Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra 7.30-16 hver dag feks? Da slipper de å sitte hjemme å rette på kveldstid. Kjenner mange lærere alle klager på søndagsarbeid og kveldsarbeid. Men det jeg syns er litt rart er at de ofte slutter tidlig. Feks kl 13 på fredager. De fleste andre har fast arbeidstid. 

Anonymkode: 72ac3...0ff

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Lærere har vel en del mer ferie i løpet av et år enn hva man har i en del andre jobber.

Anonymkode: 29ce3...262

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror mang en lærer kunne tenke seg alminnelig arbeidstid mot mindre avspasering midt på sommeren. 

Problemet er at undervisning, elevkontakt og vurdering er ferskvare. Det betyr at det er elevene som vil tape på et slikt system. Hvor mye læring ligger det i å få tilbakemelding etter seks uker? Elever kan som regel ikke settes på vent i et visst antall virkedager i påvente av at kontaktlærer har tid.

Anonymkode: 64292...a9e

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fra 7.30-16 hver dag feks? Da slipper de å sitte hjemme å rette på kveldstid. Kjenner mange lærere alle klager på søndagsarbeid og kveldsarbeid. Men det jeg syns er litt rart er at de ofte slutter tidlig. Feks kl 13 på fredager. De fleste andre har fast arbeidstid. 

Ingen som tvinger oss til å dra hjem kl 13 på fredager. Vi har bundet og ubundet kontortid. Velger man å sitte til kl 15:30-16:00 hver dag, får man mindre å gjøre hjemme. Velger man å dra når man kan dra, må man gjøre mer jobb på kvelder og i helgene. 

Jeg syns det er fint med denne fleksibiliteten. Når det er sagt er jobbhverdagen vår lagt opp sånn at det noen ganger er uunngåelig å jobbe kveld og helger, uansett hvor lenge man sitter på kontoret. Dette avspaseres jo da rundt feriene :) 

• Liker 9
Skrevet

Mitt inntrykk er at de fleste det er mulig for har fleksitid (store kontorbedrifter etc). Det er jo veldig gunstig for arbeidstakere, så man kan jobbe når man er opplagt, levere/hente i bhg når man vil osv., så jeg unner alle som kan å ha det slik:) Lærerne har det mindre fleksibelt enn mange andre (vanskelig å ta fri utenom feriene, mye jobb å lage opplegg til vikar om de må bort), så jeg synes det er fint om de kan styre arbeidsdagen sin mest mulig selv 😊

Anonymkode: da9bb...be4

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt greit for meg! 😊 Men da må man også regne med at da skal alt skje i det tidsrommet. Alt. Vurdering, planlegging, forberedelser, etterarbeid, møter, undervisning, elevoppfølging, kontakt med hjemmet, foreldremøter og lignende. Det høres ut som en god deal for meg og min fritid, men prisen er at alt kommer til å ta veldig mye lenger tid. 

• Liker 10
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror mang en lærer kunne tenke seg alminnelig arbeidstid mot mindre avspasering midt på sommeren. 

Problemet er at undervisning, elevkontakt og vurdering er ferskvare. Det betyr at det er elevene som vil tape på et slikt system. Hvor mye læring ligger det i å få tilbakemelding etter seks uker? Elever kan som regel ikke settes på vent i et visst antall virkedager i påvente av at kontaktlærer har tid.

Men milde himmel! Elevene må da finne seg i at det er åtte måneders saksbehandlingstid!

Anonymkode: c3327...69e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er nok noen lærere som kunne tenke seg det. Mange foreldre også, siden dagens skoleår er lagt opp etter en familiestruktur som i dag er sjelden (hjemmeværende mor). Minuset er at det nok vil føre med seg krav til flere stillinger i praksis - og at når det kommer til stykket, er det faktisk mange lærere som setter stor pris på lang sommerferie, vinterferie, påskeferie etc. Selv om noe tid i ferien kanskje brukes til retting, kjenner jeg ikke en eneste lærer som sitter 8-16 og retter hele høstferien. 

Anonymkode: c2914...184

• Liker 2
Skrevet

Jeg er lærer, og jeg kunne godt tenke meg det dersom det medførte at det jeg ikke var ferdig med etter endt arbeidsdag enten ikke ble gjort, ble gjort av noen andre, eller medførte mulighet til overtidsbetaling for å bli ferdig. Jeg ofrer mer enn gjerne avspaseringsukene mot å bli tatt på alvor av samfunnet. Dessverre er det ikke mulig grunnet elevenes skoleår, men jeg kunne godt tenke meg at avspaseringsukene for eksempel ble delt mellom elevene slik at noen uker i året var man 1/3 av det vanlige elevantallet slik at man fikk jobbet tettere på hver enkelt og hatt tid til å gjennomgå noe grundig med de.

Anonymkode: a0d5e...97e

• Liker 7
Skrevet

Hvis det gagner lærene. Jeg er drittlei av at folk klager på lærere! De gjør en fantastisk jobb. Så unner de lang ferie, selv om jeg er sykt misunnelig og, og unner de å ha fri på søndager. 

Heia lærere!

Anonymkode: b38c3...091

• Liker 7
Skrevet

Tja. Det kunne jeg også tenkt meg. Men som andre har sagt, da må all planlegging, retting av prøver, foreldresamtaler, utviklingssamtaler, telefoner og mail med foreldre, møter med andre instanser osv være innenfor den tiden. Det kommer til å ta tid. Vi er ferdig kl 14.30 med undervisning nesten hver dag, så utviklingssamtaler før kl 16 vil ta flere uker fks. Og foreldremøter må jo også foregå før kl 16. Tviler på at det passer alle foreldre. 

