Gå til innhold

Nytt pass

Gjest Bertine

Anbefalte innlegg

Gjest Bertine

Hei! tror mitt pass er gått ut. Vi ønsker å reise på en restplass tur, ikke bestemt dato enda, men må ordne passet mitt.

noen som vet hvor lang tid det tar å få ett pass? pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rufus i.i.

Jeg bestilte pass 29 juli(fredag) og hadde det i posten hos meg lørdag 6 august...så for oss tok det bare en uke...så med litt flaks tar det ikke nødvendigvis så lang tid...

Men de sier at det tar ca to uker - sikkert ettersom de har stor/liten etterspørsel...

Det kostet 990,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertine

Takk for svar :)

Må jeg levere inn det gamle passet som er gått ut?

Og er det på politistasjonen i byen jeg bor jeg bestiller nytt pass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og ja. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Du må ikke levere det inn, men ta det med deg når du skal fornye passet. Det er på politistasjonen du gjør det.

Hadde samme dilemma forrige sommer. Fikk uheldigvis ikke passet før resteplasser ble dyre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bare innom..

Du kan også få forlenget passet ditt noen uker. Sjekk på ditt lokale lensmannskontor / politistasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også få forlenget passet ditt noen uker. Sjekk på ditt lokale lensmannskontor / politistasjon :)

Er du sikker på dette? Jeg var rimelig desperat etter nytt pass forrige sommer, men fikk vite at det eneste alternativet jeg hadde var å kjøpe nødpass (som koster like mye som et vanlig pass..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette stemmer, nei! Nødpass er løsningen om det haster, prisen er kr. 990,- Gyldigheten er en reise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bare innom..

Ja, det er jeg sikker på. Samboeren min gjorde dette tidligere iår. Han rakk ikke å få det nye passet før han skulle ut og reise. Se også her..

http://www.politi.no/portal/page?_pageid=3...&orgUnitId=2032

Hvis dere klarer å få den opp, haha!

- Ordningen med forlengelse av gammelt pass gjelder kun for eldre håndskrevne pass. Da kan gyldighetstiden forlenges for tre måneder. Dette regnes fra passets utløpsdato og ikke når forlengelsen skjer. Forlengelse av slike pass er det ikke gebyr på, sier Jørn Baaserud som er seksjonsleder ved seksjon bevilling ved  Rogaland politidistrikt.

Selv om det er mulig å forlenge enkelte pass er ikke dette noe politiet anbefaler

- Det er sikrere med de nye maskinlesbare passene, sier Baaserud. Dessuten må jeg gjøre oppmerksom på at enkelte land krever at passet må ha minst seks måneders gyldighetstid før innreise kan skje.

Gå inn på www.politi.no, og på pass, idkort osv, og søk på forlengelse av gammelt pass. Da bør dere få opp artikkelen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bare innom..

Hehe, den linken ble visst ikke så stor som jeg trodde ;) (Det var derfor jeg skrev:

Hvis dere klarer å få den opp, haha!
i forrige innlegg.. Hehe...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myztica

Jeg har akkurat bestilt pass selv... Bestilte på en mandag og fikk det i posten fredagen etter. . Så det gikk jo overraskende fort! :) Kosta 990 kr, nødpass koster like mye og gjelder for bare en reise. Noen steder i utlandet må passet være gyldig så så lang tid etter hjemreise. Men det pleier de og informere om hos reiseselskapene. Du må på din lokale politistasjon, og hvis du har det gamle passet så ta det med. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertine

Oi mange svar! Takk :)

Dillemma mitt er nå at jeg fikk mer i lønn enn jeg trodde, og siden vi ikke har vært på bryllupsreise ennå, og jeg har 2 uker fri, så har vi så lyst å reise!! men jeg begynner på jobb dewn 29 august, derfor må vi ha flaks om jeg skal ha nytt pass. Kanskje det er like greit med nødspass? Må jo ha nytt pass før eller siden, men det er nå vi har tid og penger til å ta en sydentur.... Er det noen krav for å få nødspass?

Og en ting til; jeg har flyttet til en ny kommune, siden sist jeg fikk pass, kan jeg gå på den politistasjonen i den nye kommunen?

Og får jeg nødspasset samme dag?

Endret av Bertine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nødpasset fåes samme dag

fåes på flyplassenen

dra på politstasjonen i den nye kommunen,

trur ikke at det er noen spesielle krav til nødpass nei.. men husk gyldig id (bank, førerkort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få nødpass må du ha med billetten som viser at du skal reise så snart at det ikke er tid til å få ordentelig pass. Det tar vel en halvtimes tid eller noe sånt, jeg var med en kompis og fikset det på Oslo Politikammer. Vil tro det går kjappere på Gardermoen.

Et tips:

IKKE ta det på Politihuset på dagtid, bedre å gå på kvelden for da er det ikke så lange køer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få nødpass må du ha med billetten som viser at du skal reise så snart at det ikke er tid til å få ordentelig pass. Det tar vel en halvtimes tid eller noe sånt, jeg var med en kompis og fikset det på Oslo Politikammer. Vil tro det går kjappere på Gardermoen.

Et tips:

IKKE ta det på Politihuset på dagtid, bedre å gå på kvelden for da er det ikke så lange køer...

Kvelden? Da er jo passkontoret stengt.. Stenger 4.

Resteplass-billetter blir ikke så veldig billig hvis du skal kjøpe nødpass...da kan du heller vente til du får det vanlige passet og bestille litt dyrere billetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man oppdager på kvelden at man ikke finner passet og man skal reise dagen etter så får man pass på den døgnåpne delen på Politihuset. Vi var der i åttetida en kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvelden? Da er jo passkontoret stengt.. Stenger 4.

Resteplass-billetter blir ikke så veldig billig hvis du skal kjøpe nødpass...da kan du heller vente til du får det vanlige passet og bestille litt dyrere billetter.

vi har ikke annledning til å reise senere, i tilleg må en ha nytt pass igjen i oktober, da kommer de elektroniske passene. Restplassen vi ska ha koster 1400kr.

Men jeg bor i haugesund, så da får jeg vel passet på politistasjonen? Ikke flyplassen?

Ble litt lettere forvirret..... :roll:

mvh Bertine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en liten avsporing..

vi har allerede elektroniske pass

men i oktober kommer de bioteknikse.

De har avtrykk av iris og fingermerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle flyplasser har passkontor, men vi skulle reise fra Torp og der har de ikke døgnåpent passkontor så vi måtte inn til Oslo og fikse det der. Ta en telefon da vel, så finner du ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...