AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #1 Skrevet 29. desember 2020 Jeg elsker tiden fra 1 til 24 desember, forventingene, kosen i advent som bygger opp til juleaften, pakkene under treet og det å glede seg til å møte familie på juleaften. Når juleaften er ferdig er det liksom ikke noe mer. Ja, det er julefilmer på tv, men julestemningen er liksom ferdig for min del. Da er alt over som man ventet på. Det er ingen flere selskaper i min familie å gi til heller, og jeg har prøvd å invitere selv uten hell. Jeg går alltid og føler meg litt smådeppa i romjulen og venter egentlig bare på nyttårsaften. Er det andre her som har det sånn? Anonymkode: 91f05...5d7 9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #2 Skrevet 29. desember 2020 Ja🤔 Og så er det et helt år til neste gang Anonymkode: 072e8...5c2 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #3 Skrevet 29. desember 2020 Tvert imot. Julen er ensom og trist tid for meg. Blir glad når hverdagen er tilbake. Anonymkode: 9a1ce...46b 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #4 Skrevet 29. desember 2020 Ja, storkoser meg i ventetiden mot jul med julefilmer, julemusikk , baking etc. Nå i romjula blir det ikke det samme, venter bar på det nye året på en måte. Men beholder julepynten og lysene, gruer meg til det skal vekk Anonymkode: cc584...d96 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #5 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tvert imot. Julen er ensom og trist tid for meg. Blir glad når hverdagen er tilbake. Anonymkode: 9a1ce...46b Ja, jeg kan skjønne at det da føles omvendt for deg. Håper du får et godt nytt år ❤️ Anonymkode: 91f05...5d7 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #6 Skrevet 29. desember 2020 Godt å se at vi er flere som føler det sånn, eller ikke godt på den måten da. Unner ingen å sitte med kjipe følelser, men det er greit å se at vi er flere om samme følelsen, da er det ikke så unormalt liksom ❤️ Anonymkode: 91f05...5d7 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #7 Skrevet 29. desember 2020 Ja jeg føler det samme også. Alt er liksom over når julaften har vært. Savner tiden fra advent og frem til jul Anonymkode: 1b861...6d9 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #8 Skrevet 29. desember 2020 Jeg prøver å gjøre det beste ut av det, og ser på romjulen er en ettertenksomhetens tid, en nødvendig nullstilling mellom den hektiske førjulstiden og julefeiringen, og det nye året med vanlige hverdager. Anonymkode: 03b5f...841 2
Sinte-my Skrevet 29. desember 2020 #9 Skrevet 29. desember 2020 Jeg har det motsatt. Syntes advent er travelt! Avslutninger på skolen, avslutningene på fritidsaktiviteter, hardkjør på jobb for å komme i mål til ferien. I tillegg til alt som skal gjøres hjemme. Når da romjula kommer, er det endelig et pusterom. Da er det tid for lange frokoster med ekstra godt, sene middager med god drikke, julefilmer, legobygging, tid for å lese. Alt mens man suller rundt i pysj. Gjennomført deilig! 9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #10 Skrevet 29. desember 2020 Ja. Jeg føler alltid på en tomhet når gaveåpningen er over og alle drar hjem til sitt. Jeg elsker også tiden mellom 1. Og 24. Desember, og hele høsten går jeg og gleder meg til det er lov å glede seg, og bare roer ned julefølelsen i meg 🙈 Så er julaftenen over, og jeg blir helt tom. Jeg sliter med depresjon og angst fra før, så jeg tråkker ikke i salaten når jeg sier at det er en Ekstra tung følelse som minner veldig om depresjon. For min del handler det om tiden som kommer - det er enda mørketid og det er herved ingenting på veldig lenge å se frem til. Joda, påske er kos og jeg har bursdag da, men så er det så lenge til det blir vår her oppe i nord, og vi får knapt hatt vår før det er sommer og man irriterer seg over det manglende sommerværet. Jeg tror jeg rett og slett blir deprimert når julen er over, fordi alt ser så mørkt ut fremover. At det blir lys, sånn typ 28. mai om vi er heldig, er uvesentlig for det er så sykt langt fram i tid. Å gud hjelpes. Tror jeg må fornye resepten min, gitt. Det ble mørkt igjen. Anonymkode: 8d54d...210 2
Gjest SVK Skrevet 30. desember 2020 #11 Skrevet 30. desember 2020 (endret) I romjula koser jeg meg med restene fra julemiddagene og julekakene. Hadde jeg vært sprek så hadde jeg kost meg med å stå på ski i romjula. Enig i at julestemningen ikke blir helt den samme i romjula, men synes fortsatt det er litt igjen av den. Pålmesøndag i 2021 er 28. mars. Så når jula er over er det rundt 3 måneder til påske. 🐣 Jeg misliker raketter så nyttårsaften gleder jeg meg ikke til. Endret 30. desember 2020 av SVK
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #12 Skrevet 30. desember 2020 På mange måter har mye av julefeiringen blitt flyttet til tidligere i desember. I år tok jeg bevisste valg på å utsette og unngå mange ting jeg ellers koste meg med i adventstida, og heller ta den kosen i romjula. Jula begynner jo egentlig ikke før juleaften. Når det var null julebrus, julegrøt, julemarsipan, julemusikk, julepålegg, julekonsert, julebesøk osv osv i adventstida så ble det mye å glede seg til og en spesiell tid i romjula også Bygg egne tradisjoner, for ting dere gjør i romjula? Anonymkode: 1889e...d5d 5
Gjest Albbas Skrevet 30. desember 2020 #13 Skrevet 30. desember 2020 Nei, får ikke den følelsene før 1. januar. Da er jeg lei meg fordi det er så lenge til neste gang. 😂 Kan du spare noen av tingene du gjør i advent til romjula? Eller finne på noe du kun gjør i romjula? Jeg pleier å legge puslespill og drikke hjemmelaget likør i romjula mens jeg hører på julemusikk. Storkoser meg! Begynner litt før julaften, men tillater meg ikke å begynne tidlig i desember, for det skal spares til juletiden. Jeg er også glad i å lese, og sparer julehefter og de beste bøkene til romjula. Julepålegget jeg liker best spares til jul og romjul... Kanskje du kan utsette noen typer kakebaking til romjula? Lage pepperkakehus? Det er viktig å ikke "bruke opp" alt før jul. Kan du prøve å ikke bare glede deg til selskapet på julaften, men til freden etter julaften?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #14 Skrevet 30. desember 2020 Jeg får tomhetsfølelse etter julen hvert år. Men ordner det med å glede meg til nye ting. F.eks håndball-VM i midten av januar. Anonymkode: c7e78...928 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #15 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg elsker tiden fra 1 til 24 desember, forventingene, kosen i advent som bygger opp til juleaften, pakkene under treet og det å glede seg til å møte familie på juleaften. Når juleaften er ferdig er det liksom ikke noe mer. Ja, det er julefilmer på tv, men julestemningen er liksom ferdig for min del. Da er alt over som man ventet på. Det er ingen flere selskaper i min familie å gi til heller, og jeg har prøvd å invitere selv uten hell. Jeg går alltid og føler meg litt smådeppa i romjulen og venter egentlig bare på nyttårsaften. Er det andre her som har det sånn? Anonymkode: 91f05...5d7 Gjett om. Jeg forsøker allikevel å tviholde på julefølelsen. Selv om jeg elsker jula så synes jeg det er synd at alle tar jula så innmari på forskudd med å sette opp juletre tidlig i desember. Det er vel de samme folka som kaster ut jula allerede 2.juledag. Jeg føler det er med på å undergrave den tradisjonelle julefeiringen som kunne var langt utpå nyåret når man fortsatt inviterer folk på det som er igjen av julemat og julebakst. Man trenger denne lune, gode julekosen litt lenger ut på nyåret, fremfor å ta den allerede 1 desember. Jeg elsker adventstiden, men skulle ønske vi fortsatt kunne skille litt på førjul og selve jula så ikke man får et antiklimaks allerede 2. juledag. Og det får jeg når folk babler om "nei, nå er jeg drittlei jula og treet skal ut!". Hold kjeft, sier jeg bare. Anonymkode: 283d0...81a 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #16 Skrevet 30. desember 2020 Albbas skrev (5 minutter siden): Nei, får ikke den følelsene før 1. januar. Da er jeg lei meg fordi det er så lenge til neste gang. 😂 Kan du spare noen av tingene du gjør i advent til romjula? Eller finne på noe du kun gjør i romjula? Jeg pleier å legge puslespill og drikke hjemmelaget likør i romjula mens jeg hører på julemusikk. Storkoser meg! Begynner litt før julaften, men tillater meg ikke å begynne tidlig i desember, for det skal spares til juletiden. Jeg er også glad i å lese, og sparer julehefter og de beste bøkene til romjula. Julepålegget jeg liker best spares til jul og romjul... Kanskje du kan utsette noen typer kakebaking til romjula? Lage pepperkakehus? Det er viktig å ikke "bruke opp" alt før jul. Kan du prøve å ikke bare glede deg til selskapet på julaften, men til freden etter julaften? Ekstremt enig med deg. Anonymkode: 283d0...81a 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #17 Skrevet 30. desember 2020 Jeg har brukt å reise til mine foreldre i jula, og det at det alltid er hvit jul der gjør at julestemningen i høyeste grad varer gjennom romjula. Går på ski, spiser julekaker, leser julehefter, spiller brettspill osv. Sånt man ikke har tid til tidlig i desember. I år kunne vi ikke reise pga korona, og da var jeg supernøye på å skille på førjul/advent og selve jula. Har kost meg med å planlegge gaver, skrive julekort, vaske og bake og slikt i desember, men juletreet kom ikke opp før lille julaften og skal bli stående minst til trettende dag. Jeg syns egentlig julaften er et litt slitsomt klimaks man må komme seg gjennom før man kan slappe av i romjula. Derimot syns jeg januar og februar er skittriste. Det er like mørkt og kaldt som i desember, men ingenting å se fram til, og i stedet for å kose deg inne med julekaker skal du liksom ut i sluddværet og jogge for å ta av julekiloene. Anonymkode: 45795...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #18 Skrevet 30. desember 2020 Jeg har det på samme måte, elsker adventstiden og føler julen er litt over nå. Og på nyttårsaften er jeg skikkelig deprimert, for ikke å snakke om første arbeidsdag 😄 men akkurat nå blir det jo litt fint å prøve et nytt år, så får vi håpe det blir mer vellykket enn det gamle. Håper forresten folk lar julelysene stå oppe litt lengre neste år, vi trenger litt lys i mørket mens vi venter på en bedre vår. Anonymkode: cb768...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #19 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Derimot syns jeg januar og februar er skittriste. Det er like mørkt og kaldt som i desember, men ingenting å se fram til, og i stedet for å kose deg inne med julekaker skal du liksom ut i sluddværet og jogge for å ta av julekiloene. Anonymkode: 45795...1ff Der er vi kanskje heldige, som bor langt nord i landet. Januar er måneden hvor sola kommer tilbake, og vi ser fram mot lysere dager vi har solkaffe, og barnehager/skoler har gjerne solfest. (Mens vi forsøker å glemme januarstormene... 😛 ) Finn fram din indre nordlending og arranger en solfest? Elsker å fylle huset med billige primula i all slags farger på nyåret, og lengte litt på vår. Anonymkode: 1889e...d5d 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #20 Skrevet 30. desember 2020 Jeg synes advent er best, helt til julemiddagen står på bordet. Forberedelser, baking, pynting, å finne gjennomtenkte julegaver, pakke dem inn, møte venner for å si "god jul". De siste små ærend på lille julaften, og det å kjenne at man rakk alt i år også. Så innser jeg på julaften at alle disse forberedelsene var for å gjennomføre 5-6 timer med kos. Oppakking av gaver føles malplassert til slutt. Forberedelser og å glede seg ER jula for meg. Det er jo fint med romjul også, lange skiturer, brettspill, selskap. Men det føles ikke som jul. Anonymkode: c0a7e...4e3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå