Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min ble 2 år i november. Føler at han har begynt å spise litt mindre.

For eks i går spiste han dette:

Frokost klokka 9: yoghurt 125 gram.(han liker ikke å spise brød til frokost)

Klokka 11:30 spiste han et rundstykke uten pålegg med et glass hel melk.

Sovnet fra 13 til 15.

Klokken 15:30 spiste han ris med kylling. Og en muslibar.

Middag klokken 19 linsesuppe med brød. 

Spiste 1 klementin før han la seg.

Syns dere han spiser nok?

Anonymkode: f1cff...ede

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mer enn nok mat. 

Anonymkode: 8d6c5...f35

Skrevet

Går han opp eller ned i vekt? 

Anonymkode: d9a87...848

Skrevet

Helt normale måltider. Ta det mer ro.

Skrevet

Ville sjekket ut Ellyn satter's "Division of responsibility" for å få litt ro rundt bekymringen. Barn er flinke til å regulere matmengden selv, og behovet vil variere fra deg til dag og i perioder avhengig av vekst, aktivitet osv. Det er helt normalt at det går litt opp og ned. ;) 

Anonymkode: c966d...a8b

• Liker 1
Skrevet

Det blir ikke helt riktig å gange det opp med vekt, men siden du er bekymret kan du godt prøve det likevel. Min toåring veier ca 12 kg. Faren hans veier 110 kg, så om gutten spiser 125g med yoghurt så er det litt som om faren skulle spise 1,1 kg yoghurt. 

Barn er forskjellige og de spiser mye og lite i perioder. Og mye i perioder. Å sammenligne hvor mye han spiste i går er ikke så nyttig, se heller på dette: Virker han sulten? Følger han vektkurven sin?

Anonymkode: fbfc1...a9e

• Liker 2
Skrevet

Syns det var mye mat. 

Gutten min spiser ofte bare et par skiver eller en youghurt. Litt frukt. 

Vil ikke spise kjøtt eller grønnsaker. Men vi prøver jo å tilby mat og at han smaker, men vi tvinger han ikke til å spise. Og så lenge han er i god form og går opp i vekt, er det visst ikke noe å stresse med. 

Anonymkode: c0635...cad

Skrevet

Syns ikke det hørtes så galt ut. Noen perioder spiser barn mye, andre perioder mindre. Du må se totalt sett og om han virker fornøyd ellers 😊

Anonymkode: 3c07d...ae5

Skrevet

Synes også dette virket som en bra matdag - spiser langt mer enn min travle 4-åring som knapt har tid til å snuse på maten før han må videre. 

Anonymkode: 05cbf...162

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Går han opp eller ned i vekt? 

Anonymkode: d9a87...848

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det blir ikke helt riktig å gange det opp med vekt, men siden du er bekymret kan du godt prøve det likevel. Min toåring veier ca 12 kg. Faren hans veier 110 kg, så om gutten spiser 125g med yoghurt så er det litt som om faren skulle spise 1,1 kg yoghurt. 

Barn er forskjellige og de spiser mye og lite i perioder. Og mye i perioder. Å sammenligne hvor mye han spiste i går er ikke så nyttig, se heller på dette: Virker han sulten? Følger han vektkurven sin?

Sist var jeg på 18 måneders kontroll og alt var bra med vekten hans og sånt.

I dag veier han 13.5 kg

Ts

Skrevet

To åringen min spiser som regel mindre enn der der. Vil bare ha frukt og grønt. Bra det, men ikke så mettende eller variert.

Anonymkode: cbc49...b83

• Liker 2
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

I dag veier han 13.5 kg

Ts

Da skal dere vel på toårskontroll snart? Tenker du kan ta det med ro fram til da.

Skrevet

Det høres jo helt vanlig ut. Her spiser hun ikke middag ofte, så blir kanskje en brødskive til frokost u/skorpe, litt yoghurt og granola til lunsj, litt frukt og kanskje en bit middag.. Pleier da å gi noe til kvelds som hun av og til tar, eller ikke. Går veldig opp og ned med hvor mye hun spiser. Tilbyr variert kost hver dag og de sier de vil ta etter foreldrene med tiden. Så håper det blir bedre!

Anonymkode: 797bc...47b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I dag veier han 13.5 kg

Ts

Hvor høy er han da? 
Min toåring spiser mindre enn det og veier 12 kg, hun er 86cm høy.

Anonymkode: bc9f0...3fd

Skrevet

Det høres helt normalt ut, noen barn spiser lite andre mye, uten at det er noe feil med noen av dem. Min frøken på ca 11kg og 20 mnd spiser mye mer enn din (normal frokost er 1-2 skiver med leverpostei, grønnsaker/frukt og et glass melk), mens fadderjenta på 3 år spiser mindre enn din, så store variasjoner med andre ord.

Anonymkode: da830...2f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...