Gå til innhold

Hvilke «kjøreregler» har dere som har overflod av leker når det gjelder rydding, hvordan det oppbevares osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 3åring har så mye leker. Brio togbane, duplo, lekekjøkken med utstyr, dokker med utstyr, bøker, puslespill, krims og krams. Mye av dette er faktisk ting etter meg. Mye er også arvet etter eldre søskenbarn. Mye er blitt gitt i gave. Noe har vi skaffet selv. Så ble det jo fylt opp litt på julaften. Jeg fatter nesten ikke at det er blitt så mye. 

Hun kan dra frem absolutt alt i løpet av en ettermiddag og leke maks 5 minutter med hver kategori. Det blir for mye for henne også, og rotet flyter.

Hun har så mye glede av alt isolert sett, og jeg vil ikke ta det fra henne. Men det trengs et system slik at ikke alt er fremme til samme tid.

Hvordan gjør dere det? Jeg grøsser av å tenke på hvor mye som skal inn i dette huset av leker i årene som kommer. I år og i fjor har vi gitt bort en del til kirkens bymisjon og andre aktører..

(Spent på hva nettroll spyr ut av eder og galle..)

Anonymkode: 0ce98...ff6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har egen boks/bokser til hver kategori, og en boks til alt krims krams😁 har en avlang liggende kallax hylle som boksene settes inn i. Resten kan settes oppå hylla. 

Anonymkode: 99c3f...89c

Skrevet

Det er en stund siden vi hadde treåring, men jeg kjenner meg igjen :) 

Vi tok vekk en del av hans leker, byttet ut inni mellom, og kastet også en del. Han hadde oppbevaringsbokser for alt, og regelen, allerede da han  var tre, var at før han tok fram en ny ting å leke med, så la han vekk det han var ferdig med.

• Liker 6
Gjest førstedamen
Skrevet

Har det meste på loftet, eneste som konstant står på rommet er bøker og bamser (noen utvalgte) samt puslespill. 

Resten rulleres fra loftet. En måned har vi togbane, lekekjøkken. Neste måned dukketing, klosser og dukkehus. 

Etter at jeg laget et slikt system leker hun mye bedre. Kan sitte 1 time og leke med en ting. Før løp hun fra leke til leke, lekte kanskje 2 min med hver ting. 

Blir som med oss voksne og valg av middag. Om du har 40 mulige middager i kjøleskapet blir det vanskelig å velge fremfor om du kun har tre retter du faktisk kan lage. 

Rydd bort, og kast ting som ikke settes pris på. Det blir mye lettere å holde det ryddig og ha faste kategorier om dere ikke har masse krimskrams som ikke egentlig hører til noe sted. 

Skrevet

Vi kvittet oss med alt overflødig. Hadde en gjennomgang av lekene ca annen hver måned og kastet da alt som var ødelagt/utslitt og leverte det som ikke ble brukt på gjenbruksstasjonen. Så her fløyt det aldri av leker. Vi har mange barn, så det var helt nødvendig at det var orden i lekene.

Anonymkode: 8fe5f...910

• Liker 2
Skrevet

Vi kjøpte nettop en sånn oppbevaringsystem fra IKEA, trofast elr noe ifb med oppussing. Da har vi duplo, leker, dukketing, barbie ting, puslespill, "kjøkkenting", tegnesaker og krims krams for seg.. Hun har også en boks med hårpynt fordi hun elsker slikt. 

Benken er fin den, man kan sitte på den og det er ryddig på rommet hennes. Nå har vi kommunisert og sagt at man rydder lekene når man er ferdig å leke, eller begynner på noe nytt. Og hun vet at hvis ting ligger slengt, vil jeg rydde det vekk (etter advarsler og tilbud om hjelp selvsagt). 

Anonymkode: 7118b...2cd

Skrevet

Tar fram en ting av gangen og rydder før vi tar fram noe nytt.

Fungerer ikke helt 100% men greit utgangspunkt. Noen ganger må duploklosser på besøk på togbanen og sånn da, er ikke helt rigid.

Skrevet

Putt minst halvparten i plastbokser og sett på boden/loftet!  Den lille vil ikke merke det en gang!  Så bytter du etter 3-4 mnd. 
Dette gjorde jeg med barnas leker, og nå med barnebarnas.  Funker alltid! :)  

Mine yngste barnebarn (8-11 år) er midt i legobyggetiden nå.  Jeg har legoen i stort nett som kan knyttes sammen.  Regelen er at et byggverk kan stå i stua, men at sekken knyttes for all annen lego.  Den plasseres under sengen på barnerommet :)  

Leker som barna tydeligvis har vokst i fra, men som jeg ønsker å ta vare på, setter jeg i kasser på loftet.  

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min 3åring har så mye leker. Brio togbane, duplo, lekekjøkken med utstyr, dokker med utstyr, bøker, puslespill, krims og krams. Mye av dette er faktisk ting etter meg. Mye er også arvet etter eldre søskenbarn. Mye er blitt gitt i gave. Noe har vi skaffet selv. Så ble det jo fylt opp litt på julaften. Jeg fatter nesten ikke at det er blitt så mye. 

Hun kan dra frem absolutt alt i løpet av en ettermiddag og leke maks 5 minutter med hver kategori. Det blir for mye for henne også, og rotet flyter.

Hun har så mye glede av alt isolert sett, og jeg vil ikke ta det fra henne. Men det trengs et system slik at ikke alt er fremme til samme tid.

Hvordan gjør dere det? Jeg grøsser av å tenke på hvor mye som skal inn i dette huset av leker i årene som kommer. I år og i fjor har vi gitt bort en del til kirkens bymisjon og andre aktører..

(Spent på hva nettroll spyr ut av eder og galle..)

Anonymkode: 0ce98...ff6

Jeg syns iallfall du ikke skal kaste noen av lekene hennes! Det er jo henne sitt! Vi skal gjøre det sånn at for hver ting han vil kvitte seg med så skal han få en 20 krone for hver ting eller noe annet som McDonald’s osv. 

Anonymkode: fde37...abf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg syns iallfall du ikke skal kaste noen av lekene hennes! Det er jo henne sitt! Vi skal gjøre det sånn at for hver ting han vil kvitte seg med så skal han få en 20 krone for hver ting eller noe annet som McDonald’s osv. 

Sånn gjør du det, hvordan andre gjør det har du ingenting med. 

Anonymkode: 45d20...9b0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn gjør du det, hvordan andre gjør det har du ingenting med. 

Nei, kast alt for min del. Sa bare hva jeg mente, noe også den tråden her er ment til 😉

Skrevet

Ta bort en del han ikke leker med, slik at det blir mindre å forholde seg til, så tar du fram igjen lekene senere og tar bort noe av det andre. Da føler han at han har fått lye leker. 

• Liker 1
Skrevet

Har ulike lekesoner. Duplo rett ved kjøkkenet i en egen boks. Eget skap til tegnesaker og plastelina osv. 

Noen få leker på lekerommet. Pakker vekk det som ikke er in det og da og rullerer. Tipitelt i stua. 

Noen få bamser. Ingen leker tillatt på soverommet ( sovner lettere uten distraksjoner) 

badeleker på veggen, så ikke fri tilfang. Må be om dem. 

Anonymkode: 9f68b...220

Skrevet

Vi har alle lekene på rommet i to stuva bokser fra ikea. Og et lekekjøkken på rommet hennes i tillegg til skap, bokhylle og seng. Alle lekene får plass i de to stuva boksene, lekekjøkkentingene ligger i lekekjøkkenet. Puslespill og spill ligger i en egen lukket vitrineskap i stuen og i tillegg har hun en stor oppbevaringsboks til diverse i stuen. 

Anonymkode: a1fa8...b70

Skrevet

Regel om at man må rydde vekk en type leke før man får lov å finne frem noe annet. Det har hun klart å forholde seg til siden hun var rundt 2 år.

Anonymkode: 70643...1ac

Skrevet

Jeg går en gang i måneden og plukker vekk ting de ikke leker med på en måned eller mer. Før bursdag og jul må barna i hus velge ut 5 leker hver som skal gis videre til andre barn. Ødelagte leker blir kastet og ikke lekt med mer. Alt dette begynte jeg når minste var 2. Har fire barn fra 3 og oppover til 9. De får det godt forklart, og har forståelse for at for mye leker ikke er noe poeng. 

Leker jeg plukker vekk legger de ikke en gang merke til. Mye som har blitt gitt vekk og kastet gjennom årene. 

De har ansvar for å rydde selv. Alt som flyter på kvelden havner enten i støvsugeren eller i boden. De forstår at det lønner seg å rydde og de lærer å ta ansvar for sine ting. De har sine egne lekekasser på soverommet de putter ting i. 

Anonymkode: f3a80...278

• Liker 2
Skrevet

Vi har relativt lite leker hjemme. Og kun en eller to kategorier fremme av gangen. Ødelagte leker kastes. Mye småting som ikke har noen kategori leveres til bruktbutikken eller kastes. Det jeg ser hun ikke leker med i det hele tatt (altså ikke blir spurt etter) leveres til bruktbutikken eller veldedige organisasjoner. Vi har også en regel om at hun selv må spørre om vi kan hente noe til henne, og da må hun levere inn noe annet. På den måten ser vi også om det er noe som ikke blir brukt og som vi kan kvitte oss med.

Anonymkode: 13c16...084

Skrevet

Min er 2 år, og har også mange leker. 99% er arvet eller fått i gave, og hun må ha alle lekene sine på stua pga veldig lite soverom. Jeg ser ikke poenget med å rydde etter henne mens hun er våken; det holder seg ikke ryddig særlig lenge uansett. Men vi rydder før vi drar bort, vi rydder litt mens hun ligger og sover, og hver kveld når hun har lagt seg rydder vi skikkelig. Hun er veldig flink til å rydde etter seg, og er ofte med når vi rydder :) har ingen spesiell ordning, annet enn at bøkene går i bokhylla og dyra hennes står pent på rad i en annen hylle.

Anonymkode: 80c7e...73d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, kast alt for min del. Sa bare hva jeg mente, noe også den tråden her er ment til 😉

TS spør hvordan andre gjør det, ikke hva andre syns om hva hun alt gjør.  

• Liker 2
Skrevet

Vi har en Kallax-hylle fra Ikea pluss et par lekekister på rommet til hvert barn. Alle leker ryddes inn på rommet og opp i boksene hver kveld (men sjelden sortert pr boks, det gidder jeg ikke). Er det ikke plass, fjerner jeg 1-2 "kategorier" (togbane, duplo, dukkehus, biler, lekemat, etc) og putter de på loftet. Så roteres det ned igjen noen uker eller måneder senere.  Barna har rom på rundt 6-7 kvm hver, så de kan ikke ha altfor mye leker på en gang. Kaster bare ting som er helt ødelagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...