Gå til innhold

Nybygg regulert til 0,3 parkeringer per bolig, hvordan skal man bo der da?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Tja,  jeg klarte å levere 1-3 unger i barnehage over en periode på 8 år ved hjelp av sykkel med barnesete og henger.  Ca 3 km hjemmefra til barnehagen og omtrent like langt videre til jobb. Bodde på Vestlandet med bedritent vær og bratte bakker.  Det gikk helt fint.  I dag hadde jeg valgt elektrisk varesykkel. 

Av og til handlet det om vilje til å gjøre valg som ikke er A4.

Anonymkode: f6896...47d

Ja, hvorfor gå over bekken etter vann? 

Alle barna hadde vel også kolikk og kroniske sykdommer, og du var eneste omsorgsperson? 

Anonymkode: 76c3b...921

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bodde i Trøndelag for noen år siden, og forestilte meg at Trondheim er en by jeg kunne bodd i.

Det var inntil jeg var der nå nylig. Med bil. Kronglete og jævlig å kjøre gjennom.

Nei, etter endt utdanning skal jeg holde meg langt unna Trondheim.

De politikerne som hater bil i Norge kan heller plukke plast ut av Ganges.

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, frysja said:

Bare vent, snart blir det også forbudt

Nei, for dette er rikmannsstrøk. Der er bil fortsatt helt legitimt.....

Anonymkode: cce64...b5d

• Liker 1
Skrevet
every woman skrev (1 time siden):

Her er det fremdeles lov til å bygge garasje. Det ser vi i typiske eplehagefortettingsområder. Tillatelse blir gitt til å rive en eldre enebolig, og sette opp fire-fem-seks og så videre boliger på tomta. Alle med garasje eller carport. Så, der det før var en bil er det senere fire-fem-seks og så videre biler. Sånn får man trafikken ned..? Virkelig logisk.

Ikke sant. I tillegg er det så dyrt å kjøpe bolig at de aller fleste leier ut, og da er det plutselig 2-3-4 biler per enhet, altså opp mot 12 biler der det er bygget ut fire boliger per eneboligtomt, som er anlagt med 7 parkeringsplasser. Og så er det alle de som ikke har dobbeltgarasje og må stå i gata. Og de som har så bratt innkjørsel at de står i gata hele vinteren. Og de som har så mye i garasjen at bilen(e) ikke får plass og derfor står i gata.

Kunne for så vidt godt hatt parkeringsforbud i gata egentlig, eller svindyr beboerparkering slik at folk parkerer i garasjen sin - og felles gjesteparkering med makstid hadde vært bra. Men fri meg for boligprosjekter uten tilstrekkelig parkering slik at enda flere biler havner i gata!

Enda verre er det når det godkjennes store utbygginger i allerede overbelastede leiligghetsområder - der er det faktisk allerede fullt og ikke noen steder å gjøre av bilene. Ingen utbyggere bygger parkeringshus om de ikke blir tvunget til det.

Folk har bil og kommer ikke til å kvitte seg med det i nærmeste fremtid. Hva skjer når alle store biler er booket i bilkollektiv til jul og påske? Eller elbilene ikke er tilgjengelig npr du skal på ikea lørdag formiddag? Mange som da hellere skaffer egen bil til det de trenger, og slik blir det nok en stund.

Anonymkode: 34987...246

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja,  jeg klarte å levere 1-3 unger i barnehage over en periode på 8 år ved hjelp av sykkel med barnesete og henger.  Ca 3 km hjemmefra til barnehagen og omtrent like langt videre til jobb. Bodde på Vestlandet med bedritent vær og bratte bakker.  Det gikk helt fint.  I dag hadde jeg valgt elektrisk varesykkel. 

Av og til handlet det om vilje til å gjøre valg som ikke er A4.

3 km til barnehagen og 3 km på jobb er bare halvparten av det jeg hadde en vei til barnehagen i Oslo i 5 år uten å få annen plass. Og derfra 25 km videre til jobb, som enten tok 25 min i vil eller 1,5-2 timer med bussen. Åpningstid 7.30-17. Nå har vi fått plass 200 meter unna, men har fortsatt 23 km til jobb (oppoverbakke hele veien), som tar 1,5-2 timer med bussen). Hvordan ser du for deg jeg skulle rukket en dag på jobb uten bil?

• Liker 9
Skrevet

Men det er vel ikke meningen at hver leilighet skal eie hver sin bil? Dere har vel en bilpool-ordning? Det er jo ingen som gidder å eie privatbil lenger, så da er det jo ikke noe poeng å sløse med plassen og bygge P-plasser som ikke vil bli benyttet. Du er rett og slett for gammeldags, og hvis du ønsker å eie privatbil så må du belage deg på å betale det det koser. 

