...632
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #11 Skrevet 1. januar 2021 Vi har fellesøkonomi, så da slipper vi den type problemstilling:) ifht lån så er vel fire ganger inntekt en grei regel, dvs 2,4 mill for deg. Anonymkode: 5503e...3ee
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #12 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener at man i utgangspunktet skal eie 50/50. Men man må begrense boliglånet slik at den med lavest lønn ikke bor seg i hjel. Om begge parter uansett ønsker hus av større verdi, må eieandelen endre i favør til den med størst inntekt. Eierandelen sier også noe om hvor mye man betaler ved oppgradering av boligen. Inventaret har man nok en del fra før og tar med seg videre til ny bolig. Resterende inventar kjøper man etter ønske og er da den rettmessige eier ved evt brudd. Anonymkode: 91a80...632 "Man skal"? Den typen sosial kontroll er jeg glad for at vi er ferdige med nå. Anonymkode: cfb45...192
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå