Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har et lite problem.... ikke sånn enormt stort men likevel lov å be om råd håper jeg.

jeg jobber på et sykehjem og har vært åpen om at jeg er allergisk mot dyr. I dag når jeg kommer på jobb så blir jeg møtt av en hund som en av de ansatte har med seg. Det betyr at jeg må jobbe på en annen avdeling der hunden ikke var i dag. Det handler om at jeg blir tett i hodet, nesa, hoster og nyser samt kløe over hele kroppen.  Hun forteller at hun har med seg hunden av og til som en slags glede for beboerne som jeg syntes er bra men problemer er at det blir så tungt for meg å være der . Og da jeg oppdager at hun og jeg skal jobbe samme vakt på nyttårsaften så spør jeg om hunden er med, svaret er ja. Jeg kjenner at jeg blir frustrert men må jo bare sørge for at vi er i hver vår avdeling.  Jeg spør om hun kan la hunden være hjemme da hunden ikke vil være alene da hun har mann og barn hjemme. Men da for jeg beskjed om å si fra meg vakta... no way liksom z

Men hva med dere andre som jobber på sykehjem . Jeg vet at noen sykehjem har katter som er der men det er det ikke hos oss. Hvem av oss skal vike, hvorfor skal hunden gå foran meg liksom?

Anonymkode: 7955e...067

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med sjefen? 

Anonymkode: 2e02d...b83

• Liker 6
Skrevet

Den er litt vrien den der, for det er vel ikke tvil om at mange eldre setter stor pris på å omgås dyr. Samtidig er de jo avhengig av deg som pleier, så jeg mener det må være mulig å finne en gylden middelvei. 

Kollegaen din høres respektløs ut ovenfor deg. Har hun en avtale med leder om å kunne ta med seg hunden når som helst?

Til syvende og sist er det nok lederen du må ta det med.  Jeg vil håpe og tro at du blir værende og hunden reiser hjem.

• Liker 1
Gjest Løpegærn
Skrevet

Er det så problematisk å jobbe på den andre avdelingen, da? 

Skrevet
Løpegærn skrev (26 minutter siden):

Er det så problematisk å jobbe på den andre avdelingen, da? 

Ja. Fordi jeg må gå via den avdelingen samt at hvis jeg har temavakt har jeg begge avdelingene. 

Skrevet

Ingen tvil om at det er positivt for gamle å ha kontakt med dyr. Samtidig må du som ansatt ivaretas. Jeg synes det høres rart ut at kollegaen din bare kan ta med seg hunden sånn uten videre når det passer henne. Sånn funker det som regel ikke i arbeidslivet, i alle fall ikke i helsevesenet. Det er heller ikke alle hunder som egner seg som terapihund, har hunden (og eier) gjennomgått for dette? Jeg ville snakket med leder. Så kan eventuelt hund få komme inn på avdelinger på klart definerte tidspunkt når du og andre ikke jobber. Og det er en plan med at hund er med, hvor fokus er på de gamle. Ikke på at hunden ikke skal være hjemme alene, eller at det er hyggelig eller praktisk for kollegaen din, for det er irrelevant. 

Anonymkode: c6265...771

• Liker 8
Skrevet

Gjennomgått *trening (for å bli terapihund) skulle det stå over her.

Skrevet

Og hjelpes, nå går det fort her - *når du og andre ansatte med allergi ikke jobber, skulle det selvsagt stå!

Skrevet

Ta det med sjefen.

Gamle kan ha stor glede av dyr. Syns dyeret kan være der om det er intensjonen å glede de eldre. Men det må være når du ikke er på vakt,syns jeg

Anonymkode: 0cba3...dc0

• Liker 2
Skrevet

Jaja jeg er veldig for besøkshunder , hatt det før jeg ble allergisk så det er jo noe jeg setter pris på, men det var da, nå derimot, hakket verre for meg. Men men jeg får snakke med leder etter nyttår.- TS

( PS!!! Jeg har byttet fra mobil til pc, som da vil utgjøre ulik  kode tror jeg)

Skrevet

Det er i utgangspunktet din kollega som gjør det ulovlig. Dyr har egentlig ikke tilgang, så hunden må være hjemme. SPESIELT når en kollega er allergisk. Da får hunden være hjemme. Hadde ikke falt meg inn å ta med meg hunden min når jeg vet en kollega er allergisk. Ta det opp med TV, verneombud og sjefen

Anonymkode: 35d34...5f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er i utgangspunktet din kollega som gjør det ulovlig. Dyr har egentlig ikke tilgang, så hunden må være hjemme. SPESIELT når en kollega er allergisk. Da får hunden være hjemme. Hadde ikke falt meg inn å ta med meg hunden min når jeg vet en kollega er allergisk. Ta det opp med TV, verneombud og sjefen

Dyr kan ha tilgang til sykehjem. Det er ikke noe forbud mot det. Men sykehjemmet må legge til rette for at både hund, pasienter og ansatte er i varetatt. Kjenner til Livsgledehjem der min mor er, og det er mange slike i Norge. Der har de dyr, men det er satt i system.

Anonymkode: 2234c...b6d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tull. Det er ikke ulovlig å ta dyr inn på sykehjem, men det må godkjennes. 

Anonymkode: 1db91...cfb

• Liker 2
Skrevet

Jeg er leder på sykehjem. Vi har kartlagt personalgruppen ifm allergi, og eventuelle besøk av dyr vurderes fra gang til gang. Personal og HMS foran besøk av dyr, alltid. 

Vi er også LGH, og skal "legge til rette for kontakt med dyr". Men det skal ikke gå på bekostning av helsa til personalet.

Anonymkode: ba08a...2aa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 15.36):

Så lenge hunden er godkjent besøkshund har den lov jo

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge hunden er godkjent besøkshund har den lov jo

Men det må legges til rette for det. Og der er også ansvar for de som jobber der.

Anonymkode: 2234c...b6d

AnonymBruker
Skrevet

Så trist at du skal frata så mange eldre den gleden det er å være rundt dyr! Ta deg en allergipille og jobb på den andre avdelingen :) 

Anonymkode: 4f8a6...44d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så trist at du skal frata så mange eldre den gleden det er å være rundt dyr! Ta deg en allergipille og jobb på den andre avdelingen :) 

Av de eldre er det kun 2 som får besøk av disse. Ja klart jeg kan ta meg allergipille, men med de dosene jeg må opp i vil det gå på andre ting i kroppen, og det er jo så lite gøy. Jeg får jo også pustebesvær av dyrene. Så vi har nå funnet en løsning. Hun tar med seg brukerene som vil på tur med hund og så lar hun hunden være hjemme ellers. I går valgte hun å stå over vakten sin og det gikk greit.

Skrevet

Nå velger jo ikke du å være allergisk, så det må jo tas hensyn til deg som jobber der. Allergimedisiner fungerer ikke like godt for alle.  Fint at dere fant en løsning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så trist at du føler for å gi folk dårlig samvittighet for noe de ikke kan noe for 🙂 allergimedisin funker ikke for alle vettu 

Anonymkode: 1db91...cfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...