AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #21 Del Skrevet 29. desember 2020 Når man spiser junk lenge så endrer smaksløkene seg og det er vanskelig å syntes at mat er godt uten noe junky. Dersom man går lenge uten junk smaker "normal" mat mer og bedre, selv grønnsaker begynner smake godt da. Men det er ike mange som vet, pluss at det er et ork å trykke reset på smaksløkene I tillegg har man andre fysiske faktorer som spiller inn. Hormoner, kresenhet, sultfølelse osv spiller inn på hva man føler for å spise Det har ikke noe med intelligens å gjøre, annet enn at intelligente oftere vil kjempe mot egne fysiske impulser fordi de ser verdien i å trene go spise bedre selv om de skulle mislike det. Men det er fortsatt mange intelligente som er tjukke. Anonymkode: 3c2da...540 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #22 Del Skrevet 29. desember 2020 Jeg har inntrykk av det motsatte. Uansett hvor vi blir invitert og er, ser vi aldri chipsskåler og sjokoladeskåler , også nå i jula. Man spiser god og sunn mat fra grunnen. Drikke er vann, vin, eller en cidervariant (alkoholfri). Om vi bestiller take away er det gjerne sushi, eller indisk. Aldri pizza slik som i tenårene. Og McDonalds har jeg ikke vært innom på årevis. Anonymkode: ba708...f82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #23 Del Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor spiser folk mye av mat alle VET ikke er sunt? Som f.eks Mc Donalds, pizza, godterier og potetgull? Også den brusen. Folk bruker jo brus som tørstedrikk! Jeg lurer på om det er for de gir faen, eller vet de faktisk ikke bedre? Har flere på snapchat som spiser snop så å si hver eneste dag, og snapper det uten skam. Både voksne og barn «kooooser» seg med ei svær skål smågodt + potetgull på en mandag liksom, og igjen onsdag, og igjen torsdag osv osv. HVA ER GREIA? Blir rett forbanna jeg, bryr de seg ikke om kroppen sin?! Anonymkode: 4d909...a1c Hva med å bare passe på seg selv? Med mindre noen andres handlinger er skadelig for en selv eller andre kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva andre gjør Anonymkode: a90e3...eb0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 29. desember 2020 #24 Del Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Finnes annet en knekkebrød og salat. skulket du skolekjøkkenet? Anonymkode: a956e...e84 Uansett hvem som har laget maten så er det svært sjelden det sunneste på tallerkenen som smaker best. Jo sunnere det er, jo døvere smaker det som regel. Salat kan også være godt, men det forutsetter for min del at en har oppi nok ost/dressing/bacon, i det hele tatt innslag av usunne elementer. Grønnsaker er best når de er stekt i smør, svoren er det beste på ribba, og skinnet er det beste på kyllingen. Når jeg ser folk legge sånt til side på tallerkenen tenker jeg på meg selv på 16 som gjorde det samme, og jeg har aldri hatt det verre med meg selv enn da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #25 Del Skrevet 29. desember 2020 Tamsi skrev (8 minutter siden): Uansett hvem som har laget maten så er det svært sjelden det sunneste på tallerkenen som smaker best. Jo sunnere det er, jo døvere smaker det som regel. Salat kan også være godt, men det forutsetter for min del at en har oppi nok ost/dressing/bacon, i det hele tatt innslag av usunne elementer. Grønnsaker er best når de er stekt i smør, svoren er det beste på ribba, og skinnet er det beste på kyllingen. Når jeg ser folk legge sånt til side på tallerkenen tenker jeg på meg selv på 16 som gjorde det samme, og jeg har aldri hatt det verre med meg selv enn da. Der er jeg faktisk uenig. Kyllingskinn takler jeg ikke. Sprø svor er godt, men 3-4 biter er maks, og takler virkelig ikke ribbefettet så det må jeg skrape av. Langtidsstekt ribbekjøtt er imidlertid nydelig. Noe av det beste jeg kan spise er ferske skalldyr, eller en dampet torskefilet. Bacon synes jeg veldig lite om, uansett type og tilberedning. Jeg er veldig glad i blant annet brokkoli, rosenkål og asparges. Men grønn salat og rimelige tomater gir meg igjen veldig lite. Og jeg er nok i overkant glad i salt, men takler ikke mye olje/smør. Jeg er forøvrig litt eldre, normal BMI, og har aldri hatt et usunt forhold til mat. Dette er helt enkelt den maten jeg liker best. Anonymkode: ba708...f82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 29. desember 2020 #26 Del Skrevet 29. desember 2020 Fordi det er godt selvsagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #27 Del Skrevet 29. desember 2020 Jeg regulerer følelsene mine med å spise. Før regulerte jeg dem med å skade meg selv. Heller feit enn død Anonymkode: 6e165...115 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kvakkekyllingen Skrevet 29. desember 2020 #28 Del Skrevet 29. desember 2020 Skjønner ikke at det kan være et spørsmål engang. Det er GODT. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #29 Del Skrevet 29. desember 2020 Jeg spiser mest junk når jeg er deprimert Anonymkode: 9ca3d...f24 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemikki Skrevet 29. desember 2020 #30 Del Skrevet 29. desember 2020 Frøyamor skrev (11 timer siden): Lurer på det samme stadig vekk. Kjenner ei som er kokk, hun spiser kun dritt mat og MYE snop. Tror det er fordi hun står i matos hele dagen på jobb, så gidder hun ikke lage skikkelig mat hjemme. Jeg også blir sur når jeg ser slikt. Sur og genuint lei meg. Når folk sier Toro lasagne er favoritt maten blir jeg genuint lei meg for vedkommende har jo aldri smakt god mat av ekte råvarer. Og enda verre - folk som mater barna sine slik mat. Går nokk veldig mye på selvkontroll, alle har jo lyst på sukker. Jeg og vil ha sjokolade når jeg er små sulten på butikken, men selvkontroll gjør ar jeg ikke kjøper den snickersen med kassa. Ikke alle har den evnen. Tror det koker ned til; 1; De gir faen 2; lavere iq 3; latskap 4; ikke eksisterende selvkontroll 1 og 4 for min del. Håper jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #31 Del Skrevet 29. desember 2020 Har egentlig ikke noe fordømmende å si om folk som spiser mye usunt, men blir lei når de sutrer over at de er feite. Anonymkode: 5445e...3fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 29. desember 2020 #32 Del Skrevet 29. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det må sies at jeg følger med på vekt, kolesterol, blodtrykk og sånt. Men helsefanatikere irriterer meg faktisk. Anonymkode: 05ccc...bb0 Man er ikke nødvendigvis helsefanatiker om man spiser sunt. Det irriterer deg nok fordi du ikke klarer å kontrollere deg. Endret 29. desember 2020 av OPIgirl 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #33 Del Skrevet 29. desember 2020 De som kun spiser junk driver på sånn pga avhengighet. Når man spiser mer søtsaker og fett er det nesten bare det som eksisterer til slutt. Man får et intenst sug for junk og søtsaker. Snakker fra mine egne erfaringer. Var rett og slett vanskelig å ikke gi etter når det var på sitt værste. Mye lettere å bare hive i seg noe raskt som tilfredsstiller suget enn å kjøpe alt og lage no sunt (og sikkert godt) fra bunnen av. Selv om man vet av en rekke sunne, gode hjemmelagde retter føles det bare skikkelig ork å lage. Da er det lett å velge feil, spesielt da hvis man er alene og ikke gidder å lage mat kun til seg selv. Personlig syns jeg også det er mye lettere når jeg lager mat for andre også. En del viljestyrke som skal til for å komme seg ut av den ondesirkelen. Da man gjerne da også spiser dritt bare for den korte stunden med "lykkerus" hvis man er deprimert osv. Mennesker tar gjerne den letteste veien istedet for den tyngre kampen om å bli bedre. Anonymkode: 515e5...88e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 29. desember 2020 #34 Del Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Der er jeg faktisk uenig. Kyllingskinn takler jeg ikke. Sprø svor er godt, men 3-4 biter er maks, og takler virkelig ikke ribbefettet så det må jeg skrape av. Langtidsstekt ribbekjøtt er imidlertid nydelig. Noe av det beste jeg kan spise er ferske skalldyr, eller en dampet torskefilet. Bacon synes jeg veldig lite om, uansett type og tilberedning. Jeg er veldig glad i blant annet brokkoli, rosenkål og asparges. Men grønn salat og rimelige tomater gir meg igjen veldig lite. Og jeg er nok i overkant glad i salt, men takler ikke mye olje/smør. Jeg er forøvrig litt eldre, normal BMI, og har aldri hatt et usunt forhold til mat. Dette er helt enkelt den maten jeg liker best. Anonymkode: ba708...f82 Skalldyr og sushi er helt fantastisk. Det skulle jeg klart å spise daglig om det ikke var så dyrt, med god samvittighet også. Jeg er sånn sett glad i de fleste typer grønnsaker, spiser veldig mye gulrøtter og tomat. Men når godtesuget melder seg så har dessverre hverken frukt eller grønt noe særlig stille opp med her i gården. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #35 Del Skrevet 29. desember 2020 Dette med at det er viktig å kooooose seg med snop, er bare en unnskyldning for å være selvdestruktiv. Jeg skjønner ikke at folk orker. Føler meg alltid elendig når jeg hiver innpå med sukker! Livet er mye bedre uten. 🥳 Anonymkode: 49ff9...341 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #36 Del Skrevet 29. desember 2020 Folk spiser drittmat fordi den er tilsatt diverse stoffer som manipulerer hjernen til å synes at det smaker godt. Anonymkode: 4c625...25e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #37 Del Skrevet 29. desember 2020 Tamsi skrev (36 minutter siden): Uansett hvem som har laget maten så er det svært sjelden det sunneste på tallerkenen som smaker best. Jo sunnere det er, jo døvere smaker det som regel. Salat kan også være godt, men det forutsetter for min del at en har oppi nok ost/dressing/bacon, i det hele tatt innslag av usunne elementer. Grønnsaker er best når de er stekt i smør, svoren er det beste på ribba, og skinnet er det beste på kyllingen. Når jeg ser folk legge sånt til side på tallerkenen tenker jeg på meg selv på 16 som gjorde det samme, og jeg har aldri hatt det verre med meg selv enn da. Jeg er uenig, krydder og urter bestemmer om maten er god. Spiser gjerne curry, ovnsretter ol med mye grønnsaker, lite fett og masse krydder, hvitløk og urter. Anonymkode: aeb58...f00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #38 Del Skrevet 29. desember 2020 Hvem i heite blir FORBANNA av hva andre velger å spise? Da bør man sette seg ned og virkelig tenke over hvordan man skal skaffe seg en mening med livet. Anonymkode: 640d0...840 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #39 Del Skrevet 29. desember 2020 Her var det mye ignoranse. Matindustrien er eksperter på hvordan mat påvirker oss psykologisk og fysiologisk, derfor er kombinasjoner som f.eks. sukker, salt og fett mye brukt fordi det har en avhengighetsskapende effekt. Vi har også en kultur hvor slik mat har blitt assosiert med kos fordi det gir en kortvarig boost til humøret. Overspising har som regel en psykologisk underliggende årsak, ikke nødvendigvis alvorlig, men slik at mat = kos/ trøst. Mat kan bli en avhengighet på lik linje med andre avhengigheter, men er på et samfunnsnivå sett mer på som latskap og dermed mer tabu å be om hjelp for. Overspisingslidelse er også mye mindre i fokus hos psykiatrien enn f.eks. anoreksi og bulimi, dette gjør at de fleste helsetilbud ikke tar hensyn til de underliggende årsakene og folk vender tilbake til dårlige vaner. Oppvekst og (u)vaner fra barndom kan spille inn på noen områder, endring i livssituasjon eller miljø og også evt sykdom hvor man må ty til kjappere løsninger. Kunne ramset opp så mange flere årsaker og situasjoner, men dere skjønner poenget. Jeg er enig i at man til sist har ansvar selv, men samfunnet gjør det ikke akkurat lettere. Anonymkode: 8271f...a3d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #40 Del Skrevet 29. desember 2020 Fordi det er veldig lett tilgjengelig overalt. Og fordi det smaker digg og hjernen elsker kombinasjonen fett, sukker, salt. Anonymkode: b769b...7a2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå