Gå til innhold

Fått feilutbetaling fra jobb, krever tilbakebetaling med skatt/brutto.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har vært sykmeldt en periode. Ved en feiltagelse har jeg fått lønn fra jobb + sykeutbetaling fra NAV for en måned. Jeg skal selvsagt ikke ha dobbelt opp og skal nå betale tilbake det jeg fikk utbetalt fra jobben, da jeg allerede har fått utbetalt sykepenger fra NAV. Jobben mener at jeg skal betale de tilbake brutto lønn. Kan dette være riktig? Jeg har jo ikke mottatt annet enn nettolønn. Skattetrekket er ikke noe som er kommet inn på min konto, så hvor skal jeg hente de pengene fra?

Kan dette være riktig?

Anonymkode: 8097b...34f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du betaler tilbake netto.

Anonymkode: a9ee8...5ef

• Liker 3
Skrevet

Skattetrekket går jo til å betale deler av din skatt for 2020. Arbeidsgiver har jo betalt det inn til skatteetaten på  dine vegne. Du er nødt til å betale dette tilbake til arbeidsgiver ja, men kanskje du kan argumentere deg til at du kan vente til du får det tilbake på skatten i vår, siden det var arbeidsgiver som gjorde feilen?

Anonymkode: 8cea5...4f6

• Liker 7
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Netto ja, det er bare å vise til lønnsslippen. Jeg håper ikke det er lønningskontoret som mener dette, du får jo sende dem en mail. 

Skrevet

Det stemmer at du må betale tilbake alt, inkl skatten. Hvis du ikke har penger nå regner jeg med at jobben din er villig til å lage en nedbetalingsplan. Siden du har betalt ekstra i skatt kan du jo sette ned skattetrekket ditt så du får litt mer utbetalt fremover.

Anonymkode: 40baa...cf9

• Liker 7
Skrevet

Selvfølgelig feil, du skal jo ikke gå i minus! Jobben din må kontakte skatteetaten.

Anonymkode: 97ac9...1e7

• Liker 2
Skrevet

Er det noen av dere som har kjørt lønn? Arbeidsgiver kjører selvfølgelig lønna i minus sånn at skatten retter seg opp.

Anonymkode: a9ee8...5ef

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer at du må betale tilbake alt, inkl skatten. Hvis du ikke har penger nå regner jeg med at jobben din er villig til å lage en nedbetalingsplan. Siden du har betalt ekstra i skatt kan du jo sette ned skattetrekket ditt så du får litt mer utbetalt fremover.

Anonymkode: 40baa...cf9

Fremover? Vi er i desember. Justerer ts ned skatten fremover nå, er vi over i et nytt skatteår som ikke har noe med denne feilutbetalingsmåneden å gjøre.

Anonymkode: be86e...eee

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig feil, du skal jo ikke gå i minus! Jobben din må kontakte skatteetaten.

Anonymkode: 97ac9...1e7

Skatt er personlig, og skatten er jo betalt i ts sitt navn. 

Kanskje ta en telefon til skatteetaten, om de vet hva man gjør i en slik situasjon? 

Anonymkode: 0370a...68a

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser det er varierende svar her. Det føles litt surt å plutselig måtte betale tilbake mer enn hva jeg har fått. De har ikke akkurat gjort meg noen tjeneste med å surre det til på denne måten iallfall. Men jeg vil uansett få pengene tilbake, om det er så?

Skrevet

Jeg vet at de kan reversere lønn. Men det må kanskje skje umiddelbart? Jeg meldte fra samme dag som lønn kom på konto. Og da trakk de bare tilbake netto.

Anonymkode: 6058a...fd1

• Liker 1
Skrevet

Utbetalt for mye

Har du utbetalt for mye og oppgitt et for høyt beløp i a-meldingen, må du rette når inntektsmottaker har betalt tilbake eller inngått en bindende avtale om å betale tilbake. Du må rette a-meldingen på det tidspunkt som inntrer først av faktisk tilbakebetaling eller når du har inngått en bindende avtale.

Før 2020 var praksis at endring av a-melding først skulle foretas når feilutbetalingen faktisk var tilbakebetalt. Praksis endres fra 2020. Endringen er ikke gitt tilbakevirkende kraft på eldre saker. Dette innebærer at rapporteringstidspunktet er valgfritt for tilbakebetalingskrav som ble endelig stiftet før januar 2020.

Hvordan du retter avhenger av om inntektsmottakeren skal betale tilbake:

• netto beløpet eller
  • brutto beløpet

Netto tilbakebetaling

Hvis avtalen om tilbakebetaling eller tilbakebetalingen skjer før 31. januar i året etter inntektsåret, kan inntektsmottakeren betale tilbake nettobeløpet. Det samme gjelder hvis avtalen inngås etter skatteoppgjøret er foretatt for det året feilutbetalingen gjelder.

Slik retter du:

1. Endre brutto inntekt og forskuddstrekk på den eller de månedene feilen ble gjort.
  2. Når du har rettet feilen, send inn a-meldingen. Bruker du et lønnssystem, sjekk med systemleverandøren hvis du er usikker på hvordan du retter i ditt system.

Eksempel med netto tilbakebetaling

Adam jobber på en møbelfabrikk. Møbelfabrikken utbetalte for høy timelønn til Adam i januar, februar og mars. Timelønna var 60 000 kroner per måned. Antall timer var riktig rapportert.

I april oppdaget møbelfabrikken feilen og krevde for mye netto utbetalt tilbake fra Adam, 3 200 kroner per måned. Brutto utgjorde dette 5 000 kroner per måned.

