AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #1 Skrevet 29. desember 2020 Vært litt små ør i hodet siden November. Men i dag toppet deg seg, skikkelig svimmel i hodet å blir kvalm. Hjelper ikke å legge seg ned. Kjempe ubehagelig. Vart i hele dag! Var redd for å svime av tidligere i dag. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: 13ad5...2c7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #2 Skrevet 29. desember 2020 Høres ut som krystallsyken... Ikke noe for legevakten, ring fastlegen din i morgen tidlig du. Anonymkode: accdb...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #3 Skrevet 29. desember 2020 For meg kan det høres ut som stress relatert, angst. Det kan være både fysisk og eller psykisk stress. Nov til des er ofte en mer stressfull periode for mange, kanskje det er kroppen som sier i fra, at nå trengs det litt mer ro og hvile.. Blir det for ille og du ikke fungerer bestill en legetime. Anonymkode: 92dc4...728
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. desember 2020 #4 Skrevet 29. desember 2020 (endret) Høres ut som krystallsyke. Det hjelper dessverre lite å kontakte fastlege da de ikke har utstyr til å sjekke nystagmus/hvilken buegang og side det sitter på. Du må til en behandler med briller. De færreste ØNH’ er har det, behandlingen er stort sett privat. Hvor bor du? (bare sånn mtp kvalifisert behandler) Endret 29. desember 2020 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #5 Skrevet 29. desember 2020 Fnuggolina skrev (13 minutter siden): Høres ut som krystallsyke. Det hjelper dessverre lite å kontakte fastlege da de ikke har utstyr til å sjekke nystagmus/hvilken buegang og side det sitter på. Du må til en behandler med briller. De færreste ØNH’ er har det, behandlingen er stort sett privat. Hvor bor du? (bare sånn mtp kvalifisert behandler) Har hatt krystallsyke, var til utredning på et større sykehus. ØNH avdelingen der har utstyr,vart sjekket med briller . De fant ut hvilken side jeg hadde det på, måtte ligge ca ett minutt med hodet til den siden(helt jævlig!) mens behandleren holdt hodet mitt . Men jeg vart mye bedre, nesten med en gang, selv om jeg kan få svimmelhetsanfall av og til..Best å ta kontakt med legevakten, det var det jeg gjorde. Anonymkode: 9a3a7...9db
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. desember 2020 #6 Skrevet 29. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Har hatt krystallsyke, var til utredning på et større sykehus. ØNH avdelingen der har utstyr,vart sjekket med briller . De fant ut hvilken side jeg hadde det på, måtte ligge ca ett minutt med hodet til den siden(helt jævlig!) mens behandleren holdt hodet mitt . Men jeg vart mye bedre, nesten med en gang, selv om jeg kan få svimmelhetsanfall av og til..Best å ta kontakt med legevakten, det var det jeg gjorde. Anonymkode: 9a3a7...9db Mange sykehus har i beste fall gammelt utstyr. Type Bartels- eller frentzelbriller. Å ligge med hodet stille til en side er ikke manøver for krystallsyke. De vanlige manøvrene er epley (for bakre) - og noen ganger semont, barbeque og/eller gufoni for midtre og så deep hanging head for fremre. Endel (særskilt med ensidig i bakre) blir kvitt det av seg selv, og det er ikke det å ligge på en side som får ut krystallene. Da flytter man bare litt på krystallene inni buegangen, som gir symptomøkning. Fastleger kan som sagt ikke sjekke nystagmus riktig. Man kan få en indikasjon på syk side og buegang, men om man har i flere kanaler vil signalene være mange og ulike. Om du fortsatt får plutselige anfall har du sannsynligvis fortsatt krystaller. Om du kjenner kun milde symptomer innimellom kan det bare være restsymptomer fra hjernen. I Bergen og Trondheim har de TRVstol med utstyr, og Oslo har Nordfalk ØNH (+ endel private rundtomkring med stol eller briller og benkbehandling). Ellers er problemet for mange med KS at de feildiagnostiseres grunnet mangelfull kunnskap og utstyr. Selv har jeg langvarig krystallsyke (har hatt i 3 bueganger). Endret 29. desember 2020 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #7 Skrevet 29. desember 2020 Klønete skrevet av meg, jeg lå ikke stille på benken da jeg var hos ØNH. Det var en Epley-manøver som vart utført. Har forresten ikke "anfall " lenger, men en viss følelse av ustøhet inn i mellom. Men det kan komme av alder, er ikke helt ung lenger.😉 Anonymkode: 9a3a7...9db
Gjest Fnuggolina Skrevet 30. desember 2020 #8 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Klønete skrevet av meg, jeg lå ikke stille på benken da jeg var hos ØNH. Det var en Epley-manøver som vart utført. Har forresten ikke "anfall " lenger, men en viss følelse av ustøhet inn i mellom. Men det kan komme av alder, er ikke helt ung lenger.😉 Anonymkode: 9a3a7...9db Så bra Ja, det er vanlig å få litt milde symptomer innimellom etter kortvarig krystallsyke. Epley gjøres ofte rundtomkring, men det hjelper altså bare på bakre om man treffer på riktig side (eller ikke har tosidig). Ikke for midtre eller fremre.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #9 Skrevet 30. desember 2020 Gikk til kiropraktor med min krystallsyke jeg... Uansett så synes jeg at TS burde gå til lege i første omgang. Min krystallsyke artet seg ikke slik TS beskriver. TS K an helt klart feile noe annet.. Anonymkode: ab678...fb4 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #10 Skrevet 30. desember 2020 Kan være du trenger briller? Har vært borti andre som reagerer på den måten hvor det har vist seg at de trenger briller Anonymkode: 0dbcf...335
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #11 Skrevet 30. desember 2020 Hei ts! Umulig å si hva det er med deg, så lite vits i å spekulere i diagnoser. Gå til fastlegen din du, og beskriv symptomene dine. Anonymkode: 3ac6e...50c
Gjest Fnuggolina Skrevet 30. desember 2020 #12 Skrevet 30. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gikk til kiropraktor med min krystallsyke jeg... Uansett så synes jeg at TS burde gå til lege i første omgang. Min krystallsyke artet seg ikke slik TS beskriver. TS K an helt klart feile noe annet.. Anonymkode: ab678...fb4 Jeg mener ikke TS ikke skal til lege - poenget mitt er bare at man samtidig må oppsøke behandler for krystallsyke om man ønsker det utredet. Legen kan henvise til MR, noe som er vanlig ved lengre tids svimmelhet. Legen vil nok også tipse om å ta en synstest bare for å utelukke noe der. Dess lengre man går ubehandlet med krystaller, dess større risiko for å få langvarig/kronisk. Endret 30. desember 2020 av Fnuggolina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå