Gå til innhold

Hvordan tilgi seg selv etter traumatisk forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvor jeg skal begynne.. 

I 2015 møtte jeg verdens herligste (trodde jeg). Med tiden viste han seg å være manipulerende, kontrollerende og han hadde flere damer på si. Vi kjøpte oss hus sammen, der han blandt annet har hatt ekser på besøk bak min rygg. Han kunne komme hjem fra jobb, og bestille seg enveisbillett til Thailand, uten meg, og være borte i ukesvis. Jeg tror jeg kan kalle han en narsissist uten at jeg overdriver. 

Jeg flyttet fra han i 2018, etter det kom det fram at han hadde vært innlagt på psykiatrisk, og var nær å bli ufør like før jeg kom inn i livet hans.. Dette brukte han mot meg etter jeg flyttet fra han, og han har på mirakuløst vis klarte å holde på meg frem til november i år. 2 år etter bruddet har jeg vært hans støttespiller. Han har kommet og gått i livet mitt etter sine egne behov, jeg har vært dum nok til å slippe alt jeg har i hendene for å ta vare på han når han har kommet gråtkvalt på døra mi. Han har hatt 2 forhold siden jeg gikk fra han i 2018, jeg har ikke kunne gått videre pga jeg har følt ansvar for han. 

Etter jeg kuttet all kontakt med han i november, har han oppsøkt hjelp hos lege, han har begynt å trene, ta vare på sine besteforeldre (som han helst ikke ville være sammen med før), og nå vurderer han å skaffe seg hund. (Dette har en felles venn fortalt). 

Jeg er så lei meg og sint på meg selv for at jeg har brukt så mye tid på en som aldri har brydd seg om meg. Og jeg er ekstremt bitter for at han nå oppsøker hjelp, og tydelig slår seg til ro. Dette var alt jeg ønsket meg av han. Nå gjør han det uten meg.. 

Jobber han kun med fasaden (det var alt for han da vi var sammen), eller med å endre hele seg? Jeg prøver å trøste meg med at han nok ikke kommer til å endre atferd ovenfor andre noen gang, samtidig unner jeg ikke noen å bli sammen med en så manipulerende og ekkel type. Han er slem, rett og slett. 

Hvordan kan jeg få fred i sjela mi? Jeg er så sint på meg selv for at jeg har latt meg bli utnyttet på denne måten. Jeg har mistet gnisten totalt. 😔😔😔

Anonymkode: 2b2f9...64c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å snu på det - det var heldigvis «bare» 3 år.

Men du velger selv å gi ham nå 2 ekstra år - og så er det opp til deg om du gir ham et tredje.

Har du vurdert å bare si du ikke vil vite noe om ham, slette fra alle sosiale medier og stoppe egne tanker aktivt? 

Anonymkode: 90b8e...802

• Liker 4
Skrevet

Du har tatt vare på en som er svak og psyk. Omsorgsevne er en god egenskap, selv om du ble utnyttet og dette frarøvet deg tid som skulle vært brukt til gode opplevelser. Du kan se det sånn at hvert sekund fremover som du tenker på dette er sekunder han stjeler fra deg. Du må legge det bak deg og ta tilbake tiden. Gjøre ting kun for deg. Som gir deg glede. 

Anonymkode: b1d4e...e32

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøv å snu på det - det var heldigvis «bare» 3 år.

Men du velger selv å gi ham nå 2 ekstra år - og så er det opp til deg om du gir ham et tredje.

Har du vurdert å bare si du ikke vil vite noe om ham, slette fra alle sosiale medier og stoppe egne tanker aktivt? 

Anonymkode: 90b8e...802

Jeg kuttet all kontakt i starten av november, men jeg sliter med å tilgi meg selv for å ha gitt han de 2 "ekstra" årene.. Har selvfølgelig prøvd å stoppe tankene, men de kommer fra tid til annen uansett 😭 Han behandlet meg så ille til tider, og tanken på at jeg har "ofret" meg selv for han i 2 år gjør meg dårlig. 

Skrevet

Vær glad for at det er over. Om han viser enforbedret fasade,så er kun det DET er...en fasade . 

Anonymkode: 2b2aa...139

• Liker 4
Skrevet

Jeg har fortsatt ikke klart det....