Adam betalte tilbake nettobeløpet i april og møbelfabrikken rettet i a-meldingene for januar, februar og mars med beløpet som var betalt tilbake.

Siden Adam betalte tilbake nettobeløpet, endret også møbelfabrikken forskuddstrekket med 1 800 kroner per måned, da Adam ikke skal ha dette godskrevet på skatteoppgjøret. Møbelfabrikken får trekket tilbakebetalt på grunnlag av endringen i a-meldingen.

Se hvordan de retter feilen

Brutto tilbakebetaling

Hvis avtalen om tilbakebetaling eller tilbakebetalingen skjer etter 31. januar i året etter inntektsåret og før skatteoppgjøret, må inntektsmottaker betale tilbake bruttobeløpet.

Slik retter du:

1. Endre brutto inntekt på den eller de månedene feilen ble gjort. Du skal ikke endre forskuddstrekket. Inntektsmottakeren får godskrevet forskuddstrekket i skatteoppgjøret.
  2. Når du har rettet feilen, send inn a-meldingen. Bruker du et lønnssystem, sjekk med systemleverandøren hvis du er usikker på hvordan du retter i ditt system.

Eksempel med brutto tilbakebetaling

Emma jobber hos en bilforhandler. Bilforhandleren utbetalte for høy timelønn til Emma i oktober, november og desember. Timelønna var 60 000 kroner per måned. Antall timer var riktig rapportert.

Bilforhandleren oppdager feilen i februar året etter og krever for mye brutto utbetalt tilbake fra Emma, 5 000 kroner per måned.

Emma betaler tilbake bruttobeløpet i februar og bilforhandleren endrer a-meldingene for oktober, november og desember med beløpet som er betalt tilbake.

Siden Emma har betalt tilbake bruttobeløpet, endrer bilforhandleren ikke forskuddstrekket.

Beløpet som Emma har betalt tilbake inkluderer forskuddstrekket som er betalt. Hun får godskrevet forskuddstrekket, som tidligere er oppgitt i a-meldingen, på skatteoppgjøret.

Anonymkode: 8cea5...4f6

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet

Du må selvsagt spørre dem. Men jeg synes det virker rart? Kan det være fordi de alt har betalt inn skatten for denne perioden og dette er noe du vil få igjen på skatten i 2021?

Skrevet (endret)
Blondie65 skrev (5 minutter siden):

Du må selvsagt spørre dem. Men jeg synes det virker rart? Kan det være fordi de alt har betalt inn skatten for denne perioden og dette er noe du vil få igjen på skatten i 2021?

Skatten skal ikke betales før neste år (6 termin har forfall i januar). De må kjøre en ekstrakjøring, for å korrigere. 

godt poeng dog! 

Men TS; hvilken måned er feil? Mener å huske at man kun kan korrigere skatt innenfor samme termin. En stund siden jeg tok lønnkjøring selv. 

Endret av miss summers
Skrevet

Jeg har sendt en tilbakemelding om at jeg synes det er underlig å kreve tilbakebetalt i brutto. Det bør finnes andre måter å løse dette på, da det ikke er alle som sitter med ekstra cash på konto for en slik utgift, selv om det er midlertidig.

Uansett, nå er mange på juleferie så regner ikke med å få mer tilbakemelding på dette før på nyåret.

Takk for alle svar. Det var oppklarende på mange måter. 

:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har sendt en tilbakemelding om at jeg synes det er underlig å kreve tilbakebetalt i brutto. Det bør finnes andre måter å løse dette på, da det ikke er alle som sitter med ekstra cash på konto for en slik utgift, selv om det er midlertidig.

Uansett, nå er mange på juleferie så regner ikke med å få mer tilbakemelding på dette før på nyåret.

Takk for alle svar. Det var oppklarende på mange måter. 

:)

Jeg tror de har rett dessverre. De får avvik i sitt regnskap da skatten er videreført til Skatteetaten. Men du kan be om nedbetaling, de kan føre det over som lån til ansatte i balansen. Husk at skatten er noe arbeidsgiver er forpliktet til å trekke og føre videre. De sitter ikke igjen med disse pengene. 

Skrevet
miss summers skrev (26 minutter siden):

Jeg tror de har rett dessverre. De får avvik i sitt regnskap da skatten er videreført til Skatteetaten. Men du kan be om nedbetaling, de kan føre det over som lån til ansatte i balansen. Husk at skatten er noe arbeidsgiver er forpliktet til å trekke og føre videre. De sitter ikke igjen med disse pengene. 

Neida, men jeg sitter jo heller ikke igjen med disse pengene, og nå går jeg brått i minus fordi dem har gjort en tabbe. Det er ikke alle som sitter med ekstra cash og kan ta den utgiften på strak arm.

Jeg ser for øvrig at AnonymBruker 8cea5...4f6, har sakset et utdrag fra Skatteetaten hvor det er skissert en løsning på netto tilbakebetaling hvor arbeidsgiver endrer og melder inn forskuddstrekket. Så jeg håper arbeidsplassen min er rimelig nok til å gå for den løsningen fremfor brutto tilbakebetaling. Jeg regner med det ordner seg på et vis :)

• Liker 1
Skrevet

Du betaler tilbake den summen du fikk fra de. Den står på kontoutskriften din. De må så foreta en ekstrakjøring på lønn, som kun blir en korrigering på lønnskonti, og deretter sende ny a-melding for perioden. Du skal selvfølgelig ikke betale inn brutto lønn. 

• Liker 1
Skrevet
miss summers skrev (51 minutter siden):

Kan du regnskap og lønn?

Det er ingen problem å rette dette netto og få innbetalt skattetrekk tilbake fra skatteetaten.

Anonymkode: 0c90e...b2f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...