Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Riksrevisjonen har i mange år kommet med sterk kritikk av sløsingen som foregår på NAV. Det pøses ut penger på tiltak som ikke virker. Tiltaksarrangører bruker overskuddet på seg selv og det kommer ikke brukerne fra nav til gode. NAV krever at man skal gå igjennom hensiktsmessige tiltak, men det viser seg at de slettes ikke er hensiktsmessig. De pengene de bruker på tiltak burde de heller bruke til å skape nye arbeidsplasser ved f.eks. gi støtte til grundere eller rett og slett kjøpe/leie eiendommer hvor de setter i gang og skaper jobber/tjenester. Det er galskap å fortsette med det som ikke fungere. 

Anonymkode: 47004...f2f

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koster endel å skjule arbeidsleidigheten.

Anonymkode: 035b8...eea

• Liker 5
Skrevet

Dette har jeg selv opplevd. Var i tiltak mens jeg hadde aap I 2 år. Første året mottok bedriften jeg var i tiltak i 400.000 for noe de kalte mentor ordning. Det gikk ut på at jeg skulle få opplæring i diverse arbeidsoppgaver for å utvikle meg. Fikk aldri opplæring i noe som helst. Måtte finne ut av alt selv og var stort sett alene på jobb med samme ansvar som daglig leder ville hatt. Han var langtids sykemeldt, og da passet det jo bra at jeg jobbet gratis mens sjefen hovet inn penger fra staten. 

Anonymkode: f6d82...5c6

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette har jeg selv opplevd. Var i tiltak mens jeg hadde aap I 2 år. Første året mottok bedriften jeg var i tiltak i 400.000 for noe de kalte mentor ordning. Det gikk ut på at jeg skulle få opplæring i diverse arbeidsoppgaver for å utvikle meg. Fikk aldri opplæring i noe som helst. Måtte finne ut av alt selv og var stort sett alene på jobb med samme ansvar som daglig leder ville hatt. Han var langtids sykemeldt, og da passet det jo bra at jeg jobbet gratis mens sjefen hovet inn penger fra staten. 

Hva sa veilederen din på Nav når du fortalte dette? Bedriften drev jo med svindel!

Anonymkode: 6324a...551

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Koster endel å skjule arbeidsleidigheten.

Anonymkode: 035b8...eea

Tiltak skjuler ikke arbeidsledigheten.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva sa veilederen din på Nav når du fortalte dette? Bedriften drev jo med svindel!

Sa ingenting. Lite tettsted med få bedrifter. Så Nav ser igjennom det. Og veilederen min var også god venn med eier av bedriften da de har kjent hverandre siden barneskolen 

• Liker 4
Skrevet
On 12/29/2020 at 4:15 PM, AnonymBruker said:

Jeg var utsatt for liknende flere ganger og stort sett sier de på nav "sånn skal det ikke være" også sender de samme dag en ny bruker til akkurat det samme stedet. De kunne like godt ha sagt "sånn skal det ikke være, men om det er sånn så synes vi ikke det gjør noe"

• Liker 6
Skrevet (endret)

Nesten alle tiltaksarrangører holder elendig kvalitet. Et sted jeg var på kunne det gå flere uker mellom hver gang avdelingen fikk noe å gjøre, så vi satt og glodde hele dagen. Bokstavelig talt. Samtidig håvet de inn rundt 15000 i mnd pr deltaker fra Nav. 

I praksis i ordinær virksomhet satt jeg også og ventet på noe å gjøre halve tiden og jeg fikk nesten ikke noe opplæring i det hele tatt. Jeg fikk null igjen for tiltakene mens virksomhetene fikk masse subsidier og gratis arbeidskraft. De fulgte heller ikke anbefalingene fra fagfolk. En gang prøvde konsulenten min å nekte meg å bruke hjelpemidler jeg er avhengig av. 

Når jeg rapporterte til saksbehandleren på nav får jeg høre at "sånn skal det ikke være" også sender de en ny bruker til det samme stedet i møtet etter. De kunne like gjerne ha sagt "sånn skal det ikke være, men om det er sånn så bryr vi oss ikke om det"

Endret av n_97
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ille å høre. Men hva med å sende inn en klage på tiltaksarrangørene? Veilederne er pålagt å bruke de tiltaksarrangørene som NAV har avtale med. Nav er helt avhengig av å få konkrete og dokumenterte tilbakemeldinger på hva arrangøren gjør som er kritikkverdig.

Anonymkode: 3f0c5...32e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke overrasket. Og her sitter jeg og er ærlig om alt🤣🙄 tragisk 

Anonymkode: dc865...8c9

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ille å høre. Men hva med å sende inn en klage på tiltaksarrangørene? Veilederne er pålagt å bruke de tiltaksarrangørene som NAV har avtale med. Nav er helt avhengig av å få konkrete og dokumenterte tilbakemeldinger på hva arrangøren gjør som er kritikkverdig.