Anonymkode: 5ad3c...7c1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er vel ikke meningen at hver leilighet skal eie hver sin bil? Dere har vel en bilpool-ordning? Det er jo ingen som gidder å eie privatbil lenger, så da er det jo ikke noe poeng å sløse med plassen og bygge P-plasser som ikke vil bli benyttet. Du er rett og slett for gammeldags, og hvis du ønsker å eie privatbil så må du belage deg på å betale det det koser. 

Snakk for deg selv. Norge består av mer enn Oslogryta innenfor ring 3. 

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du 25, nyutdannet, barnløs og bor i sentrum? 

Vent til du har tre barn som leveres og hentes på vei til og fra jobb, fritidsaktiviter med kamper, renn og turneringer overalt i flere fylker (både hverdager og helgemorgener før noe som helst av buss og tog går),  gamle foreldre som ikke bor så lett til, du har hus og må handle på Maxbo og kjøre til gjenbruksstasjonen med søppel og hageavfall, når du har hytte som du ønsker å besøke mer enn en gang hvert jubelår, matbutikk som ikke ligger på nærmeste gatehjørne og du får 20 personer på besøk til jul/nyttår/en million årlige bursdager, og du tjener noenlunde greit. Da kan vi ta opp behovet for og lysten på egen bil igjen. 

Eller var det ment ironisk?

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ingen gidder å eie privatbil. Utenom alle de som har barn, og alle de som ikke bor innenfor ring 2, og de som bor innenfor ring 2 men har hytte utenfor ring 2. 

Anonymkode: cbbfd...0d9

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vent til du har tre barn som leveres og hentes på vei til og fra jobb, fritidsaktiviter med kamper, renn og turneringer overalt i flere fylker (både hverdager og helgemorgener før noe som helst av buss og tog går),  gamle foreldre som ikke bor så lett til, du har hus og må handle på Maxbo og kjøre til gjenbruksstasjonen med søppel og hageavfall, når du har hytte som du ønsker å besøke mer enn en gang hvert jubelår, matbutikk som ikke ligger på nærmeste gatehjørne og du får 20 personer på besøk til jul/nyttår/en million årlige bursdager, og du tjener noenlunde greit. Da kan vi ta opp behovet for og lysten på egen bil igjen. 

Nei, jeg er hverken 25 år, barnløs eller bor i Oslo. Og ja, jeg har hytte som ligger grisgrendt til. Men jeg har likevel ikke behov for å eie egen bil. Jeg bare henter ut en av bilene i bilpool-ordningen som står klare i garasjen her jeg bor. Hvis dere er så gammeldagse og mosegrodde at dere virkelig ikke evner å planlegge litt og benytte dere av bilpool-ordningen er det dere som har problemer, og ikke alle andre. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg er hverken 25 år, barnløs eller bor i Oslo. Og ja, jeg har hytte som ligger grisgrendt til. Men jeg har likevel ikke behov for å eie egen bil. Jeg bare henter ut en av bilene i bilpool-ordningen som står klare i garasjen her jeg bor. Hvis dere er så gammeldagse og mosegrodde at dere virkelig ikke evner å planlegge litt og benytte dere av bilpool-ordningen er det dere som har problemer, og ikke alle andre. 

Her jeg bor må det være like mange biler i poolen som det er leiligheter siden alle bruker bil til jobb, så da er det jo like greitt at alle har hver sin bil. 

Noen av oss bør faktisk utenfor ring 2 uten særlig godt kollektivtilbud. 

Anonymkode: 2f4ee...56f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

AMEN! 
jeg hater når folk tenker at "alle andre kan jo bare leve som meg?" 

Ikke alle bor i leilighet med butikk rundt hjørnet, 10 minutter til barnehagen og en sykkeltur unna jobb. Og nei - ikke alle kan finne seg en jobb som er nærmere heller.

Har ingen gode svar til TS, men jeg sender deg varme tanker og råder deg på det sterkeste til å flytte ut til oss som bor på bygda. 
Her får du ha bil, du får mange flere kvadrat for tusenlappene og du slipper å sitte å se i husveggen til naboen når du er ute i hagen. Jeg bodde sentralt i by i nesten 10 år. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke flyttet ut tidligere.. 

Anonymkode: fd946...9da

• Liker 7
Skrevet
Loff77 skrev (12 minutter siden):

Stem ved valget da!

Umulig når man må konkurrere mot alle idiotene... hadde det ikke vært et overtall idioter så hadde Norge sett annerledes ut. Men folk tror på propagandaen til politikerne og enkelte fanatikere og da går landet til helvette.

Anonymkode: e5561...736

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta bussen sånn som andre folk, eller er du for fin til det?

