Gå til innhold

Dere som har sterke meninger om læreres arbeidstid, har dere en fot innenfor skoleverket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærer, og var i utgangspunktet positiv til en 8 timers arbeidsdag. Problemet er bare at jeg ikke kan gjøre jobben min innenfor de rammene, og det er vanskelig å undervise en klasse på 30, om man ikke har gjennomtenkte opplegg og tid til å ta tak i alt som dukker opp underveis.

Dere som mener mye? Er dere egentlig bare misunnelige? Det har barna mine vært opp gjennom hele oppveksten. På dine barn, som har en mor som har 8-16 jobb. For mine barn har også en mor som er på jobb fra 8-16, og i tillegg har jeg med en bunke hjem.

Det er mye som er bra med å være lærer. Jeg elsker jobben min. Men jeg uttaler meg sjelden om arbeidstidsordningene til andre yrker. For det er kun den som har skoen på, som virkelig vet hvor den trykker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobbet som lærer før, men har tatt en annen utdanning og byttet karriere helt. Med erfaring fra både læreryrket og annet arbeidsliv føler jeg meg mer kvalifisert enn de fleste til å mene noe om dette. 

Joda, lærere jobber mye i perioder, men det gjør jammen meg andre yrker også. 8-timers-dagen er ingen realitet for de av oss som jobber innen kompetansekrevende yrker.

Den kompensasjonen som lærere får som "avspasering" er ekstremt god. Jeg jobber mange lange dager nå også, og har med meg arbeid hjem rett som det er. Det jeg gjør hjemmefra får jeg ikke særlig kompensert for, da jeg sjelden registrerer alt dette. Det blir en mail her, gjennomlesing av et rundskriv der, litt planlegging slik og litt rapportering sånn. Som lærer er du med andre ord slett ikke unik som jobber en del hjemme. For oss andre har grensen mellom jobb og fritid blitt utvisket mye de siste 10-15 årene. Jeg får plusstimer for det jeg jobber ekstra på jobb, selvsagt. Det er bare det at hvis man jobber i det offentlige og har mer enn et visst antall plusstimer, så strykes det som er over grensen. Dermed får jeg ikke kompensert for det jeg jobber. 

Anonymkode: 24b9d...54d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...