Gå til innhold

80% sykemeldt - hvordan jobbe 20%?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville dere lagt det opp? Vært på jobb hele dagen med 20% innsats, eller jobbet 1,5 time hver dag?

Jeg forstår ikke helt hvordan det er mulig å jobbe 20% i 7,5 time. Skal man da jobbe i 10 min hver time og glo i veggen resterende 50 min? Eller skal man komme på jobb og jobbe 100% i 1,5 time?

Lege mener jeg skal jobbe 1,5 time hver dag, men arbeidsgiver syns 20% innsats hele arbeidsdagen er bedre. 

Anonymkode: acd58...a1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke sykemeldt antall timer, men forventet redusert arbeidsevne. Dvs at du klarer å utføre 20% av jobben din i løpet av den normale arbeidsdagen på 7,5 time. Du, legen og arbeidsgiver + evt nav må bli enige om hvordan dere legger opp slik at restarbeidsevnen din utnyttes. 

Jeg er leder for en som er 90% sykemeldt og skal ha 10% jobb. Han jobber to halve dager, det er i sum 20% tid, siden det forventes å levere "på halv fart " når han jobber =ergo 10% utført arbeid for en normalt fungerende arbeidstager.

• Liker 5
Skrevet

Husk at det ikke er noe  i veien for å jobbe mer. Det kommer helt an på sykdommen og arbeidets karakter hvordan man legger opp arbeidet. Dersom mulig er det beste å være på jobb hver dag og jobbe det du klarer.

• Liker 1
Skrevet

Hadde valgt å jobbe 2 dager.  Hadde nok vært mest effektiv

Anonymkode: e6cd7...d04

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobbet to halve dager. Legen kan presisere i sykemeldingen hvordan det er medisinsk best å jobbe de 20% om du og arbeidsgiver er uenige 

• Liker 2
Skrevet

Hør på legen din. 

Anonymkode: ab3db...172

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvom det ikke er greit ifht grunnen jeg er sykemeldt for? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan ville dere lagt det opp? Vært på jobb hele dagen med 20% innsats, eller jobbet 1,5 time hver dag?

Jeg forstår ikke helt hvordan det er mulig å jobbe 20% i 7,5 time. Skal man da jobbe i 10 min hver time og glo i veggen resterende 50 min? Eller skal man komme på jobb og jobbe 100% i 1,5 time?

Lege mener jeg skal jobbe 1,5 time hver dag, men arbeidsgiver syns 20% innsats hele arbeidsdagen er bedre. 

Greia med å være hele dagen og ta ting rolig er at det aldri blir sånn. Selv om man er aldri så syk så klarer man ikke å sitte å se på all jobben som burde vært gjort så gjør man den og er fullstendig kanaler etterpå.  Eneste måte å faktisk ta det piano på er å være hjemme 80% og faktisk være på jobb 20%. Alt avhengig av hva du orker så klart.

Anonymkode: b6459...e5e

• Liker 7
Skrevet

**kadaver 

Skrevet
Gidavmeg skrev (1 minutt siden):

Jeg jobbet to halve dager. Legen kan presisere i sykemeldingen hvordan det er medisinsk best å jobbe de 20% om du og arbeidsgiver er uenige 

Ja, vurderer å ringe og be om presisering. Kjenner det er ubehagelig å måtte ta «støyten» for dette. Han mener jeg ikke skal jobbe mer enn 1,5 time hver dag nå i starten for å vurdere om det går greit. Dersom jeg jobber 100% to halve dager vil nok det bare bli forverret.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Greia med å være hele dagen og ta ting rolig er at det aldri blir sånn. Selv om man er aldri så syk så klarer man ikke å sitte å se på all jobben som burde vært gjort så gjør man den og er fullstendig kanaler etterpå.  Eneste måte å faktisk ta det piano på er å være hjemme 80% og faktisk være på jobb 20%. Alt avhengig av hva du orker så klart.

Jeg er helt enig. Det er dette jeg frykter - at jeg sier jeg kan være på jobb hele dagen med 20% innsats, også blir jeg satt til å gjøre alt mulig med beskjed «gi beskjed hvis det blir for mye». Det er derfor jeg har sagt at jeg vil begynne med 1,5 time for å se hvordan det går.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Effektiv for arbeidsgiver ja, men det vil ikke bedre grunnen for at jeg er sykemeldt - heller forverre det. 

• Liker 2
Skrevet

La oss si at du har en senehinnebetennelse, som eksempel. Da vil det være mest hensiktsmessig å fordele arbeidet over hele uka. Og da er det akkurat det du bør gjøre, selv om det er enklest for arbeidsgiver at du jobber en hel dag i uka.

Anonymkode: 1c9bd...a82

Skrevet
17 minutter siden, Brunello said:

Husk at det ikke er noe  i veien for å jobbe mer. Det kommer helt an på sykdommen og arbeidets karakter hvordan man legger opp arbeidet. Dersom mulig er det beste å være på jobb hver dag og jobbe det du klarer.

Akkurat. Og har en arbeidstaker for eksempel møtt veggen og er utbrent, klarere ikke vedkommende selv nødvendigvis å vurdere når det er riktig å gi seg for dagen. Derfor er det antall timer som gjelder.

Anonymkode: 1c9bd...a82

• Liker 3
Skrevet

Som andre også har sagt: det er som regel praktisk umulig å jobbe med 20% innsats hele dagen hver dag hele uka. Eneste gangen det ville gått an var hvis man sto ved samlebånd eller hadde akkordarbeid, noe nesten ingen gjør. 

Etter mange år utenfor arbeidslivet pga sykdom startet jeg med 20% arbeid for så å jobbe meg oppover. For meg fungerte det best med to halve dager og normal arbeidsinnsats i de timene jeg var der. Alternativet mitt ville vært tre dager med  to og en halv time per gang.  

Selv synes jeg at halvannen time fem dager per uke høres upraktisk ut av flere årsaker. For det første vil det gå mye tid i transport til og fra, i alle fall hvis du bor litt mer enn fem minutter unna arbeidsstedet. For det andre blir det lite effektivitet og kontinuitet i arbeidet: du rekker knapt å starte på noe før du skal gå hjem. For det tredje kan det være praktisk å ha hele dager uten arbeid, forbeholdt ulike besøk eller møter med helsevesenet. Er man syk har man jo som regel ett eller annet med helsevesenet å gjøre. 

Anonymkode: 49d0f...6b6

• Liker 1
Skrevet

For meg så ville det ha vært uaktuelt å være på jobb i normal mengde timer, med min årsak til sykemelding i alle fall.

Jeg har tidligere gått for kun timeantallet, og vært så effektiv jeg kan på de timene. Men igjen, kommer an på årsak. For meg er utmattelse årsaken, og det sier seg selv at da må man prioritere å ikke jobbe timeantallet. Det går ikke.

Anonymkode: bc38b...0bc

Skrevet

Det er ikke fritt valg på øverste hylle hvordan du vil jobbe, og at det går mye tid i reise til/fra jobb er strengt tatt ikke arbeidsgiver sitt problem. Om det er medisinske grunner til at du må jobbe en dag i uka, og ikke de fire andre, så må legen presisere det, og om arbeidsgiver ikke ønsker så må dere faktisk ha et dialogmøte, og evt må nav også delta. 

Da jeg var 50%sykemeldt i tvillingsvangerskapet mitt ville min sjef ha meg på jobb 2 fulle og en halv dag. Jeg var sykemeldt pga bekkenløsning og det at jeg sovnet hele tiden (sovnet sittende på jobb noen ganger), så etter et dialogmøte gikk han med på å la meg jobbe halve dager.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som andre også har sagt: det er som regel praktisk umulig å jobbe med 20% innsats hele dagen hver dag hele uka. Eneste gangen det ville gått an var hvis man sto ved samlebånd eller hadde akkordarbeid, noe nesten ingen gjør. 

Etter mange år utenfor arbeidslivet pga sykdom startet jeg med 20% arbeid for så å jobbe meg oppover. For meg fungerte det best med to halve dager og normal arbeidsinnsats i de timene jeg var der. Alternativet mitt ville vært tre dager med  to og en halv time per gang.  

Selv synes jeg at halvannen time fem dager per uke høres upraktisk ut av flere årsaker. For det første vil det gå mye tid i transport til og fra, i alle fall hvis du bor litt mer enn fem minutter unna arbeidsstedet. For det andre blir det lite effektivitet og kontinuitet i arbeidet: du rekker knapt å starte på noe før du skal gå hjem. For det tredje kan det være praktisk å ha hele dager uten arbeid, forbeholdt ulike besøk eller møter med helsevesenet. Er man syk har man jo som regel ett eller annet med helsevesenet å gjøre. 

Anonymkode: 49d0f...6b6

Noe av det viktigste ved langtids sykemeldinger er å holde kontakten med arbeidsplassen. Det kan derfor være bra å reise til jobben hver dag selv om det tar tid. Selvfølgelig så lenge det ikke går ut over helsen.

Skrevet
Summeer skrev (1 time siden):

Det er ikke fritt valg på øverste hylle hvordan du vil jobbe, og at det går mye tid i reise til/fra jobb er strengt tatt ikke arbeidsgiver sitt problem. Om det er medisinske grunner til at du må jobbe en dag i uka, og ikke de fire andre, så må legen presisere det, og om arbeidsgiver ikke ønsker så må dere faktisk ha et dialogmøte, og evt må nav også delta. 

Da jeg var 50%sykemeldt i tvillingsvangerskapet mitt ville min sjef ha meg på jobb 2 fulle og en halv dag. Jeg var sykemeldt pga bekkenløsning og det at jeg sovnet hele tiden (sovnet sittende på jobb noen ganger), så etter et dialogmøte gikk han med på å la meg jobbe halve dager.

Vel, nå har ikke jeg skrevet noe om at det er kjipt å reise frem og tilbake for halvannen time på jobb, ei heller at jeg må jobbe en dag i uken.

Jeg tror alle finner sin egen løsning da man kjenner sin kropp og jobb best - spørsmålet var hvordan andre hadde løst det og erfaringer rundt det, så takk for svar 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vel, nå har ikke jeg skrevet noe om at det er kjipt å reise frem og tilbake for halvannen time på jobb, ei heller at jeg må jobbe en dag i uken.

Jeg tror alle finner sin egen løsning da man kjenner sin kropp og jobb best - spørsmålet var hvordan andre hadde løst det og erfaringer rundt det, så takk for svar 😊

Ikke du som skrev det med reisetid, men en annen høyere opp i tråden 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...