Anonymkode: b08a4...21b

Jeg tok offentlig transport i mange år. Kjøpte bil da korona kom. Bor sentralt og jobber sentralt, dog 3,5 mil unna hjemmet. Nei, jeg syntes overhode ikke at det var greit å bruke minimum 3 hver dag på å reise til og fra jobb. Buss for tog og det ble minimum 4 timer. Legg merke til minimum. Vi er jo kjent for forsinkelser. 

Anonymkode: 553ae...8b1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her jeg bor må det være like mange biler i poolen som det er leiligheter siden alle bruker bil til jobb, så da er det jo like greitt at alle har hver sin bil. 

Noen av oss bør faktisk utenfor ring 2 uten særlig godt kollektivtilbud. 

Men utbygging med få parkeringsplasser skjer vel for det meste på steder med godt kollektivtilbud (og bare for leiligheter, ikke hus, mtp personen over som skrev om maxbo). Antar at det bygges minst en parkeringsplass per boenhet der du bor? Vi har flyttet inn i et nybygg relativt sentralt i Oslo, og her er sjeldent garasjen over halvfulle, selv om ikke alle har parkeringsplass.

Skulle ønske det var satt av mer plasser til bildeling og gjesteparkering her, hvis ikke kunne vi fint leid ut vår plass, men slik det er nså trenger vi den til beplsøkende en sjelden gang.

Bildelingsplasser og mer deling av parkeringsplasser mellom boliger og næring er jo en av tingene byrådet ønsker med dette forslaget

• Liker 2
Skrevet
Snowbrigade skrev (7 timer siden):

Men utbygging med få parkeringsplasser skjer vel for det meste på steder med godt kollektivtilbud (og bare for leiligheter, ikke hus, mtp personen over som skrev om maxbo). Antar at det bygges minst en parkeringsplass per boenhet der du bor? Vi har flyttet inn i et nybygg relativt sentralt i Oslo, og her er sjeldent garasjen over halvfulle, selv om ikke alle har parkeringsplass.

Skulle ønske det var satt av mer plasser til bildeling og gjesteparkering her, hvis ikke kunne vi fint leid ut vår plass, men slik det er nså trenger vi den til beplsøkende en sjelden gang.

Bildelingsplasser og mer deling av parkeringsplasser mellom boliger og næring er jo en av tingene byrådet ønsker med dette forslaget

Jeg svarte vedkommende som mente at ingen trenger å eie bil og at det er gammeldags. Jo, vi trenger bil når vi bor utenfor Ring 2. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg bruker bil flere ganger om dagen. Til og fra jobb (har ikke 2 timer etter levering i bhg 7.30 og 2 timer til for å rekke å hente før kl 17 til å sitte på bussen og gå!), fritidsaktiviteter daglig på ettermiddagen som ikke er i gåavstand, det er 1-1,5 km til nærmeste butikk. Det er ingen busser her, men det går t-bane, men den går sjeldent direkte dit vi skal og krever at vi mer enn dobler tidsbruken til å komme rundt. Vi kjører til hytta ofte, og vi har kamper og turneringer i hele Oslo og Viken. Hver gang jeg er alene hjemme (har en mann som Jobber turnus, da går det ikke offentlig transport) må jeg ha med meg to søsken, derav en baby, på slep i tillegg til den som skal på aktivitet. Ikke bare er dette slitsomt, men vi må også rekke hjem til leggetid for de yngre barna. Kan ikke sitte å vente i 45 min på bussen (ja ofte er det faktisk en time imellom mange steder på kvelden!) i tillegg til å kjøre og gå til og fra bussholdeplassen. I Oslo må man forøvrig ofte til sentrum for å komme ut en annen plass, kollektivtrafikken er stjerneformet.

Hvor mye bilkollektiv skal man bruke før det er like greit å ha egen bil? 

Mener du det er en god løsning at alle må bo rett ved siden av arbeidsplassen sin og at barna må begrense seg til fritidsaktiviteter i gåavstand? Dette er jo nettopp poenget med å bo i Oslo - alle tilbud man kan ønsker seg i kort avstand, det meste er toppen 10 min unna i bil men tar en time med offentlig transport.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Alle barna hadde vel også kolikk og kroniske sykdommer, og du var eneste omsorgsperson? 

Ingen av ungene hadde kronikk, en av dem hadde tett mellomøregang og måtte ha dren. Stort sett var vi to om den daglige omsorgen, men da ektefellen var på videreutdanning (annenhver uke i en periode på to år) var jeg mye alene. 

Ting blir ikke verre eller mer komplisert enn man selv velger å gjøre det.  Bil er bare nødvendig dersom man velger en livsstil hvor det blir nødvendig.

• Liker 2
Skrevet

Det er forbeholdt MDG-folk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...