AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #61 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen av ungene hadde kronikk, en av dem hadde tett mellomøregang og måtte ha dren. Stort sett var vi to om den daglige omsorgen, men da ektefellen var på videreutdanning (annenhver uke i en periode på to år) var jeg mye alene. Ting blir ikke verre eller mer komplisert enn man selv velger å gjøre det. Bil er bare nødvendig dersom man velger en livsstil hvor det blir nødvendig. Anonymkode: f6896...47d For en nedlatende holdning du har til folk som ikke har samme "livsstil" som deg. Anonymkode: 2f4ee...56f 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #62 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For en nedlatende holdning du har til folk som ikke har samme "livsstil" som deg. Anonymkode: 2f4ee...56f Poenget mitt er at det er selvvalgt. Det er fullt mulig å leve uten bil dersom man ønsker det, men folk står selvsagt fritt til å skaffe seg bil dersom man setter seg i en situasjon hvor man er avhengig av å eie en bil (som står parkert 90% av døgnet). Jeg jobber i en bedrift hvor vi har nok tjenestebiler til at vi 90% av tiden har bil tilgjengelig for oppdrag (der vi ikke kan bruke beina, sykkel eller kollektivtransport). I de resterende 10% av oppdragene bruker vi drosje eller leiebil. Dette er vesentlig mer ressurseffektivt enn om vi skulle hatt så mange biler tilgjengelige at vi alltid hadde egen bil tilgjengelig. Det er slik jeg mener at folk flest kunne tenke også. Ja, det finnes noen som faktisk er avhengige av eie en bil. Men de fleste av oss har egentlig ikke dette behovet, men vi liker å innbille oss at vi har det. Å si til folk at de egentlig ikke trenger bilen sin fører ofte til samme reaksjoner som å si til en alkoholiker at de kan klare seg uten rus. Anonymkode: f6896...47d 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #63 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Poenget mitt er at det er selvvalgt. Det er fullt mulig å leve uten bil dersom man ønsker det, men folk står selvsagt fritt til å skaffe seg bil dersom man setter seg i en situasjon hvor man er avhengig av å eie en bil (som står parkert 90% av døgnet). Jeg jobber i en bedrift hvor vi har nok tjenestebiler til at vi 90% av tiden har bil tilgjengelig for oppdrag (der vi ikke kan bruke beina, sykkel eller kollektivtransport). I de resterende 10% av oppdragene bruker vi drosje eller leiebil. Dette er vesentlig mer ressurseffektivt enn om vi skulle hatt så mange biler tilgjengelige at vi alltid hadde egen bil tilgjengelig. Det er slik jeg mener at folk flest kunne tenke også. Ja, det finnes noen som faktisk er avhengige av eie en bil. Men de fleste av oss har egentlig ikke dette behovet, men vi liker å innbille oss at vi har det. Å si til folk at de egentlig ikke trenger bilen sin fører ofte til samme reaksjoner som å si til en alkoholiker at de kan klare seg uten rus. Anonymkode: f6896...47d Dette innlegget vitner om ekstremt lite kunnskap om dette landet. Kanskje du burde få hodet ut av ræva og innse at dette landet er mer enn Oslo sentrum og at alle kan ikke bo innenfor Ring 2. Anonymkode: 2f4ee...56f 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #64 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette innlegget vitner om ekstremt lite kunnskap om dette landet. Kanskje du burde få hodet ut av ræva og innse at dette landet er mer enn Oslo sentrum og at alle kan ikke bo innenfor Ring 2. Anonymkode: 2f4ee...56f Jeg har bodd innenfor ring 2, i Oslo utenfor ring 2, i 2-3 andre norske byer over 50.000 samt på fire forskjellige bygder (med 20-800 innbyggere) i ulike deler av landet. Bare ett av stedene var vi egentlig avhengige av å ha egen bil, og det var ikke i noen av byene. Prøv igjen. Anonymkode: f6896...47d 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #65 