Gå til innhold

Barnetv i hviletiden i bhg- barnet mitt ble redd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette normalt også når det ikke er jul? Barna sitter i mørkt rom med kun skjermen på, og nistirrer på skjermen i minst en halv time. Ingen mening i programmet de så, bare musikk lagt oppå en tegnefilm. Barnet mitt ble redd og ville gå. Jeg sa til en assistent at barnet mitt synes det var skummelt og assistenten sa; ja men sånn er det. Jeg fikk følelsen av at det ikke er noe å diskutere.

Det er tale om treåringer. Ny barnehage for oss.

Anonymkode: 65e4f...8a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde jeg aldri akseptert. Skjerm skal ikke brukes som bedøvelse. Det er ikke et godt pedagogisk tilbud.

Anonymkode: d9d49...ef9

• Liker 13
Skrevet

Hadde byttet barnehage men først tatt en prat med leder. Skjerm skal ikke brukes på den måten. De ansatte blir betalt for å jobbe og lære barna, ikke plassere de foran en skjerm! 

Anonymkode: 24022...0e1

• Liker 9
Skrevet

Det blir for dumt. Det ligger MYE gode pedagogiske verktøy ved bruk av IKT i barnehagen, men å sette de foran en skjerm slik er ikke en av dem. Heller ikke greit når barnet blir redd. Liker ikke svaret du fikk heller. 

Anonymkode: ba6df...23e

• Liker 11
Skrevet

Kan det være at de er kraftig underbemannet i denne tiden og måtte gjøre unntak?

Jeg har langt mye større toleranse og forståelse for at barnehageansatte har måtte ta noen "upedagogiske" valg i denne perioden. Der min går er de i hvert fall færre på jobb enn tidligere, og har langt flere oppgaver (som mye vasking) enn tidligere. 

Jeg ville hvert fall ha latt det gå, en halv time er ikke krise, men det er klart at det er forskjell på om det er en nødløsning eller om dette er hva de tenker er et godt tilbud på generell basis. 

• Liker 16
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Det står ganske klart i skriv fra vår bhg at en del pedagogisk rett og slett forsvinner i perioder nå under Corona. Vikarbyråer er tomme for vikarer, de er underbemannet og det er faktisk helt forståelig at ting kan bli litt på halv åtte. 

Altså, 30 min med musikk og tegnefilm dreper vitterlig ikke mange hjerneceller. 

Men satt du i bhg inne med ungene? 

Trodde ikke det var lov... Og om du var der og ungen din ble redd av musikkbarnetv kunne vel du ta ungen ut litt og så gå inn igjen? 

Skrevet

Kanskje litt upedagogisk det med skjermen ja, men ærlig talt, det var 30 minutter? Nå har ikke jeg barnehagebarn ennå, men si du leverer 8:00 og henter 15:00. Da er barnet der i 7 timer. Som vil si at 6,5 av de 7 timene ble brukt på noe annet. 

Over til det med at filmen var skummel for din treåring... og barnet ditt ville gå ut. Det er vel ikke så veldig pedagogisk av barnehagepersonalet dersom de bare tar med barnet ut og ikke prøver å møte frykten? Barn vokser ikke så mye på at alt skal gå på deres premisser, og bygger seg nok neppe opp psykisk om det skal dras bort fra en hver skummel situasjon. Mitt inntrykk er at denne ansatte prøvde å ikke gi det for mye oppmerksomhet. Det fører ofte til enda mer hysteri. 

Høydepunktet når man blir voksen er jo å bli fortalt hva man var livredd for som barn, og hva slags måter man håndterte det på. Tenker på barn som er redd for monstre under senga, men sprayer med en anti-monsterspray og ikke blir redd lenger. 

Lurer også på om du var tilstede, siden du har en så nøyaktig beskrivelse av hendelsen. Du bestemmer over ditt eget barn, så du kunne vel bare tatt det med deg ut selv?

Anonymkode: 27e5f...069

• Liker 2
Skrevet

Hvor mange tråder skal du lage om dette egentlig?

Anonymkode: 7ecdd...565

• Liker 9
Skrevet

Pedagogisk leder i barnehage her. 

Jeg skjønner godt at du reagerer som mor. Jeg hadde reagert jeg også. 

Hvorfor i alle dager kunne de ikke sette på noe rolig musikk så barna kunne ligge og slappe av, og kanskje sove litt for de som trengte det? 

Helt idiotisk. 

Anonymkode: 2538e...c36

• Liker 2
Skrevet

Syns det er koselig jeg at barnet mitt en sjelden gang får se litt på storskjerm i barnehagen. Like før jul hadde de i barnehagen satt på gruffalo på storskjerm og fått popcorn. Dette er stor avdeling da. De lekte at de var på kino og barnet mitt syns det var gøy ☺️ Jeg vet at de er flinke til å være mye ute. Jeg vet at det pedagogiske tilbudet ellers er godt. Så en gang innimellom med litt skjerm gjør da vel ingenting. Jeg hadde reagert om det var daglig. Men svaret du fikk var ikke greit. 

Anonymkode: 30fd1...913

• Liker 9
Skrevet

Åhh herregud... Det er supert for barna å få seg en liten pause når de andre barna hviler på dagen. Det trenger ikke være full fart hele tiden. Man skal kunne slappe litt av. Å bruke sånne verktøy er påbudt i dagens tilbud av barnehagen og det brukes litt for lite i den barnehagen jeg jobber i. 

Anonymkode: 03f0f...e9c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åhh herregud... Det er supert for barna å få seg en liten pause når de andre barna hviler på dagen. Det trenger ikke være full fart hele tiden. Man skal kunne slappe litt av. Å bruke sånne verktøy er påbudt i dagens tilbud av barnehagen og det brukes litt for lite i den barnehagen jeg jobber i. 

Hva da? Skjerm? Film? Det er ikke påbudt å bruke skjerm under hvilestund i barnehager. Barna skal få kjennskap til ikt, men å sitte passiv å glane på en skjerm er ikke det samme som å få kjennskap til. Jeg jobber som ped.leder i bhg, og under hvilestunden vår får barna høre lydbok eller rolig musikk. Aldri skjerm. 
For meg virker det til at ts reagerte på at det ble satt på en skummel(?) film under hvilestund, ikke at det var hvilestund. Hvilestund burde alle barnehager ha.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva da? Skjerm? Film? Det er ikke påbudt å bruke skjerm under hvilestund i barnehager. Barna skal få kjennskap til ikt, men å sitte passiv å glane på en skjerm er ikke det samme som å få kjennskap til. Jeg jobber som ped.leder i bhg, og under hvilestunden vår får barna høre lydbok eller rolig musikk. Aldri skjerm. 
For meg virker det til at ts reagerte på at det ble satt på en skummel(?) film under hvilestund, ikke at det var hvilestund. Hvilestund burde alle barnehager ha.

Jeg er og bedleder og det er blitt påbudt!! Her bruker vi skjerm med forskjellige eventyr. 

Det som er slitsomt med barna i dag er de tåler knapt noe. De tåler ikke å bli snakket til og får viljen sin hele tiden. Det er ikke bra. Så en skummel til eller fra tviler jeg på setter såpass med spor. Det er glemt pm en stund og er hysterisk å skifte barnehage pga det. Det blir nok ikke bedre i den nye barnehagen. 

Barna i dagens samfunn burde bli mer robuste 

• Liker 2
Skrevet

Vi misstenker at de ser på tv i bhg noen ganger. Plutselig kan barnet mitt sangintroer til programmer han aldri har sett her hjemme. Vi tar det ikke så tungt siden det virker som barnet liker det. Det kan bli lange dager i bhg og når det er for glatt ute kan det sikkert være hyggelig å se litt på peppa gris inne. Alt trenger ikke være pedagogisk heeeeeele tiden. I blant er det fint at det bare er kos og gøy. 

Anonymkode: ba201...093

• Liker 5
Skrevet

Hva ble barnet redd for ?

Anonymkode: 267a1...48f

Skrevet

Men de må finne programmer barna liker og ikke blir skremt av da....

Anonymkode: ba201...093

Skrevet

Hva var det barnet ble redd av? Å se på en skjerm?

Anonymkode: 32171...ebf

• Liker 3
Skrevet

De kan da ikke vite på forhånd hva noen barn kan bli redd av. Enig i de over her, som sier det handler om måten man håndterer situasjonen på når noen blir redd. Men fikk han lov å gå ut når han ble redd? Hvis ikke så er det ikke bra. Og enig i at assistenten svarte flåsete; men samtidig; det ER jo sånn det er, noen vil kunne bli redde, slik er det bare. 
Hva er det du ønsker skal komme ut av situasjonen? De skal aldri se en film? De burde bytte dersom barnet ditt blir redd? Legge seg langflate og beklage?

Anonymkode: 04fce...b58

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette virker ganske uakseptabelt uten at jeg kjenner til alle aspekter av saken. Skjermtid skal ikke brukes som barnepass, men er helt greit å bruke dersom det tilfører noe pedagogisk til et tema feks. At barnet blir redd skal også tas hensyn til. Mulighet for å gå et annet sted feks. Dersom et barn blir redd er det jo fint om man blir tatt til side og kan snakke om årsaken feks. Og måten den ansatte svarte på er uakseptabel uansett årsak. 

Endret av Plengionika
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Det er normalt innimellom, men ikke på den måten.

For eksempel i juleferien.

Spurte du hva de så på?

I vår gamle barnehage så de eksempelvis en gang på litt av Kaptein Sabeltann, men de tok det med i pedagogisk opplegg mtp å snakke om barnas følelser. Noen ble engasjerte, og noen ble litt redde/synes det var skummelt. 

Vi foreldre fikk en liten oppsummering av hvordan de hadde snakket om følelser med barna og håndtering av dette - og det var tydelig for meg at det ble gjort på en fin måte. Sønnen min på 3-4 kom hjem og snakket om filmen, hva han hadde følt og en masse om ulike kroppslige reaksjoner og hvorfor det skjer.

Noen foreldre var nok litt skeptiske, men de ansatte var bestemte på at det å lære håndtering også av rare/skumle følelser tilpasset alderstrinn er like viktig som positive følelser. 

Men det virker jo ikke akkurat som det var tilfellet her.....

Kanskje du kan spørre pedleder? Bare si du opplevde responsen ganske lite informativ, og at det kanskje er noe mer pedagogisk bak her du ikke fikk med deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...