GÃ¥ til innhold

Mannens barn ligner ham ikke 🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har fire barn fra tidligere. Alle bortsett fra den yngste ligner ham i ansiktstrekk, kroppsbygning og fakter. Bortsett fra yngste. 

Vi hadde teamsjulebord rett før jul. På jobben min er også en venninne av mannens ekskone. Venninnen åpnet både en og tre flasker vin fra skapet og forsnakket seg at eksen har hatt affærer fra forholdet startet å skrante. Mannen har fortalt at forholdet startet skrante over et år før siste kom. Etter dette har jeg tittet litt ekstra på barna gjennom jula. Mannen har helt grønne øyne og nærmest hvitt hår. Ekskona har blå øyne og lyst hår som ser hvitt ut. Begge er veldig vevre og smale i fasongen. De tre eldste ligner på foreldre i ansiktstrekk, hårfarge, kroppsbygning og fakter. Ikke yngste. Hun har helt mørkebrune øyne, brunt hår, er rundere. Mannen har kommentert at hun er mye kortere enn søsknene var på samme alder. 

Tenker mye på dette nå. Er mellom mannen og eksen, ikke meg. Burde slutte å tenke på det. Hvordan legge fra meg disse tankene? Jenta er et flott og hyggelig barn. Mine spekulasjoner er problemet. 

Anonymkode: 20169...d92

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis begge foreldre har hvitblondt hår, så kan de ikke få barn med mørkt brunt hår.

I motsetning til blå øyne, er blondt en dominant farge. Den vil blande seg med andre dominante farger.

Grønne øyne kan få barn med brune øyne (da grønt=brunt når det kommer til genetikk, samme gjelder om det er brunt/grønt i øyet (selv om resten er blå)) 

Ellers er jo det mye man ikke vet om hvordan gener virker enda. Det dukker av og til opp individer som ikke passer inn i "skjema". 

I tillegg bærer vi en kopi av hvert gen som koder for en annen farge/fasong. Man bærer genmaterialet for et helt annet menneske enn det som kommer til uttrykk. Kan være datteren har arvet mange av disse, og få av de som kommer til uttrykk hos far og mor.

Anonymkode: 8353a...46a

• Liker 7
Skrevet

Spiller det egentlig noen rolle for deg?

Anonymkode: 87c3f...79a

• Liker 22
Skrevet

Dette er heldigvis noe du ikke trenger å bruke energi på. 

Barnet har to foreldre som er glad i henne, og det er alt som betyr noe. 

Anonymkode: 7a6c8...aa0

• Liker 40
Skrevet

La oss si at barnet er er resultat av en affære. Barn er mer enn genetikk. Om et av mine barn skulle vist seg å ikke være mitt, så ville jeg ikke ha visst om det. Jeg har vært far i mange år, ingenting kan endre på det. Slik info ville bare gjort barnet vondt og meg også. 

Anonymkode: 14b2e...34d

• Liker 41
Skrevet

Du sier det jo selv, dine spekulasjoner er problemet. 

Anonymkode: cdfca...9d7

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis begge foreldre har hvitblondt hår, så kan de ikke få barn med mørkt brunt hår.

I motsetning til blå øyne, er blondt en dominant farge. Den vil blande seg med andre dominante farger.

Grønne øyne kan få barn med brune øyne (da grønt=brunt når det kommer til genetikk, samme gjelder om det er brunt/grønt i øyet (selv om resten er blå)) 

Ellers er jo det mye man ikke vet om hvordan gener virker enda. Det dukker av og til opp individer som ikke passer inn i "skjema". 

I tillegg bærer vi en kopi av hvert gen som koder for en annen farge/fasong. Man bærer genmaterialet for et helt annet menneske enn det som kommer til uttrykk. Kan være datteren har arvet mange av disse, og få av de som kommer til uttrykk hos far og mor.

Anonymkode: 8353a...46a

Det du lærte på barneskolen på 80-tallet om dette er nok helt utdatert. Faktisk var det helt utdatert på 80-tallet, man orket trolig bare ikke skrive nye lærebøker, eller noe. 

Les deg opp på faktisk vitenskap anno 2020 skrevet for ikke-barn før du uttaler deg på nett, så slipper du bringe videre gammel overtro og svada til folk som ikke har fått med seg leksjonen om kildekritikk (altså de fleste, later det til).

Joda, Ts, et barn i en flokk kan fint være markant ulikt de andre og fortsatt være et helsøsken. Uansett er det bare å ta en gentest, om svaret skulle være av interesse. Er mannen glad i barnet ser jeg ikke at det skulle være det, men alle er ulike og noen er veldig rare på dette med gener.

Anonymkode: 56254...c7e

• Liker 43
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du sier det jo selv, dine spekulasjoner er problemet. 

Anonymkode: cdfca...9d7

Ja. Ønsker å slutte med disse tøvete tankene. Håper på innspill som hjelper med det. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg og mannen er veldig lyse med blå øyne, og mitt ene barn er mørk og brunøyd. Og siden jeg vet han er min og mannens, så er nok genetikken riktig. 

Faren min har brunt hår og blå øyne. 

Skolegenetikken er utdatert 

Anonymkode: dc188...4d0

• Liker 20
Skrevet

Ser ikke helt meningen med å spekulere i dette. Barnet har foreldre og søsken som elsker det så om det skulle være hans barn eller ikke så endrer det egentlig ingenting.

Når det er sagt så har jeg en venninne som er 185 og slank, mørk i håret og brune øyne. Og alle i familien hennes er under 170 og tjukke/kraftig bygd med lyse øyne og hår. Så når vi tok bilde sammen så det mer ut som om jeg var dattera enn hun. 😄 Men er ingen tvil om at hun er barnet til sine foreldre altså. Så man kan arve noe her og arve noe der.

• Liker 11
Skrevet

I følge en professor i arvelære jeg kjenner, dukker det alltid opp en med rødt hår, selv der det ikke skal være mulig teoretisk. Som deler 100% gener med både far og mor. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mannen har fire barn fra tidligere. Alle bortsett fra den yngste ligner ham i ansiktstrekk, kroppsbygning og fakter. Bortsett fra yngste. 

Vi hadde teamsjulebord rett før jul. På jobben min er også en venninne av mannens ekskone. Venninnen åpnet både en og tre flasker vin fra skapet og forsnakket seg at eksen har hatt affærer fra forholdet startet å skrante. Mannen har fortalt at forholdet startet skrante over et år før siste kom. Etter dette har jeg tittet litt ekstra på barna gjennom jula. Mannen har helt grønne øyne og nærmest hvitt hår. Ekskona har blå øyne og lyst hår som ser hvitt ut. Begge er veldig vevre og smale i fasongen. De tre eldste ligner på foreldre i ansiktstrekk, hårfarge, kroppsbygning og fakter. Ikke yngste. Hun har helt mørkebrune øyne, brunt hår, er rundere. Mannen har kommentert at hun er mye kortere enn søsknene var på samme alder. 

Tenker mye på dette nå. Er mellom mannen og eksen, ikke meg. Burde slutte å tenke på det. Hvordan legge fra meg disse tankene? Jenta er et flott og hyggelig barn. Mine spekulasjoner er problemet. 

Vil du ta fra barnet den faren han er trygg på? 

Anonymkode: c6a8c...083

• Liker 7
Skrevet

Hvem vet? Det kan jo være at jenta har en annen far. Men å stirre og pønske på det synes jeg ikke du bør. Ta henne heller imot som hun er, noe du sikkert gjør. Men ikke stirr og pønsk, det er ikke ungene sin feil. Pønsk heller i ditt indre når du er hjemme.

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke bare se på foreldrenes utseende heller da, du må se på besteforeldrene. Ofte slår besteforeldrenes trekk gjennom på barnebarna. eller oldeforeldre, for den del! Min har i hvertfall arvet en hel trekk fra sin oldefar.

Anonymkode: 695c3...6ba

• Liker 12
Skrevet
Apis skrev (1 minutt siden):

I følge en professor i arvelære jeg kjenner, dukker det alltid opp en med rødt hår, selv der det ikke skal være mulig teoretisk. Som deler 100% gener med både far og mor. 

Dette er ikke et ukjent fenomen så skjønner ikke hvorfor det er så overraskende. I Nord-afrika, nærmere sagt Marokko så finnes det veldig mange rødtopper som har foreldre som har helt mørkt hår.

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vil du ta fra barnet den faren han er trygg på? 

Anonymkode: c6a8c...083

Nei, om du leser innleggene mine ønsker jeg innspill som får meg til å kvitte meg med disse tøvete tankene. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Før du sier eller gjør noe ut av det, tenk nøye gjennom alle potensielle utfall ved å «avsløre» dette. Den personen dette vil gå mest utover er barnet. Og barnet har uansett ikke skyld i dette, det er mor. Barnet kan føle seg utenfor familien, ikke inkludert blant søsknene og i verste fall bli avvist av far. Mor og far er uansett ikke lenger sammen, så det er ingen hensikt å avsløre eventuelle sidesprang lenger. La dette ligge for barnets del. Dette er eneste pappa dette barnet kjenner uansett. 

Anonymkode: 3a310...8f4

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Før du sier eller gjør noe ut av det, tenk nøye gjennom alle potensielle utfall ved å «avsløre» dette. Den personen dette vil gå mest utover er barnet. Og barnet har uansett ikke skyld i dette, det er mor. Barnet kan føle seg utenfor familien, ikke inkludert blant søsknene og i verste fall bli avvist av far. Mor og far er uansett ikke lenger sammen, så det er ingen hensikt å avsløre eventuelle sidesprang lenger. La dette ligge for barnets del. Dette er eneste pappa dette barnet kjenner uansett. 

Anonymkode: 3a310...8f4

Jeg ønsker ikke å avsløre eller spre rykter, men tips til å slutte å tenke på dette tøvet. 

Ts

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er ikke et ukjent fenomen så skjønner ikke hvorfor det er så overraskende. I Nord-afrika, nærmere sagt Marokko så finnes det veldig mange rødtopper som har foreldre som har helt mørkt hår.

Det var ikke det røde håret som var poenget, men at i arvelære bør en ikke nødvendigvis skylde på postmannen, fordi teorien ikke alltid stemmer overens med praksis. 

• Liker 3
Skrevet

Barn ligner ikke alltid på foreldrene. I vårt tilfelle så ligner ingen av oss søskene på mor, kun på far. Så om menn kunne bære frem barn så hadde vel folk trodd at mor var utro.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...