Anonymkode: ad9c1...cd2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er lærer, og jeg kunne godt tenke meg det dersom det medførte at det jeg ikke var ferdig med etter endt arbeidsdag enten ikke ble gjort, ble gjort av noen andre, eller medførte mulighet til overtidsbetaling for å bli ferdig. Jeg ofrer mer enn gjerne avspaseringsukene mot å bli tatt på alvor av samfunnet. Dessverre er det ikke mulig grunnet elevenes skoleår, men jeg kunne godt tenke meg at avspaseringsukene for eksempel ble delt mellom elevene slik at noen uker i året var man 1/3 av det vanlige elevantallet slik at man fikk jobbet tettere på hver enkelt og hatt tid til å gjennomgå noe grundig med de.

Anonymkode: a0d5e...97e

Skoleåret måtte jo da blitt lengre. Alle fridagene er allerede et stort problem for mange foreldre. Alle foreldre som ikke selv er lærere, er uføre, eller har pensjonerte besteforeldre... det vil si de fleste. 

Anonymkode: c2914...184

• Liker 1
Skrevet

Tidligere var det sånn at foreldre med barn i grunnskolen hadde krav på fri fra jobb om foreldresamtalen ble satt opp i arbeidstiden. Dette fordi grunnskolen er obligatorisk, og ergo er oppmøte på foreldresamtaler det samme. Tror det gjelder fortsatt. Verdt å sjekke ut. 

Da slipper lærere å vente på foreldre som vil ha samtaler ved 19-tiden eller senere, de vil hjem, spise middag, hvile og så kan de komme. Lærere er jo på jobb 24/7, må vite. 

Anonymkode: c19be...1de

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Slipper? De kan da være på jobb og rette  til kl. 16 om de vil.

Anonymkode: 60b9e...34b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tja. Det kunne jeg også tenkt meg. Men som andre har sagt, da må all planlegging, retting av prøver, foreldresamtaler, utviklingssamtaler, telefoner og mail med foreldre, møter med andre instanser osv være innenfor den tiden. Det kommer til å ta tid. Vi er ferdig kl 14.30 med undervisning nesten hver dag, så utviklingssamtaler før kl 16 vil ta flere uker fks. Og foreldremøter må jo også foregå før kl 16. Tviler på at det passer alle foreldre. 

Anonymkode: ad9c1...cd2

Lærere har ikke undervisning hele dagen fram til 14.30 hver dag, med mindre de har 150 % stilling.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei. Lærere har vel en del mer ferie i løpet av et år enn hva man har i en del andre jobber.

Anonymkode: 29ce3...262

13 uker ferie. Hvor 9 uker er «avspasering» av arbeid de færreste har utført.

«I snitt jobber de snaut 37 timer i en vanlig skoleuke, mens de får betalt for 43»

https://www.kommunal-rapport.no/ledelse/laererne-jobber-altfor-lite/59400!/

• Liker 4
Skrevet

Hvilken lærer vil gi opp de 13 ukene med ferie mot de stusselige 5 ukene andre får? 

Altså... careful what you wish for.

Her tror jeg dog det varierer masse fra lærer til lærer og hvilket trinn man jobber med. Barneskolelærere tror jeg har mye mer ettermiddagsarbeid enn de på videregående som kanskje i tillegg er kontaktlærer og har undervisningsfri pga det. I tillegg tjener de adskillig bedre. Min mann tjener 750 000 i skolen med full ansiennitet, jobber kortere dager enn jeg og har i tillegg 13 uker ferie. Vanskelig å finne en bedre deal tror jeg..

Anonymkode: 9bbff...3d7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min mann tjener 750 000 i skolen med full ansiennitet, jobber kortere dager enn jeg og har i tillegg 13 uker ferie. Vanskelig å finne en bedre deal tror jeg..

Anonymkode: 9bbff...3d7

I Oslo? Med mye individuelle tillegg? Kjenner ingen lærere som tjener så mye. Makslønna for lektor med tillegg og maks ansiennitet er 651.000.

Anonymkode: 0ce80...36f

• Liker 7
Skrevet

Har arbeidet som lærer i over 25 år og hadde ikke vært meg i mot. Dagens system er basert på samvittighet, noe som medfører at de fleste lærerne, i allefall når de begynner med mer formell vurdering jobber atskillig mye mer enn de ~ 44 timene de skal i uka.

Dette vil jo medføre en knipe for arbeidsgiver, da ungene ikke skal ha mer skole, men vi får jo tid til mer fagfornyelse og samarbeid når vi har mer kontortid uten elevene på skolen. Mer ryddig overtids-betaling blir det sikkert og, så kan vi jo velge selv når vi vil avspasere. 

Anonymkode: 4e407...029

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har arbeidet som lærer i over 25 år og hadde ikke vært meg i mot. Dagens system er basert på samvittighet, noe som medfører at de fleste lærerne, i allefall når de begynner med mer formell vurdering jobber atskillig mye mer enn de ~ 44 timene de skal i uka.

Dette vil jo medføre en knipe for arbeidsgiver, da ungene ikke skal ha mer skole, men vi får jo tid til mer fagfornyelse og samarbeid når vi har mer kontortid uten elevene på skolen. Mer ryddig overtids-betaling blir det sikkert og, så kan vi jo velge selv når vi vil avspasere. 

Anonymkode: 4e407...029

Feil, de fleste lærere jobber langt mindre enn de skal.

«I snitt jobber de snaut 37 timer i en vanlig skoleuke, mens de får betalt for 43»

https://www.kommunal-rapport.no/ledelse/laererne-jobber-altfor-lite/59400!/

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...