Anonymkode: 2a0a0...329

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har tatt vare på en som er svak og psyk. Omsorgsevne er en god egenskap, selv om du ble utnyttet og dette frarøvet deg tid som skulle vært brukt til gode opplevelser. Du kan se det sånn at hvert sekund fremover som du tenker på dette er sekunder han stjeler fra deg. Du må legge det bak deg og ta tilbake tiden. Gjøre ting kun for deg. Som gir deg glede. 

Anonymkode: b1d4e...e32

Etter å ha blitt tråkket på over så lang tid, er det vanskelig å oppleve glede. Jeg gikk ut av forholdet med "brukket rygg", null selvfølelse.. Og nå som jeg i tillegg klandrer meg selv for å ha kastet bort min egen tid, har det bare blitt verre 😔 Han går liksom seirende ut av dette..

• Liker 2
Skrevet

Ta tiden til hjelp. November er jo nesten «i går». 
Å bearbeide dette vil ta tid, men det klarer du! La ting gå langsomt nå. Tillat deg å sørge og være sint. 
tillat at dette kan ta lang tid- og at det er greit. 
Ikke klandre deg selv, men spør heller hva du har lært av dette? 
for det er slik vi vokser og utvikler oss! 
lykke til ts ❤️

Anonymkode: 29747...46b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vær glad for at det er over. Om han viser enforbedret fasade,så er kun det DET er...en fasade . 

Håper det, av en eller annen grunn unner jeg han ikke et godt liv. Han har ødelagt meg fullstendig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta tiden til hjelp. November er jo nesten «i går». 
Å bearbeide dette vil ta tid, men det klarer du! La ting gå langsomt nå. Tillat deg å sørge og være sint. 
tillat at dette kan ta lang tid- og at det er greit. 
Ikke klandre deg selv, men spør heller hva du har lært av dette? 
for det er slik vi vokser og utvikler oss! 
lykke til ts ❤️

Anonymkode: 29747...46b

Vet det er nylig, men alt i alt flyttet jeg fra han for over 2 år siden, og jeg er så sint på meg selv for at jeg har gitt bort 2 ekstra år fra livet mitt. 2 år jeg egentlig skulle ha brukt på å komme meg opp etter 3 år med psykisk vold og undertrykkelse.. Jeg vet det kommer til å bli bedre med tiden, men han kommer alltid til å ligge bak i hodet mitt og sende dårlige vibber. 😔

Skrevet
Frk87 skrev (2 minutter siden):

Håper det, av en eller annen grunn unner jeg han ikke et godt liv. Han har ødelagt meg fullstendig. 

Forstår følelsen ❤ Satse på karma. Det beste du kan gjøre er å fokusere på alt annet enn han. Det tar tid,,,

• Liker 1
Skrevet

Gikk ut av et sånt forhold i fjor og sliter fremdeles med veldig mye tankekjør om hvorfor jeg tillot meg selv å bli så liten og ydmyket, hvorfor jeg lot han lure meg tilbake gang etter gang, selv om jeg visste at han løy.

Han lever som før, trener, er sosial, dater og har det gøy, mens jeg sliter med traumer, har blitt asosial og mistet all selvtillit. Ikke fordi jeg gikk men pga alt som skjedde i de årene vi var sammen. Jeg gikk fra å være sterk, utadvendt og med mye selvtillit til å gå på eggeskall og miste meg selv. 

Klarer ikke å legge alt over på ham i hodet mitt og bare tenke «fy f.. for en syk narsissist han var». Hvorfor? Kanskje fordi han kjeftet på meg hver gang han gjorde noe galt, og ga meg skylden, og hjernen min tror på det fremdeles. Kanskje fordi jeg fremdeles føler omsorg for ham og tror at hvis jeg bare hadde klart å gjøre enda mer for ham, så hadde han innsett hvor høyt jeg elsket ham og derfor blitt «snill»

Det høres sykt ut, gjør det ikke? Sannheten er vel at han kun brydde seg om seg selv og at jeg var en nyttig idiot som la til rette for ham.

Jeg tenker at det viktigste er at jeg er ute av forholdet og slipper å være stresset og redd kontinuerlig for hva som blir neste påfunn. Så vil ting falle på plass etter hvert. Er det én positiv ting jeg kan ta med så er det at jeg har lært å sette grenser og lært at ingen har rett til å tråkke på meg, lyve, lure, eksplodere og la være og bry seg.

Får ikke tilbake de årene, men jeg kan i alle fall sørge for at det ikke skjer igjen. Og, jeg sørget for at det ikke ødela enda flere år av livet mitt.

Tid, egenpleie, trening, venner, hvile og ro - alt hjelper. 

Anonymkode: 333e7...be3

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 7.08):

Gikk ut av et sånt forhold i fjor og sliter fremdeles med veldig mye tankekjør om hvorfor jeg tillot meg selv å bli så liten og ydmyket, hvorfor jeg lot han lure meg tilbake gang etter gang, selv om jeg visste at han løy.

Han lever som før, trener, er sosial, dater og har det gøy, mens jeg sliter med traumer, har blitt asosial og mistet all selvtillit. Ikke fordi jeg gikk men pga alt som skjedde i de årene vi var sammen. Jeg gikk fra å være sterk, utadvendt og med mye selvtillit til å gå på eggeskall og miste meg selv. 

Klarer ikke å legge alt over på ham i hodet mitt og bare tenke «fy f.. for en syk narsissist han var». Hvorfor? Kanskje fordi han kjeftet på meg hver gang han gjorde noe galt, og ga meg skylden, og hjernen min tror på det fremdeles. Kanskje fordi jeg fremdeles føler omsorg for ham og tror at hvis jeg bare hadde klart å gjøre enda mer for ham, så hadde han innsett hvor høyt jeg elsket ham og derfor blitt «snill»

Det høres sykt ut, gjør det ikke? Sannheten er vel at han kun brydde seg om seg selv og at jeg var en nyttig idiot som la til rette for ham.

Jeg tenker at det viktigste er at jeg er ute av forholdet og slipper å være stresset og redd kontinuerlig for hva som blir neste påfunn. Så vil ting falle på plass etter hvert. Er det én positiv ting jeg kan ta med så er det at jeg har lært å sette grenser og lært at ingen har rett til å tråkke på meg, lyve, lure, eksplodere og la være og bry seg.

Får ikke tilbake de årene, men jeg kan i alle fall sørge for at det ikke skjer igjen. Og, jeg sørget for at det ikke ødela enda flere år av livet mitt.

Blir kvalm av slike mennesker. Min x overtalte meg til å la han kjøpe seg inn i leiligheten min etter bare 2 mnd, det kom opp 1000 røde flagg, men han truet med å flytte til nabobyen om jeg ikke lot han gjøre det. Og jeg ville jo ikke at han skulle flytte 😳 Jeg skammer meg SÅNN over hvor dum jeg har vært. Jeg hadde betalt ned 250000,- på lånet mitt da jeg møtte han. Vi kjøpte oss etterhvert hus sammen 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️ Og da jeg flyttet og vi solgte huset satt jeg igjen med knappe 80000,-, og foreldrene mine måtte stå som kausjonister for at jeg skulle få kjøpt meg ny bolig 🤮 Jeg er bare SÅ bitter. Sliter med å finne den gamle meg, som var sosial, utadvent, og hadde mange kreative hobbyer. Nå går fritiden til å grine og gremmes over fortiden. 😌

• Liker 2
Skrevet

Du er sterk! Jeg var i et forhold med psykisk vold i 15 år! Jeg gjorde ingenting for å komme meg ut, selv om jeg merket hvor mye overskudd jeg fikk hver gang han var på jobbreise. Jeg ble tilslutt forlatt. Ellers hadde jeg sikkert vært der enda....

Du er sterk! Og du er på rett vei!

Anonymkode: 4ccb7...26d

• Liker 2
Skrevet

Dere må ikke ha det sånt. Ikke skam dere. Ikke la en dust forsure resten av livet deres. Det er dere for gode til. Brenn alt om fortiden og se fremover. Dere skal frem og ikke tilbake. 

Bestem dere for å få et godt liv videre. Lykke til og ikke gi opp.

Anonymkode: be661...66a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 7.08):

Dette! 
Har selv vært i et lignende forhold. Kom meg ut av det for et år siden og har hatt litt av et år. Vekslet mellom savn, raseri, selvbebreidelse (hvorfor kastet jeg bort alle disse årene), usikkerhet og redsel for fremtiden. Men psyke folk som dette blir aldri bedre. Og nå vet du jo bedre. Og vil styre unna neste gang du merker røde flagg. Og da vil du etterhvert kunne se tilbake og ta det som en erfaring på livets vei som har gjort deg klokere og mer erfaren i valg av livsledsager. Mitt liv er nå så uendelig mye bedre enn det var for bare et år siden. Jeg har ikke ny kjæreste men har vært på flere dater og ser at det er mange flotte menn der ute. Som ikke er slik som min ex var/fortsatt er. Fokuser på hva fremtiden skal bringe deg og gled deg over friheten til å velge på nytt. Min ex fikk seg ny dame samme uken vi gikk fra hverandre og klart det stakk litt i starten. Men så vet jeg jo at han kommer aldri til å forandre seg og jeg kjenner mer på en omsorg for den nye dama hans. Stakkars henne som må leve med han. Jeg er sjeleglad for å ha kommet meg ut av den dritten. Og det kommer du også til å kjenne - etterhvert. Hva med å ta kontakt med en terapeut? Det gjorde jeg og det har gjort underverker. 

Anonymkode: 83957...d68

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blir kvalm av slike mennesker. Min x overtalte meg til å la han kjøpe seg inn i leiligheten min etter bare 2 mnd, det kom opp 1000 røde flagg, men han truet med å flytte til nabobyen om jeg ikke lot han gjøre det. Og jeg ville jo ikke at han skulle flytte 😳 Jeg skammer meg SÅNN over hvor dum jeg har vært. Jeg hadde betalt ned 250000,- på lånet mitt da jeg møtte han. Vi kjøpte oss etterhvert hus sammen 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️ Og da jeg flyttet og vi solgte huset satt jeg igjen med knappe 80000,-, og foreldrene mine måtte stå som kausjonister for at jeg skulle få kjøpt meg ny bolig 🤮 Jeg er bare SÅ bitter. Sliter med å finne den gamle meg, som var sosial, utadvent, og hadde mange kreative hobbyer. Nå går fritiden til å grine og gremmes over fortiden. 😌

«Sliter med å finne den gamle meg»....

Ja. 

Anonymkode: 2a0a0...329

• Liker 1
Skrevet

Tenk på at du er sterk. Du står opp for deg selv, og går videre. Fortiden får du ikke gjort noe med, men nå må du begynne på nytt i livet ditt, uten en som tynger deg ned. Det er ikke din skyld, det er ikke noe du trenger å skamme deg over. Det viktigste nå er at du har alle muligheter til å få deg et bedre liv, uten han. 

• Liker 2
Skrevet

Null kontakt, det eneste som hjelper mot bitterhet er takknemlighet, hva er du takknemlig for i dag? For og heales må dere forstå hvordan slike cluster b folk opererer.

Kan skrive mye mye mer, men anbefaler heller:

Bok: psykopati og kjærlighet

Blogg: psykopati og kjærlighet

YOUTUBE :

Psykopati og kjærlighet (norsk )

Assc Direct- engelsk 

Soul GPS- engelsk

Jobb mot hat, raseri og hevntanker til fullstendig likegyldighet.

Ts: den som forteller om "hans nye fantastiske liv" kan være en flyvende ape, du må kutte all kontakt med hans venner, berørte o,l alt må vekk fra livet ditt, les boken: psykopati og kjærlighet.

Mange mister åresvis på tilknytning til et "menneske" som ikke har evne til tilknytning, gråten dere ser er kun et spill for galleriet, de har ikke sjel.

Anonymkode: 42a06...132

• Liker 1
Skrevet

NULL kontakt bryter traumebåndet, livet blir enklere, du ser klarere og med tiden vil du forstå hva som skjedde, hvorfor du tillot det og blir klokere og sterkere. Du VIL finne tilbake til deg selv, men det tar TID og du skal gjennom en prosess, du må skaffe deg kunnskap om cluster B folk, jeg har gitt deg informasjon om bøker/ youtube, ønsker deg all lykke til.

Anonymkode: 42a06...132

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...