Jeg har både klaget internt til arrangøren og til nav. Å klage til arrangøren fører til at de skriver noe negativt om deg i rapporten til nav. De nevner heller ikke at du har klaget på noe. Å skrive til saksbehandleren er nytteløst, vedkommende svarer ikke på henvendelsen. De private tiltaksarrangørene kjenner systemet veldig godt og vet utmerket godt at nav ikke følger opp men stoler blindt på rapportene deres. Private virksomheter har gjerne hatt flere på praksis og skjønt det samme, nav følgjer ikke opp og legger til grunn at rapportene stemmer. Om du er uenig blir ikke din uenighet registrert i systemet. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det har jo vært en kjempenyhetssak om det for noen år siden.

https://www.tv2.no/a/8913168/ 

https://www.dagsavisen.no/debatt/misvisende-om-ledighet-1.918390

Om folk med nedsatt arbeidsevne / på tiltak som ikke registreres som arbeidsledige. 

Arbeidsutprøvning er ikke per def. tiltak. Eller rettere sagt: Det er ikke pga ledighet du skal motta arbeidsavklaringspenger. 

Endret av PetterKanin
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg bor på et sted med kun 1 bedrift som er tiltaksarrangør. Jeg ønsket ikke jobbe der, så spurte om vi kunne høre med bedrift a eller B. Var etter det på tiltak i bedrift a i nesten 2 år. 

Har ikke inntrykk av at det er så vanskelig å bli tiltaksarrangør, omså på dagen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2020 den 16.15):

Er du morsom? 

En av de "kjente" håndtverkerfirmaene i Rogaland overlever på slik svindel og har gjort det i flere år. De som blir missbruk av firmaet er ikke bare nav men også de som er på mentorordningen. Når en prøver å varsle så har allerede sjefene planene klare, en blir løyet om hvor gal en er, hvor mye fravær en har og hvor mange reklamasjoner en er ansvarlig for. Eller hvor dårlig en er i norsk, at en ruser seg på jobb, stjeler osv osv. Trusselen om å miste titlakspenger stikker dypt. 

Når de som har startet firmaet også kommer fra nav og har fått støtte til å starte opp så har de "venner" hos nav. En kommer ingen vei med å varsle. 

Akrim og arbeidstilsynet vil ha tips om sosial dumping, svindel osv men man må jo fortelle hvem en er for å tipse, ellers ser de ikke alvorlig på det. 

En våger ikke å varsle om hvor korrupt det er, vi er redde for å få payback. Bli fortalt løgner om så vi ikke får jobb andre steder. 

Ledelsen i konkurrerende firmaer varsler jo ikke engang. 

Anonymkode: 8e7d9...062

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Arbeidsutprøvning er ikke per def. tiltak.

"Når du deltar på tiltaket arbeidsforberedende trening" 

Dette står på nav sine sider👍

"Det skal lages en avtale mellom deg som tiltaksdeltaker" under arbeidsutprøving.. 

Uansett så gjør ikke denne lille ordleken noen forskjell i poenget til nyhetssaken😔

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (12 minutter siden):

Arbeidsutprøvning er ikke per def. tiltak. Eller rettere sagt: Det er ikke pga ledighet du skal motta arbeidsavklaringspenger. 

Det spiller fortsatt ingen rolle! Det forklarer artikkelen ganske bra også. Det handler om uføre m. m. Som egentlig vil jobbe, men ikke blir tatt med i statistikken. 

Poenget var at de reelle ledighetstallene var feil på grunn av dette. 

Da er det jo ett fett om man mottar penger på grunn av noe annet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

"Når du deltar på tiltaket arbeidsforberedende trening" 

Dette står på nav sine sider👍

"Det skal lages en avtale mellom deg som tiltaksdeltaker" under arbeidsutprøving.. 

Uansett så gjør ikke denne lille ordleken noen forskjell i poenget til nyhetssaken😔

Du har rett. Det er imidlertid ikke grunnet ledighet at man er på arbeidsavklaring.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det spiller fortsatt ingen rolle! Det forklarer artikkelen ganske bra også. Det handler om uføre m. m. Som egentlig vil jobbe, men ikke blir tatt med i statistikken. 

Poenget var at de reelle ledighetstallene var feil på grunn av dette. 

Da er det jo ett fett om man mottar penger på grunn av noe annet?

Nei. Da er man ikke arbeidsledig, men ute av stand til å arbeide. 

Dog skjønner de fleste av oss at artiklene det vises til har et poeng. AAP skjuler ledighet. Men tiltak gjør det ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
n_97 skrev (21 minutter siden):

Jeg har både klaget internt til arrangøren og til nav. Å klage til arrangøren fører til at de skriver noe negativt om deg i rapporten til nav. De nevner heller ikke at du har klaget på noe. Å skrive til saksbehandleren er nytteløst, vedkommende svarer ikke på henvendelsen. De private tiltaksarrangørene kjenner systemet veldig godt og vet utmerket godt at nav ikke følger opp men stoler blindt på rapportene deres. Private virksomheter har gjerne hatt flere på praksis og skjønt det samme, nav følgjer ikke opp og legger til grunn at rapportene stemmer. Om du er uenig blir ikke din uenighet registrert i systemet. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg bor på et sted med kun 1 bedrift som er tiltaksarrangør. Jeg ønsket ikke jobbe der, så spurte om vi kunne høre med bedrift a eller B. Var etter det på tiltak i bedrift a i nesten 2 år. 

Har ikke inntrykk av at det er så vanskelig å bli tiltaksarrangør, omså på dagen 

NAv har 2 dager på å besvare en henvendelse, er man ikke fornøyd send en serviceklage. Det skal ikke være lett å bli tiltaksarrangør, og NAV kan sanksjonere. Vi trenger tiltaksarrangørene, alle kan ikke bli gründere! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...