AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #1 Skrevet 29. desember 2020 Hei! Jeg er gravid i uke 7 og skikkelig kvalm. Jeg har ikke kasta opp, men skulle ønske at jeg klarte det, for jeg går rundt og føler at det kommer oppkast straks. Å spise noe er en kamp, men noen matvarer gjør at kvalmen blir borte i kanskje 5 minutter. Nå har jeg heldigvis juleferie, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å jobbe til helga - jeg tok nettopp en dusj og måtte ligge på gulvet på badet i en halvtime etterpå før jeg orka å reise meg. Jeg leste på helsedirektoratet sine hjemmesider at vanlige svangerskapsplager ikke gir rett på sykemelding. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gå på jobb, når jeg knapt klarer å stå uten å bli ekstremt kvalm? Noen her som har fått sykemelding pga dette? Det virker jo sikkert ikke så ille for meg siden jeg ikke har kasta opp, men det føles akkurat som omgangssyke i de minuttene oppkastet bygger seg opp i magen, og man bare venter på å kaste opp for å få det litt bedre. Anonymkode: 1e3f6...75e 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #2 Skrevet 29. desember 2020 Jeg var sykemeldt fra uke 6-12 på grunn av kvalme. Kastet ikke opp, men var så kvalm at jeg ikke klarte annet enn å ligge i ro mange uker. Gikk ned 8 kg på vel 6 uker. Med vanlige svangerskapsplager er det nok snakk om bekkenløsning, lett kvalme, halsbrann, trøtthet, vondt i ryggen etc som er mulig å kombinere med jobb. Ta en prat med legen din, så vil legen avgjøre om du kvalifiserer til sykemelding Anonymkode: c9445...e65 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #3 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var sykemeldt fra uke 6-12 på grunn av kvalme. Kastet ikke opp, men var så kvalm at jeg ikke klarte annet enn å ligge i ro mange uker. Gikk ned 8 kg på vel 6 uker. Med vanlige svangerskapsplager er det nok snakk om bekkenløsning, lett kvalme, halsbrann, trøtthet, vondt i ryggen etc som er mulig å kombinere med jobb. Ta en prat med legen din, så vil legen avgjøre om du kvalifiserer til sykemelding Anonymkode: c9445...e65 Disse vanlige svangerskapsplagene er ikke bestandig så lett å kombinere med jobb.. Jeg jobber i helsevesenet og jeg går nå med så mye vondt at jeg rett og slett glemmer ting jeg skal gjøre, ting som skal rapporteres osv., mine vondter tar over all fokus. Og sover dårlig om natten pga mye vondt. (hjelper ikke at jeg detter helt i kjelleren når jeg får "kjeft" for ting jeg har glemt å gjøre for 1 uke siden.. 😥) Så nei, ikke alle yrker det er lett å kombinere med enkelte plager. Ring legen din ts, få en sykemelding til det verste er over! Ofte går kvalmen over eller blir mye bedre når morkaka tar over 😊 Anonymkode: 88c2b...d52
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #4 Skrevet 29. desember 2020 Takk for svar! Jobber selv i jobber hvor jeg både må gjøre mye praktiske oppgaver og være i godt humør/serviceinnstilt, er litt stress når jeg nesten ikke orker å snakke med samboer pga kvalme.. da ringer jeg legen og hører hva hun tror! Anonymkode: 1e3f6...75e
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #5 Skrevet 29. desember 2020 Har vært sykemeldt fra uke 7-14/16 i begge svangerskap. Kvalmen og oppkast fører til vektnedgang hos meg(og sikker de fleste andre). Ut i fra tempoet og behovet for tilstedeværelse i jobben min er det umulig å stille på jobb, og i tillegg forverres kvalmen/oppkast når kroppen er i høy aktivitet. Du vil nok få sykemelding om du har en lege som har god forståelse for svangerskapskvalme. Anonymkode: c8015...8bf
Silva Pluvialis Skrevet 29. desember 2020 #6 Skrevet 29. desember 2020 Det er helt mulig å få sykemelding på bakgrunn av svangerskapskvalme. Det er veldig vanlig. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #7 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Disse vanlige svangerskapsplagene er ikke bestandig så lett å kombinere med jobb.. Jeg jobber i helsevesenet og jeg går nå med så mye vondt at jeg rett og slett glemmer ting jeg skal gjøre, ting som skal rapporteres osv., mine vondter tar over all fokus. Og sover dårlig om natten pga mye vondt. (hjelper ikke at jeg detter helt i kjelleren når jeg får "kjeft" for ting jeg har glemt å gjøre for 1 uke siden.. 😥) Så nei, ikke alle yrker det er lett å kombinere med enkelte plager. Ring legen din ts, få en sykemelding til det verste er over! Ofte går kvalmen over eller blir mye bedre når morkaka tar over 😊 Anonymkode: 88c2b...d52 Det kommer jo selvfølgelig helt ann på jobben din! Lette bekkenplager kan for eksempel fint kombineres med en kontorjobb med mulighet til hyppige pauser. Det funker derimot dårlig med en tung butikkjobb eller dersom du jobber som sykepleier med mye stell. Det er opp til legen å avgjøre om akkurat dine plager er forenelig med jobb eller ikke. I mange tilfeller vil nok svangerskapsplager kvalifisere til sykemelding. Enten helt eller delvis. Anonymkode: c9445...e65 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #8 Skrevet 29. desember 2020 Dette var fint å høre! Er en del aktivitet i jobbene mine, så tar kontakt med legen i neste uke om jeg fortsatt er like dårlig! Hvordan har dere forresten "forklart" sykemeldinga til kollegene når dere kommer tilbake? Jeg vet jo at man ikke må si noe om grunnen, men er sikkert mange som lurer på hvorfor man har vært borte en mnd? Fortalte dere om graviditeten med en gang dere var tilbake? Anonymkode: 1e3f6...75e
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #9 Skrevet 29. desember 2020 Ble sykemeldt fra uke 8 og 4 uker frenmover. Siden jeg har hjemmekontor klarer jeg å jobbe noe, så fikk 60% sykemelding. Da jobber jeg 3timer dagen og har gitt oppgaver jeg ikke rekker over til en kollega I litt første svangerskap var jeg hos legen og ønsketsykemelding men fikk ikke.. Var så deilig å få det denne gangen.. Jeg sa at jeg ikke fungerer 100%, veldig trøtt, kvalm og oppkast - spesielt på morningen.. Anonymkode: c0af2...1f4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #10 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ble sykemeldt fra uke 8 og 4 uker frenmover. Siden jeg har hjemmekontor klarer jeg å jobbe noe, så fikk 60% sykemelding. Da jobber jeg 3timer dagen og har gitt oppgaver jeg ikke rekker over til en kollega I litt første svangerskap var jeg hos legen og ønsketsykemelding men fikk ikke.. Var så deilig å få det denne gangen.. Jeg sa at jeg ikke fungerer 100%, veldig trøtt, kvalm og oppkast - spesielt på morningen.. Anonymkode: c0af2...1f4 Hva var grunnen til at du ikke fikk sykemelding første gangen? Anonymkode: 493ad...208
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #11 Skrevet 29. desember 2020 Helt innafor å sykemelde seg. Jeg slet veldig fra uke 6 selv og kjenner meg igjen det med å legge seg ned etter en dusj. Kjenner flere som har sykemeldt seg. Jeg klarte akkurat å kave meg gjennom det, men det er fordi jeg har en stillesittende og fleksibel jobb. Jeg hadde ikke nølt med å sykemelde meg hvis det var annerledes, det eneste er at det er sjukt lange dager å sitte hjemme. Kvalmen når man ikke spyr oppleves som mye verre enn den man spyr av for min del, så jeg føler med deg. Jeg selv begynte å spy litt etter hvert, og det var finere. Kan melde om at det begynner å slippe taket nå i uke 11, håper du også våkner en dag og føler deg bedre. God bedring! Anonymkode: 7b048...a28 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #12 Skrevet 29. desember 2020 Jeg var sykemeldt uke 8-10 på grunn av kvalme, hodepine og utmattelse. Det var legen som foreslo det. Nå i uke 10-12 har jeg hatt juleferie. Jeg håper kvalmen gir seg innen ferien er slutt, det er er drit kjedelig å være sykemeldt. Jeg har masse arbeid og etterslep som venter på meg på jobb, blæ. Forrige sykemelding var jeg også kvalm men ikke i nærheten av slik som nå, så da trengte jeg ingen sykemelding. Man "sykemelder seg" ikke - legen sykemelder. Og ingen har noe med hvorfor du er sykemeldt bortsett fra legen din. Anonymkode: 8cc39...e25 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #13 Skrevet 29. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg var sykemeldt uke 8-10 på grunn av kvalme, hodepine og utmattelse. Det var legen som foreslo det. Nå i uke 10-12 har jeg hatt juleferie. Jeg håper kvalmen gir seg innen ferien er slutt, det er er drit kjedelig å være sykemeldt. Jeg har masse arbeid og etterslep som venter på meg på jobb, blæ. Forrige sykemelding var jeg også kvalm men ikke i nærheten av slik som nå, så da trengte jeg ingen sykemelding. Man "sykemelder seg" ikke - legen sykemelder. Og ingen har noe med hvorfor du er sykemeldt bortsett fra legen din. Anonymkode: 8cc39...e25 Forrige svangerskap 🙈 Jeg har forøvrig heller ingen oppkast. Anonymkode: 8cc39...e25
Frøyamor Skrevet 30. desember 2020 #14 Skrevet 30. desember 2020 Helt lov å sykmelde seg. Jeg var sykmeldt fra uke 6 til ungen var ute. Egentlig utrolig deilig selv om jeg spydde dagen lang hver dag. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #15 Skrevet 30. desember 2020 Husk man kan f.els har hyperemesis uten oppkast, det hadde jeg. måtte gå på kvalmestillende. Var så dårlig til tider at jeg var sikker på at jeg kom til å dø Anonymkode: 97974...3e9
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #16 Skrevet 31. desember 2020 Ta en prat med legen! Og ikke hør på de som sier "graviditet er ingen sykdom, alle er kvalme, du bør skjerpe deg" osv. Det er helt normalt å få sykemelding pga kvalme. Ikke alltid lett å kombinere med jobb, nei. Mannen min dro hjem fra jobben med en gang han ble uvel og kvalm (han hadde omgangssyke). Det var en selvfølge. Hvorfor jeg, som var like dårlig og kjempekvalm i flere dager, burde dra på jobb? Fordi jeg var "bare" gravid?.. Ta være på deg selv ❤️ Anonymkode: ba75b...06e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå