AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #41 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det kommer nok også mye an på hvilke fag man har. Norsk er for eksempel rettetungt, og det må gis flere standpunktkarakterer i faget. Det gjelder særlig det siste året på videregående. Det er noe helt annet enn å undervise i religion, gym eller geografi... Anonymkode: c2914...184 Så har man kun rundt 13 klokketimer med undervisning i uka om man f.eks. i hovedsak har norsk som fag på vgs. 30 timer hver uke til retting og å gi karakterer er MYE. Mer enn de fleste bruker. Anonymkode: 60b9e...34b 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #42 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg lurer veldig på denne utregningen. På 100 % stilling har jeg hatt 31 t bundet tid i uka. Så er det svært sjelden jeg går rett etter undervisning er ferdig, og jeg sitter hjemme minimum én time i snitt hver kveld i vanlige perioder. Så kommer i tillegg de hektiske periodene med mer retting, forberedelser til utviklingssamtaler, føring av karakterer og vurderinger til elevene. Som kontaktlærer har man også utviklingssamtaler, kontakt med foreldre, møter med ulike instanser osv. Nå får jeg ikke lest den artikkelen du linker til, men jeg ser ikke at jeg eller mine kollegaer jobber sånn, nei. Jeg skulle på mange måter heller hatt faste arbeidstider enn den ordningen man har nå. Jeg tror det hadde gagnet mange lærere, forutsatt at man fikk gjennomført alt innenfor den tiden. Dessverre går det ut over elevene, som ikke får tilbake vurderinger innen rimelig tid, som i hektiske perioder vil få mye undervisning av lav kvalitet, og som vil oppleve å bli avvist fordi læreren rett og slett ikke har tid. Anonymkode: fa4f3...77e Det er ingen som skriver at DU jobber 37 timer i uka. Det som står er at lærere I SNITT jobber 37 timer i uka. Da jeg var lærer gjorde jeg det meste av for- og etterarbeid i friminutter og fritimene, mens kollegene satt på lærerværelset og hadde pause. Anonymkode: 60b9e...34b 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #43 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Man kan jo bare si det rett ut: lærere jobber mindre enn i de fleste andre yrker og man står fritt til å mene det er helt greit. Anonymkode: 60b9e...34b Nja. Jeg har jobbet i skolen, og det er stor forskjell på hvor mye lærerne jobber. Noen underviser i fag som ikke gir stor arbeidsbyrde, og er ikke kontaktlærere, mens andre er kontaktlærere og underviser i fag som norsk, engelsk eller matte, som er arbeidskrevende. Det varierer også hvor rutinerte lærere er, en del av de nyutdannede jobber nok en hel del mer enn de får betalt for. Både jeg og han som sto for innlegget jeg linket til har forlatt skolen til fordel for andre jobber. Anonymkode: bafc3...0dd
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #44 Skrevet 29. desember 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Lærere har ikke undervisning hele dagen fram til 14.30 hver dag, med mindre de har 150 % stilling. Anonymkode: 60b9e...34b Jeg skrev ikke hver dag. Les om igjen. Anonymkode: ad9c1...cd2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #45 Skrevet 29. desember 2020 Alltid like artig å lese kommentarene som angår lærerjobben. Alle har jo gått på skole, så da har man vel automatisk kunnskap om hvordan lærerjobben er. Mange lærere, ihvertfall i grunnskolen, må oppdra unger som andre har pult på seg. Skolen skal jevne ut forskjeller i samfunnet. De som ikke har blitt oppdratt må til en viss grad oppdras (går ikke inn på eksempler her), det tar tiden fra det faglige. Likhetsskolen, hvor alle elever uansett forutsetninger puttes i samme klasse, er ikke alltid et gode for alle elever. Foreldrene er blitt kunder, og rektorer økonomer. Mange foreldre tror det er en eneste elev i en klasse, og det er deres barn. De glemmer at lærere er med ungen nesten like mye som de selv er, og at ungen faktisk kan oppføre seg på en helt annen måte på skolen enn hjemme. Jada, hylekoret fra foreldrene kan bare starte, jeg kommer fortsatt til å påstå at de ofte mangler innsikt. Og gjett om de er klar