Gå til innhold

Svigers mater katten vår som er på diett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i generasjonsbolig med svigerforeldrene mine.

Vi en katt på 6 år som går ute på dagtid, og helt siden han var liten har svigers sluppet ham inn til seg og gitt ham mat på verandaen sin når han er ute.

Katten har blitt ganske tjukk de siste årene, ikke ekstremt overvektig, men bør gå ned i vekt. Vi har bedt svigers gjentatte ganger over to år om å gi seg med maten fordi vi skal ha kontroll på hva han får i seg, men de respekterer det bare i en liten stund før de begynner igjen.

De vet jo godt at det er vår katt og at han får mat hjemme. Nå har de begynt å gjøre det igjen, og har senest i dag gitt ham hele dagsbehovet sitt av kalorier i leverpostei. De hører jo tydeligvis ikke etter når vi ber om at de slutter. Skal sies at de bare gir ham mat når de tror at vi ikke ser det, men i dag tok jeg svigerfar på fersken. 

Har dere noen råd? Får nesten lyst til å holde ham som innekatt, for å holde ham unna dem og matskålen deres..

Anonymkode: ab64c...dd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får true med å flytte.

Anonymkode: cb3d6...24b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du får true med å flytte.

Anonymkode: cb3d6...24b

Vi har planer om å flytte i løpet av 2021 uansett (ikke på grunn av katten altså), og de planene vet de om. Så jeg tror ikke det hjelper..

Har jo lyst til å kunne bo her uten å hele tiden måtte prøve å holde katten unna dem den tiden vi har igjen her..

Skrevet

Si at det er dyrlegen som har bestemt dietten, hvis ikke får katten nyreproblemer. 

• Liker 7
Skrevet

Lever litt av kattematen katten skal ha, til svigers, så får katten hvertfall ordentlig og rett mat.

Anonymkode: fce8b...6fb

• Liker 5
Skrevet
Tough cookie skrev (8 minutter siden):

Si at det er dyrlegen som har bestemt dietten, hvis ikke får katten nyreproblemer. 

Kan prøve det. Men en gang låste de seg inn til oss og fylte en liten boks med kattematen vi gir han, fordi vi sa at han ikke skal ha noe annet enn den maten. Det tolket de som at de kunne gi ham den 🤪

Må bare prøve å sette foten enda hardere ned, selv om jeg føler at vi har vært veldig tydelige allerede..

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lever litt av kattematen katten skal ha, til svigers, så får katten hvertfall ordentlig og rett mat.

Anonymkode: fce8b...6fb

Vi gjorde det før, men han går ikke ned i vekt når han får måltid der oppe i tillegg, hele poenget er at vi må slanke katten. Og da må vi være nøye på porsjonene. 

Skrevet (endret)

Det er bra dere skal flytte snart, for frustrasjonen du føler nå med tanke på katten, blir enda verre når de ignorerer ønskene deres for eventuelle barn. Nå viser de at de ikke respekterer dere, og de vet utmerket godt hva reglene er siden de passer på å trosse dere i skjul.

Når dere ikke lenger deler tomt, blir det mye lettere å stoppe dem i å sabotere helsa til katten og eventuelt undergrave dere i oppdragelsen dersom dere får barn. Da har de ikke lenger fri tilgang med mindre dere gir dem det. Så - ingen nøkkel til svigers. De får komme på besøk som andre folk.

Endret av Hactar
  • Liker 6
Skrevet
Hactar skrev (9 minutter siden):

Det er bra dere skal flytte snart, for frustrasjonen du føler nå med tanke på katten, blir enda verre når de ignorerer ønskene deres for eventuelle barn. Nå viser de at de ikke respekterer dere, og de vet utmerket godt hva reglene er siden de passer på å trosse dere i skjul.

Når dere ikke lenger deler tomt, blir det mye lettere å stoppe dem i å sabotere helsa til katten og eventuelt undergrave dere i oppdragelsen dersom dere får barn. Da har de ikke lenger fri tilgang med mindre dere gir dem det. Så - ingen nøkkel til svigers. De får komme på besøk som andre folk.

Har tenkt på det. Litt av grunnen til at vi flytter er at vi begynner å nærme oss en alder der vi snart kommer til å planlegge barn. Har tenkt det samme som deg angående å bo med svigers og eventuelle fremtidige barn.

Er egentlig veldig glad i dem, men det er tidvis veldig frustrerende å bo med dem og jeg tror ikke vi hadde hatt et spesielt godt forhold dersom dette problemet gjaldt et barn, og ikke en katt.

Har venner som har foreslått å kjøpe/adoptere en katt til dem, men jeg vil ikke utsette en katt for det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har tenkt på det. Litt av grunnen til at vi flytter er at vi begynner å nærme oss en alder der vi snart kommer til å planlegge barn. Har tenkt det samme som deg angående å bo med svigers og eventuelle fremtidige barn.

Er egentlig veldig glad i dem, men det er tidvis veldig frustrerende å bo med dem og jeg tror ikke vi hadde hatt et spesielt godt forhold dersom dette problemet gjaldt et barn, og ikke en katt.

Har venner som har foreslått å kjøpe/adoptere en katt til dem, men jeg vil ikke utsette en katt for det.

Klokt valg av dere. Passelig avstand har reddet mang en relasjon :)

• Liker 2
Skrevet

Kan katten bo hos venner frem til dere flytter? Hva sier mannen din til foreldrene? Jeg hadde nok dessverre klikket i vinkel på dem. 

Anonymkode: 8257e...80c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vi gjorde det før, men han går ikke ned i vekt når han får måltid der oppe i tillegg, hele poenget er at vi må slanke katten. Og da må vi være nøye på porsjonene. 

Kan dere ikke slutte å mate han da, og overlate all fôring til svigers? Gi dem maten katten skal ha, og la han spise der hver dag. 

Anonymkode: efcf5...97e

• Liker 5
Skrevet

Har selv en katt på diett og hadde holdt katten inne og skjelt de ut kraftig. Og informert om diverse sykdommer de gir katten, som diabetes. For en overvektig katt er ikke spørsmålet om de får sykdommer, men når.

Anonymkode: 3f92d...99f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan dere ikke slutte å mate han da, og overlate all fôring til svigers? Gi dem maten katten skal ha, og la han spise der hver dag. 

Problemet er vel at svigers gir katten større porsjon enn han skal ha... Det blir ingen oversikt hvis de mottar et ansvar de har vist gang på gang at de ikke kan takle.

Anonymkode: f71a3...70a

• Liker 4
Skrevet

Offameg, vi har også svigers som naboer, og her er det barna de forer... med alt som er usunt. Det har nesten ødelagt forholdet mellom oss, så mye frustrasjon fordi de ikke respekterer at vi ikke vil at barna fores med is og snop daglig. 

Sikkert like bra at dere skal flytte, tviler på at det løser seg med foring av katten når det har pågått i flere år. 
Merkelig at eldre mennesker likesom skal markere seg på den måten der. De tror alltid de vet best. 

Anonymkode: 60482...c76

• Liker 1
Skrevet

Kan katten bo hos venner frem til dere flytter? Hva sier mannen din til foreldrene? Jeg hadde nok dessverre klikket i vinkel på dem. 

Anonymkode: 8257e...80c

Dessverre ikke. De fleste av vennene våre leier og får ikke ha dyr, eller er allergiske. Siden vi ikke er i gang med kjøpsprosessen syns jeg uansett det ville vært vanskelig. Han er litt nevrotisk, så vil helst at han skal slippe å flytte to ganger på kort tid. 

Samboeren min er oppgitt, men han er nok ikke så streng som jeg skulle ønske. Tror han ble veldig irritert denne gangen da, da det bare er et par uker siden sist han sa ifra..

Det er uaktuelt. Vi skal som sagt prøve å slanke ham for helsa hans sin del, og hvis du ikke har forstått det enda - de bryr seg ikke om det, og hadde gitt ham feil porsjoner.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Offameg, vi har også svigers som naboer, og her er det barna de forer... med alt som er usunt. Det har nesten ødelagt forholdet mellom oss, så mye frustrasjon fordi de ikke respekterer at vi ikke vil at barna fores med is og snop daglig. 

Sikkert like bra at dere skal flytte, tviler på at det løser seg med foring av katten når det har pågått i flere år. 
Merkelig at eldre mennesker likesom skal markere seg på den måten der. De tror alltid de vet best. 

Anonymkode: 60482...c76

Hadde nok blitt slik her også, om vi hadde hatt barn.

Katten er ikke veldig mye ute generelt, spesielt ikke nå om vinteren, men ila. de få timene om dagen han er det, går han selvfølgelig dit for å få leverpostei, skinke, middagsrester og sånne ting som selvsagt smaker godt for en katt, selv om det ikke er bra for ham 🙃

Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Du nevnte det tidligere, men jo, kan du ikke holde katten inne en periode? Det er jo dét som er løsningen, er det ikke..? Svigers må selvsagt levere fra seg nøkkelen først da, så de ikke låser seg inn igjen.. uff, sånt er så leit. 

Skrevet
Kerrs Pink skrev (2 timer siden):

Du nevnte det tidligere, men jo, kan du ikke holde katten inne en periode? Det er jo dét som er løsningen, er det ikke..? Svigers må selvsagt levere fra seg nøkkelen først da, så de ikke låser seg inn igjen.. uff, sånt er så leit. 

Jo, bør kanskje det. Sa til dem (igjen) i dag at de måtte slutte å mate ham fordi vi gir han akkurat det han trenger for å gå ned i vekt. Da svarte de at de ikke hadde matet ham. Så de lyver jo om det også. Ble rasende. Filmet faktisk at de gav ham mat i dag. Da jeg sa at jeg så dem og hadde det på video ble de bare stum og sa at de ikke husket det. Er rett og slett bare pinlig oppførsel. 

Tror nesten at vi ikke får løst det på noen annen måte enn å holde ham unna dem fremover. Heldigvis er han ikke veldig begeistret for å være ute nå som det er kaldt og mørkt. Så jeg får leke litt ekstra med ham inne fremover..

• Liker 3
Skrevet

Hvis dere skal flytte i 2021 uansett, så ville jeg ikke ha laget en stor sak av det nå. 

• Liker 1
Skrevet
PM75 skrev (Akkurat nå):

Hvis dere skal flytte i 2021 uansett, så ville jeg ikke ha laget en stor sak av det nå. 

Nei, bør kanskje ikke det.. Er ganske nylig at vi har gått all in med en veldig spesifikk plan for å slanke katten, så det er bare ekstra provoserende nå. Alt jeg gjør for å aktivisere katten med leking, måle porsjoner og gi ham mat til riktig tid blir bortkastet, når han plutselig får servert en halv boks leverpostei med hele dagsbehovet bare han kikker inn vinduet deres😅

Men jeg får bare holde ut. Hjalp litt å bare få dette ut, og høre andres synspunkter på det hele!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...