AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #21 Skrevet 29. desember 2020 Vel er personlig på jobb i over 40 timer i uka. Så for min del er det en vinn-vinn situasjon. Ikke sammenfaller avspaseringstiden vi har nå med mine behov heller, og som sagt, ny overtidsavtale vil for min del være gunstig. Så vi er vel enig om resultatet. Anonymkode: 4e407...029
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #22 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tidligere var det sånn at foreldre med barn i grunnskolen hadde krav på fri fra jobb om foreldresamtalen ble satt opp i arbeidstiden. Dette fordi grunnskolen er obligatorisk, og ergo er oppmøte på foreldresamtaler det samme. Tror det gjelder fortsatt. Verdt å sjekke ut. Da slipper lærere å vente på foreldre som vil ha samtaler ved 19-tiden eller senere, de vil hjem, spise middag, hvile og så kan de komme. Lærere er jo på jobb 24/7, må vite. Anonymkode: c19be...1de Har jeg aldri hørt om bortsett fra av lærere, så det forklarer jo hvorfor de mener man skal kunne stille opp midt i arbeidstiden. Anonymkode: 98e2f...e3b
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #23 Skrevet 29. desember 2020 Dette er ikke en ny diskusjon. Jeg synes Rune Andreassen, daværende redaktør i Lofot-Tidende og tidligere lærer, oppsummerte det godt for noen år siden: https://www.lofot-tidende.no/nyheter/jager-gode-larere/o/1-71-7151890 Anonymkode: bafc3...0dd
Gladgutten79 Skrevet 29. desember 2020 #24 Skrevet 29. desember 2020 (endret) Ja da kan de jo planlegge i arbeidstiden også, så slipper vi foreldre ta ulønnet permisjon pga planleggingsdager Endret 29. desember 2020 av Gladgutten79
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #25 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Fra 7.30-16 hver dag feks? Da slipper de å sitte hjemme å rette på kveldstid. Kjenner mange lærere alle klager på søndagsarbeid og kveldsarbeid. Men det jeg syns er litt rart er at de ofte slutter tidlig. Feks kl 13 på fredager. De fleste andre har fast arbeidstid. Anonymkode: 72ac3...0ff Det funker jo ikke. Når skal man rette og forberede undervisningen da, svare på mail, følge opp enkeltelever. En lærer har jo ikke kontortid før etter undervisning. Det er krevende å stå på en scene en hel dag og skal sørge for at 25+ elever skal lære det man skal. Så sette seg og begynne med retting, forberedelser. Jeg trenger hvertfall en liten timeout etter undervisning og setter stor pris på at det fint kan gjøre når jeg kan og er opplagt. Kan ikke være sånn at jeg driter i Trond og Ali kl 16.00, for da er klokken slagen. Eller kl er 16, da dropper jeg å finne gode konkreter for brøk, og lærer elevene det sånn halveis i stede og ikke lar eleve jobbe praktisk. Anonymkode: 9caf7...103
Vampen Skrevet 29. desember 2020 #26 Skrevet 29. desember 2020 Gladgutten79 skrev (Akkurat nå): Ja da kan de jo planlegge i arbeidstiden også, så slipper vi foreldre ta ulønnet permisjon pga planleggingsdager, disse såkalte planleggingsdagene blir jo brukt til "studietur" på solkysten med paraplydrinker inkludert, slikt vi vanligvis gjør i løpet av våre 4 ferieuker Helt ok! Da ses vi midt i arbeidstiden din for utviklingssamtaler og foreldremøter isteden. 6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #27 Skrevet 29. desember 2020 Gladgutten79 skrev (1 minutt siden): Ja da kan de jo planlegge i arbeidstiden også, så slipper vi foreldre ta ulønnet permisjon pga planleggingsdager, disse såkalte planleggingsdagene blir jo brukt til "studietur" på solkysten med paraplydrinker inkludert, slikt vi vanligvis gjør i løpet av våre 4 ferieuker Hæ? Paraplydrinker på solkysten på planleggingsdagene? Hvilken verden er det du lever i? Er vi heldige så får vi litt kjeks, og vi er aldeles ikke på noen solkyst. Anonymkode: a0d5e...97e 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #28 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilken lærer vil gi opp de 13 ukene med ferie mot de stusselige 5 ukene andre får? Altså... careful what you wish for. Her tror jeg dog det varierer masse fra lærer til lærer og hvilket trinn man jobber med. Barneskolelærere tror jeg har mye mer ettermiddagsarbeid enn de på videregående som kanskje i tillegg er kontaktlærer og har undervisningsfri pga det. I tillegg tjener de adskillig bedre. Min mann tjener 750 000 i skolen med full ansiennitet, jobber kortere dager enn jeg og har i tillegg 13 uker ferie. Vanskelig å finne en bedre deal tror jeg.. Anonymkode: 9bbff...3d7 Det kommer nok også mye an på hvilke fag man har. Norsk er for eksempel rettetungt, og det må gis flere standpunktkarakterer i faget. Det gjelder særlig det siste året på videregående. Det er noe helt annet enn å undervise i religion, gym eller geografi... Anonymkode: c2914...184
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #29 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hæ? Paraplydrinker på solkysten på planleggingsdagene? Hvilken verden er det du lever i? Er vi heldige så får vi litt kjeks, og vi er aldeles ikke på noen solkyst. Anonymkode: a0d5e...97e Lurer på hvilken skole dette er og om de har noen ledige stillinger 😅 Anonymkode: 9caf7...103 6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #30 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette er ikke en ny diskusjon. Jeg synes Rune Andreassen, daværende redaktør i Lofot-Tidende og tidligere lærer, oppsummerte det godt for noen år siden: https://www.lofot-tidende.no/nyheter/jager-gode-larere/o/1-71-7151890 Anonymkode: bafc3...0dd Man kan jo bare si det rett ut: lærere jobber mindre enn i de fleste andre yrker og man står fritt til å mene det er helt greit. Anonymkode: 60b9e...34b 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #31 Skrevet 29. desember 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: 13 uker ferie. Hvor 9 uker er «avspasering» av arbeid de færreste har utført. «I snitt jobber de snaut 37 timer i en vanlig skoleuke, mens de får betalt for 43» https://www.kommunal-rapport.no/ledelse/laererne-jobber-altfor-lite/59400!/ Anonymkode: 60b9e...34b Jeg lurer veldig på denne utregningen. På 100 % stilling har jeg hatt 31 t bundet tid i uka. Så er det svært sjelden jeg går rett etter undervisning er ferdig, og jeg sitter hjemme minimum én time i snitt hver kveld i vanlige perioder. Så kommer i tillegg de hektiske periodene med mer retting, forberedelser til utviklingssamtaler, føring av karakterer og vurderinger til elevene. Som kontaktlærer har man også utviklingssamtaler, kontakt med foreldre, møter med ulike instanser osv. Nå får jeg ikke lest den artikkelen du linker til, men jeg ser ikke at jeg eller mine kollegaer jobber sånn, nei. Jeg skulle på mange måter heller hatt faste arbeidstider enn den ordningen man har nå. Jeg tror det hadde gagnet mange lærere, forutsatt at man fikk gjennomført alt innenfor den tiden. Dessverre går det ut over elevene, som ikke får tilbake vurderinger innen rimelig tid, som i hektiske perioder vil få mye undervisning av lav kvalitet, og som vil oppleve å bli avvist fordi læreren rett og slett ikke har tid. Anonymkode: fa4f3...77e 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #32 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tror mang en lærer kunne tenke seg alminnelig arbeidstid mot mindre avspasering midt på sommeren. Problemet er at undervisning, elevkontakt og vurdering er ferskvare. Det betyr at det er elevene som vil tape på et slikt system. Hvor mye læring ligger det i å få tilbakemelding etter seks uker? Elever kan som regel ikke settes på vent i et visst antall virkedager i påvente av at kontaktlærer har tid. Anonymkode: 64292...a9e Dette. Jeg er selv lærer og kunne godt tenkt meg mer normale arbeidstider, men om jeg da ikke skal jobbe utover disse faste tidene, vil det potensielt kunne ta mange, mange uker å gi tilbake et skriftlig arbeid. Hvis jeg f.eks har to klokketimer til disposisjon utenom undervisning en dag, så er ikke det mange store besvarelser man rekker gjennom på den tiden. En tentamensbesvarelse tar fort en halvtime å gi tilbakemelding på. Så kan det hende det dukker opp en sak som må tas så raskt som mulig eller en telefon fra en forelder, og vipps, så har de to timene gått. Kanskje jeg prøver å sette meg ned med tentamensbunken neste dag, men så skjer omtrent det samme. Det sier seg selv at det tar en evighet å få gitt tilbake elevarbeider hvis vi bare skal jobbe vanlig 8-timersdager. Slik skolesystemet er i dag, er det i praksis ikke mulig å jobbe 8-timersdager og ha 5 uker ferie i løpet av året og aldri jobbe overtid, uten at det går utover elevene. Anonymkode: 371d3...14d 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #33 Skrevet 29. desember 2020 Jeg tenker at hvis dette skal innføres så er det fordi lærerne selv ønsker det. Jeg hadde ikke satt pris på at en utenforstående blandet seg inn i min arbeidshverdag. Og forresten; jeg har en 6-åring som begynte på skolen i høst. Hun har lært å skrive, lese og regne allerede. Lærere gjør en fantastisk jobb, og jeg er så takknemlig for all den tid de legger ned i opplæring, omsorg og oppdragelse av det kjæreste vi har. Anonymkode: 8b8ad...489 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #34 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lærere har ikke undervisning hele dagen fram til 14.30 hver dag, med mindre de har 150 % stilling. Anonymkode: 60b9e...34b Jeg er ikke lærer, men det kommer sikkert an på når undervisningen begynner på morgenen? Der guttungen min går nå begynner de klokka 9, mens der han gikk før startet de 8.30 Anonymkode: 96875...132