over hva de har krav på! Men deres egne plikter, nei, det er noe helt annet. En annen ting er at det er en politisk vilje til å knipe inn på ressursene til skolen. Det er ikke mange yrker som har en fagutdannelse hvor vikarer kan være ufaglærte uten noe som helst erfaring. Det eneste som trengs er plettfri vandel og fullført videregående. Er virkelig foreldre komfortable med dette? Hvorfor tar ikke foreldrene opp dette istedet for å bruke tid og energi på hvor mye fri lærere har? Som det ble skrevet i en tidligere kommentar, så blir foreldresamtalene i arbeidstiden og ikke om kvelden dersom lærere skal ha bunden arbeidstid. Ikke forvent retting av prøver innen en uke, og ikke forvent at ting som skjer utenom skoletiden (konflikter, ofte via nettet) skal tas tak i på skolen. Anonymkode: c19be...1de 9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #46 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nja. Jeg har jobbet i skolen, og det er stor forskjell på hvor mye lærerne jobber. Noen underviser i fag som ikke gir stor arbeidsbyrde, og er ikke kontaktlærere, mens andre er kontaktlærere og underviser i fag som norsk, engelsk eller matte, som er arbeidskrevende. Det varierer også hvor rutinerte lærere er, en del av de nyutdannede jobber nok en hel del mer enn de får betalt for. Både jeg og han som sto for innlegget jeg linket til har forlatt skolen til fordel for andre jobber. Anonymkode: bafc3...0dd Jeg underviste mye i matte. Overhodet ikke arbeidskrevende. Matematikken kan jeg på rams, og det grunnleggende undervisningsopplegget bruker man i hovedsak bare tid på første gangen man har et nytt trinn. Jeg har også forlatt yrket, av flere grunner, men det er selvsagt viktig at jeg nå tjener dobbelt så mye. Så jobber jeg også mye mer enn da jeg var lærer, hvor jeg hadde det ganske bedagelig og hvor det også var svært mye ferie. Anonymkode: 60b9e...34b 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #47 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skrev ikke hver dag. Les om igjen. Anonymkode: ad9c1...cd2 Du har heller ikke det slik «nesten hver dag». Anonymkode: 60b9e...34b 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #48 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I Oslo? Med mye individuelle tillegg? Kjenner ingen lærere som tjener så mye. Makslønna for lektor med tillegg og maks ansiennitet er 651.000. Anonymkode: 0ce80...36f I Vestland. Men mulig jeg tok litt i. Er vel rundt 725. Men ja, det er med alt mulig av tillegg. Så han kommer jo aldri til å tjene noe mer i den jobben han har da. Han har bare 20 prosent med undervisning også - så han har nok ordnet seg ganske greit. Anonymkode: 9bbff...3d7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #49 Skrevet 29. desember 2020 Jeg har arbeidsdag fra 8.00-16.00 hver dag som alle andre. Sitter stort sett på jobb hele den tiden og fordi jeg ikke liker å ta jobben med meg hjem. Fordelen er bare at jeg vet jeg kan ta noe kontorarbeid hjemme dersom jeg trenger å gå kl 14.00 for legetime en dag f.eks. Greit å ha muligheten til det istedenfor å ta permisjon. Jobber stort sett en del utenom også i form av innkjøp til undervisningsmateriale, foreldre som ringer til alle døgnets tider, arrangementer i regi av skolen, foreldremøter, rapportskriving, og skriving av opplæringsplaner osv. Men jeg har forståelse for at sett utenfra for de som aldri har jobbet som lærer selv, så virker det som om vi bare har «fri» og at alt av timeplaner, månedsplaner og undervisningsopplegg «lager seg selv» og ligger klart som en «pakke». Så vel egentlig litt svart-hvitt på det selv før jeg ble lærer:) Anonymkode: f4125...7ad
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #50 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I Vestland. Men mulig jeg tok litt i. Er vel rundt 725. Men ja, det er med alt mulig av tillegg. Så han kommer jo aldri til å tjene noe mer i den jobben han har da. Han har bare 20 prosent med undervisning også - så han har nok ordnet seg ganske greit. Anonymkode: 9bbff...3d7 Han får enda mer i tillegg når han har studenter han veileder, forresten, noe han har hatt nesten hvert år (ikke i år). Det er også ganske godt betalt. Kommer oppå de 725 000 han har. Anonymkode: 9bbff...3d7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #51 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så har man kun rundt 13 klokketimer med undervisning i uka om man f.eks. i hovedsak har norsk som fag på vgs. 30 timer hver uke til retting og å gi karakterer er MYE. Mer enn de fleste bruker. Anonymkode: 60b9e...34b 13 timer undervisning + for og etterarbeid pr time på minst 30-45 min, ofte mer. Fraværet skal føres, timer planlegges, snakke med elever før og etter timen osv. Hver telefon til hjemmet pga timen tar tid f.eks. Fort er 13 timer blitt 26 timer. Så kommer pålagte formelle samarbeidsmøter på rundt 2 timer i uken, så er det 28 timer. Så er det «utviklingstid» på 4 timer, da er vi oppe i 32 timer, og da har man fått planlagt litt. Hiv inn 1 og en halv time inspeksjon, så er det 33 timer. Tiden går fort i skolen, og strekker sjelden til. Jeg var pålagt 6 timer med utvikling/møte tid i uken når jeg var lærer. Dette kom i tillegg til alt det andre vi var nødt å samarbeide om. Med pålagt møtetid og undervisning, og inspeksjon hadde jeg 24 timer i uken som var låst. I tillegg kommer da møter med foreldre, andre instanser, samarbeid med andre lærere, m.m. Alt dette spiser tid, ofte mer enn 37 timer i uka. Ofte var jeg tilstede på jobb nesten 40 timer i uka. Tiden hjemme gikk til vurdering, oppdatere meg i fagene og fagfeltet mitt og planlegging. Anonymkode: e9977...954
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #52 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fra 7.30-16 hver dag feks? Da slipper de å sitte hjemme å rette på kveldstid. Kjenner mange lærere alle klager på søndagsarbeid og kveldsarbeid. Men det jeg syns er litt rart er at de ofte slutter tidlig. Feks kl 13 på fredager. De fleste andre har fast arbeidstid. Anonymkode: 72ac3...0ff Jeg slutter ikke kl.13 på fredager. Jeg har ikke tid til det. Jeg skjønner heller ikke hva du mener med at "de fleste andre har fast arbeidstid". Fleksitid er veldig vanlig i dag, og man har som regel en arbeidstid som passer arbeidets art. Da jeg jobbet ibutikk, jobbet jeg av og til kveld, av og til dag, det måtte være noen i butikken, så da kunne man ikke ha fleksitid. Som lærer jobber jeg som regel 8-16 hver dag, noen dager mer. Innimellom gjør jeg unna litt arbeid i helgene og feriene som jeg ikke rakk på jobb. De som ikke har undervisning etter lunsj på fredager, kan sikkert noen ganger gå hjem tidlig da. Hvis jeg skulle ha tid til det, måtte jeg gjort unna fredagens arbeid en annen dag. Jeg har 20 timer undervisnig i uka, disse må planlegges. Jeg deltar på faste møter med kolleger og ledelsen. Jeg fører fravær og gjør annet administrativt og pedagogisk arbeid som å følge opp elever med utfordringer, fylle ut skjemaer og søknader, ha møter med elever, vurderingsarbeid osv. Det er overkommelig, men jeg trenger som regel den egentlige arbeidstiden som for lærere er 43,3 timer i uka. Med arbeid i helger og ferier, blir det nok 43,3 timer i uka totalt for meg. De ekstra feriedagene våre er avspasering for dette. Jeg er fornøyd med mine arbeidsvilkår, men jeg jobber med voksne, og det er nok mye mindre gratisarbeid enn for dem som er lærere for barn og unge. Så hvis en lærer jobber 100 prosent og går hjem kl.13 hver fredag, må det enten bety at hen jobber hjemme, jobber mer andre dager, eller ikke gjør jobben sin. Noen gjør også ekstra arbeid i feriene og helgene. Hvis lærere som går hjem kl.13 på fredager ikke liker arbeid i helgene og på kveldene, burde de vente med å gå hjem, slik at de får gjort unna mest mulig på jobb. Det foretrekker i alle fall jeg. Anonymkode: 16fe6...42a
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #53 Skrevet 29. desember 2020 Merker at etter at barnet mitt gikk over til nettbrett i undervisning og lekser er det mye mindre retting tror jeg. Matte feks, der gjør de oppgaver på nett hvor de får svar men en gang. Så må de screenshotte resultatet til læreren så han ser at de har fått nok riktig. Samme opplegg i flere fag, en slags quiz de må ta etter endt tema. Anonymkode: da10c...111
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #54 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det funker jo ikke. Når skal man rette og forberede undervisningen da, svare på mail, følge opp enkeltelever. En lærer har jo ikke kontortid før etter undervisning. Det er krevende å stå på en scene en hel dag og skal sørge for at 25+ elever skal lære det man skal. Så sette seg og begynne med retting, forberedelser. Jeg trenger hvertfall en liten timeout etter undervisning og setter stor pris på at det fint kan gjøre når jeg kan og er opplagt. Kan ikke være sånn at jeg driter i Trond og Ali kl 16.00, for da er klokken slagen. Eller kl er 16, da dropper jeg å finne gode konkreter for brøk, og lærer elevene det sånn halveis i stede og ikke lar eleve jobbe praktisk. Anonymkode: 9caf7...103 Hvordan tror du det er å være feks psykolog? Tror du ikke det er krevende å gå inn i 5-6 liv hver dag? At det krever for- og etterarbeid? Vi er mange med behov for luft i hverdagen, likevel har vi ikke 13 uker ferie!! Anonymkode: cbe99...fe8 4
Kanutte Skrevet 29. desember 2020 #55 Skrevet 29. desember 2020 Fordelen med fast arbeidstid for lærere ville vært at det synliggjorde arbeidsbyrden til den enkelte. Det kunne også vært med å «ramme inn» arbeidshverdagen til lærerne. Men, det er noen forutsetninger som må på plass. For det første må alle lærere ha gode arbeidsplasser. Store lesesaler som mange har nå er ikke hensiktsmessig, med mindre man har godt med møterom/stillerom. Foreldresamarbeid må hovedsaklig skje mellom 8 og 16. Ved foreldremøte på kveldstid avspaseres denne tiden time for time. Med en fleksitidsløsning hvor man fører timer vil dette kunne la seg løse. Jeg tror vi er langt unna en sånn løsning selv om jeg selv har ønsket meg det, både da jeg jobbet som lærer og nå når jeg er leder. Som leder ser jeg at det er stor forskjell på hvor mye lærerne jobber og at det ikke nødvendigvis er de som klager mest på arbeidsbyrden som er de som jobber mest. Det er også min jobb å prøve å veilede de som stresser og føler at de har mye å gjøre. Ofte handler det om å strukturere seg, samarbeide mer på trinn osv.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #56 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Merker at etter at barnet mitt gikk over til nettbrett i undervisning og lekser er det mye mindre retting tror jeg. Matte feks, der gjør de oppgaver på nett hvor de får svar men en gang. Så må de screenshotte resultatet til læreren så han ser at de har fått nok riktig. Samme opplegg i flere fag, en slags quiz de må ta etter endt tema. Anonymkode: da10c...111 Det må likevel gjøres en vurdering på dette arbeidet, som føres på skooler, its learning, etc. Har 29 elever i min klasse, og det tar vanvittig mye tid å gå igjennom arbeidet deres digitalt også, trekke ut essensen av hva de mestrer, og skrive framovermelding på dette til hver enkelt. Dette rekker du ikke i en 45 min økt mellom to undervisningsøkter, liksom. Blir mye påbegynt arbeid som blir avbrutt. Nå er jeg ikke mattelærer (som f.eks kan benytte campus, kikora etc.), men jeg ser at mattelærerene har like mye vurderings og tilpassingsarbeid som meg som språklærer. Anonymkode: ab0e3...84a 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #57 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Når jeg leser alle endringene som ville tvinget seg fram tenker jeg at dette er noe lærerforbundene burde kjempe for. Tenk å stemple ut klokka 15.00 da gitt, og evt. pålagte gjøremål utenfor ville kulminert i overtid og kost-penger. Anonymkode: 4e407...029 Grunnen til at fagforeningene ikke gjør det er fordi at dette hadde krevd mye mer undervisning og mye mindre tid til å forberede den. Om ikke hadde det kostet mer penger, og det har ikke kommunene. Så da blir løsningen at folk må gjøre mer, med mindre tid. Da kan man bare tenke seg hvordan skolen hadde blitt. Folk er allerede helt utmatta med dagens opplegg, er ikke penger til noe ekstra. Alt av ekstra må løses av læreren uten noe mer enn de hadde. En omorganisering av skolen for å gjøre ting bedre for lærere og elever hadde vært fint, men det hadde kostet enorme summer. Skulle lærere undervist mer måtte andre yrkesgrupper inn for å gjøre mye annet rundt elevene f.eks. Skal lærerne være på jobb og gjøre alt der trenger de mer enn en iPad med tastatur og en liten kontorplass hvor de sitter oppå kolleger. Norge bruker enorme summer på skolebyråkrater i kommune, udir, departement osv. De fleste «støtte-funksjoner» sitter langt borte og bidrar bare med å ha møter med lærere hvor de sier hva de skal gjøre for å møte akkurat den eleven de har fått ansvar for å støtte. De andre elevene hverken ser de eller tar hensyn til, slik læreren må. Så støtten er ofte bare umulige krav som kommer på toppen av alt, og de som skal støtte føler seg ofte ferdig når de har levert kravene. Ofte fordi det er for få av dem til å gjøre annet enn å haste fra en skole og elev til neste. Altfor lite ressurser er egentlig problemet i skolen. Skolen er finansiert for en solskinnsdag med elever som tente lys på hver stol med snille foreldre som følger opp hver enkelt og som bidrar til skolens oppdrag, og lærere som alltid er opplagt, aldri syke og som kan løse alt fra gulvvask til å oppdatere egne kolleger på nyeste forskning. Anonymkode: e9977...954 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #58 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Merker at etter at barnet mitt gikk over til nettbrett i undervisning og lekser er det mye mindre retting tror jeg. Matte feks, der gjør de oppgaver på nett hvor de får svar men en gang. Så må de screenshotte resultatet til læreren så han ser at de har fått nok riktig. Samme opplegg i flere fag, en slags quiz de må ta etter endt tema. Anonymkode: da10c...111 De må screenshotte stadig flere resultater som læreren må legge inn i stadig flere systemer. Mer vurdering=mer arbeid i form av dokumentasjon, dessverre. Det ene systemet overfører nesten aldri resultatet til skolens system så det blir lærerens jobb.... Ofte er det læreren som har laget quizen også... Anonymkode: e9977...954
Gladgutten79 Skrevet 29. desember 2020 #59 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer på hvilken skole dette er og om de har noen ledige stillinger 😅 Anonymkode: 9caf7...103 Sletta den delen, på innlegget mitt men ja dette er tilfelle, lærere er jo som mange andre på snap, ig og fb, å når de legger ut på storyen sin fra torsdag ettermiddag til søndag kveld med det ene å det andre så sier jo ting seg selv at den langhelgen var mer en heisatur med kollegaer enn planlegging 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #60 Skrevet 29. desember 2020 Hvordan tror dere undervisningen egentlig foregår på feks 1-4 trinn? I år har elevene mine 2 bøker. En norskbok og en lesebok. Resten er det vi som produserer og av til også utvikler. Har mye stasjonsundervisning i matematikk. En stasjon med iPad (Kikora), en lærerstyrt med grublis, også 4 andre stasjoner med selvgående matteaktiviteter. Vi vet jo alle at ressurser er så som så, så da blir det å laminere, kopiere, finne terninger, kort, kjegler og erteposer. Rydde fram og rydde på plass. Så kommer naturfagen hvor vi har et stort eller lite forsøk hver uke. Når det er 35 3klassinger som skal i sving, er det en fordel at vi på forhånd har hatt natron og hvetemel i 17 sett med kopper, slike at elevene kan undersøke hvordan de reagerer blandet med litt vann. Og ja, man må ha 17 vannkopper klare og, for å sende de til springen samtidig er oppskrift på kaos, og det tar for lang tid at vi sender et og et par. I kunst og håndverk skal vi produsere et felles klassebilde laget av emballasje elevene har med hjemmefra. Må ha noen andre aktiviteter på siden og, for 35 elever kanskje ikke stå og lime på den samme finérplata samtidig. Da blir det perling av dinosaurer på resten, siden det er det vi leser om i norsk. Og på forhånd må da perler, brett og mønstre være fordelt ut på isbokser som kan deles ut. Og jeg må bli stående i friminuttet og stryke etterpå. Og koste alle de perlene elevene ikke klarte å koste selv... Ting tar tid. Anonymkode: 6de21...7ed 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå