Gå til innhold

Hvorfor spiser folk så mye usunt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fordi det smaker godt.
Om det ikke hadde smakt godt hadde da ingen spist det.
Hadde selleri smakt godt, hadde alle spist det.

Anonymkode: e2204...520

Selleri smaker godt, jeg drikker sellerijuice hver morgen. Det er bare vanen som gjør at man liker chips og brus og sjokolade.

Anonymkode: ca358...1d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette med at det er viktig å kooooose seg med snop, er bare en unnskyldning for å være selvdestruktiv. Jeg skjønner ikke at folk orker. Føler meg alltid elendig når jeg hiver innpå med sukker!  Livet er mye bedre uten. 🥳

Anonymkode: 49ff9...341

Føler meg alltid mye bedre etter inntak av snop. Livet er mye bedre med for min del.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem i heite blir FORBANNA av hva andre velger å spise? Da bør man sette seg ned og virkelig tenke over hvordan man skal skaffe seg en mening med livet.

Anonymkode: 640d0...840

Tror ikke folk er forbanna man bare lurer på hvorfor folk tar så dårlige valg som de gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selleri smaker godt, jeg drikker sellerijuice hver morgen. Det er bare vanen som gjør at man liker chips og brus og sjokolade.

Anonymkode: ca358...1d6

Nei. Det som gjør at man liker det er at det er godt. I motsetning til selleri som ikke er godt. Smak er subjektivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Føler meg alltid mye bedre etter inntak av snop. Livet er mye bedre med for min del.

Da snakker du umiddelbart rett etterpå, ikke langsiktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Tror ikke folk er forbanna man bare lurer på hvorfor folk tar så dårlige valg som de gjør. 

Nei, TS skriver at hen blir forbanna. Les hovedinnlegget.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da snakker du umiddelbart rett etterpå, ikke langsiktig. 

Jeg snakker om både på kort og lang sikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøyamor skrev (11 timer siden):

Lurer på det samme stadig vekk. Kjenner ei som er kokk, hun spiser kun dritt mat og MYE snop. Tror det er fordi hun står i matos hele dagen på jobb, så gidder hun ikke lage skikkelig mat hjemme. 

Jeg også blir sur når jeg ser slikt. Sur og genuint lei meg. Når folk sier Toro lasagne er favoritt maten blir jeg genuint lei meg for vedkommende har jo aldri smakt god mat av ekte råvarer. Og enda verre - folk som mater barna sine slik mat. Går nokk veldig mye på selvkontroll, alle har jo lyst på sukker. Jeg og vil ha sjokolade når jeg er små sulten på butikken, men selvkontroll gjør ar jeg ikke kjøper den snickersen med kassa. Ikke alle har den evnen. 

Tror det koker ned til; 

1; De gir faen 

2; lavere iq

3; latskap

4; ikke eksisterende selvkontroll  

Handler nok litt om økonomi mange ganger også. Og tid.

masse god sunn mat, men det koster gjerne mer og det tar lengre tid å handle inn og preparere

Anonymkode: b63e0...f6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, TS skriver at hen blir forbanna. Les hovedinnlegget.

Ja, nei det veit jeg ikke helt 😄 Jeg blir mer forbanna på at folk skal prakke på meg ting jeg ikke vil ha fordi de mener jeg skal kose meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøyamor skrev (11 timer siden):

Lurer på det samme stadig vekk. Kjenner ei som er kokk, hun spiser kun dritt mat og MYE snop. Tror det er fordi hun står i matos hele dagen på jobb, så gidder hun ikke lage skikkelig mat hjemme. 

Jeg også blir sur når jeg ser slikt. Sur og genuint lei meg. Når folk sier Toro lasagne er favoritt maten blir jeg genuint lei meg for vedkommende har jo aldri smakt god mat av ekte råvarer. Og enda verre - folk som mater barna sine slik mat. Går nokk veldig mye på selvkontroll, alle har jo lyst på sukker. Jeg og vil ha sjokolade når jeg er små sulten på butikken, men selvkontroll gjør ar jeg ikke kjøper den snickersen med kassa. Ikke alle har den evnen. 

Tror det koker ned til; 

1; De gir faen 

2; lavere iq

3; latskap

4; ikke eksisterende selvkontroll  

Spiser aldri noe usundt du da eller? Du er klar over all den sunne maten nå til dags ikke er så sunn som før pga alt den er behandlet med for å holde seg lengst mulig. Så sånn egentlig så er ingen sunne om de ikke dyrker og lager absolutt alt fra bånn av. 

Ganske dårlig gjort å skrive at folk har lavere IQ pga det, for det har ingen med saken å gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvakkekyllingen skrev (46 minutter siden):

Skjønner ikke at det kan være et spørsmål engang. Det er GODT.

Tullekvakk!

Anonymkode: 012d3...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er egentlig usunn mat ? Jeg kan ikke forstå smørbrødkulturen i Norge, særlig når det gjelder barnehagematen. Hva kan være usunnere enn et lite barn som spiser kald mat (ost og saliami) hele dagen? Jeg aner ikke hvordan mine norske kolleger klarer å fungerer på jobben med tre knekkebrød...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye med preferanser å gjøre :)

Selv liker jeg best å spise sunt, helst mat fra bunnen av, mye grønnsaker. Men jeg er kronisk syk, og kan sjeldent stå på kjøkkenet. Jeg blir litt prisgitt hva mannen lager, og han har en hektisk jobb. Det blir litt halvfabrikata og ferdigmiddager enn jeg hadde likt. Magen min trives bedre med mat fra bunnen, enn med sjokolade og chips.

Jeg spiser gjerne litt i helgene, og i perioder er det mer. Etterhvert blir jeg bare lei, og går over til å spise sunnere. 

Men jeg dømmer ikke hva andre gjør. Det er opp til den enkelte. Jeg blir glad når mannen min også spiser litt sunnere fordi jeg vil vi begge skal leve lenge, men jeg dømmer han ikke eller sier noe hvis han vil ha noe ekstra snacks en ukedag.

Anonymkode: e93a2...399

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
benonino skrev (1 minutt siden):

Hva er egentlig usunn mat ? Jeg kan ikke forstå smørbrødkulturen i Norge, særlig når det gjelder barnehagematen. Hva kan være usunnere enn et lite barn som spiser kald mat (ost og saliami) hele dagen? Jeg aner ikke hvordan mine norske kolleger klarer å fungerer på jobben med tre knekkebrød...

En spiser varmmat til middag. Ellers holder vi oss til brødmat. Fatter ikke hvordan dere klarer å spise varmmat til alle måltider. Hadde jeg gjort det, hadde jeg sovet hele dagen.

På den annen side skal ikke folk leve som asketer heller. Tenk så kjedelig å bare spise sunn og kalorifattig mat hele livet. Det er kjedelig det.

Jeg har drukket lettbrus daglig siden jeg var ungdom og tannlegen sier at jeg har sterke og flotte tenner trass i brusdrikkingen. Jeg hører på hva tannlegen sier når det gjelder min tannhelse og ikke hvermannsen på et forum.

Anonymkode: 99a1e...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

benonino skrev (17 minutter siden):

Velkommen til Norge, sånn er det her. Vi er jo vikinger😂 

Er ikke alle som har råd til å spise gourmet måltid hele dagen hver dag.. Og ost og salami så er det protein, fett og kalsium og fiber dette trenger man ser ikke hvorfor det er galt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det ligger i at vi forbinder kos med usunt. Og om en setter frem en fruktskål, vil ikke det fremme den samme følelsen som en skål med sjokolade. 

Prøver å få min mor med på denne tankegangen, som stadig propper ungene full av godteri. Hun mener det er viktig at de koser seg, og at hun som mormor må få lov til å skjemme dem bort. Men de jubler av glede av en kurv med jordbær også, så det er ingen grunn til å gi dem noe som ikke er bra for dem i store mengder, når de setter like pris på noe som er bra. 

Anonymkode: 9a61d...63c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En spiser varmmat til middag. Ellers holder vi oss til brødmat. Fatter ikke hvordan dere klarer å spise varmmat til alle måltider. Hadde jeg gjort det, hadde jeg sovet hele dagen.

På den annen side skal ikke folk leve som asketer heller. Tenk så kjedelig å bare spise sunn og kalorifattig mat hele livet. Det er kjedelig det.

Jeg har drukket lettbrus daglig siden jeg var ungdom og tannlegen sier at jeg har sterke og flotte tenner trass i brusdrikkingen. Jeg hører på hva tannlegen sier når det gjelder min tannhelse og ikke hvermannsen på et forum.

Anonymkode: 99a1e...8d0

Det du beskriver her er jo oppskriften på at mat=kos. 

Alt skal være grå brødmat. Med unntak av middagen. Med unntak av kos. Med unntak av snop. 

Om man spiser godt og variert gjennom dagen får man ikke dette behovet for å stappe i seg mye og usunn mat. 

Anonymkode: ba708...f82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...