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har bodd innenfor ring 2, i Oslo utenfor ring 2, i 2-3 andre norske byer over 50.000 samt på fire forskjellige bygder (med 20-800 innbyggere) i ulike deler av landet. Bare ett av stedene var vi egentlig avhengige av å ha egen bil, og det var ikke i noen av byene. Prøv igjen. Anonymkode: f6896...47d Det betyr fremdeles ikke at du har god kunnskap om hele dette landet. Så prøv igjen. Anonymkode: 2f4ee...56f 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #66 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette innlegget vitner om ekstremt lite kunnskap om dette landet. Kanskje du burde få hodet ut av ræva og innse at dette landet er mer enn Oslo sentrum og at alle kan ikke bo innenfor Ring 2. Anonymkode: 2f4ee...56f Vedkommende bor på Vestlandet, og har valgt sykkel fremfor bil, også for levering av barn. Det vedkommende ikke innser, er at noen trenger bil, fordi avstanden mellom hjem, jobb og barnehage/skole er for stor. Jeg hadde en sommerjobb der jeg måtte ta tre busser og så gå 2-3 km for å komme frem. For noe dritt! Er det virkelig meningen at folk skal si nei til bil, og heller knote med kollektivt og/eller sykkel 4 timer om dagen?! Mennesker fra fordums tid må himle med øya når de ser all det komforten og bekvemmeligheten vi er omgitt, så er det noen som ikke vil benytte seg av det Anonymkode: 76c3b...921 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #67 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har bodd innenfor ring 2, i Oslo utenfor ring 2, i 2-3 andre norske byer over 50.000 samt på fire forskjellige bygder (med 20-800 innbyggere) i ulike deler av landet. Bare ett av stedene var vi egentlig avhengige av å ha egen bil, og det var ikke i noen av byene. Prøv igjen. Anonymkode: f6896...47d Selv om du liker sadomasochisme, betyr ikke det at du skal tvinge alle andre til å like det Prøv igjen Anonymkode: 76c3b...921 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #68 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det betyr fremdeles ikke at du har god kunnskap om hele dette landet. Så prøv igjen. Anonymkode: 2f4ee...56f Jeg tror jeg vet ganske godt hvordan det er å bo i både store og små norske byer, og har prøvd et utvalg av distriktskommuner (hvor jeg fremdeles bor i en av dem). Men jeg har aldri bodd på Løten, Bastøy eller Smøla, og jeg har aldri pendlet regelmessig med tog. Jeg har ikke brukt robåt for å komme meg til jobb (men jeg har brukt kajakk). Jeg har kjørt traktor i Oslo, og jeg har tatt helikopter på tjenestereise til Værøy. Så jeg tror jeg har opplevd en god del av hva Norge har å by på når det gjelder bosted, jobber og kommunikasjon (og mangel på det), men selvsagt ikke alle muligheter. Hva har du prøvd? Anonymkode: f6896...47d
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #69 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror jeg vet ganske godt hvordan det er å bo i både store og små norske byer, og har prøvd et utvalg av distriktskommuner (hvor jeg fremdeles bor i en av dem). Men jeg har aldri bodd på Løten, Bastøy eller Smøla, og jeg har aldri pendlet regelmessig med tog. Jeg har ikke brukt robåt for å komme meg til jobb (men jeg har brukt kajakk). Jeg har kjørt traktor i Oslo, og jeg har tatt helikopter på tjenestereise til Værøy. Så jeg tror jeg har opplevd en god del av hva Norge har å by på når det gjelder bosted, jobber og kommunikasjon (og mangel på det), men selvsagt ikke alle muligheter. Hva har du prøvd? Anonymkode: f6896...47d Jeg har hatt reisestilling uten at arbeidsgiver stilte med bil i et av distriktsfylkene her i landet. Anonymkode: 2f4ee...56f
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #70 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selv om du liker sadomasochisme, betyr ikke det at du skal tvinge alle andre til å like det Prøv igjen Anonymkode: 76c3b...921 Poenget mitt er at man har stor valgfrihet til å velge sit liv, men at vi som samfunn ser at mer og mer bilbruk ikke er bærekraftig. Dermed lager vi incentiver og restriksjoner som skal tvinge folk til å tenke annerledes enn hva vi har vært vant til. Ingen må bo, arbeide og ha skole/barnehage/fritidsaktiviteter slik at de må bruke bil. Jeg har valgt å bosette meg i en distriktskommune hvor jeg har en spennende jobb, et billig hus og det meste jeg og familien trenger er innen gang- og sykkelavstand. Frem til mars i år dro jeg regelmessig til byene (med kollektivtransport) når jeg hadde behov for ting jeg ikke får der jeg bor nå. De siste månedene har jeg vært glad for ikke å bo i et koronahøl. Der jeg bor går det aller meste som normalt. Folk skal selvsagt få lov til å velge en livsstil hvor de (tro de) må ha bil for å takle hverdagen. Men dette handler i stor grad om falske behov og selvbedrag, slik jeg ser det. Anonymkode: f6896...47d 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #71 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 timer siden): En god venn har kjøpt leilighet på Heimdal, kun en parkeringsplass til hver leilighet. Ingen gjesteparkering noe sted. Anonymkode: 589ba...ed0 Dette er jo luksus i Trondheim. Ingen nye prosjekter har gjesteparkering, til tross for at det ikke er noen parkeringshus, gateparkering eller soneparkering i nærheten. De selger parkeringsplasser som tilleggsprodukt nå, til 300 000 kr, og de blir tatt med en gang av de som bor på toppen. I sameiet mitt eier han i toppetasjen 4 plasser, og bruker 2 av dem. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei, jeg er hverken 25 år, barnløs eller bor i Oslo. Og ja, jeg har hytte som ligger grisgrendt til. Men jeg har likevel ikke behov for å eie egen bil. Jeg bare henter ut en av bilene i bilpool-ordningen som står klare i garasjen her jeg bor. Hvis dere er så gammeldagse og mosegrodde at dere virkelig ikke evner å planlegge litt og benytte dere av bilpool-ordningen er det dere som har problemer, og ikke alle andre. Anonymkode: 5ad3c...7c1 Hvilken bilpool-ordning? 😂 Du er ikke så enkel at du tror at alle sameier i hele Norge har bilkollektiv i kjelleren bare fordi dere har det? Nærmeste her er 5 km unna, og ment for korte ærend i byen. Lei dem lenger enn 1 dag og du betaler dobbel pris av vanlig leiebil. Anonymkode: de78f...f77 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #72 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har hatt reisestilling uten at arbeidsgiver stilte med bil i et av distriktsfylkene her i landet. Anonymkode: 2f4ee...56f Har noen tvunget deg til å arbeide hos den arbeidsgiveren? Eller er det et eget valg, hvor du var klar over fordelene og ulempene som fulgte med? Anonymkode: f6896...47d
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #73 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har noen tvunget deg til å arbeide hos den arbeidsgiveren? Eller er det et eget valg, hvor du var klar over fordelene og ulempene som fulgte med? Anonymkode: f6896...47d Så klart kunne jeg flytte hjem til mor etter endt utdanning og levd på henne. Det var så lett å få jobb innenfor mitt fagfelt, så hvis du mener at jeg heller skulle gått arbeidsledig så er det tydelig at du ikke har fått hodet ut av ræva ennå. Anonymkode: 2f4ee...56f 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #74 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så klart kunne jeg flytte hjem til mor etter endt utdanning og levd på henne. Det var * så lett å få jobb innenfor mitt fagfelt, så hvis du mener at jeg heller skulle gått arbeidsledig så er det tydelig at du ikke har fått hodet ut av ræva ennå. Anonymkode: 2f4ee...56f * ikke Anonymkode: 2f4ee...56f
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #75 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så klart kunne jeg flytte hjem til mor etter endt utdanning og levd på henne. Det var så lett å få jobb innenfor mitt fagfelt, så hvis du mener at jeg heller skulle gått arbeidsledig så er det tydelig at du ikke har fått hodet ut av ræva ennå. Anonymkode: 2f4ee...56f Fint at det var lett å få jobb for deg. Jeg tok en utdanning som ikke har muligheter overalt, men jeg syntes det var et enkelt valg å flytte dit jobbene fantes (og bosette meg like ved arbeidsplassen). Å bo hos foreldrene mine kunne nok ha vært et midlertidig alternativ dersom jeg fikk jobb like ved der de bodde (mens de levde), men neppe som en langsiktig løsning. Anonymkode: f6896...47d
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #76 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fint at det var lett å få jobb for deg. Jeg tok en utdanning som ikke har muligheter overalt, men jeg syntes det var et enkelt valg å flytte dit jobbene fantes (og bosette meg like ved arbeidsplassen). Å bo hos foreldrene mine kunne nok ha vært et midlertidig alternativ dersom jeg fikk jobb like ved der de bodde (mens de levde), men neppe som en langsiktig løsning. Anonymkode: f6896...47d Du får prøve å få med deg rettelsen jeg gjorde. Anonymkode: 2f4ee...56f
PetterKanin Skrevet 30. desember 2020 #77 Skrevet 30. desember 2020 (endret) At noen ikke har behov for bil betyr lite for de som har behov for bil. Endret 30. desember 2020 av PetterKanin 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #78 Skrevet 30. desember 2020 Grønne kommunister hater jo biler siden det gir personlig frihet og kan oppfattes som et statussymbol, værstingene er de som er vokst opp i byene og har absolutt null kunnskap om hvordan Norge er utenfor bygrensen. Det er altså disse tullete ekstremistene som skal bestemme hvordan vi skal leve utenfor byene. Folk må ikke glemme nivået på enkelte av disse politikerne, minner meg om hasj røykende hippier som sitter i ring og fantaserer om flotte ideer uten så mye som et snev av realitet. Anonymkode: 26cf6...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #79 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Grønne kommunister hater jo biler siden det gir personlig frihet og kan oppfattes som et statussymbol, værstingene er de som er vokst opp i byene og har absolutt null kunnskap om hvordan Norge er utenfor bygrensen. Det er altså disse tullete ekstremistene som skal bestemme hvordan vi skal leve utenfor byene. Folk må ikke glemme nivået på enkelte av disse politikerne, minner meg om hasj røykende hippier som sitter i ring og fantaserer om flotte ideer uten så mye som et snev av realitet. Anonymkode: 26cf6...7a8 Kunne ikke vært mer enig. Dessverre er Oslo en delt by akkurat på dette med litt for mange studenter og bedrevitende unge akademikere som tror de er Guds gave til menneskeheten og som aldri har bodd utenfor ring 2 etter de flyttet hjemmefra. Ikke har de barn og ikke vet de hva «normale» folk (eller dem selv on 10 år) står oppi i hverdagen med en logistikk som er presset nok fra før. Man kunne egentlig gjerne skilt ut det som er utenfor ring 2 som en egen kommune, det hadde vært helt supert! Litt som i København der selve Københavns kommune ikke er så veldig stor. Og så har man et nettverk av kommuner som utgjør Storkøbenhavn. Så kan Grunerløkka-cafelattefolket lage så mye gågate og sykkelsti de bare vil og fortsette med å male veien med prikker som vaskes bort i regnvær, mens vi andre kan få en levelig hverdag igjen der vi får ting til å henge sammen. Anonymkode: 34987...246 4
Ryzorman Skrevet 30. desember 2020 #80 Skrevet 30. desember 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: Ta bussen sånn som andre folk, eller er du for fin til det? Anonymkode: b08a4...21b Bare fordi du ikke orker å ta sertifikatet, så betyr det ikke at alle andre må lide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå