AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #61 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 13 timer undervisning + for og etterarbeid pr time på minst 30-45 min, ofte mer. Fraværet skal føres, timer planlegges, snakke med elever før og etter timen osv. Hver telefon til hjemmet pga timen tar tid f.eks. Fort er 13 timer blitt 26 timer. Så kommer pålagte formelle samarbeidsmøter på rundt 2 timer i uken, så er det 28 timer. Så er det «utviklingstid» på 4 timer, da er vi oppe i 32 timer, og da har man fått planlagt litt. Hiv inn 1 og en halv time inspeksjon, så er det 33 timer. Tiden går fort i skolen, og strekker sjelden til. Jeg var pålagt 6 timer med utvikling/møte tid i uken når jeg var lærer. Dette kom i tillegg til alt det andre vi var nødt å samarbeide om. Med pålagt møtetid og undervisning, og inspeksjon hadde jeg 24 timer i uken som var låst. I tillegg kommer da møter med foreldre, andre instanser, samarbeid med andre lærere, m.m. Alt dette spiser tid, ofte mer enn 37 timer i uka. Ofte var jeg tilstede på jobb nesten 40 timer i uka. Tiden hjemme gikk til vurdering, oppdatere meg i fagene og fagfeltet mitt og planlegging. Anonymkode: e9977...954 For noe tull. Kanskje første gang man har et nytt fag, men de fleste gjenbruker mye som de har laget tidligere. Bruker selvsagt ikke 30-45 min eller mer på å for- og etterarbeid, med mindre man selv er faglig svak. Det er en grunn til at undersøkelser viser at lærere i snitt jobber langt mindre enn de skal. Trolig jobber de enda mindre enn det undersøkelsene viser. I tillegg går mye tid bort i pauser ila. den bundne tiden. Anonymkode: 60b9e...34b 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #62 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så hvis en lærer jobber 100 prosent og går hjem kl.13 hver fredag, må det enten bety at hen jobber hjemme, jobber mer andre dager, eller ikke gjør jobben sin. Noen gjør også ekstra arbeid i feriene og helgene. Hvis lærere som går hjem kl.13 på fredager ikke liker arbeid i helgene og på kveldene, burde de vente med å gå hjem, slik at de får gjort unna mest mulig på jobb. Det foretrekker i alle fall jeg. Anonymkode: 16fe6...42a Bare tull. Man klarer fint gjøre jobben sin og gå hjem kl. 13 fredager, dersom man ikke har undervisning etter dette den dagen, uten at man trenger kompensere med kvelder/helger. Anonymkode: 60b9e...34b 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #63 Skrevet 29. desember 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Feil, de fleste lærere jobber langt mindre enn de skal. «I snitt jobber de snaut 37 timer i en vanlig skoleuke, mens de får betalt for 43» https://www.kommunal-rapport.no/ledelse/laererne-jobber-altfor-lite/59400!/ Anonymkode: 60b9e...34b Den tiden lærere har klasseromsundervisning, kan ikke telles som vanlige timer. Det er som å stå på en scene og gi av seg selv. Du forventer ikke at skuespillere skal skuespille 37.5 timer i uka, etter at rollen er innøvd. Anonymkode: c3327...69e 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #64 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Den tiden lærere har klasseromsundervisning, kan ikke telles som vanlige timer. Det er som å stå på en scene og gi av seg selv. Du forventer ikke at skuespillere skal skuespille 37.5 timer i uka, etter at rollen er innøvd. Anonymkode: c3327...69e Ut fra arbeidstidsavtalen skal lærere jobbe rundt 43 timer i uka, men sannheten er at det i snitt ligger på 37, eller trolig lavere. Det er helt greit å unnskylde seg med at man trenger pause og fri, men det er det også folk i andre yrker som gjør. Anonymkode: 60b9e...34b 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #65 Skrevet 29. desember 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Du har heller ikke det slik «nesten hver dag». Anonymkode: 60b9e...34b Jobber til 14.30 3 dager i uka. Fornøyd? Anonymkode: ad9c1...cd2
Snabeltann Skrevet 29. desember 2020 #66 Skrevet 29. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare tull. Man klarer fint gjøre jobben sin og gå hjem kl. 13 fredager, dersom man ikke har undervisning etter dette den dagen, uten at man trenger kompensere med kvelder/helger. Anonymkode: 60b9e...34b De fleste på barne og ungdomstrinn har vel som regel undervisning i allefall til 14-14.30... også på fredager. Hvor kommer dette 13.00 fra? Har hørt det fra flere. Endret 29. desember 2020 av Snabeltann
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #67 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): For noe tull. Kanskje første gang man har et nytt fag, men de fleste gjenbruker mye som de har laget tidligere. Bruker selvsagt ikke 30-45 min eller mer på å for- og etterarbeid, med mindre man selv er faglig svak. Om man faktisk gjør jobben så tar det tid. Det er riktig at noe av det faglige opplegget ikke tar like lang tid, men om man bare snur bunken uten noe tilpassing til gruppas interesser og utgangspunkt da gjør man faktisk ikke jobben sin mener jeg. Dessverre er det mange som ikke gjør jobben sin. Som har den samme powerpointen, de samme sidene i boka og skriv svar på de samme oppgavene år etter år. Disse ville kunne si at alt er kjempelett, men jeg håper da ikke at det er slike lærere vi ønsker oss? Praktiske øvelser, tekster, filmsnutter tilpasset interesser og ulike nivå. Oppgaver tilpasset gruppesammensetninger i klassen, individuelle og differensierte oppgaver, innenfor samme tema og som passer til det samfunnet vi lever i som er laget sammen med elevene er min standard. Lange prosjekter med hyppige tilbakemeldinger i form av fremovermeldinger for å følge opp arbeidet tar tid når det er 30 stk i klassen. Om målet er å gjøre minst mulig, drite i å føre fravær, følge opp arbeidet til elevene, kun gi summativ vurdering i strid med opplæringsloven, gi blaffen i mobbing og andre elevsaker som oppstår i timen og bare møte opp og ikke møte elevene, men være mest mulig opptatt av å late som man jobber så tar det ikke tid. Hva slags skole vil vi egentlig ha lurer jeg da på? AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en grunn til at undersøkelser viser at lærere i snitt jobber langt mindre enn de skal. Trolig jobber de enda mindre enn det undersøkelsene viser. I tillegg går mye tid bort i pauser ila. den bundne tiden. Anonymkode: 60b9e...34b Problemet er hva som måles. Mange undersøkelser om læreres arbeidstid måler kun tid brukt på jobb, og ikke tiden utenom. Dette har ofte vært en stor svakhet i hvordan dette måles. En annen svakhet er de mange ufaglærte som knapt nok skraper på overflaten i yrket. Det er opp mot 20-30%, i tillegg til vikarer. Disse bruker minimalt med tid på mye man skal gjøre, fordi de ikke vet hvordan eller hva det er som er forventet. Så er det mange som gjør minimum, men er målet i ethvert yrke å tvinge alt ned til billigst og dårligst mulig? Hvilken bilmekaniker vil du at man skal bestrebe å få? Den som søker etter feil og retter dem? Eller han som møter på jobb, ser på bilen og sier han ikke ser ikke noe galt? Anonymkode: e9977...954 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #68 Skrevet 29. desember 2020 Det jeg syntes er helt utrolig fascinerende er at det legges så stor vekt på EN undersøkelse. EN undersøkelse er tydeligvis fasiten på hvor mye lærere jobber. Er dere like naive til annen forskning? La oss si en undersøkelse som sier at tran ikke er sunt, da ville dere trodd på det resultatet for resten av livet? Den undersøkelsen dere refererer til har i tillegg blitt kritisert for å ha villedende spørsmål som mange lærere misforsto. Jeg tror kanskje folk burde lese seg litt opp på forskningsdesign og etikk, kanskje dere lærer noe vettug. Anonymkode: a17f0...736 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #69 Skrevet 29. desember 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg syntes er helt utrolig fascinerende er at det legges så stor vekt på EN undersøkelse. EN undersøkelse er tydeligvis fasiten på hvor mye lærere jobber. Er dere like naive til annen forskning? La oss si en undersøkelse som sier at tran ikke er sunt, da ville dere trodd på det resultatet for resten av livet? Den undersøkelsen dere refererer til har i tillegg blitt kritisert for å ha villedende spørsmål som mange lærere misforsto. Jeg tror kanskje folk burde lese seg litt opp på forskningsdesign og etikk, kanskje dere lærer noe vettug. Anonymkode: a17f0...736 Kanskje vi lærere bare skal begynne å jobbe 37 t i uka. Så kan jo folk se hvordan det blir da. Anonymkode: ad9c1...cd2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #70 Skrevet 29. desember 2020 Snabeltann skrev (4 timer siden): De fleste på barne og ungdomstrinn har vel som regel undervisning i allefall til 14-14.30... også på fredager. Hvor kommer dette 13.00 fra? Har hørt det fra flere. Nå har det kanskje endret seg siden jeg var lærer, men timetallet var slik at de yngste klassene var ferdige til 12 fredager. Rektor valgte å sette det opp slik. Ellers har ikke lærere 30 undervisningstimer i uka, så noen lærere har undervisningsfri de siste to timene fredag. Og de kan gå hjem kl. 13 i de fleste tilfeller. Anonymkode: 60b9e...34b 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #71 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det jeg syntes er helt utrolig fascinerende er at det legges så stor vekt på EN undersøkelse. EN undersøkelse er tydeligvis fasiten på hvor mye lærere jobber. Er dere like naive til annen forskning? La oss si en undersøkelse som sier at tran ikke er sunt, da ville dere trodd på det resultatet for resten av livet? Den undersøkelsen dere refererer til har i tillegg blitt kritisert for å ha villedende spørsmål som mange lærere misforsto. Jeg tror kanskje folk burde lese seg litt opp på forskningsdesign og etikk, kanskje dere lærer noe vettug. Anonymkode: a17f0...736 Den neste undersøkelsen i 2014 viste 40,5 timer. Fremdeles vesentlig for lite. Forskjellen i de to kan meget vel være at mange smurte på i den andre. Det er helt vanlig å overdrive når man bedriver selvrapportering på denne måten. Mitt inntrykk etter flere år både på barne- ungdoms- og videregående skole er at mange lærere jobber mindre enn de skal, men uten at det går ut over jobben som gjøres. Mange av de flinkeste er også de mest effektive. Læreryrket er på sett og vis «akkordpreget» siden man får den samme lønna uansett om man jobber 35 timer i uka som om man jobber 50 timer i uka, og mange oppnår minst like gode resulterer om man «kun» ligger på rundt 35 eller også noe færre. Anonymkode: 60b9e...34b
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #72 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kanskje vi lærere bare skal begynne å jobbe 37 t i uka. Så kan jo folk se hvordan det blir da. Anonymkode: ad9c1...cd2 De som må jobbe vesentlig mer må nok fortsette. Poenget er at jobben skal gjøres, mange klarer det på 37 eller færre timer, noen trenger mer tid. Anonymkode: 60b9e...34b 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #73 Skrevet 29. desember 2020 Noen lærere som hadde syntes det var ok og jobbe hele året da? Altså mandag - fredag kl 8-16 men og bare ha 4/5 uker ferie som andre arbeidstakere? At man strakk ut skoleåret. Anonymkode: 0addf...dd1 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #74 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Fra 7.30-16 hver dag feks? Da slipper de å sitte hjemme å rette på kveldstid. Kjenner mange lærere alle klager på søndagsarbeid og kveldsarbeid. Men det jeg syns er litt rart er at de ofte slutter tidlig. Feks kl 13 på fredager. De fleste andre har fast arbeidstid. Anonymkode: 72ac3...0ff Kjenner Flere lærere og mange har det ganske greit. Noen jobber mye. Andre lite. Tenker fast arbeidstid hadde vært helt ok. Anonymkode: 1b163...cde 1
Pæretre Skrevet 29. desember 2020 #75 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De som må jobbe vesentlig mer må nok fortsette. Poenget er at jobben skal gjøres, mange klarer det på 37 eller færre timer, noen trenger mer tid. Anonymkode: 60b9e...34b Ja, jeg er nok av de som må fortsette. Ikke flink nok til å jobbe 37 timer, det bør jeg vel innse etter denne tråden 😅 Det lever jeg bra med! Noen klarer det samme som meg på mye mindre tid - helt sikkert - men jeg trenger arbeidstimene jeg bruker. På relasjonsarbeidet, tilpasningene, tilretteleggingen, kontakten med de som trenger det. Jeg får avspasert tiden, så det er helt greit, jobber gjerne de timene jeg trenger for å gjøre en best mulig jobb. Selv om det da er flere timer enn andre trenger, som er mer effektiv og flinkere enn middelmådige meg 😊
Vampen Skrevet 30. desember 2020 #76 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den neste undersøkelsen i 2014 viste 40,5 timer. Fremdeles vesentlig for lite. Forskjellen i de to kan meget vel være at mange smurte på i den andre. Det er helt vanlig å overdrive når man bedriver selvrapportering på denne måten. Mitt inntrykk etter flere år både på barne- ungdoms- og videregående skole er at mange lærere jobber mindre enn de skal, men uten at det går ut over jobben som gjøres. Mange av de flinkeste er også de mest effektive. Læreryrket er på sett og vis «akkordpreget» siden man får den samme lønna uansett om man jobber 35 timer i uka som om man jobber 50 timer i uka, og mange oppnår minst like gode resulterer om man «kun» ligger på rundt 35 eller også noe færre. Anonymkode: 60b9e...34b Og som nevnt i den andre tråden, den undersøkelsen spurte om timer jobbet i forrige hele uke, og har også blitt kritisert for å være uklar mtp pauser.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #77 Skrevet 30. desember 2020 La oss si at kritikerne i denne tråden har rett. Lærere jobber mindre enn 37 timer i uka. Lærere går tidlig hjem fra jobb- kl 13 på fredager faktisk. De har høstferie, juleferie, påskeferie, inneklemte fridager og ukesvis med sommerferie. Planleggingsdager = paraplydrink på stranda. Lønna er også helt grei! Forklar meg så: Hvorfor er det dårlig rekruttering til yrket (det burde jo være kamp om å komme inn på studiet!)? Hvorfor forlater mange yrket innen 5 år og kommer aldri tilbake? Hvorfor "klager" så mange lærere på disse fantastiske arbeidsvilkårene? Anonymkode: 64dea...1c3 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #78 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): La oss si at kritikerne i denne tråden har rett. Lærere jobber mindre enn 37 timer i uka. Lærere går tidlig hjem fra jobb- kl 13 på fredager faktisk. De har høstferie, juleferie, påskeferie, inneklemte fridager og ukesvis med sommerferie. Planleggingsdager = paraplydrink på stranda. Lønna er også helt grei! Forklar meg så: Hvorfor er det dårlig rekruttering til yrket (det burde jo være kamp om å komme inn på studiet!)? Hvorfor forlater mange yrket innen 5 år og kommer aldri tilbake? Hvorfor "klager" så mange lærere på disse fantastiske arbeidsvilkårene? Anonymkode: 64dea...1c3 Dette lurer jeg også innmari på? Hvorfor kjemper ikke folk med nebb og klør hvis det er så fantastisk? Anonymkode: a17f0...736
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #79 Skrevet 30. desember 2020 21 hours ago, AnonymBruker said: Merker at etter at barnet mitt gikk over til nettbrett i undervisning og lekser er det mye mindre retting tror jeg. Matte feks, der gjør de oppgaver på nett hvor de får svar men en gang. Så må de screenshotte resultatet til læreren så han ser at de har fått nok riktig. Samme opplegg i flere fag, en slags quiz de må ta etter endt tema. Anonymkode: da10c...111 Dette er virkelig fantastiske verktøy, fordi det gir eleven tilbakemelding underveis. Det tar likevel ikke bort så mye tid til å vurdere. Særlig matematikk har mange slike ressurser, men å rette matematikk er uansett raskt. Det som tar tid er å få tak på hva eleven mestrer og hvor misoppfatningene er, samt å skrive framovermeldinger eleven kan nyttiggjøre seg. Det gir meg nok likevel bedre oversikt over hva de enkelte elevene kan, og slik sett en bedre mulighet for å tilrettelegge undervisningen, men dette igjen er arbeidskrevende. Så alt i alt er det ikke veldig tidsbesparende. Anonymkode: fa4f3...77e
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #80 Skrevet 30. desember 2020 22 hours ago, AnonymBruker said: Det er ingen som skriver at DU jobber 37 timer i uka. Det som står er at lærere I SNITT jobber 37 timer i uka. Da jeg var lærer gjorde jeg det meste av for- og etterarbeid i friminutter og fritimene, mens kollegene satt på lærerværelset og hadde pause. Anonymkode: 60b9e...34b Men som sagt, jeg ser også mine kollegaer. Selvsagt, det er noen som alltid springer ut døra etter endt undervisning, og som ikke er der tidligere enn de må. Som tar 10 kaffepauser i løpet av en dag, og sjelden tar med seg jobb hjem. De hører virkelig ikke til flertallet. Jeg hører sjelden at noen har tatt helga helt fri, og ikke i det minste laget og sendt ut en ukeplan. Så er det et spørsmål om denne undersøkelsen tar høyde for det faktiske snittet, eller om man har målt enkeltuker. For ja, jeg jobber kanskje 37 timer én uke, hvis jeg har planlagt opplegg og alt går etter planen. Uka etter jobber jeg kanskje 50 timer, fordi da fikk jeg inn heldagsprøvene i matematikk, og skal rette og skrive en framovermelding til hver enkelt elev, i tillegg til en kommentar til foreldrene som sammenfatter hvor eleven er i faget. Arbeidstiden svinger, noe som også er poenget med fleksibiliteten man har. Som sagt, jeg får ikke lest artikkelen du har lagt ut, så jeg kan ikke direkte kommentere på den og metodene som er brukt for å regne ut, men erfaringsmessig er ikke 37 t i uka vanlig blant lærere jeg har møtt. Anonymkode: fa4f3...77e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå