Gå til innhold

Nybygg regulert til 0,3 parkeringer per bolig, hvordan skal man bo der da?


Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget mitt er at det er selvvalgt.  Det er fullt mulig å leve uten bil dersom man ønsker det, men folk står selvsagt fritt til å skaffe seg bil dersom man setter seg i en situasjon hvor man er avhengig av å eie en bil (som står parkert 90% av døgnet).

Jeg jobber i en bedrift hvor vi har nok tjenestebiler til at vi 90% av tiden har bil tilgjengelig for oppdrag (der vi ikke kan bruke beina, sykkel eller kollektivtransport).  I de resterende 10% av oppdragene bruker vi drosje eller leiebil.  Dette er vesentlig mer ressurseffektivt enn om vi skulle hatt så mange biler tilgjengelige at vi alltid hadde egen bil tilgjengelig.

Det er slik jeg mener at folk flest kunne tenke også. Ja, det finnes noen som faktisk er avhengige av eie en bil.  Men de fleste av oss har egentlig ikke dette behovet, men vi liker å innbille oss at vi har det.  Å si til folk at de egentlig ikke trenger bilen sin fører ofte til samme reaksjoner som å si til en alkoholiker at de kan klare seg uten rus.

Anonymkode: f6896...47d

Altså, tjenestebil er ikke noen løsning for de som bor langt vekk fra arbeidsplassen og der arbeidsplassen ligger usentralt til om de ikke disponerer denne bilen på fritiden også. Har du noen gang vært utenfor bygrensen og t-banenettet og sett hvor det er veldig mange som jobber? Det går ikke buss, det går ikke tog - ingenting om man ikke vil gå 3-4-5-6. Og det er heller ikke noen løsning med bilpulje om man ikke har oppdrag der man kjører frem og tilbake flere ganger om dagen og hele tiden er innom hovedkontoret. Mange reiser jo rundt i bil hele dagen og er faktisk aldri på kontoret, eller så er det heldagsmøter. Og så har du alle de som jobber når alle andre har fri og ingen busser eller tog går. Skal de også bare møte opp til fots og bruke bilpuljen på jobben? Er du virkelig så navlebeskuende at du ikke forstår at alle ikke har den samme hverdagen som deg?

INGEN har behov for å EIE bil, men veldig mange har behov for å BRUKE en bil OFTE. Da må man ha en bil LETT TILGJENGELIG akkurat NÅR MAN TRENGER DEN - det kan faktisk ikke være tomt for 7-setere når man skal kjøre 6 unger på fotballkamp lørdag formiddag mens alle andre skal på IKEA, og ingen har tid eller råd til å betale to timer ekstra billeie for å komme først i køen. Det er rush for fritidskjøring også, det er ikke sånn at bilkollektivet har like stor pågang hele tiden. Akkurat som med t-banen som har sikker 70 % avganger med veldig lite folk og 30 % avganger som er så fulle at ikke alle kommer med. Tipper at 80 % av leie for småkjøring er kl 16-20 på hverdager og 10-14 på lørdager, mens veldig mange store biler er leid ut fredag ettermiddag til søndag kveld. Do the math - skal mange bruke dette er det akkurat like mange stillestående biler som ellers om det skal være kapasitet nok.

Anonymkode: 34987...246

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har noen tvunget deg til å arbeide hos den arbeidsgiveren?  Eller er det et eget valg, hvor du var klar over fordelene og ulempene som fulgte med?

Anonymkode: f6896...47d

Så ingen skal ha disse stillingene da? Alle skal jobbe i sykkelavstand til jobb? I hvilken verden er dette reelt? 

Anonymkode: c5a77...2ed

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så ingen skal ha disse stillingene da? Alle skal jobbe i sykkelavstand til jobb? I hvilken verden er dette reelt? 

Anonymkode: c5a77...2ed

*hjemmet

Anonymkode: c5a77...2ed

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bruker bil flere ganger om dagen. Til og fra jobb (har ikke 2 timer etter levering i bhg 7.30 og 2 timer til for å rekke å hente før kl 17 til å sitte på bussen og gå!), fritidsaktiviteter daglig på ettermiddagen som ikke er i gåavstand, det er 1-1,5 km til nærmeste butikk. Det er ingen busser her, men det går t-bane, men den går sjeldent direkte dit vi skal og krever at vi mer enn dobler tidsbruken til å komme rundt. Vi kjører til hytta ofte, og vi har kamper og turneringer i hele Oslo og Viken. Hver gang jeg er alene hjemme (har en mann som Jobber turnus, da går det ikke offentlig transport) må jeg ha med meg to søsken, derav en baby, på slep i tillegg til den som skal på aktivitet. Ikke bare er dette slitsomt, men vi må også rekke hjem til leggetid for de yngre barna. Kan ikke sitte å vente i 45 min på bussen (ja ofte er det faktisk en time imellom mange steder på kvelden!) i tillegg til å kjøre og gå til og fra bussholdeplassen. I Oslo må man forøvrig ofte til sentrum for å komme ut en annen plass, kollektivtrafikken er stjerneformet.

Hvor mye bilkollektiv skal man bruke før det er like greit å ha egen bil? 

Mener du det er en god løsning at alle må bo rett ved siden av arbeidsplassen sin og at barna må begrense seg til fritidsaktiviteter i gåavstand? Dette er jo nettopp poenget med å bo i Oslo - alle tilbud man kan ønsker seg i kort avstand, det meste er toppen 10 min unna i bil men tar en time med offentlig transport.

Anonymkode: 34987...246

Bytter ikke foreldre på å kjøre til fritidsaktiviteter? Og har dere såpass med tidsklemme, hva med å bruke Kolonial? Og hvor i all verden bor dere i Oslo hvor bussen går hvert 45. min? Inni Maridalen? Der er det i alle fall nok av parkering, så tror ikke det er der.

Jeg sier ikke at jeg ikke forstår at man må ha bil i noen livsfaser. Men at det tar en time med offentlig transport i Oslo hører til sjeldenhetene. Jeg har hatt venner over hele byen og stort sett brukt mellom 20-30 min med offentlig transport. Jeg mener også det er mange ting man kan gjøre i hverdagen så man bruker mindre bil. Jeg får det meste levert på døra., bor man i Oslo er man veldig heldig sånn. Og unger i dag, når de er gamle nok, bør kunne sykle og ta t-banen til fritidsaktivitetene sine. Evt. bytte med foreldre om å kjøre/følge, som jeg sa innledningsvis. 

Anonymkode: 3ad02...0f8

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Bytter ikke foreldre på å kjøre til fritidsaktiviteter? Og har dere såpass med tidsklemme, hva med å bruke Kolonial? Og hvor i all verden bor dere i Oslo hvor bussen går hvert 45. min? Inni Maridalen? Der er det i alle fall nok av parkering, så tror ikke det er der.

Jeg sier ikke at jeg ikke forstår at man må ha bil i noen livsfaser. Men at det tar en time med offentlig transport i Oslo hører til sjeldenhetene. Jeg har hatt venner over hele byen og stort sett brukt mellom 20-30 min med offentlig transport. Jeg mener også det er mange ting man kan gjøre i hverdagen så man bruker mindre bil. Jeg får det meste levert på døra., bor man i Oslo er man veldig heldig sånn. Og unger i dag, når de er gamle nok, bør kunne sykle og ta t-banen til fritidsaktivitetene sine. Evt. bytte med foreldre om å kjøre/følge, som jeg sa innledningsvis. 

Anonymkode: 3ad02...0f8

Ikke alle bor i Oslo. Noen av oss måtte faktisk flytte ut av byen for å få råd til bolig da vi skulle stifte familie 🙄

Og etter hva jeg har forstått på venner som fortsatt bor i byen så har de det ikke akkurat særlig mye enklere der, da man lett kan få barnehageplass på motsatt side av byen, med flere bytter med kollektivt for å komme fram, også har man kanskje arbeidssted i en helt annen bydel, som igjen betyr flere bytter på kollektivt og såpass lang reisevei at det er urealistisk å rekke å jobbe 100% og hente og levere i barnehagen Er man skikkelig uheldig får man barnehageplass til barna i forskjellige deler av byen. Ikke alle har fleksibel arbeidstid, eller partner med fleksibel arbeidstid. Så for vår del måtte vi faktisk flytte ut av byen, både for å få råd til bolig med (tilnærmet) plass til hele familien og for å ha sjans til å rekke å hente/levere i barnehagen uten å gå ned i stillingsprosent. 
 

Og nå går det ikke busser her vi har bosatt oss lenger, så en av oss måtte faktisk bytte jobb for å få det til å gå opp. Hurra! :ironi: 

Anonymkode: b2f58...ca4

  • Liker 1
Skrevet
18 hours ago, Snowbrigade said:

Men utbygging med få parkeringsplasser skjer vel for det meste på steder med godt kollektivtilbud (og bare for leiligheter, ikke hus, mtp personen over som skrev om maxbo). Antar at det bygges minst en parkeringsplass per boenhet der du bor? Vi har flyttet inn i et nybygg relativt sentralt i Oslo, og her er sjeldent garasjen over halvfulle, selv om ikke alle har parkeringsplass.

Skulle ønske det var satt av mer plasser til bildeling og gjesteparkering her, hvis ikke kunne vi fint leid ut vår plass, men slik det er nså trenger vi den til beplsøkende en sjelden gang.

Bildelingsplasser og mer deling av parkeringsplasser mellom boliger og næring er jo en av tingene byrådet ønsker med dette forslaget

Hos oss pleier beboere å legge ut plassen sin på facebook når de er bortreist. Sjelden problem å få lånt en plass når vi får gjester.

Anonymkode: 719f6...ff2

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Poenget mitt er at det er selvvalgt.  Det er fullt mulig å leve uten bil dersom man ønsker det, men folk står selvsagt fritt til å skaffe seg bil dersom man setter seg i en situasjon hvor man er avhengig av å eie en bil (som står parkert 90% av døgnet).

Jeg jobber i en bedrift hvor vi har nok tjenestebiler til at vi 90% av tiden har bil tilgjengelig for oppdrag (der vi ikke kan bruke beina, sykkel eller kollektivtransport).  I de resterende 10% av oppdragene bruker vi drosje eller leiebil.  Dette er vesentlig mer ressurseffektivt enn om vi skulle hatt så mange biler tilgjengelige at vi alltid hadde egen bil tilgjengelig.

Det er slik jeg mener at folk flest kunne tenke også. Ja, det finnes noen som faktisk er avhengige av eie en bil.  Men de fleste av oss har egentlig ikke dette behovet, men vi liker å innbille oss at vi har det.  Å si til folk at de egentlig ikke trenger bilen sin fører ofte til samme reaksjoner som å si til en alkoholiker at de kan klare seg uten rus.

Anonymkode: f6896...47d

Det er jo også sånn at dersom alle de som kunne klart deg uten egen bil om kolleltiv transport var bittelitt bedre utbygd og vi hadde kortere vei til bilpool, og som hadde solgt bilen sin når alternativene var gode nok, så hadde det vært nok parkeringsplasser igjen til alle dem som faktisk trenger bil.

Anonymkode: 719f6...ff2

Skrevet

Jeg er enig i at det er mulig å legge opp livet sitt slik at man ikke trenger bil. Spørsmålet er jo om dette pr i dag er hensiktsmessig å kreve av "alle". Dersom premisset er null bilbruk legger det veldig store begrensninger på både arbeidssted og bosted. 

Mange overvurderer grovt hvor fortreffelig kollektivtilbudet er når du skal andre steder enn til sentrum. Selv bor jeg 20 minutter med bil unna mitt arbeidssted. Raskeste kollektive alternativ er 80 minutter inkludert venting og gange, men ikke medregnet jevnlige forsinkelser. Bor i Oslo og jobber i en nabokommune.

Så vil mange si at jeg bør flytte nærmere jobb, eller finne en jobb nærmere der jeg bor. Og det kan jeg nok - men er det riktig at lavest mulig bilbruk skal diktere noe som er såpass viktig? Jeg trives i jobben min. Kona trives i jobben sin. Familien trives med nabolag, skole og nærmiljø her vi bor. For meg er alt dette viktigere enn å minimere bilbruk. Og jeg tror ikke jeg er den eneste som vekter på denne måten.

Noe insentiv for å få ned bilbruk er nødvendig, men for mye begrensninger og tvang gir misfornøyde innbyggere. Hva med å forbedre kollektivtilbudet før man svinger pisken? Jeg hadde gladelig tatt kollektivt til jobb om det ikke var for at jeg rett og slett ikke har 2 ekstra timer å bruke på det hver dag! 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 4c42b...44d

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bytter ikke foreldre på å kjøre til fritidsaktiviteter? Og har dere såpass med tidsklemme, hva med å bruke Kolonial? Og hvor i all verden bor dere i Oslo hvor bussen går hvert 45. min? Inni Maridalen? Der er det i alle fall nok av parkering, så tror ikke det er der.

