Gå til innhold

Gryterett med kjøttdeig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan gi meg en oppskrift på gryterett med kjøttdeig?? Spist mange gode, men har ingen aning om hvordan jeg skal lage selv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fargeglad gryte (4 pers.)

4 porsjoner pasta

2 løk

500 g kjøttdeig

1 boks hermetiske tomater

3 ss tomatpuré

salt/pepper

1 ½ dl vann

1 ts tørket basilikum

1 ts tørket oregano

2 hvitløksbåter

2 paprika i forskjellige farger

Kok pasta etter anvisning på pakken og avkjøl. Finhakk løk og fres myk. Stek kjøttdeig og ha i en gryte sammen med løk, tomater, tomatpuré, salt, pepper, basilikum, oregano og presset hvitløk. Sett på lokk og la surre ca 10 minutter, rør av og til. Tilsett paprika i biter og bland forsiktig inn ferdigkokt pasta. Rør godt og server når pastaen er blitt god og varm.

Karrigryte (4 porsj.)

500 g kjøttdeig

1 gulrot

½ purre

½ frisk chili

1 ts karri

½ ts malt koriander

½ ts salt

½ dl ananasjuice

2 dl kraft

saften av ½ sitron

1 ss maisenna

1 liten boks ananas i biter

Brun kjøttdeigen og ha over i en gryte. Skjær gulrot i små terninger, purre og chili i ringer. Fres grønnsakene raskt i panna og ha over i gryten. Tilsett krydder og resten av ingrediensene, unntatt ananas. Kok opp og la småkoke ca 5 minutter. Tilsett ananas og smak til med krydder. Server med kokt ris.

Chili con carne (4 pers.)

300 g kjøttdeig

2-3 fedd hvitløk

1 liten rød chilipepper

1 ts oregano

2 ss hvetemel

1 boks hermetiske tomater

3 dl hvite/brune bønner

2 løk

100 g bacon

1 ss paprikapulver

1,5 dl buljong

½ ts cayennepepper

Legg bønnene i bløt natten over. Kok dem i en time. Evt bruk hermetiske bønner, det synes jeg er like godt og mye lettere. Ikke bruk tomatbønner! Hakk løk og hvitløk og surr i panne. Tilsett kjøttdeig og bacon og stek det brunt. Finhakk chili og tilsett i kjøttet sammen med krydder og hvetemel. Tilsett tomater og buljong. Kok opp og la småkoke ca 30 minutter. Bland i bønner og la alt putre 10 minutter til (sjekk at bønnene er møre).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...