Gå til innhold

Jeg som skulle lage pinnekjøtt for første gang.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vannet ut i 24 timer. Byttet vann to ganger. Dampet i 3,5 timer. Brukte pinner som rist. Hadde i vann som så vidt dekket bjørkepinnene.

Resultat? Dritvondt kjøtt og lukta av satan og helvete!!!

Hva gikk galt? Alt ble kastet. Eller skal pinnekjøttet smake pyton? Vi har aldri spist det før!

Holder meg til kalkun heretter... Kvalm.... Får ikke vekk smaken eller lukten..

Anonymkode: 62200...354

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags pinnekjøtt kjøpte du? Kvalitet er veldig viktig, vil ikke ha noe billig dritt. Nå kan det godt hende dere faktisk ikke liker pinnekjøtt, men jeg synes det smaker kjempegodt og lukter ikke spesielt mye så mulig det skjedde en feil? Kokte det tørt en gang for eksempel? For da smaker det dritt ja.

Anonymkode: a19a4...7a0

• Liker 1
Skrevet

For høy temperatur og tørrkok er blant annet noe som fører til at kjøttet smaker dritt. 

Anonymkode: 198fe...4dd

• Liker 4
Skrevet

Du må dampe til det løsner fra beinet. Kan ta mye lenger tid enn 3,5 time.

Anonymkode: dc90e...ac1

• Liker 9
Skrevet (endret)

Hvilket merke var pinnekjøttet?

Vi bytter aldri vann på pinnekjøttet når det vannes ut og vi vanner det ut kun i 12 timer.

Endret av Honey Dew
  • Liker 7
Skrevet

Du vannet ut for lenge og kokte for kort. Jeg vanner ut i maks tolv timer og damper i minimum fire, gjerne lenger. Det blir saftig, smakfullt og deilig pinnekjøtt. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjøpte noe Nordfjord pinnekjøtt i høst som smakte helt grusomt. Hvilket merke var det?

Anonymkode: 5d3af...33d

Skrevet

Pinnekjøtt lukter ofte kokt ulltrøye, men det smaker helt bra. Jeg pleier å dampe det mye lengre enn 3,5 time. Ser bare etter at det ikke blir tørt i kjelen.

Anonymkode: 29906...76a

• Liker 4
Skrevet (endret)

Fårekjøtt er ikke for alle. Det har en besk ettersmak, spør du meg, så jeg er ikke noe glad i pinnekjøtt. Ikke rart de må salte det så jævlig, det er for å drepe smaken av sau.

Jeg vokste opp med pinnekjøtt.

Endret av Million
  • Liker 7
Skrevet

Jeg tror du rett og slett ikke liker pinnekjøtt. Det er en spesiell smak. 

Anonymkode: 4707b...8c7

• Liker 7
Skrevet

Her damper vi det i fem timer, bruker også bare kjøtt av topp kvalitet. Jeg tror kanskje ikke du liker pinnekjøtt eller sau generelt. Det er ikke for alle. 

Anonymkode: 7028f...9c6

• Liker 1
Skrevet

Pinnekjøtt og rabbestappe :spise:

• Liker 5
Skrevet

Her står det 5 timer i dampovn, og krispes under grill senere. 

Resultatet fra gryte er greit nok, men langt fra det samme.

Og så er kvaliteten på kjøttet helt avgjørende. Mye dårlig kjøtt der ute.

Anonymkode: 581d3...d80

Skrevet
Honey Dew skrev (13 minutter siden):

Hvilket merket var pinnekjøttet?

Vi bytter aldri vann på pinnekjøttet når det vannes ut og vi vanner det ut kun i 12 timer.

Brunhilde skrev (12 minutter siden):

Du vannet ut for lenge og kokte for kort. Jeg vanner ut i maks tolv timer og damper i minimum fire, gjerne lenger. Det blir saftig, smakfullt og deilig pinnekjøtt. 

Unnskyld at jeg sier dette, men det er neppe for kort utvanning som er problemet til TS. Svært kjente kokker, som f.eks Bent Stiansen, anbefaler jo utvanning i 36 timer. Tror kanskje Stiansen har en viss peiling, altså... 

Så kort utvanning som 12 timer høres skrekkelig ut i mine ører. 

Anonymkode: 03639...efd

• Liker 23
Skrevet

Jeg lagde pinnekjøtt i år for aller første gang, vannet det ut alt for lenge, men dampingen gikk til h det også. Dampet i over 5 timer men kjøttet var likevel hardt. Hører hele tiden at alle klarer å lage pinnekjøtt, men det er jo bare tull. 

Anonymkode: 71a5a...c0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Unnskyld at jeg sier dette, men det er neppe for kort utvanning som er problemet til TS. Svært kjente kokker, som f.eks Bent Stiansen, anbefaler jo utvanning i 36 timer. Tror kanskje Stiansen har en viss peiling, altså... 

for lang var det jeg mente her

Skrevet

Var det røykt eller urøykt pinnekjøtt. Jeg synes ikke at røykt pinnekjøtt er godt, og jeg har vokst opp i pinnekjøtt-land.

Anonymkode: 8b28a...e5c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vi forsøkte det og det smakte ingenting og rett og slett grufullt.

• Liker 2
Skrevet

Vi vannet ut i 28 timer, skiftet vann en gang, dampet i 3 timer. Smakte fantastisk. 👌

Anonymkode: 3076f...cd4

• Liker 2
Skrevet
Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Vi forsøkte det og det smakte ingenting og rett og slett grufullt.

Enig, eller jeg ville aldri forsøkt det, høres fælt ut. Vi har alltid vannet ut ca 12 timer og det blir perfekt hver gang. 

Anonymkode: 49957...3a3

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...