Jeg sier ikke at jeg ikke forstår at man må ha bil i noen livsfaser. Men at det tar en time med offentlig transport i Oslo hører til sjeldenhetene. Jeg har hatt venner over hele byen og stort sett brukt mellom 20-30 min med offentlig transport. Jeg mener også det er mange ting man kan gjøre i hverdagen så man bruker mindre bil. Jeg får det meste levert på døra., bor man i Oslo er man veldig heldig sånn. Og unger i dag, når de er gamle nok, bør kunne sykle og ta t-banen til fritidsaktivitetene sine. Evt. bytte med foreldre om å kjøre/følge, som jeg sa innledningsvis. 

Anonymkode: 3ad02...0f8

Hva hjelper det å bytte på å kjøre ift tidsbruk? 

Og du som er aktivist: tror du virkelig det hjelper på kjøremengden og miljømessig belastning at du ikke selv kjører varene dine? Sende en stor lastebil fremfor å kjøre 3 min i elbil til butikken? Da har man hørt det med. Tror du også at kaffen du kjøper lages i bakrommet på lokale rema og ikke har noe som helst klimaavtrykk fra produksjon og transport? Eller teller du bare fra du selv tar varene hylla/mottar varen på døra? 

Mange steder går bussen en gang i timen på kveldstid. Skal du ikke så langt unna men på en annen t-banelinje bruker du fort en time, ja. Gå til t-banen, vente, kjøre til sentrum, bytte perrong, vente, ta nytt tog, gå fra stasjonen. Kanskje man også må bytte til og fra buss flere ganger. 

Forøvrig sjeldent jeg tar noe annet enn bane når jeg skal til sentrum, men andre steder er det håpløst. Bor i bydel Østensjø. Bare å gå til t-banen tar over 10 min.

Anonymkode: 34987...246

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig i at det er mulig å legge opp livet sitt slik at man ikke trenger bil. Spørsmålet er jo om dette pr i dag er hensiktsmessig å kreve av "alle". Dersom premisset er null bilbruk legger det veldig store begrensninger på både arbeidssted og bosted. 

Mange overvurderer grovt hvor fortreffelig kollektivtilbudet er når du skal andre steder enn til sentrum. Selv bor jeg 20 minutter med bil unna mitt arbeidssted. Raskeste kollektive alternativ er 80 minutter inkludert venting og gange, men ikke medregnet jevnlige forsinkelser. Bor i Oslo og jobber i en nabokommune.

Så vil mange si at jeg bør flytte nærmere jobb, eller finne en jobb nærmere der jeg bor. Og det kan jeg nok - men er det riktig at lavest mulig bilbruk skal diktere noe som er såpass viktig? Jeg trives i jobben min. Kona trives i jobben sin. Familien trives med nabolag, skole og nærmiljø her vi bor. For meg er alt dette viktigere enn å minimere bilbruk. Og jeg tror ikke jeg er den eneste som vekter på denne måten.

Noe insentiv for å få ned bilbruk er nødvendig, men for mye begrensninger og tvang gir misfornøyde innbyggere. Hva med å forbedre kollektivtilbudet før man svinger pisken? Jeg hadde gladelig tatt kollektivt til jobb om det ikke var for at jeg rett og slett ikke har 2 ekstra timer å bruke på det hver dag! 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 4c42b...44d

Og så er det jo ikke gitt at man skal jobbe på samme sted for tid og evighet. Både folk og arbeidssteder flytter på seg. 

Litt vanskelig at begge i et parforhold må bytte jobb eller arbeidssted samtidig, selge huset og la barna bytte barnehage og skole kanskje? Men kanskje vi får gjøre som i Kina: la ektefeller bo hver for seg i store leilighetskomplekser knyttet til arbeidsplassen og så busse de til og fra jobb hver eneste dag? Passer vel godt til kommunismeideene på ytre venstre det.

Anonymkode: 34987...246

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2020 den 21.37):

Mistenker at vi er naboer, TS. Har du/dere tenkt å sende inn klage i forhold nabovarslet som ble sendt ut? 

Anonymkode: 81f33...150

Det nytter ikke å sende inn merknad dersom det følger kommuneplanen: da vil de forkastes. F.eks. krevde syklistenes forening en god del i området som bl.a. innendørs sykkelparkering, det ble jo selvfølgelig forkastet.

Anonymkode: 184cc...02f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...