Gå til innhold

Dere der ute med dårlig råd og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tanke om at mine barn bør lære seg at vi har for mye materielle ting.

Hvert år og hver bursdag får de masse greier som nesten ikke blir brukt. Jeg har selv vokst opp i fattigdom, og lurer på om "dere andre" tenker som meg. 

Jeg er ikke fattig i dag, mye takket være mannen min, men også takket være nøysomhet.

Å være nøysom ligger fremdeles i meg og vi har egentlig ikke noe overforbruk altså.. Men nok selvforsvar. 

Ville dere, Hvis dere fant en annonse (enten på finn.no eller fb)... Tatt i mot brukte julegaver? Altså, hvis jeg får mine døtre til å hver måned pakke inn noen fine gaver (for liten Elsa kjole + Elsa og anna-dukkebamse f. Eks), tatt kontakt og takket ja til gaven? Eller er det bare nye ting som gjelder? 

Jeg har lyst til at de hver måned skal finne frem noe de ikke har brukt på la g tid men som er av god kvalitet og ser noenlunde nytt ut, og gi det vekk. Ikke til fretex eller til Romania, men til norske barn. Men er usikker på om det har noen hensikt og jeg er usikker på om folk vil takke ja. 

Anonymkode: a2a04...62e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Ikke fordi brukt ikke er bra nok, men fordi jeg hadde tenkt at det nok er noen andre som trenger det mer. Og fordi det føles som man må forklare/forsvare hvorfor man trenger det om man tar imot noe gratis på den måten.

Men du får nok gitt det bort likevel, det finnes mange andre som tar imot. Jeg pleier å selge pent brukte ting, men ting som er tydelig brukt (men fortsatt brukbart) legger jeg ut på gis bort, og det er alltid noen som vil ha det. :)

Anonymkode: fa421...cb5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde ikke gjort det. Ikke fordi brukt ikke er bra nok, men fordi jeg hadde tenkt at det nok er noen andre som trenger det mer. Og fordi det føles som man må forklare/forsvare hvorfor man trenger det om man tar imot noe gratis på den måten.

Men du får nok gitt det bort likevel, det finnes mange andre som tar imot. Jeg pleier å selge pent brukte ting, men ting som er tydelig brukt (men fortsatt brukbart) legger jeg ut på gis bort, og det er alltid noen som vil ha det. :)

Da blir jeg redd for at det er sånn at "alle" tenker at det er noen andre som trenger det mer 🙈

Jeg er redd for at jeg ikke får gitt det bort fordi det er brukt (selv om ingen ville tenkt at det er det, annet enn at det ikke henger lapp på e.l). 

Kanskje jeg ikke skal henvende meg kun til de med dårlig råd, men formulere meg sånn at det appellerer til de som er opptatt av gjenbruk. Og at de som tar i mot vil gjøre meg som ønsker å lære mine barn en tjeneste/lære mine barn å dele. 

Jeg tenkte jentene skulle begynne med dette allerede i januar, men det er jo enda nesten ett år til jeg må formulere tekst. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Da blir jeg redd for at det er sånn at "alle" tenker at det er noen andre som trenger det mer 🙈

Jeg er redd for at jeg ikke får gitt det bort fordi det er brukt (selv om ingen ville tenkt at det er det, annet enn at det ikke henger lapp på e.l). 

Kanskje jeg ikke skal henvende meg kun til de med dårlig råd, men formulere meg sånn at det appellerer til de som er opptatt av gjenbruk. Og at de som tar i mot vil gjøre meg som ønsker å lære mine barn en tjeneste/lære mine barn å dele. 

Jeg tenkte jentene skulle begynne med dette allerede i januar, men det er jo enda nesten ett år til jeg må formulere tekst. 

Jeg er ganske sikker på at noen kommer til å ta imot selv om ikke jeg ville gjort det altså. I alle fall hvis de slipper å fortelle hvorfor de trenger det, det kan du jo ta med i teksten.

Det er ikke sikkert de som kontakter deg er blant de som har aller minst, men rike er det vel lite sannsynlig at de er om de tar seg bryet for brukte leker. Og barna dine vil jo lære like mye likevel. :)

• Liker 2
Skrevet

Vær obs på at du kan finne samme lekene til salgs på finn.no rett etterpå.

• Liker 1
Skrevet
Jojo2 skrev (1 minutt siden):

Så da kan hun like gjerne bare kaste lekene isteden?🙄

Anonymkode: 3310d...0e1

Skrevet

Kanskje du heller burde lære barna dine å være nøysomme og ikke ha et vilt materialistisk overforbruk kun fordi du nå kan. Vokste opp med dårlig råd selv. Har et nøkternt forbruk i dag, med mye i backup. Prioriterer opplevelser sammen. Ikke materialistiske ting. 

Anonymkode: efde4...422

• Liker 1
Skrevet
Jojo2 skrev (2 minutter siden):

Hvem følger med på Finn for det? 

Anonymkode: efde4...422

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Jeg har grei økonomi, men kunne sikkert svart på en  nøytral annonse om jeg hadde bruk for tingen og det var i nabolaget. Og lagt ut selv uten forventning om at «en fattig» kom og hentet. 

Av hensyn til miljø og klima.

Om jeg hadde veldig dårlig råd hadde jeg nok kikket litt ja, men vært skeptisk om forutsetningen for «gis bort» annonsen var forbeholdt noen «fattige». Det høres nedlatende ut.

Da hadde jeg heller gått på en Fretex med barneleker eller på loppemarked. 

Mange med grei/god råd er opptatt av ombruk. 

Når det er sagt synes jeg det som legges ut de få gangene jeg har tittet for gøy på FB/Finn bare er ræl og ødelagte greier, så jeg har aldri benyttet tjenesten selv utover å være giver. 

Endret av Fnuggolina
Skrevet

Hadde det vert pent brukte leker så hadde jeg gledelig tatt imot ☺️

men skriv heller noe som: leker søker nye lekekamerater ...

eller skriv noe om miljø hensyn...

ikke bruk fattig!

Anonymkode: 9255c...653

• Liker 4
Skrevet

Enig med dere, skal formulere meg slik at "alle" kan lese gjennom annonsen, ikke bare de med dårlig råd. Og hvis det blir lagt ut på finn.no så skal jeg forsøke å tenke at da har de som selger dem VIRKELIG bruk for pengene! 

Det er ikke slik at jeg overøser barna mine med gaver altså. Hos oss får de én eller to ting til jul. En som de ønsker seg og en jeg tenker de hae bruk for mer enn de nødvendigvis ønsker seg. Vi kjøper ikke noe til barna hver gang vi er på lekebutikken for å kjøpe bursdagsgave til klassekameraten, for å si det sånn. Men de får nok mer enn andre da, fordi vi har helt ok råd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...