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #35 Skrevet 29. desember 2020 Blir lærernes arbeidstid fast, kan du prise seg lykkelig om barnets ditt havner i en rolig klasse, hvertfall. Da har kanskje læreren til barnet ditt noe tid å bruke på å planlegge. Jeg bruker hvertfall 5-10 timer i uka på ekstraarbeid rundt klassen min. Skriving av barnevernsrapporter, logg, henvisninger, ioper, dage dagsplaner til enkeltelever, holde de foresatte oppdatert på daglig basis (på 9 av 17 elver i klassen), og møter med alle disse instansene. Så kommer normal oppfølging av elever òg planlegging av undervisning i tillegg. Ser jo det at jeg pent måtte droppet de to sistnevnte ved en fastere arbeidstid. Anonymkode: 6de21...7ed 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #36 Skrevet 29. desember 2020 Akkurat nå sitter et familiemedlem med rettinger og tilbakemeldinger på 3 dag denne jula. I tillegg brukes x antall kvelder og helger på retting, forberedelser til timer og oppfølging av elever. H*n er på jobb omtrent hver dag fra 07.30-16.00 fra før og fri i helger og kvelder hadde nok vært en stor oppgradering framfor ekstra avspasering på sommeren. Nå er det jo slik at h*n som alle de lærerne tidligere i tråden skjønner at det ikke er mulig slik systemet er lagt opp i dag. De som mener lærere ikke jobber må virkelig være korttenkte idioter etter min mening. Anonymkode: 2996d...82c 9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #37 Skrevet 29. desember 2020 Gjerne for min del, men da må vi få kontorer som egner seg til retting. Dvs. eget kontor, med mulighet til å ha "ikke forstyrr" på døra. Slik det er nå, har jeg ikke sjans til å få rettet prøver på jobben. Stadige forstyrrelser, så tiden på jobb kan bare brukes til planlegging, kopiering, sende varselbrev, samtaler med elever og foresatte, svare på spørsmål, fravætsføring, samarbeid etc. Det ville riktignok ta evigheter å få gitt tilbake prøver om jeg bare skal rette en time om dagen, men ts tenker sikkert at det er midler til overtidsbetaling eller mulighet for å avspasere når det passer meg. Anonymkode: 736bc...afb 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #38 Skrevet 29. desember 2020 Kommunene hadde ikke hatt råd til en slik ordning. Si arbeidstid med 7,5 timer (lunsj er arbeidstid i skolen pga tilsyn): Oppmøte 07.30-15.00 hver dag. For mitt vedkommende ville det bety en time før undervisning, deretter et kvarter etter. Så noen ledige stunder innimellom der, men da har kolleger undervisning. Altså måtte lærerne ha undervist mye mindre enn i dag for å ivareta andre oppgaver som foreldresamarbeid, team-samarbeid, oppfølging av vurdering, tilsyn, planlegging av undervisning m.m. Det tror jeg de fleste lærere hadde sagt ja takk til, men er foreldrene klar for å strekke ut skoleåret f.eks med mye kortere dag for barna enn i dag? Typ 9-13.00? Prisen på SFO måtte gjenspeilet ny åpningstid. Jeg tror ikke kommunene hadde funnet disse ekstra milliardene til å ansette mange flere lærere og mange flere på SFO for å få dette til. Alternativet da blir å se om man kan drive rovdrift på de som alt er ansatt. Kjøre på med undervisning 6-7 timer om dagen også vil tilsyn i friminutt komme inn der, men ikke gi tid til alt annet. Så hvem skal da gjøre det og når skal det skje? Jeg har forlatt yrket for en kontorjobb, og jobber 7,5 time hver dag. Det er mye mer behagelig. Med fleksitid har jeg utrolig nok like mye fri i jula o.l som før, og jeg er faktisk mindre på jobb enn jeg var som lærer! Som lærer dro jeg ofte hjem 16.30 flere ganger i uken. Det skjer aldri nå. Ikke må jeg sitte i ukesvis og gjøre vurderingsarbeid på kveldstid heller. Barna har en mor etter jobb, og ikke bare i feriene. Anonymkode: e9977...954 2
LeneXCII Skrevet 29. desember 2020 #39 Skrevet 29. desember 2020 Nei, lærere bør jobbe når det er jobb til dem. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #40 Skrevet 29. desember 2020 Når jeg leser alle endringene som ville tvinget seg fram tenker jeg at dette er noe lærerforbundene burde kjempe for. Tenk å stemple ut klokka 15.00 da gitt, og evt. pålagte gjøremål utenfor ville kulminert i overtid og kost-penger. Anonymkode: 4e407...029 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå